2015-07-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns iofs ingen tydlig gräns mellan psykologi, dumhet och oärlighet i pådyvlande teism. Det hänger ofta ihop som t.ex. när en fanatisk troende "zombifierar" sig själv till imbecil-nivån.

JVs motvilja mot att läsa konkurrerande religiös information är ett exempel på tillsiktat inkompetens/okunskap.

Jo, det finns en sådan skillnad, religionspsykologen Owe Wikström myntade uttrycket "tvåvåningsmänniskor". På det övre rationella planet kan dessa människor vara ytterst välfungerande och ha framgångsrika karriärer och logiken är oklanderlig.
På bottenvåningen däremot finns känslomässigt starkt material , detta är ofta ångestväckande om det ifrågasätts diskuteras, och för tt skydda sig mot ångest blir då vissa tankar omöjliga eller förbjudna för den kognitivt dissonante.

Förvisso ser de ytligt ut som dumhet....men det beror på djupare faktorer.
Citera
2015-07-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jo det är ju det man måste förlita sig på, att det är genom Jehovas vägledning som vi kan förstå mycket av det som står i bibeln och tolka det korrekt. Jag tror verkligen inte att vi hade kunnat förstå bibeln så bra som vi gör idag om inte Jehova hade hjälp oss. Men samtidigt måste man ju också vara självkritiskt. Det måste finnas en balans och man måste aktivt söka efter det som är sant. Man kan inte ha den inställningen att man bara ska söka efter fel eller eller åt det andra hållet bara acceptera allting utan att tänka efter själv.

Förvisso skulle Jv kunna förstå Bibeln på det sätt de gör utan JHWHs medverkan. Om du sätter dig in i vad som påståtts komma från Gud under Jvs historia skulle du bli chockad. Det har inte sällan varit hugskott som påståtts vara sanning, och sanning från Gud. Ett exempel är den falska läran om att "överheten" i Rom. 13 var "Jehova Gud och Kristus Jesus" som 1929 fick slå ut den fullständigt korrekta uppfattningen att denna "överhet" var de världsliga myndigheterna som man skulle lyda så länge de inte begärde något som var emot Guds vilja. Man höll hårdnackat fast vid sin villfarelse ända till 1962. Då återgick man till den tidigare förståelsen, som också länge varit den gängse bland kyrkorna. Dessa hade alltså en rätt uppfattning under alla de år Jv höll på sin patenterade villfarelse.

Det har heller inte krävts någon hjälp från Gud för föreställningen att "hedningarnas tider" gått ut 1914. Att dessa skulle vara 2520 år kan i verkligheten inte styrkas med Bibeln. Anledningen är att de "sju tiderna" uttryckligen sägs gälla kung Nebukadnessar och inget annat. Föreställningen om 2520 år var därför okänd bland de första kristna. Om ledningen skulle kassera sin uppfattning om de 2520 åren kommer massan av Jv att jubla över den ökade klarheten från Gud. Och då skulle man ändå bara ha nått fram till den uppfattning som omhuldats av de flesta bibelteologer under historien.
Citera
2015-07-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det handlar nog mer om psykologi än om dumhet och oärlighet......man man talar om kognitiv dissonans; vissa tankar väcker så stor ångest att dessa tankar blir otänkbara.....t ex är det för de flesta JVn ytterst skrämmande och ångestväckande om oranisationen har felaktiga tolkningar......därför bortser de flesta från läroändringar och accepterar det mesta som "nytt ljus". Att tänka kritikt kring en läroändring blir skrämmande......drömmen om att klappa lejon i paradiset kan skrumpna ihop......detta skyddar man sig mot genom att låta det kritiska tänkandet stå tillbaka.

Men ja..ett JV som ser de tre tolkningarna av generationen sedan 1995 måste rimligen undra......jag tror aldrig jag ens sett ett JV presentera de tre olika tolkningarna........kanske det är så ångestframkallande att se dem bredvid varandra framför sig??

Du kan se samma sak med kronologin...........fiaskon med årtal blir för nuvarande JV helt irrelevanta...för en utomstående observatör är sådana fiaskon något som antyder en organisations tillförlitlighet.

Jag envisas med att det handlar om okunnighet och oärlighet och inget annat. Men det är inte säkert att de inser att de är oärliga. Jesus kallade fariseerna för hycklare, men det är inte säkert att dessa insåg den verkligheten. Man har alltid rätt att kalla en spade för en spade.
Citera
2015-07-10, 13:40
Medlem
Citat:
My bad.......så var det säkert.....du har bättre koll än jag....men likväl var 1799 signifikant en god bit in på Rutherfords tid.

Som början på "ändens tid", ja förvisso.
Citera
2015-07-10, 13:50
Medlem
Citat:
1914 hade dock Russull kommit fram till genom att mäta på pyramiderna i Egypten

Så var det inte. Russell övertog alla kronologiska uppgifter från adventisten Barbour, och först senare inhämtade han stöd för 1914 och andra uppfattningar från pyramiden. Denna var ett s k bekräftande vittne, men var inte upphovet till de teologiska uppfattningarna.
Citera
2015-07-10, 14:35
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
JAg tror man aktar sig väldigt noga....såtillvida man inte börjar tappa en massamedlemmar och behöver "friska upp entusiamen" i organisationen.

Jag tror snarare man kommer att spinna USA som sista världsväldet, alternativt att man återanvänder som Nordlandskonungen (som varit oidentifierad en tid) för att sätta litet skräck i medlemmarna. Kanske man t o m identifierar IS eller Islam som en viktig faktor.

I vakttornet för augusti 2015 stå det:
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...a-t%C3%A5ligt/

Citat:
Världshändelserna visar tydligt att Bibelns profetior nu håller på att uppfyllas och att vi är mycket nära slutet för den här onda världsordningen. Vi väntar på att ”vilddjuret” och de tio hornen ska vända sig mot det stora Babylon, dvs. all falsk religion. (Upp. 17:16) Men vi ska inte tro att det behöver ta särskilt lång tid innan det händer. Kom ihåg att det är Gud som ska ”[inge] dem i hjärtat” att angripa falsk religion. Det här kan hända snabbt och precis när som helst! (Upp. 17:17)

IS och Islam får väl isåfall räknas in som en del av det stora Babylon. Vilddjuret avser FN och de tio hornen representerar alla nutida politiska makter som ger sitt stöd åt vilddjuret.
Citera
2015-07-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men vänta lite nu, det som stod i Vakna! På sidan 2 i alla år var ju visst en profetia, dessutom i Guds namn. Om något vittne talat emot det innan 1995, dvs "jag tror knappast Harmageddon kommer komma innan 1914 års generation dör ut" så hade dom ju blivit uteslutna! Jag vet mycket väl hur det sågs på det på 80 och 90 talet, min egna (fortfarande) JV mor sa bestämt att Harma kommer inom minst 10 år, detta var 1988, 1989 nångång. Jag som hade typ halva foten inne, men ändå inte (kände att jag skulle inte klara av att leva så paketerat som vittnena gör) tänkte då att shit, det kanske stämmer! Det var långt innan jag visste något om vittnenas historia, om Russel, om Rutherford, om 1975 osv. Men ändå, jag kunde bara inte bli ett vittne och nånstans kände jag ju att det är nåt som inte stämmer.
Jag hade även svårt att "göra slut" med den jättetrevliga och gulliga tjej som kom så nitiskt och studerade med mig. Kände att jag kunde inte såra henne. Det som fick mig bort därifrån var utlandsflytt.

Väl utomlands, 1994, kom det vittnen och knackade på dörren och jag som alltid tyckt dom var så trevliga berättade så klart om min mamma och mina erfarenheter och vips, innan jag visste ordet av det så började jag motvilligt studera igen. Däremot sa jag ifrån när vi kom till en slags bok som skulle handla om hur man skulle svara och prata med världsliga människor. Då insåg jag att detta är verkligen hjärntvätt. Och som tur är så flyttade jag och min (ex)man precis då till ytterligare ett annat land, så jag slapp vara otrevlig och samtidigt slapp genomlida studier och möten, något som jag såg igenom redan då för var det var; hjärntvätt, informationskontroll. Att det sen visade sig vara bedrägeri, lögn och pengasvindlerier förstod jag pass mycket senare då internet utvecklades.

Nu vrider ju du på argumentationen. Profetian om det sju tiderna står i Daniels bibelbok. Jehovas vittnen uttalar aldrig profetior. Däremot finns ett intresse av att förstå profetiorna och där har förståelsen av dessa profetior ibland både ändrats och även justerats. Det är inga fel på profetian från bibeln däremot ökar förståelsen av dem. Intressant att du skriver t ex om pengasvindleri är du säker på att det du läser på internet utav människor som varit Jehovas vittnen och nu hatar den organisationen och som gör allt för att svartmåla den, att dessa för fram en onyanserad bild av sanningen? Kan det vara så att det i allt försöker att smutskasta? Att det inte ens är ärliga med den information de skriver om på internet? Brukar det vara en bra metod om man vill ha kunskap om något att vända sig till deras motståndare?
Citera
2015-07-10, 14:43
Medlem
Citat:
OK, är det din uppfattning att Gud heller inte är allvetande?

Det beror på vad du menar med allvetande. Om du menar att han vet om allt som ska hända i framtiden gällande till exempel om varje människas val att tjäna honom eller ej så är svaret nej.
Citera
2015-07-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Eftersom Jesus och apostlarna undvek att uttala Namnet och både uttalade och skrev ersättningsord i stället i NT, är det inte konstigt om många frireligiösa gör invändningar mot Namnet. Själv förespråkar jag därför beträffande GT att det hebreiska tetragrammet som finns i grundtexten flyttas över utan förändring i moderna översättningar av GT. Så skedde i åtskilliga Septuagintatexter under tiden strax före och efter Jesu framträdande. Namnet skrevs inte ut på grekiska med grekiska bokstäver eftersom det inte fick uttalas. Det hebreiska tetragrammet i grekisk text var en varning att inte uttala Namnet, som i stället uttalades "Herren" och "Gud".

I debatter för länge sedan lovade du att bemöta mina bibliska upplysningar om ersättningsord i NT, men det gjorde du aldrig.

Ja men då är vi överens på den punkten. De får gärna sätta in JHVH i GT. Men för en Jude som visste vad det betydde var det ju inga problem. Idag kan de ju lika gärna skriva ut Jahve eller Jehova. Judarnas vidskepelse över namnet då borde ju inte påverka oss idag som är fria från den vidskepelsen, eller?
Sedan är det intressanta att det var ju inte Judarna som tog bort tetragrammet från bibeln utan de som längre fram påstod sig följa kristna men genom sitt handlande visade sig vara just falska kristna.
Citera
2015-07-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
I vakttornet för augusti 2015 stå det:
http://www.jw.org/sv/publikationer/t...a-t%C3%A5ligt/

IS och Islam får väl isåfall räknas in som en del av det stora Babylon. Vilddjuret avser FN och de tio hornen representerar alla nutida politiska makter som ger sitt stöd åt vilddjuret.

Att det kan hända när som helst har man sagt i princip sedan 1925....det är definitivt inget nytt. Ett antal gånger har ledningen gått ut och uppmanat medlemmarna att t ex inte bilda familj för att slutet är så nära. Det skedde bl a ironiskt nog i en bok som hette "Children" som kom ut runt tiden för andra världskriget. Så under 1950-talet sågs JVn som bildade familj och skaffade barn som litet oandliga.
Citera
2015-07-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag envisas med att det handlar om okunnighet och oärlighet och inget annat. Men det är inte säkert att de inser att de är oärliga. Jesus kallade fariseerna för hycklare, men det är inte säkert att dessa insåg den verkligheten. Man har alltid rätt att kalla en spade för en spade.

Nej nej..det flest JVn har inte en susning om sin bristande logik...och det är just detta som är relaterat till psykologin bakom det hela.
Något som förvånade mig mycket på "min tid" var att många de facto okritiskt trodde på läran efter fiaskot med 1975.....och t om förnekade att man trott på 1975.....
En rimlig och rationell reaktion hade varit att istället bli väldigt kritisk till vad som publicerades och sades......men nej......
Jag hävdar dock att detta inte har med bristande intelligens att göra...även om beteendet är irrationellt och direkt korkat. Självklart är det starkare psykologiska faktorer som ligger bakom.
Citera
2015-07-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja men då är vi överens på den punkten. De får gärna sätta in JHVH i GT. Men för en Jude som visste vad det betydde var det ju inga problem. Idag kan de ju lika gärna skriva ut Jahve eller Jehova. Judarnas vidskepelse över namnet då borde ju inte påverka oss idag som är fria från den vidskepelsen, eller?
Sedan är det intressanta att det var ju inte Judarna som tog bort tetragrammet från bibeln utan de som längre fram påstod sig följa kristna men genom sitt handlande visade sig vara just falska kristna.

Traditionen med att man inte får uttala Guds namn är vansinnig, vad finns det för meningen med det?
Varför gav Gud judarna namnet överhuvudtaget om det var så hemskt att uttala det?

Detta säger Gud om hans namn:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHWH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om det senare skulle bli så farligt att uttala Guds namn att man blev stenad, då skulle Gud inte ha avslöjat det.

Det var nog i det närmaste lika vansinnigt som Monty Pythons sketch:

https://www.youtube.com/watch?v=FQ5YU_spBw0

Eftersom för att höra vittnen om vad personen sagt, så var dessa vittnen tvungna att uttala Guds namn:

Citat:
The blasphemer- [he] is not liable until he [explicitly] utters the name [of God]. Rabbi Yehoshua ben Korchah said, every day the witnesses are [judged] with a kinui [substitute name]: "May Yossi smite Yossi." Once the verdict has been reached, they would not execute [the defendant] [on the basis of testimony in which the defendant's blasphemy is recounted not by mentioning God's name explicitly, but rather] with a kinui. Rather, [the judges] send everyone outside, and inquire of the greatest [witness] among them, saying to him: "State explicitly what you heard," and he states [the blasphemy verbatim]. And the judges stand upon their feet and render [their clothing]. And they may not [ever] mend [the rendered clothing]. And the second [witness] says, "I also [heard] like him," and the third [witness] says, "I also [heard] like him."

http://www.sefaria.org/Mishnah_Sanhe...idebarLang=all

Blev dom också då skyldiga till brott att uttala Guds namn?

Och det är ett faktum att ingenstans i bibeln står det om något förbud att uttala Guds namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in