2016-07-23, 19:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har JV ändrat sig i frågan om att fira högtider?
När hände detta?

Tja, det beror på. Jul och födelsedagar är fortfarande förbjudna pga de härstammar från hedniska ritualer. Men ta tex den mexikanska traditionen med "piñatas" som är väldigt viktig där. Först var det förbjudet för mex-vittnena att ha nåt med detta att göra pga den är hednisk men sen var dom tvungna att ändra på detta just pga mexarna är väldigt traditionella och familjebanden där är oerhört starka och många vägrade följa deras order.

Då publicerade dom denna artikel i Vakna! 22 september, 2003 s.24; 'The Piñata - An Ancient Tradition':

"We found that for many people in Mexico, the piñata has lost its religious significance and is considered by most to be just harmless fun...A main concern is, not what the practice meant hundreds of years ago, but how it is viewed today in your area. Understandably, opinions may vary from one place to another. Hence, it is wise to avoid turning such matters into big issues."

Så styrande kretsen tycker inte att vi ska göra en höna av en fjäder när det kommer till piñatas, som enligt dom inte har nån religiös anknytning längre, "det var ju så länge sen". MEN!!!! Jul och födelsedagar är fortfarande djävulska pga sina hedniska rötter, trots att ingen idag knappt vet om vad det betydde då utan det är numera "oskyldigt skoj". Så, jul och födelsedagar SKALL göras en stor sak av, och det är en stark grund för uteslutning.

Så detta bevisar ju endast att styrande kretsen är väldigt selektiv och sätter upp regler efter sina egna personliga åsikter eftersom detta är ytterligare bevis på att Gud inte förmedlar ett skit till dom och har aldrig gjort det någonsin.
Citera
2016-07-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Exakta datum för Harmagedon har man släppt på efter det att man ansåg att Harmagedon skulle komma 1914, sedan dess har man inte sagt officiellt att "det och det datumet kommer Harmagedon", trots ihärdiga påståenden från Jehovas vittnens motståndare. Man lärde sig något om exakta datum efter 1914, men motståndare har ridit på vågen av det misstag man gjorde om 1914 sedan dess.

Däremot har individer haft stora förhoppningar på 1975, vilket visade sig vara felaktigt. Men officiellt sade man inget bestämt om att Harmagedon skulle komma då.

Alla andra datum som påstås ha kommit från Jehovas vittnen är grova överdrifter om vad Jehovas vittnen har menat. Man har alltid menat att "tiden är nära", men det är inte detsamma som att man säger ett årtal eller datum.

Ehh,.....hur var det då med 1925 och kampanjen "Millioner som nu leva skola aldrig dö"? Har du missat detta, eller är det bara lögner av avfällingar?
Citera
2016-07-28, 15:47
Medlem
Citat:
Exakta datum för Harmagedon har man släppt på efter det att man ansåg att Harmagedon skulle komma 1914, sedan dess har man inte sagt officiellt att "det och det datumet kommer Harmagedon", trots ihärdiga påståenden från Jehovas vittnens motståndare. Man lärde sig något om exakta datum efter 1914, men motståndare har ridit på vågen av det misstag man gjorde om 1914 sedan dess.

Däremot har individer haft stora förhoppningar på 1975, vilket visade sig vara felaktigt. Men officiellt sade man inget bestämt om att Harmagedon skulle komma då.

Alla andra datum som påstås ha kommit från Jehovas vittnen är grova överdrifter om vad Jehovas vittnen har menat. Man har alltid menat att "tiden är nära", men det är inte detsamma som att man säger ett årtal eller datum.

Läs Vakttornet under första halvan av 70-talet, ttsp. Titta på framsidorna.
Vi som minns vet att haussen som uppstod underblåstes av Styrande Kretsen. Inget vittne vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att 1975 var något "enskilda individer" hittat på. Det var ju för fan alla som trodde Harmageddon skulle komma då - varenda en utom några stackare som "var svaga i tron". Jag fick höra från mina föräldrar att jag inte skulle hinna gå klart skolan. Folk sa upp sig från sina jobb, bunkrade mat och förberedde sig på den största vedermödan i mänsklighetens historia. Andra köpte hus, bilar och båtar de inte hade råd med för de var övertygade om att de inte skulle hinna börja betala på lånen- Harmageddon skulle komma 1975. Kom inte och säg att Organisationen aldrig sagt nåt om 1975, för vi som var med då vet att du ljuger.
Citera
2016-07-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vi som minns vet att haussen som uppstod underblåstes av Styrande Kretsen. Inget vittne vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att 1975 var något "enskilda individer" hittat på. Det var ju för fan alla som trodde Harmageddon skulle komma då - varenda en utom några stackare som "var svaga i tron". Jag fick höra från mina föräldrar att jag inte skulle hinna gå klart skolan. Folk sa upp sig från sina jobb, bunkrade mat och förberedde sig på den största vedermödan i mänsklighetens historia. Andra köpte hus, bilar och båtar de inte hade råd med för de var övertygade om att de inte skulle hinna börja betala på lånen- Harmageddon skulle komma 1975. Kom inte och säg att Organisationen aldrig sagt nåt om 1975, för vi som var med då vet att du ljuger.

Jag var själv inte med då, men jag har läst litteraturen och jag har pratat med personer som var med då, och visst fanns det spekulationer och vissa gick långt, men inte alls i den omfattning som ni påstår.

Antingen var ni mitt i bland dessa som gick för långt, och därför kan inte se helhetsbilden, eller så överdriver ni och ljuger. Att avfällingar ljuger, förvränger, går till personangrepp, smutskastar och förnedrar har jag mycket personlig erfarenhet av. Att ni gör det, stärker bara min tro på vilka som har sanningen, så fortsätt med det.

Om ni hade varit omtänksamma och ville människor väl, så hade jag kanske börjat tvivla, men jag vill inte ha något med er hemska värld att göra. Jag mår bra av att veta att jag inte är fast i ett sådant hat som ni visar. Jag blir faktiskt lycklig av det

"Lyckliga är ni när man smädar er och förföljer er och lögnaktigt säger allt möjligt ont mot er för min skull. Gläd er, ja, ta glädjesprång, eftersom er lön är stor i himlarna"(Matteus 5:11,12 Bibel2000)
Citera
2016-07-28, 18:20
Medlem
Citat:
Jag var själv inte med då, men jag har läst litteraturen och jag har pratat med personer som var med då, och visst fanns det spekulationer och vissa gick långt, men inte alls i den omfattning som ni påstår.

Antingen var ni mitt i bland dessa som gick för långt, och därför kan inte se helhetsbilden, eller så överdriver ni och ljuger. Att avfällingar ljuger, förvränger, går till personangrepp, smutskastar och förnedrar har jag mycket personlig erfarenhet av. Att ni gör det, stärker bara min tro på vilka som har sanningen, så fortsätt med det.

Om ni hade varit omtänksamma och ville människor väl, så hade jag kanske börjat tvivla, men jag vill inte ha något med er hemska värld att göra. Jag mår bra av att veta att jag inte är fast i ett sådant hat som ni visar. Jag blir faktiskt lycklig av det

"Lyckliga är ni när man smädar er och förföljer er och lögnaktigt säger allt möjligt ont mot er för min skull. Gläd er, ja, ta glädjesprång, eftersom er lön är stor i himlarna"(Matteus 5:11,12 Bibel2000)

ttsp, vad hände 1914, det vet du om du är ett jv
Citera
2016-07-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit

Även jag minns 1975, även om jag bara var en liten pojke då......och visst är det som du säger. Men du kommer aldrig att kunna få ett lojalt JV att acceptera detta. Som du i stället ser så anklagar TTSP dig direkt för att ljuga eller ha gått på avfällingars lögner.

Men t o m Fred Franz sade tydligt att tusenårsriket skulle börja den 5-6 september 1975https://youtu.be/vycHOnrkWb4
Citera
2016-07-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även jag minns 1975, även om jag bara var en liten pojke då......och visst är det som du säger. Men du kommer aldrig att kunna få ett lojalt JV att acceptera detta. Som du i stället ser så anklagar TTSP dig direkt för att ljuga eller ha gått på avfällingars lögner.

Men t o m Fred Franz sade tydligt att tusenårsriket skulle börja den 5-6 september 1975https://youtu.be/vycHOnrkWb4

Min moster hade väska med kläder m m med sig till möten, som jag minns.
1976 fortsatte hon, sade att jag lyssnade med fel öra och fortsatte gå på möten.

Det borde du också göra.
Citera
2016-07-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Min moster hade väska med kläder m m med sig till möten, som jag minns.
1976 fortsatte hon, sade att jag lyssnade med fel öra och fortsatte gå på möten.

Det borde du också göra.

Egentligen är det häpnadsväckande att man inte tappade fler medlemmar än vad man gjorde efter 1975........men man kom med en liten matematisk finess: man påstod att om man räknade på åldersskillnaden mellan Adam och Eva så skulle Harmageddon kunna dröja några månader, eller möjligen nåt enstaka år.
Nå...en sak som ursäktar TTSP är att medlemmar som varit med före 1975 tonar ned betydelsen av det året......vilket är synnerligen mänskligt....om man inte vill framstå som idiot.
Tänk också på att 80-90% av de nu aktiva vittnena inte var med 1975......de har helt enkelt inte en susning. Egentligen ganska ruskigt.
Citera
2016-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Att avfällingar ljuger, förvränger, går till personangrepp, smutskastar och förnedrar har jag mycket personlig erfarenhet av. Att ni gör det, stärker bara min tro på vilka som har sanningen, så fortsätt med det.

Haha!
Du är ju kul, ttsp. Törs du se youtubeklippet om 1975 som ujhs la ut i sin kommentar, eller är du rädd att broder Franz som sa på sammankomsten att den här ordningen skulle ta slut den femte september 1975 (det kallar jag f.ö ett exakt datum) också var avfälling i hemlighet? Vill du inte se hela klippet som visar bilder från tidskrifterna räcker det att du lyssnar från 1:20 till 2:00.

Vill du vara snäll och svara mig på en fråga: När en medlem av styrande kretsen säger i propagandakanalen jw broadcasting att påståendena om övergrepp på barn och att styrande kretsen känner till dem (som en annan medlem av styrande kretsen -Geoffrey Jackson- klart och tydligt erkände inför kameran) är "avfällingars lögner", gör då det Geoffrey Jackson till avfälling?

Även om du i din desperata förnekelse förmodligen inte vill tro det, har jag själv som äldste läst alla direktiv från Sällskapet att skriva rapport om övergrepp på barn och skicka den till huvudkontoret så att det kan införlivas i det nationella registret över pedofiler, samt att förvara en kopia av rapporten i ett förseglat kuvert med utanpåtexten "Får inte förstöras" i församlingens permanenta arkiv. Jag har läst tydliga riktlinjer om att INTE anmäla förövaren till myndigheterna - inte ens om vederbörande blir utesluten och församlingen således inte har koll på vad han gör sen utan istället släpper ut pedofilen som en varg bland alla barnen utanför församlingen.

Du har ältat fallet Anders från Uppdrag granskning till leda här. Om du vill variera dig har du över tusen dokumenterade fall från Australien som du kan sätta dig in i och försöka förneka. När du är klar med det är det bara att fortsätta världen runt, för då har nog fler sanningskommissioner (lite kul namn i just det här fallet) gjort sitt.
Citera
2016-07-28, 19:28
Medlem
Citat:
Nå...en sak som ursäktar TTSP är att medlemmar som varit med före 1975 tonar ned betydelsen av det året......vilket är synnerligen mänskligt....om man inte vill framstå som idiot.
Tänk också på att 80-90% av de nu aktiva vittnena inte var med 1975......de har helt enkelt inte en susning. Egentligen ganska ruskigt.

Parallellerna med dem som förnekar Förintelsen är slående...
Citera
2016-07-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
ttsp, vad hände 1914, det vet du om du är ett jv

Jesus började regera som kung i Guds kungarike och kastade Satan och hans anhängare ut från himlen till jorden, därför blev det ve på jorden:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”(Upp 12:7-12 Bibel2000)
Citera
2016-07-28, 19:52
Medlem
Citat:
Egentligen är det häpnadsväckande att man inte tappade fler medlemmar än vad man gjorde efter 1975........men man kom med en liten matematisk finess: man påstod att om man räknade på åldersskillnaden mellan Adam och Eva så skulle Harmageddon kunna dröja några månader, eller möjligen nåt enstaka år.

Jag tycker att det är ruskigt att man inte ser vad som händer i vår värld nu, bara ser på gammal skåpmat där man var fel ute.

Jag var med 1975 (som iakttagare och är det än) och lyssnade inte på det där med Harmagedon, tänkte som så, om den dagen och den stunden du vet, därför blundar jag inte för det som bibeln säger.

Jag vill ha det gud säger at vi kommer att få och ser inte på sådant såm även apostlarna hade feli i sin iver.
Varför lämnade du in ditt liv i jv? Är ttsp ett vittne, h*n vägrar att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in