2024-07-17, 21:33
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Jo men skägg var starkt förknippat med politik och hippierörelsen.

Det är på senare tid som det sägs i videon att skägg blivit allmänt rumsrent i samhället.

Det jag tycker är anmärkningsvärt är "Den Styrande Kretsens" förklaring till att skägg nu accepteras.
Förklaringen: "Det står ingenstans i Bibeln att man inte får ha skägg"

Motfråga på det: Och när någon "Broder" på 50-talet, 60-talet, 70-talet, 80-talet 90-talet 2000-talet
blev fråntagen sina privilegier för att han odlade skägg. Stod det något i bibeln då, som förbjöd skägg??

Förr försökte Styrande Kretsen trots allt med lama försök att förklara sitt ökade ljus med hjälp av Bibeln. Nu lyser det med sin frånvaro. Läran om den överlappande generationen är ett tydligt bevis på det. Inget enda skriftställe som stöder läran.
Citera
2024-07-17, 21:45
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Finns det belägg för att Jehovas vittnen tidigare förbjöd skägg?

Nedan är från en artikel med temat "Låt dig inte bli insnärjd av vurmar och underhållning!" från Vakttornet 1976. Hämtat direkt från JW.org

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z...%C3%A4gg&p=par

Jag tror det framgår ganska tydligt av resonemanget i artikeln att skägg inte sågs som positivt. .
Citera
2024-07-17, 21:48
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
Jehovas Vittnen har kommit fram till 1914, genom att påstå att Jerusalems första förstöring ägde rum år 607 före kristus, (Trots att alla historiker pekar på 586 eller 587 före kristus). Till detta lägger man sedan 2520 år, vilket kräver en hel del invecklad beräkning och "cherrypicking" från olika delar av bla. Daniels bok. Jag kan redogöra för det separat, det hade blivit en hel bok om jag ska beskriva det här.

Anyway, 607+ 2520 gör att man hamnar på 1914.
De 2520 åren fås genom att multiplicera 7 med 360. Sju tider nämns i kung Nebukadnessars syn i Daniel 4:
Detta var den syn jag hade på mitt läger: Jag såg i min syn ett träd stå mitt på jorden, och det var mycket högt. Ja, stort och väldigt var trädet, och så högt att det räckte upp till himmelen och syntes allt intill jordens ända. Dess lövverk var skönt, och de bar mycken frukt, så att det hade föda åt alla. Markens djur funno skugga därunder, och himmelens fåglar bodde på dess grenar, och allt kött hade sin föda därav. Vidare såg jag, i den syn jag hade på mitt läger, huru en helig ängel steg ned från himmelen. Han ropade med hög röst och sade: 'Huggen ned trädet och skären av dess grenar, riven bort dess lövverk och förströn dess frukt, så att djuren som ligga därunder fara sin väg och fåglarna flyga bort ifrån dess grenar. Dock må stubben med rötterna lämnas kvar i jorden, bunden med kedjor av järn och koppar, bland markens gräs; av himmelens dagg skall han vätas och hava sin lott med djuren bland markens örter. Hans hjärta skall förvandlas, så att det icke mer är en människas, och ett djurs hjärta skall givas åt honom, och sju tider skola så gå fram över honom. Så är det förordnat genom änglarnas rådslut, och så är det befallt om denna sak av de heliga, för att de levande skola besinna att den Högste råder över människors riken och giver dem åt vem han vill, ja, upphöjer den lägste bland människor till att härska över dem.' (4:7-14)
360 fås genom att dela 1260 år med 3,5 tider i Johannes uppenbarelse 12:
Och kvinnan flydde ut i öknen, där hon har en plats sig beredd av Gud, och där hon skulle få sitt uppehälle under ett tusen två hundra sextio dagar. (12:6)
Men åt kvinnan gåvos den stora örnens två vingar, för att hon skulle flyga ut i öknen till den plats där hon skulle få sitt uppehälle under en tid och tider och en halv tid, fjärran ifrån ormens åsyn. (12:14)
Citera
2024-07-17, 21:59
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Det jag tycker är anmärkningsvärt är "Den Styrande Kretsens" förklaring till att skägg nu accepteras.
Förklaringen: "Det står ingenstans i Bibeln att man inte får ha skägg"
In other cultures or localities, beards are not the custom and are not considered acceptable for Christian ministers. In fact, having one may hinder a brother from bringing glory to God by his dress and grooming and his being irreprehensible. (https://www.jw.org/en/library/magazi...s-glorify-god/)
Citat:
Jag tror det framgår ganska tydligt av resonemanget i artikeln att skägg inte sågs som positivt.
Slutsatsen i artikeln från 1976 är trots allt:
Eftersom denne nye förkunnare av Riket inte ville bära ansvaret för att ens en enda person tog anstöt och därför inte kunde komma in på vägen till evigt liv, rakade han av sig sitt skägg. Skulle du vara villig att göra detsamma eller göra liknande förändringar, om ditt yttre gav ett felaktigt intryck i ett visst samhälle?
Det är alltså inte skägget i sig som är problemet. I talibanstyrda Afghanistan är det sannolikt att ett renrakat ansikte hade stjälpt mer än vad det hjälpt.
Citera
2024-07-17, 22:01
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Den senaste tiden har Jehovas Vittnen gjort vissa korrigeringar gällande uteslutna. Numera är det en samvetsfråga om man vill hälsa kort och säga några ord till en utesluten som besöker mötena.

JV menar vidare att även om en person inte ändrar sig, och blir utesluten, så gör man större ansträngningar än tidigare för att hjälpa personen. Numera skall de äldste ta intiativ till att möta den uteslutne efter några månaders uteslutning. (Tidigare fick den uteslutne skriva brev och be om att få bli återupptagen) Man kan nu bli återupptagen efter bara någon månads uteslutning.

Nu till det intressanta. Undantag görs dock för personer som begått övergrepp mot barn, avfällingar samt personer som beräknande fått sitt äktenskap upplöst. .

Intressant att pedofiler, jämställs med avfällingar och personer som på ett beräknat sätt försöker få sitt äktenskap upplöst.

Jag försvarar inte de två sistnämnda handlingarna, men att jämställa med pedofili? Vad är det denna organisationen aldrig lär sig. Hur många pedfoilskandaler ska krävas innan de fattar?

Sen måste jag bara kommentera JVs syn på avfällingar. Enligt dem är "avfällighet" att inte tro att "Den Styrande Kretsen" är den kanal som Gud leder sin jordiska organisation med i vår tid.

Enligt bibeln så bestod "avfallet" och "Antikrist" i dem som förnekade Jesus, eller försökte ersätta Jesus med sig själva.

Jag skulle vilja säga att Styrande kretsen ligger väldigt nära att definieras som Antikrist enligt Bibelns definition.
Citera
2024-07-17, 22:06
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
In other cultures or localities, beards are not the custom and are not considered acceptable for Christian ministers. In fact, having one may hinder a brother from bringing glory to God by his dress and grooming and his being irreprehensible. (https://www.jw.org/en/library/magazi...s-glorify-god/)
Slutsatsen i artikeln från 1976 är trots allt:
Eftersom denne nye förkunnare av Riket inte ville bära ansvaret för att ens en enda person tog anstöt och därför inte kunde komma in på vägen till evigt liv, rakade han av sig sitt skägg. Skulle du vara villig att göra detsamma eller göra liknande förändringar, om ditt yttre gav ett felaktigt intryck i ett visst samhälle?
Det är alltså inte skägget i sig som är problemet. I talibanstyrda Afghanistan är det sannolikt att ett renrakat ansikte hade stjälpt mer än vad det hjälpt.

Nej jag håller med dig om att skägget inte är problemet. Problemet är att JW är en amerikansk religion. Alla som varit anställda vid större amerikanska företag (framförallt 1980-2010) vet vilka perversa klädkoder de kunde få för sig att hitta på. JV äre inget undantag. JV är ett företag, med en fasad av religon, Affärsidén? Bygga billiga fastigheter med hjälp av gratis arbetskraft som sedan avyttra dyrt. Lägg därtill känskan av makt och alla applåder "Den Styrande kretsen" får när de reser världen runt. De kan nog kissa ner byxorna av upphetsning för betydligt mindre. .
Citera
2024-07-18, 14:44
Medlem
Citat:
Sen måste jag bara kommentera JVs syn på avfällingar. Enligt dem är "avfällighet" att inte tro att "Den Styrande Kretsen" är den kanal som Gud leder sin jordiska organisation med i vår tid.

Enligt bibeln så bestod "avfallet" och "Antikrist" i dem som förnekade Jesus, eller försökte ersätta Jesus med sig själva.

Jag skulle vilja säga att Styrande kretsen ligger väldigt nära att definieras som Antikrist enligt Bibelns definition.

Man kan också tillägga att Kenneth Flodin (medhjälpare till styrande kretsen) i ett tal gör följande uttalande:

"Det styrande organet kan liknas vid Jesu röst, församlingens överhuvud, så när vi villigt underkastar oss den trogna slaven underkastar vi oss i slutändan Jesu auktoritet och ledning".

Jehovas vittnen, som så många gånger slagit ner på katolska kyrkan och tron på att påven är Guds ställföreträdare på jorden är inte ett dugg bättre själva. I klartext säger de exakt samma sak. Att lyda styrande kretsen innebär att lyda Jesus säger de. Det här ska inte JV komma undan med. Detta är antikrist hur mycket än JV försöker bortförklara det!

Ps. Tack för informationen om Rune Gran mfl 👍
Citera
2024-07-18, 17:06
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Jag kan inte på rak arm svara på vad profeten som mätte templet med en rörstav kom fram till, men kan ta reda på vad JV menar.

Intressant att du nämner 1914. Det är en grundpelare i Jehovas Vittnens lära. Faktum är att hela Jehovas vittnens lära hänger på detta årtal. Enligt JV återkom Jesus 1914. Dock inte synligt utan osynligt. Han påbörjade då en inspektion av jorden, och fann att de enda uppriktiga kristna, som han kunde utvälja till sitt folk var Bibelforskarna, som senare, efter diverse inre stridigheter och maktkamper, bytte namn till Jehovas Vittnen år 1931. Ledningen för Jehovas Vittnen, deras "Styrande Krets" har med andra ord sin oinskränkta makt och auktoritet helt kopplad till 1914. Eftersom profetian som de menar pekar ut dem som utvalda, "behöver" år 1914 för att gå ihop.

Jehovas Vittnen har kommit fram till 1914, genom att påstå att Jerusalems första förstöring ägde rum år 607 före kristus, (Trots att alla historiker pekar på 586 eller 587 före kristus). Till detta lägger man sedan 2520 år, vilket kräver en hel del invecklad beräkning och "cherrypicking" från olika delar av bla. Daniels bok. Jag kan redogöra för det separat, det hade blivit en hel bok om jag ska beskriva det här.

Anyway, 607+ 2520 gör att man hamnar på 1914.

Jag är uppväxt som Jehovas Vittne men lämnade som tonåring så jag vet en del om rörelsen. Men var det inte att Satan kastades ned till jorden år 1914? Jag har för mig det och som "bevis" sa man att det var därför 1:a världskriget startade, alltså att Satan då var nere på jorden? Jag kan minnas helt fel då det nästan är 30 år sedan jag gick på ett möte. Det där med templet vet jag om och att JV är typ de enda i världen som hävdar sitt egna årtal vid templets förstörelse. Det här uträkningarna är på samma nivå som en del konspirationsteorier med nummer och årtal som läggs samman för att komma fram till någon profetia som ska ske ett visst årtal.
Citera
2024-07-18, 17:08
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Antagligen tänker du på att de räknade sig fram till årtal med hjälp av Cheopspyramidens yttre och inre mått. Det hänvisades till Jesaja 19:19-20:
In that day shall there be an Altar to the Lord in the midst of the land of Egypt, and a pillar at the border thereof to the Lord. And it shall be for a signe, and for a witnesse vnto the Lord of hosts in the land of Egypt: for they shall crie vnto the Lord, because of the oppressours, and he shal send them a Sauiour and a great One, and he shall deliuer them.

Ja det var nog en pyramid om jag minns rätt och nu när du säger det. Tack! Vet du eller någon annan vad det räknandes fram för årtal eller mått eller vad det nu var?
Citera
2024-07-18, 20:48
Medlem
Citat:
Intressant att du nämner 1914. Det är en grundpelare i Jehovas Vittnens lära. Faktum är att hela Jehovas vittnens lära hänger på detta årtal. Enligt JV återkom Jesus 1914. Dock inte synligt utan osynligt. Han påbörjade då en inspektion av jorden, och fann att de enda uppriktiga kristna, som han kunde utvälja till sitt folk var Bibelforskarna, som senare, efter diverse inre stridigheter och maktkamper, bytte namn till Jehovas Vittnen år 1931. Ledningen för Jehovas Vittnen, deras "Styrande Krets" har med andra ord sin oinskränkta makt och auktoritet helt kopplad till 1914. Eftersom profetian som de menar pekar ut dem som utvalda, "behöver" år 1914 för att gå ihop

Om man ska vara nogrann inspekterade Jesus församlingarna år 1919. Av alla jordens församlingar godkändes endast församlingen som kallades "Bibelstudenterna" som dagens JV härstammar ifrån. Denna grupp är än idag fortfarande aktiv.

Har Jesus ãndrat sig kan man undra?
Citera
2024-07-19, 01:24
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Om man ska vara nogrann inspekterade Jesus församlingarna år 1919. Av alla jordens församlingar godkändes endast församlingen som kallades "Bibelstudenterna" som dagens JV härstammar ifrån. Denna grupp är än idag fortfarande aktiv.

Har Jesus ãndrat sig kan man undra?
Självklart tog allt slut år 1914.
Citera
2024-07-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Självklart tog allt slut år 1914.

Som tidigare påpekats är året 1914 ett väldigt viktigt årtal för Jehovas vittnen. Man har t.o.m sagt att predikandet om 1914 identifierar sanna kristna.

Nu till saken: JV påstår att man förutsagt vissa saker om 1914. Vad exakt hade man förutsagt? Kan nâgot JV svara på det? Tänk på att allt går att kontrollera! Att citera från en bok från Bibel och traktatsällskapet Vakttornet årtionden EFTER 1914 som skönmålar historien duger inte!

JV påstår att man förutspådde 1914 flera år i förväg, även att det skulle ske i månaden oktober (ja, man sa det, men vad exakt sa man?) och OM Herrens dag började då i oktober 1914, hur skulle det kunna harmoniera med "Ni vet inte vilken dag din Herre kommer"?

Ska Herrens dag vara en OSYNLIG "närvaro" som JV påstår?
(Matteus 24:27) . . .Ty precis som blixten kommer ut från de östra delarna och lyser över till de västra delarna, så kommer Människosonens närvaro att vara.

Om Kristi närvaro började 1914, så blev inte denna Skrift sann. Alla ser blixten, inte bara en liten grupp individer som kallas Jehovas vittnen. Endast om närvaron är likvärdig med den händelse som beskrivs i Upp. 1:7 är detta vettigt, där det sägs att varje öga ska SE honom.

Det är intressant att lägga märke till att verserna före, innan Jesus sa detta om blixten (att tecknet skulle vara så tydligt för alla) så varnade han för att det skulle uppstå falska profeter som skulle påstå det motsatta. Att han skulle vara osynlig "i öknen eller i de inre kammarna". TRO DEM INTE avslutade Jesus.

Jehovas vittnens lära om 1914 är nog den enklaste att motbevisa. Det ironiska är att den läran måste någon gång slopas då tiden tickar på och "nytt ljus" lär komma i frågan. De som i dag inte tror på 1914 (officiellt motstår) blir uteslutna och när väl dagen kommer när läran slopas får de ingen ursäkt eller upprättelse. Men den dagen lär dröja då läran om "överlappade generationer" lär pågå ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in