2016-10-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att din 'gud' inte är min far. Varken i den kosmiska verkligheten, som en analogi eller som en allegori.

Fast jag frågar hur en far ska vara, det tror jag du förstår trots att du försöker slingra dig som vanligt.
Citera
2016-10-29, 22:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast jag frågar hur en far ska vara, det tror jag du förstår trots att du försöker slingra dig som vanligt.

För mig betyder en "far" en biologisk far.

Och jag är nöjd med om en sån far är mundant gammal-liberal ... och inte ett fantasifoster av extremistisk spekulativ religion.
Citera
2016-10-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För mig betyder en "far" en biologisk far.

Och jag är nöjd med om en sån far är mundant gammal-liberal ... och inte ett fantasifoster av extremistisk spekulativ religion.

Hur menar du?

Tycker du att din far ska tukta dig? Eller menar du att du kan göra som du vill?
Citera
2016-10-29, 22:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tycker du att din far ska tukta dig? Eller menar du att du kan göra som du vill?

Varför upprepar du frågor du redan har fått svar på?
Citera
2016-10-30, 00:38
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Om han inte skulle ha regler och gränser för vad människan får göra, så skulle han inte vara kärleksfull mot sin skapelse. På samma sätt som föräldrar inte är kärleksfulla mot sina barn om dom låter barnen göra som dom vill utan gränser och tuktan. ...

Det är nog ganska få som har några synpunkter på att gränser behöver upprätthållas, oavsett om det gäller relationen föräldrar/barn, eller samhället. I barnens fall handlar det om att förbereda dem för att kunna ha ett meningsfullt samhällsdeltagande och lyckas med sina liv då de blir vuxna. Då det gäller samhället behövs lagar och rättssystem för att säkerställa att inte medborgarna skadar varandra eller begränsar varandras frihet.

Däremot finns det goda skäl att fråga sig huruvida en hypotetisk guds bestraffningar såsom de beskrivs i bibeln står i paritet med ”brottet”.

Skulle du tycka att en förälder vore ”kärleksfull”, om denne bestraffade sitt barn med att stena ihjäl barnet för att han/hon samlat ved på en sabbat? Skulle det vara ”kärleksfullt” av en förälder att kasta sitt barn till björnar för att slita itu dem, endast för att de råkat kalla en individ för ”flintskalle”? Det är nämligen vad GT påstår att guden Yahweh gjorde.

Tycker du att dess bestraffningar står i paritet med ”brottet”, och att dessa bestraffningar kännetecknar en ”god” förälder? Det är implikationen av att jämföra GT’s hypotetiske gudom med en ”kärleksfull” förälder.
Citera
2016-10-30, 06:52
Medlem
Vasectomaters avatar
[quote=ttsp|58859172]Du vet väl vad Jesus sade?

"[b]Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen

Och Jehovas vittnen lär att Jesus är en klenis som inte klarar av detta uppdrag själv utan måste ta hjälp av 144 tusen pers från jorden.

"[b]Den som avvisar mig och inte tar emot mina ord, han har mött sin domare: det ord jag har talat skall döma honom på den sista dagen.

Och fler än 98% av alla Jehovas vittnen AVVISAR ÖPPET Jesus under ritualiska omständigheter en gång om året, deras STÖRSTA högtid.

"[b]Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.

På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Herre, herre, varför vänder du mig ryggen? Jag som har gått så många timmar i tjänsten, jag var tom heltidspionjär. Jag som har skänkt alla mina värdesaker och pengar till din organisation så att dina sju favoritbröder kan flyga första klass och klä sig i designerkostymer och ha Rolexklockor och guldsmycken! De profetior som vi förkunnade om men inte slog igenom var ju inte vårt fel riktigt utan Jehovas, han tyckte inte vi var redo att veta sanningen då. Känner du inte till Nytt Ljus, min herre?

"[b]När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.

Jehovas vittnen är dessa versers posterboys utav vilka som i sin arrogans och förträfflighetens självutnämnelse har totalt ignorerat de fattiga, de hungriga, de hemlösa, änkor och föräldralösa barn. Det existerar noll välgörenhet inom "guds" organisation. NOLL!! Och den sk hjälp till ENDAST andra JVn efter tex naturkatastrofer är helt och fullt bekostat av enskilda vittnen personligen. Dvs organisationen i sig bistår inte med ett enda öre.
Senast redigerad av Vasectomater 2016-10-30 kl. 07:03.
Citera
2016-10-30, 07:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Det är nog ganska få som har några synpunkter på att gränser behöver upprätthållas, oavsett om det gäller relationen föräldrar/barn, eller samhället. I barnens fall handlar det om att förbereda dem för att kunna ha ett meningsfullt samhällsdeltagande och lyckas med sina liv då de blir vuxna. Då det gäller samhället behövs lagar och rättssystem för att säkerställa att inte medborgarna skadar varandra eller begränsar varandras frihet.

Däremot finns det goda skäl att fråga sig huruvida en hypotetisk guds bestraffningar såsom de beskrivs i bibeln står i paritet med ”brottet”.

Skulle du tycka att en förälder vore ”kärleksfull”, om denne bestraffade sitt barn med att stena ihjäl barnet för att han/hon samlat ved på en sabbat? Skulle det vara ”kärleksfullt” av en förälder att kasta sitt barn till björnar för att slita itu dem, endast för att de råkat kalla en individ för ”flintskalle”? Det är nämligen vad GT påstår att guden Yahweh gjorde.

Tycker du att dess bestraffningar står i paritet med ”brottet”, och att dessa bestraffningar kännetecknar en ”god” förälder? Det är implikationen av att jämföra GT’s hypotetiske gudom med en ”kärleksfull” förälder.

Don't ever fuck with a bald mans baldness, annars jävlar blir du björnmat!!!
Citera
2016-11-01, 23:34
Medlem
Vasectomaters avatar
Igår, Halloween, den 31 oktober, var det precis 100 år sen vår käre affärsman och kvacksalvare och skapare till en av världens grymmaste och farligaste sekter, Charles Taze Russel, dog ombord på ett tåg i Texas.

Inte helt opassande för en ockult frimurare att dö på en ockult högtid.

Jag hoppas ni firade hundraårsjubileet med pompa och ståt!

Eftersom han var en affärsman och investerare och dessutom krängde "Mirakelvete" genom annonser i sina religiösa publikationer för hutlösa summor, som dessutom blev bevisat vanligt vete utan mirakel, så är det lätt att dra slutsatsen att hans hemmasnickrade religion också endast var ett medvetet påhitt menat för finansiell vinstindrivning.

En organisation som startade med en lögn kan omöjligt vara backad av vare sig Gud eller Helig Ande. Något som är lätt att se idag; organisationen sticker inte under stol längre med att dom först och främst vill ha all din tid, alla dina pengar och alla dina värdesaker.

Att någon ens kan tro på detta idag, särskilt unga människor med tillgång till internet, är förbluffande och ett psykologiskt fenomen.

Låt oss tillsammans avslöja dessa ohederliga Jesushatare. Om ni ser en Vakttorn eller Vakna!tidning ligga i ett väntrum eller dylikt, ta en penna och skriv "Jehovas vittnen skyddar pedofiler", "JWFacts.com", "Kolla upp The Australian Royal Commission & JW" osv, var uppfinningsrika.

Ser ni vittnen stå ointresserade vid sina kärror och fumla med sina mobbar, gå fram och ställ kritiska frågor; "Är Jesus medlare för alla människor eller endast för 144 tusen?" Om de säger alla, visa dom då utifrån deras egna publikationer (tex Insiktsboken) att enligt deras egna doktriner så är Jesus medlare endast för den lilla exklusiva skaran.
Kom med fler tankeväckande frågor, det kan så små frön i deras indoktrinerade sinnen och väcka upp dom.

Nu slår vi ett slag mot falsk och farlig religion!
Citera
2016-11-03, 23:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Ni vet väl om att JW.org har den bästa business dealen i världen, inte undra på att vittnena är dom lyckligaste människorna som finns;

Församlingen tar ett lån från organisationen för att bygga sitt egna rikets sal, de betalar ränta på lånet, de betalar av lånet varje månad. När lånet sen är avbetalat så är det organisationen som äger byggnaden, marken och allt som hör till. Sen förra året, 2015, så "förlät" organisationen alla lån på alla rikets salar men nu måste de betala in samma summa varje månad som lånet gick på och det nu för alltid. Samt att de tog alla pengar i församlingens kassa, de får endast ha driftkostnader kvar för 3 månaders tid.

De enskilda vittnena arbetar gratis med att bygga alla fastigheter samtidigt som de även arbetar gratis för organisationen, betalar för att ge ut deras publikationer som de dessutom arbetar gratis för att producera.
Som ett vittne är du att jämställas med en slav, du får ingen lön, du får ingen pension, du får inget tack kort, du är utbytbar, du är ingen, du gör aldrig nog för JW.org även fast du går på knäna i ditt slit för dom och har offrat allt och hela ditt liv, tom offrat att hitta en giftaspartner och att skaffa barn.

Ska vi se vad Bibeln säger om utnyttjande av människor så att endast ett fåtal kan få leva ett välbärgat och privilegrat liv?

Jeremia 22:13 "Ve den (storpamparna styrande kretsen, AKA G.O.D, Guardians of Doctrines) som bygger sitt hus (Warwick) men inte med rättfärdighet och sina övre kamrar, men inte med rättvisa, genom att utnyttja sin medmänniska som tjänar för ingenting (rank-and-file JV'n) och vars lön han inte ger honom."

Vill inte du också bli ett JV? Det är det bästa livet någonsin att vänta på paradis jorden sen 1874!!!
Citera
2016-11-04, 04:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Är det fler här som märkt att vittnena inte är lika självsäkra idag som dom var tex 20 år sen, eller så kort tid tillbaks dom bara 5 år sen?

Förut så kunde de inte vänta med att få debattera med folk och hålla långa och vid första anblick logiska förklaringar över VT doktrinerna. Allt liksom föll på plats, pusselbitarna passade in i varandra. I alla fall för vanligt folk som inte var kunniga i Bibeln eller om kristendomen.

Men nu, efter 20+ år av internet och exvittnen och avfällingar (mer passande namn är "avslöjare", eller "whisteblowers") som kommit ut och berättat om sina upplevelser inom organisationen och hur dom blivit behandlade och hur de debunkat deras doktriner med hjälp av den heliga Bibeln, VT material och ett numera öppet sinne, så är det som om vittnena ryggar tillbaka så fort dom får den mest oskyldigt lilla kritiska fråga ställd mot sig.

De kan inte prata för sin tro längre!! Ingen vill diskutera. Om de inte får predika exklusivt så hänvisar de direkt till JW.org och att det är där alla svar finns. Sen säger dom att dom inte vill argumentera.

Whaaa..??

Vad hände?? Tror ni att den gemene medlemmen har vaknat upp, kan/vill inte/pallar inte att försvara nåt som de VET är en lögn? För när den ställs svart mot vitt så blir det för uppenbart?

Jämför mot förut; de kunde prata skjortan av folk. Och idag; "Vi är inte här för att debattera, du kan få svar på alla dina frågor om du går till vår websida JW.org."

Förut så knackade dom dörr. När var det sist du fick ett besök av vittnen? För mig var det år 2009!! Numera står dom mest handfallna vid sina predikokärror som hänvisar till just JW.org. Det ser helt ointresserade ut, ingen kommer fram och pratar med dom, ingen tar en blaska. Dom bara STÅR där och ser olyckliga och uttråkade ut!!! Fumlar med sina mobbar och läsplattor, surfar på nätet (antagligen avfällingssidor och Flashback)

Förut var dom STOLTA att vara vittnen. Idag går dom med svansen mellan benen, antagligen pga deras stora pedofiliproblem nystas upp, fler och fler skandaler som kommer ut för var dag. Samt att det ÄR ju pinsamt att ha en ledare som Stephen Lett (ichhh!!) som pratar, grimaserar och gestikulerar som en utvecklingsstörd mentalpatient.

Alltså, stackars de vittnen som verkligen fortfarande tror på detta...att tro att denna Lett-pajasen ska hjälpa Big J att slakta 7 + miljarder pers på jorden och sen regera över en i 1000 år! Vad oerhört deprimerande!! Inte undra på att så många vittnen går på antidepp och att många tar livet av sig. Skulle inte förvåna mig om det finns dom som blir skitglada om de behöver en omedelbar blodtransfusion för att överleva och kan neka till det, förblöda till döds och äntligen slippa hela skiten. För enligt dom så förlåter ju döden synden och dom är då garanterade en uppväckelse (kloning, eftersom deras själar inte existerar efter att köttet dör) och dom slipper leva under förtryck och slava för en pengaälskande organisation.

Du vittne som fortfarande är aktiv, tycker du det är jobbigt att diskutera din tro med folk som kan Bibeln? Eller folk som hört om era pedofiliproblem?
Är du stolt att vara ett vittne eller känns det pinsamt att berätta för tex jobbarkompisar etc?

Hur säker är du på dina doktriner? Känns dom fortfarande logiska? Var inte blyg nu utan spill!!
Citera
2016-11-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit

Och, ska vi dra det ett steg längre så är det dödsstraff på att inte vara ett JV. Även om JV officiellt aldrig tillstår detta utåt.
Citera
2016-11-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ni vet väl om att JW.org har den bästa business dealen i världen, inte undra på att vittnena är dom lyckligaste människorna som finns;

Församlingen tar ett lån från organisationen för att bygga sitt egna rikets sal, de betalar ränta på lånet, de betalar av lånet varje månad. När lånet sen är avbetalat så är det organisationen som äger byggnaden, marken och allt som hör till. Sen förra året, 2015, så "förlät" organisationen alla lån på alla rikets salar men nu måste de betala in samma summa varje månad som lånet gick på och det nu för alltid. Samt att de tog alla pengar i församlingens kassa, de får endast ha driftkostnader kvar för 3 månaders tid.

De enskilda vittnena arbetar gratis med att bygga alla fastigheter samtidigt som de även arbetar gratis för organisationen, betalar för att ge ut deras publikationer som de dessutom arbetar gratis för att producera.
Som ett vittne är du att jämställas med en slav, du får ingen lön, du får ingen pension, du får inget tack kort, du är utbytbar, du är ingen, du gör aldrig nog för JW.org även fast du går på knäna i ditt slit för dom och har offrat allt och hela ditt liv, tom offrat att hitta en giftaspartner och att skaffa barn.

Ska vi se vad Bibeln säger om utnyttjande av människor så att endast ett fåtal kan få leva ett välbärgat och privilegrat liv?

Jeremia 22:13 "Ve den (storpamparna styrande kretsen, AKA G.O.D, Guardians of Doctrines) som bygger sitt hus (Warwick) men inte med rättfärdighet och sina övre kamrar, men inte med rättvisa, genom att utnyttja sin medmänniska som tjänar för ingenting (rank-and-file JV'n) och vars lön han inte ger honom."

Vill inte du också bli ett JV? Det är det bästa livet någonsin att vänta på paradis jorden sen 1874!!!

De kallar andra religioner falska läroror och man ska hålla sig borta från sådant.
Man ska inte tjäna pengar på ohederligt sätt och inte på falska profeter.
Ändå valde vittnena att sälja en rikes sal till falsk lära. En muslimsk skola blev det i stället.
Hur kan de tjäna pengar på något, där falsk religon ska läras ut.
Det är hyckleri på hög nivå.
(Inte mina åsikter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in