2025-02-17, 22:55
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putten
En fundering som har gäckat mig länge...

En kollega på jobbet är infödd jehovas, han håller sig strikt till den religionen. Saken hör till det. Stackarn är gravt hörselskadad. Har kollat om han kan få hörselimplantat vilket skulle gå braenligt sjukhuset. Men han har inte gjort någon operation. Tydligen måste det beslutet gå genom "den äldste" som jag förstått?

Stämmer eller inte?
Inom Jehovas vittnen finns det något som kallas för äldstebröder, vilket enbart betyder att de männen har en viss maktbefogenhet inom församlingen.

Personligen har jag aldrig hört att det skulle innebära problem för ett Jehovas vittne att införskaffa hörselimplantat. Det vore intressant att få veta hur det gick till för dig för att förstå det som att sådana beslut måste beviljas av en äldstebroder.
Citera
2025-02-18, 10:12
Medlem
puttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Inom Jehovas vittnen finns det något som kallas för äldstebröder, vilket enbart betyder att de männen har en viss maktbefogenhet inom församlingen.

Personligen har jag aldrig hört att det skulle innebära problem för ett Jehovas vittne att införskaffa hörselimplantat. Det vore intressant att få veta hur det gick till för dig för att förstå det som att sådana beslut måste beviljas av en äldstebroder.
Ja det är väl lite genom spekulationer på jobbet.

Vad jag vet dock är att jehovas får väl varken ge eller ta emot blod?
Citera
2025-02-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ja det är väl lite genom spekulationer på jobbet.

Vad jag vet dock är att jehovas får väl varken ge eller ta emot blod?

De flesta medicinska behandlingar är okej för Jehovas vittnen. Sedan kan ju personer själv välja om de vill ha den vården eller inte, då det är upp till dem att bestämma. Kan vara så att vittnet inte vill ha något hörselimplantat, eller så är det något annat som påverkar?

Blodtransfusioner och att ge blod är inte acceptabelt. Annan vård med blod är varierande, beroende på om det handlar om helblod, mindre biståndsdelar och andra blodprodukter. Blodplasma, röda blodkroppar, vita blodkroppar och trombocyter är inte tillåtet, medan gammaglobulin (som en del av vaccin) är okej. Även om vittnen själva får avgöra om de vill ha vaccin etc. De kan alltså välja att tacka nej till mindre beståndsdelar av samvetsskäl eller andra skäl.
Citera
2025-02-19, 16:24
Medlem
puttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Text

Ok that makes sense, tack för svaret!
Citera
2025-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ok that makes sense, tack för svaret!
JV snackar skit. Du ska inte begå självmord för en dum regel de själva har hittat på. Detta är Guds bud.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Så om blod räddar ditt liv ska du välja blod. Det är så enkelt att ett barn kan förstå.
Citera
2025-02-19, 21:29
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
JV snackar skit. Du ska inte begå självmord för en dum regel de själva har hittat på. Detta är Guds bud.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Så om blod räddar ditt liv ska du välja blod. Det är så enkelt att ett barn kan förstå.
Du citerar Moses i sitt tal till israeliterna där de uppmanades till att hålla Guds bud, stadgar och rätter:
Dessa äro förbundets ord, det förbunds som HERREN bjöd Mose att sluta med Israels barn i Moabs land, ett annat förbund än det som han hade slutit med dem på Horeb. (Deuteronomium 29:1)
Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem. (Deuteronomium 30:15-20)
Skriftstället har alltså ingenting att göra med att man skulle göra vad som helst för att få överleva. Israeliterna uppmanades snarare till att välja livet genom att de skulle hålla Guds lagar och regler.

Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.
Citera
2025-02-20, 15:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du citerar Moses i sitt tal till israeliterna där de uppmanades till att hålla Guds bud, stadgar och rätter:
Dessa äro förbundets ord, det förbunds som HERREN bjöd Mose att sluta med Israels barn i Moabs land, ett annat förbund än det som han hade slutit med dem på Horeb. (Deuteronomium 29:1)
Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem. (Deuteronomium 30:15-20)
Skriftstället har alltså ingenting att göra med att man skulle göra vad som helst för att få överleva. Israeliterna uppmanades snarare till att välja livet genom att de skulle hålla Guds lagar och regler.

Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.

Precis, förtära. Och även det var ok vid nödfall, det var ingen dödsdom. Allt var glömt och förlåtet så länge man tvättade sig efteråt och väntade lite tills solnedgången/soluppgången.
Blod från dödade djur skulle gå tillbaka till jorden eftersom det/livet tillhör Gud. Handlar om respekt för Gud, den som ger liv.
Vid blodtransfusioner har ingen dött/inget liv har offrats för en annans och blodet används för att rädda liv och blodet fortsätter att leva i någon annan. Den som donerat blod producerar snabbt nytt blod i sitt omlopp utan att bli sjuk. Detta är Guds vilja eftersom han vill att vi upprätthåller våra liv, att vi väljer livet före döden. Nåd före offer, det är ok att bryta mot lagen om det räddar liv.

JV och deras löjliga påhittade regler bryter mot Guds vilja, vilket de vet att det gör men de kan inte ändra på detta nu då så många JVn har dött pga transfusionsvägran, det skulle se illa ut samt att de kan bli stämda på miljardbelopp. Så de fortsätter att tuta i sina medlemmar med felaktig information. Tex min JV-mor tror att man garanterat får aids av en transfusion och att det är farligare att få en transfusion än att inte få en, även vid allvarlig blodförlust. Styrande kretsen vet ju bättre än forskare och läkare.
Citera
2025-02-20, 17:53
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Precis, förtära. Och även det var ok vid nödfall, det var ingen dödsdom. Allt var glömt och förlåtet så länge man tvättade sig efteråt och väntade lite tills solnedgången/soluppgången.
Ser gärna att du analyserar skriftstället ordentligt.
Citat:
Blod från dödade djur skulle gå tillbaka till jorden eftersom det/livet tillhör Gud. Handlar om respekt för Gud, den som ger liv.
Står det verkligen något i Bibeln om att det skulle ha att göra med att visa respekt? Det som står är väldigt tydligt:
Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen; därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något kötts blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas. (Leviticus 17:14)
Citat:
det är ok att bryta mot lagen om det räddar liv.
Tänkte du på den mosaiska lagen nu? Vilka belägg har du isåfall funnit för att det skulle ha varit tillåtet att bryta mot lagarna såvida det räddade liv?
Citat:
många JVn har dött pga transfusionsvägran
Hur många?
Citat:
min JV-mor tror att man garanterat får aids av en transfusion och att det är farligare att få en transfusion än att inte få en, även vid allvarlig blodförlust. Styrande kretsen vet ju bättre än forskare och läkare.
Menar du att Jehovas vittnen lär ut att alla som tar emot blod blir hivinfekterade?
Citera
2025-02-21, 13:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ser gärna att du analyserar skriftstället ordentligt.

Står det verkligen något i Bibeln om att det skulle ha att göra med att visa respekt? Det som står är väldigt tydligt:
Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen; därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något kötts blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas. (Leviticus 17:14)
Tänkte du på den mosaiska lagen nu? Vilka belägg har du isåfall funnit för att det skulle ha varit tillåtet att bryta mot lagarna såvida det räddade liv?

Hur många?

Menar du att Jehovas vittnen lär ut att alla som tar emot blod blir hivinfekterade?

3 Mose 17:15 “ Om någon, oavsett om han är infödd eller invandrare, äter ett självdött djur eller ett djur som rivits av ett vilt djur, ska han tvätta sina kläder, bada i vatten och vara oren ända till kvällen. Sedan är han ren.”

Inga problem som sagt.
Citera
2025-02-21, 17:08
Medlem
XGPs avatar
Citat:
3 Mose 17:15 “ Om någon, oavsett om han är infödd eller invandrare, äter ett självdött djur eller ett djur som rivits av ett vilt djur, ska han tvätta sina kläder, bada i vatten och vara oren ända till kvällen. Sedan är han ren.”
Sådana djur har koagulerat blod i sig och kunde därför inte dräneras ordentligt. I skriftstället framkommer inte anledningen till att man tilläts äta sådana djur såvida man följde renhetsreglerna. Olika bibelkommentatorer spekulerar i att det har att göra med överlevnad eller oaktsamhet. Oavsett vad avsåg dessa fall undantag och vers 14 är tydlig med vad som annars gäller.
Citera
2025-02-21, 18:31
Medlem
Varangians avatar
Det är tydligt med all önskvärdhet:

10Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk. 11Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. 12Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. Inte heller en invandrare får göra det.

3 Mos 17 10-12

Blod ska offras, inte ätas eller brukas.
Citera
2025-02-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Du får både gå på möten och ha kontakt med din familj om du har blivit utesluten från församlingen.
Du får också mycket hjälp att komma tillbaka till församlingen och du kan också bli ex äldste igen, efter att du kommit tillbaka.

Nämn en partiledare som blivit utesluten och sedan blivit partiledare i samma parti igen

Men om man inte vill kommatillbaka till församlingen, hur är det då med umgänget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in