Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Du citerar Moses i sitt tal till israeliterna där de uppmanades till att hålla Guds bud, stadgar och rätter:
Dessa äro förbundets ord, det förbunds som HERREN bjöd Mose att sluta med Israels barn i Moabs land, ett annat förbund än det som han hade slutit med dem på Horeb. (Deuteronomium 29:1)
Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem. (Deuteronomium 30:15-20)
Skriftstället har alltså ingenting att göra med att man skulle göra vad som helst för att få överleva. Israeliterna uppmanades snarare till att välja livet genom att de skulle hålla Guds lagar och regler.
Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.
Precis, förtära. Och även det var ok vid nödfall, det var ingen dödsdom. Allt var glömt och förlåtet så länge man tvättade sig efteråt och väntade lite tills solnedgången/soluppgången.
Blod från dödade djur skulle gå tillbaka till jorden eftersom det/livet tillhör Gud. Handlar om respekt för Gud, den som ger liv.
Vid blodtransfusioner har ingen dött/inget liv har offrats för en annans och blodet används för att rädda liv och blodet fortsätter att leva i någon annan. Den som donerat blod producerar snabbt nytt blod i sitt omlopp utan att bli sjuk. Detta är Guds vilja eftersom han vill att vi upprätthåller våra liv, att vi väljer livet före döden. Nåd före offer, det är ok att bryta mot lagen om det räddar liv.
JV och deras löjliga påhittade regler bryter mot Guds vilja, vilket de vet att det gör men de kan inte ändra på detta nu då så många JVn har dött pga transfusionsvägran, det skulle se illa ut samt att de kan bli stämda på miljardbelopp. Så de fortsätter att tuta i sina medlemmar med felaktig information. Tex min JV-mor tror att man garanterat får aids av en transfusion och att det är farligare att få en transfusion än att inte få en, även vid allvarlig blodförlust. Styrande kretsen vet ju bättre än forskare och läkare.