2024-06-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
En villolära. Hur kan man ha fel om jordens undergång. Årtalet haha säger väl allt. Men de var väl sina egna bortförklaringar den yrkande kretsen i Broklyn. Egen version av bibeln säger väl allt.
Att inte ha kontakt med de som lämnar sekten, även om det är en familjemedlem, är det det Jesus förkunnade?
Tänk efter lite.....

Det mest allvarliga med JV sin teologi är att dom predikar att Jesus inte är Gud, men en skapad varelse.
Till deras försvar skall sägas att Jesus aldrig sade rakt ut att: "Jag är Gud", men les bibeln och tänkefter en minut eller två.
På Jesu tid i Israel var den grovaste synden att påstå att man själv var Gud. Blasfemi de luxe, och detta straffades med döden.
Dom skriftlärda ansåg att Jesus faktisk påstod att han var Gud, och därför gjorde dom allt för att få döda honom.
Jesus helade en man som inte kunde gå och dom skriftlärda bevittnade händelsen.
Jesus säger då åt dom att vad är lettast? -"Ta din säng, stå upp och gå" eller "dina synder är dig förlåtna". Dom skriftlärda tvivlade inte en sekund på vad det var Jesus just hade sagt, för dom visste att den enda som kan förlåta synd är Gud och ingen annan. -Altså blasfemi av värsta sort.
Indirekt säger Jesus här att han är Gud.
Det spelar ingen roll att någon säger dom tror på Jesus. -Vilken Jesus? -Den första kommunist,-den första hippie, en skapad varelse, en islamsk profet eller Gud?
Senast redigerad av emtor 2024-06-02 kl. 16:12.
Citera
2024-07-04, 05:22
Medlem
Pianotangents avatar
Frågar åt en kompis. Varför missionerar JV för att ragga fler medlemmar när Paradiset på jorden som man kommer till sen har ett begränsat antal platser?
Citera
2024-07-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Frågar åt en kompis. Varför missionerar JV för att ragga fler medlemmar när Paradiset på jorden som man kommer till sen har ett begränsat antal platser?

Det är ett begränsat antal som kommer till himlen och blir kungar för att regera över jorden:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Resten kommer att få leva på jorden.
Alla kan inte bli kungar, för då finns det ingen att regera över på jorden.
Citera
2024-07-04, 23:12
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ett begränsat antal som kommer till himlen och blir kungar för att regera över jorden:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Är det lite människotankar?
Helt godtyckligt.

Ordningens Gud. Inte oordningens.

Det finns många rum.

Vad säger du om muslimer. Är det ett legitimt folk? Vad är det för bokens folk.

Är det rättfärdigat? Det måste uppfyllas lite kriterier.
Citera
2024-07-05, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Vad säger du om muslimer. Är det ett legitimt folk?

Petrus, en av Jesu närmaste säger det ganska tydligt:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)
Citera
2024-07-05, 10:27
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Petrus, en av Jesu närmaste säger det ganska tydligt:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)
Det är Guds rättfärdighet man ska gå in i genom Jesus?

Har man inte med Jesus kan det bli svårt. Men för Gud är allt möjligt.
Inte för människor.

Min egen rättfärdighet är som ett smutsigt kläde. Kanske man kan vara som ett barn och bli emottagen. Om man inget vet om synd.

Men vi ska väl bekänna våra synder.
Det är extraordinära helgon då som kommer in. De heliga.

Intressant.
Senast redigerad av Traveller7 2024-07-05 kl. 10:30.
Citera
2024-07-17, 12:55
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:

Fråga på det. Antalet till himlen begränsat, jag utgår från att du avser antalet 144 000? Hur kan man vara säker på detta antal?
Citera
2024-07-17, 13:51
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
Fråga på det. Antalet till himlen begränsat, jag utgår från att du avser antalet 144 000? Hur kan man vara säker på detta antal?

Man kan aldrig vara 100% säker, och speciellt inte med profetior som ofta är symboliska.

Därför säger Jehovas vittnen om Uppenbarelseboken:
"Vi påstår inte att förklaringarna i den här publikationen är ofelbara. I likhet med forntidens Josef säger vi: ”Hör inte uttydningar Gud till?” (1 Moseboken 40:8, NW) Men samtidigt är vi fullt och fast övertygade om att förklaringarna som framläggs här harmonierar med bibeln som helhet"

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...orslagna-tema/
Men logiskt sett bör det finnas en gräns för hur många kungar som kan regera över jorden. Som jag sade, inte alla människor kan komma till himlen och bli kungar över jorden, för då finns det inga på jorden kvar att regera över.

Det exakta antalet är väl egentligen inte viktigt, det påverkar inte budskapet i andra delar av bibeln.
Citera
2024-07-17, 16:10
Medlem
GertBennys avatar
Vad var det JV trodde räknades ut när någon profet mätte sidorna av ett tempel med en pinne? Var det årtalet 1914 som någon för 2000 år sedan kom fram till när han la ihop höjden och bredden på en byggnad? Jag kan minnas helt fel men jag kommer iallafall ihåg att det fanns en bild på profeten som mätte något i den röda boken, vad den nu heter.... Min uppenbarelsebok?? Och att det sammanlagda måttet av byggnaden blev till något viktigt årtal/siffra för Jehovas vittnena.
Citera
2024-07-17, 20:06
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Vad var det JV trodde räknades ut när någon profet mätte sidorna av ett tempel med en pinne?
Antagligen tänker du på att de räknade sig fram till årtal med hjälp av Cheopspyramidens yttre och inre mått. Det hänvisades till Jesaja 19:19-20:
In that day shall there be an Altar to the Lord in the midst of the land of Egypt, and a pillar at the border thereof to the Lord. And it shall be for a signe, and for a witnesse vnto the Lord of hosts in the land of Egypt: for they shall crie vnto the Lord, because of the oppressours, and he shal send them a Sauiour and a great One, and he shall deliuer them.
Citera
2024-07-17, 20:42
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Vad var det JV trodde räknades ut när någon profet mätte sidorna av ett tempel med en pinne? Var det årtalet 1914 som någon för 2000 år sedan kom fram till när han la ihop höjden och bredden på en byggnad? Jag kan minnas helt fel men jag kommer iallafall ihåg att det fanns en bild på profeten som mätte något i den röda boken, vad den nu heter.... Min uppenbarelsebok?? Och att det sammanlagda måttet av byggnaden blev till något viktigt årtal/siffra för Jehovas vittnena.

Jag kan inte på rak arm svara på vad profeten som mätte templet med en rörstav kom fram till, men kan ta reda på vad JV menar.

Intressant att du nämner 1914. Det är en grundpelare i Jehovas Vittnens lära. Faktum är att hela Jehovas vittnens lära hänger på detta årtal. Enligt JV återkom Jesus 1914. Dock inte synligt utan osynligt. Han påbörjade då en inspektion av jorden, och fann att de enda uppriktiga kristna, som han kunde utvälja till sitt folk var Bibelforskarna, som senare, efter diverse inre stridigheter och maktkamper, bytte namn till Jehovas Vittnen år 1931. Ledningen för Jehovas Vittnen, deras "Styrande Krets" har med andra ord sin oinskränkta makt och auktoritet helt kopplad till 1914. Eftersom profetian som de menar pekar ut dem som utvalda, "behöver" år 1914 för att gå ihop.

Jehovas Vittnen har kommit fram till 1914, genom att påstå att Jerusalems första förstöring ägde rum år 607 före kristus, (Trots att alla historiker pekar på 586 eller 587 före kristus). Till detta lägger man sedan 2520 år, vilket kräver en hel del invecklad beräkning och "cherrypicking" från olika delar av bla. Daniels bok. Jag kan redogöra för det separat, det hade blivit en hel bok om jag ska beskriva det här.

Anyway, 607+ 2520 gör att man hamnar på 1914.
Citera
2024-07-17, 20:58
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Nu torde ju Rune vara död sedan många år så ingen skugga ska falla på honom. Jag tyckte om honom men nån talare var han inte. Vet någon om han levde när Betel flyttade till Danmark? Och i så fall, vad hände med honom? Och vad hände med alla andra äldre som trodde att de skulle få avsluta sina liv på Betel? Jag förmodar att de inte följde med till Danmark i alla fall. Någon bra pension kan dom knappast heller ha fâtt. Tänk vilken känsla att lämna det trygga boendet på Betel och vid ålderns höst skickas ut i världen...
Hoppas det gick bra för dem!

Sent svar på denna fråga. . och du kanske har fått svar tidigare i tråden som jag missat. Rune Gran och Inge Olofsson (ett annat sömnpiller, utan Runes humor) levde båda sina sista år på Betel i Holbaek. Däremot fick Jan Roslund kansta in handduken. Han bor numera, som priviligerad medlem av "orden" på Rikets Sal i Malmö. Där bor även en pensionerad kretsis som heter Clive. En familj som bott på Rikets Salen i flera år, kastades ut för att ge plats åt höjdarna. (Officiellt flyttade de säkert frivilligt och blev välsignade med en hyreslägenhert med betydligt högre hyra). Fullständigt lagvidrigt om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in