2023-12-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Intressant resonemang. Med tanke på versen jag refererade till så framgår det klart och tydligt av Jesus själv att vi ska älska våra fiender. Du menar att Jesus kräver det av oss men att han själv inte älskar sina fiender?

Naturligtvis. Vi människor ska väl kunna tåla mer än.......ja, du vet.😁😎
Citera
2023-12-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Jag vet inte vad du vill ha sagt med att Jesus ska tillintetgöra göra sina fiender. Jesus sa detta

Matteus‬ ‭5:43‭-‬44‬
"Ni har hört det sägas: ’Du ska älska din medmänniska och hata din fiende.’ Men jag säger er: älska era fiender, be för dem som förföljer er."

Hänvisa gärna till samtliga verser i bibeln där Jesus ska smula ner sina fiender. Finns säkert en bra förklaring.
Jesus sa också:

Lukas 19
[27] Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn.’«

Och detta:

Matteus 5
[45] då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

Varför Gud hjälper de onda gudlösa? Om onda människor skulle tro att Gud ligger bakom allt de drabbas av, skulle troende förföljas ännu mer, och en radikalisering i klass med palestinier i Gaza som bara vill utrota sionister skulle ske. Ingen troende skulle gå säker någonstans. Därför får de dricka Guds vredes vin, så de glömmer allt elände.

Jesaja 51
[22] Så säger din härskare,
Herren, din Gud, som kämpar för sitt folk:
Bägaren som får dig att ragla
tar jag nu ur din hand,
kalken, min vredes bägare,
skall du inte mer dricka.
[23] Jag räcker den till dem som plågat dig,
som sade till dig:
»Lägg dig ner, vi skall gå här!«
och tvang dig att göra din rygg till mark,
till en gata att gå på.
Citera
2023-12-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jesus sa också:

Lukas 19
[27] Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn.’«

Och detta:

Matteus 5
[45] då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

Varför Gud hjälper de onda gudlösa? Om onda människor skulle tro att Gud ligger bakom allt de drabbas av, skulle troende förföljas ännu mer, och en radikalisering i klass med palestinier i Gaza som bara vill utrota sionister skulle ske. Ingen troende skulle gå säker någonstans. Därför får de dricka Guds vredes vin, så de glömmer allt elände.

Jesaja 51
tar jag nu ur din hand,
som sade till dig:
till en gata att gå på.

Sympatisk teologi.
Dessutom, hur sjutton kan en allsmäktig och allvetande Gud som skapat allt , frisvära sig från ansvar för allt?
Citera
2023-12-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sympatisk teologi.
Dessutom, hur sjutton kan en allsmäktig och allvetande Gud som skapat allt , frisvära sig från ansvar för allt?
Därför att han gav oss lagar. Dessförinnan trädet med kunskap om gott och ont. Så människor vet och struntar i sitt eget ansvar. Om Gud inte gett oss lagar, regler och bud hade han varit ansvarig för allt vi gör. Men nu när synder är förbjudna är der onda vi gör straffbart. Han har aldrig gett någon tillåtelse att synda.
Citera
2023-12-10, 17:05
Medlem
Citat:
Därför att han gav oss lagar. Dessförinnan trädet med kunskap om gott och ont. Så människor vet och struntar i sitt eget ansvar. Om Gud inte gett oss lagar, regler och bud hade han varit ansvarig för allt vi gör. Men nu när synder är förbjudna är der onda vi gör straffbart. Han har aldrig gett någon tillåtelse att synda.
Logiskt.. Gud skapar synden för att förbjuda människor att synda för att kunna förlåta eller döda dom han skapat och gett livet. Bibeln är helt klart en bok som tål granskas.
Citera
2023-12-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Logiskt.. Gud skapar synden för att förbjuda människor att synda för att kunna förlåta eller döda dom han skapat och gett livet. Bibeln är helt klart en bok som tål granskas.
Nej, Gud skapade människan så vi kan följa buden. Det är begären du ska undvika.
Citera
2023-12-10, 18:51
Medlem
Citat:
Nej, Gud skapade människan så vi kan följa buden. Det är begären du ska undvika.

Varför är vi då skapade med begär?
Citera
2023-12-10, 19:14
Medlem
Citat:
Så vem skapade synden och begären? Darwinistisk evolution kanske? När jag ändå har dig på tråden kanske du kan svara på vem som skapat djävulen och människans inneboende girighet och mordlust som orsakat krig och genocid?
Citera
2023-12-10, 19:21
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Kan du länka tack.
Jag har letat men hittar den inte. Kopierade från jw.org.

Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Fast alla som går på åminnelsen är väl inte JV? Åtminstone inte aktiva och döpta. Det kan ju vara anhöriga, icke verksamma vittnen osv som också går dit. Förra året hade man runt 8,7 medlemmar världen över. Källa: https://www.jw.org/en/jehovahs-witne...q/how-many-jw/
Sant. Det är ändå anmärkningsvärt att över 12 miljoner intresserade, inklusive overksamma vittnen, familjemedlemmar är närvarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Och antalet timmar för bibelstudier säger egentligen ingenting om hur många som väljer att gå vidare, och bli döpta vittnen.
Alla blir naturligtvis inte döpta. Antalet vittnen ökar dock varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ni lyssnar inte på evangeliet, ni är förhärdade. Skäl nog att bli arg. Missade du att jag skrev att ingen kommer att leva för evigt på jorden? Du tror på sektens lögner. Bibeln säger:

Folk dör på den nya jorden. De blir gamla som träden.

Jesaja 65
[20] där skall aldrig mer ske att spädbarn dör
eller att gamla inte får leva sin tid ut.
Den dör ung som dör hundraårig,
den som inte blir hundra anses förbannad.
[21] De skall bygga hus och bo i dem,
odla vingårdar och äta deras frukt.
[22] Det de byggt skall inte bebos av andra,
det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,
mina utvalda får njuta frukten av sin möda.
Står ingenting i Bibeln om att folk ska på den nya jorden. Enligt profetian kommer människor att bli gamla som träden, inte ha lika långt livsspann som ett träd. Stor skillnad däri. Naturligtvis ska inte människan dö (Guds plan från första början var att människan skulle leva för evigt, Adam och Eva skapades med evigt liv, det var inte förrän de syndade som döden kom med i spelet). Det vet vi för att i Jesaja 37:29 står det att "De rättfärdiga ska ärva jorden, de ska bo på den för evigt." samt att i Predikaren 3:11 står det att Jehova "har gjort allt vackert i rätt tid. Han har även lagt evigheten i människornas hjärtan, men ändå kommer de aldrig att helt och fullt förstå den sanne Gudens verk.". Lägg märke till att Jehova har lagt evigheten i våra hjärtan, d v s vi har en önskan att leva så länge som möjligt. Det är en grym Gud du målar upp som återställer jorden till ett paradis men att döden - enligt dig - skulle fortsätta plåga människorna, vilket leder oss till Uppenbarelsebokens 21:a kapitel vers 4 " Han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, inte heller sorg, skrik eller smärta. Det som en gång var är borta.”"[/quote]

Citat:
Paulus bekräftar.
Paulus bekräftar att kött kan inte leva för evigt i himlen.
Läser du de fem föregående verserna före i det första Korintherbrevet så jämför Paulus Adam med Jesus, med kött och ande, d v s att en människa av kött och blod inte kan ärva Guds kungarike. Paulus pratar alltså om det som gällde just de smorda bröderna, att de skulle bli andevarelser och regera tillsammans i himlen med Jesus som kung.

Apropå Lukas: Du kan inte bara dra en vers ur kontext. Jesus syftar på den himmelska uppståndelsen, den slutsatsen kan man dra p g a två viktiga detaljer i Jesus uttalande. ”De som har räknats värdiga att vinna ... uppståndelsen från de döda.” Smorda som dör trogna ”räknas värdiga Guds kungarike”. (2 Thess 1:5, 11) Jesu lösenoffer gör att de kan betraktas som rättfärdiga. När de dör är dom syndfria i Guds ögon, de räknas värdiga att få uppstå till liv i himlen. (Upp. 20:5, 6) Men det är annorlunda med dem som uppstår på jorden, eftersom en del av dem kommer att vara ”orättfärdiga”. (Apg. 24:15)

I själva verket kan de inte heller dö mera.” Jesus sa inte att de inte kommer att dö mera, han sa att de inte kan dö. Smorda som dör trogna uppväcks till himlen och blir odödliga. De får ett evigt liv som inte kan utplånas. (1 Kor. 15:53, 54) Döden har inte någon makt över dem som har uppväckts till himlen.

Citat:
Frågor på det? Jv förkunnar inte evangeliet.

Inga frågor alls. Bara korrigerande svar för att sprida lite ljus.
Citera
2023-12-10, 19:23
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Menar du att JV har över 1,5 miljoner medlemmar i Sverige och därtill över 700 000 personer som sponsrar dem?
När jag gick i grundskolan i en mindre ort så vet jag två eller tre familjer som var med i JV, då pratar vi ändå en ort med ca 4000 invånare där man hade rätt bra koll på vad som skedde i stan. Givetvis var väl inte JV något man pratade om och det var väl kanske inget man stoltserade med heller om man nu var barn. Att vara kristen var väl inte det tuffaste man kunde vara.
Man var antingen syntare eller hårdrockare, det var väl den uppdelningen som fanns
Hela världen. Inte bara Sverige.
Citera
2023-12-10, 19:29
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, om det ändå vore så väl att det endast skett en gång, ja. Men tyvärr inte.

Redan 1878 förutspådde Russell att världens riken skulle gå under och slutet komma, men när det inte blev så förutspådde han istället 1881 och i januariutgåvan av "Watchtower" 1881 skrev han:
"We know not the day or hour, but expect it during 1881, possibly near the autumn where the parallels show the favor to Zion complete and due to end, the door to the marriage to shut, and the high calling to be the bride of Christ, to cease."

Sedan skrev han att det istället skulle vara 1914, vilket du själv kan läsa här:
https://www.towertotruth.net/images/...er7-15p226.jpg

Sedan flyttades det fram till 1918, sedan 1925 och slutligen till 1975, men vissa påstår att det finns flera andra utpekade årtal däremellan. Det går säkert att hitta om man letar i publikationerna.

1920 började de istället påstå att miljoner av dem som levde 1914 skulle få se de sista dagarna och alltså aldrig dö, och de hade en text som underrubrik i Vakna! som hänvisade till det ända fram till 1995, då man ändrade den texten så att den inte längre nämnde något om "den sista generationen".

Under 1960-talet så började man att skriva om att "se fram emot 1975", men sedan 1975 så har man slutat med att ange ett visst årtal, men står fast vid att 1914 ändå var det årtal då Jesus kom tillbaka (även om inget tyder på det).
Ja, jag vet inte vad jag ska göra med den här informationen, ärligt talat. För mig är det misstag människor begått för längesedan och därefter rättats till. Vi är ju precis som alla andra människor, ofullkomliga och en del kan bli lite för entusiastiska. Naturligtvis är det beklagligt att det gjorts sådana uttalanden men bibeln är tydlig på den punkten att endast Gud vet tidpunkten då det kommer ske, ingen annan.

"Ingen känner till den dagen och tidpunkten, l inte ens änglarna i himlen eller Sonen, utan bara Fadern." (Matteus 24:36)
Citera
2023-12-10, 19:39
Medlem
Citat:
Jesus sa också:

Lukas 19

Och detta:

Matteus 5

Jesaja 51
tar jag nu ur din hand,
som sade till dig:
till en gata att gå på.

Luk 19:27 är en klar liknelse.

Matt 5:45

Budskapet i Matt 5:55 handlar ju om att Gud ger sina välsignelser till alla människor oavsett deras moraliska ställning. Det är en uppmaning till Jesus efterföljare att följa Guds exempel och vara barmhärtiga och kärleksfulla gentemot andra även de som kan vara fientligt inställda eller ogudaktiga. Matt 5:45 är en del av Jesus lära om att älska sina fiender och att sträva efter en högre standard av rättfärdighet och kärlek än det som kan förväntas enligt världens normer.

Jesaja 51:23-23

De här verserna uttrycker Guds löfte om tröst och befrielse för Sion och att rättvisa kommer att skipas mot förtryckarna. Det är en profetisk förkunnelse om Guds godhet och dom i relation till det lidande och förtryck som Sion har genomgått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in