Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPPTER
Den här Rutherford, och som ni skriver om, men är det alltså han dagens vittnen följer?

Nej, det är bibeln som Jehovas vittnen följer.
Citera
2024-08-18, 20:14
Medlem
OPPTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det är bibeln som Jehovas vittnen följer.
Studerar man med Jehovas vittnen så läser man inte ur någon bibel alls, man får lära sig doktriner. Det öppnas ingen bibel alls under dessa bibelstudier och som Jehovas vittnen erbjuder alla gratis.
Hur kunde Rutherford alls släppas in bland Jehovas vittnen?
Jag trodde inte den absoluta ondskan kunde få in en fot hos just Jehovas vittnen?

Och varför läser och öppnar man inte en bibel? Inte ens vittnenas egen bibel öppnar man? Ska man studera med dem så ska man läsa på deras hemsida?
Man ska läsa sammanfattningar och som då den här demonen Rutherford själv varit med om att författa?
Rutherford till och med ser man på hur demonisk han var. Lite som Kenneth Copeland, han inte bara har ormblicken utan även ögonen för det, han har till och med ödleögonen.
Det här med "Äldste" också inom Jehovas vittnen, men de avsätts ju regelbundet?
Ändå ska de tros på?

Jag har också blivit avrådd av ett vittne att alls läsa bibeln, alltså King James bibel. Detta skulle jag inte göra. Men jag skulle heller inte läsa Jehovas vittnes egen bibel?
Jag blev hänvisad till internet? Till en hemsida, till Jehovas vittnens egen hemsida.
En sista sak också när det kommer till de så kallade bibeltroende av idag är hur även Jehovas vittnen kör med saluföring. Upprepat säger de ens namn när man studerar med dem.
Så gör vilka säljare som helst av idag och när de vill sälja någonting.
Så här gör även andra religiösa samfund av idag.
Bibeln vittnar om just detta och där är vi idag.
Senast redigerad av OPPTER 2024-08-18 kl. 20:43.
Citera
2024-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Studerar man med Jehovas vittnen så läser man inte ur någon bibel alls, man får lära sig doktriner. Det öppnas ingen bibel alls under dessa bibelstudier och som Jehovas vittnen erbjuder alla gratis.
Jag trodde inte den absoluta ondskan kunde få in en fot hos just Jehovas vittnen?

Och varför läser och öppnar man inte en bibel? Inte ens vittnenas egen bibel öppnar man? Ska man studera med dem så ska man läsa på deras hemsida?
Man ska läsa sammanfattningar och som då den här demonen Rutherford själv varit med om att författa?
Rutherford till och med ser man på hur demonisk han var. Lite som Kenneth Copeland, han inte bara har ormblicken utan även ödleögonen.
Ändå ska de tros på?

Det stämmer inte!!!

Man öppnar ju ständigt bibeln, och hänvisar till bibeln ständigt, jag t.ex. citerar bibeln i nästan varje inlägg här på FB.

Och jag är bara intresserad av att diskutera bibeln, inget annat. Jag bryr mig inte om Rutherford eller någon annan människa överhuvudtaget.

Det är avhoppare som är sjukt intresserade av Rutherford och människor inom Jehovas vittnens organisation, sjukt intresserade!
Citera
2024-08-18, 20:42
Medlem
OPPTERs avatar
Citat:
Det stämmer inte!!!

Man öppnar ju ständigt bibeln, och hänvisar till bibeln ständigt, jag t.ex. citerar bibeln i nästan varje inlägg här på FB.

Och jag är bara intresserad av att diskutera bibeln, inget annat. Jag bryr mig inte om Rutherford eller någon annan människa överhuvudtaget.

Det är avhoppare som är sjukt intresserade av Rutherford och människor inom Jehovas vittnens organisation, sjukt intresserade!
Ingen bibel överhuvudtaget öppnas idag om du "studerar" med Jehovas vittnen.
Man "studerar" på en hemsida som Jehovas vittnen har.
Citera
2024-08-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ingen bibel överhuvudtaget öppnas idag om du "studerar" med Jehovas vittnen.
Man "studerar" på en hemsida som Jehovas vittnen har.

Är du intresserad av bibeln, eller av Rutherford?

Jag är beredd att visa dig vad som står i bibeln, är du intresserad?
Citera
2024-08-18, 20:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Vart i bibeln står det att Steven Lett ska vara med Jesus och läsa hjärtan och döma folk?
Vart i bibeln står det att bebisar är Guds fienden?
Citera
2024-08-18, 21:00
Medlem
OPPTERs avatar
Citat:

Du ingår alltså i ett samfund som idag styrs efter Rutherford och där ni alla hänvisar till bibeln och du undrar om jag med dig idag vill läsa bibeln? Detta för att jag ifrågasätter/ ställer frågor?
Citera
2024-08-18, 21:05
Medlem
Citat:
Du ingår alltså i ett samfund som idag styrs efter Rutherford och där ni alla hänvisar till bibeln och du undrar om jag med dig idag vill läsa bibeln? Detta för att jag ifrågasätter/ ställer frågor?

Så du är inte intresserad av att diskutera bibeln?
Citera
2024-08-18, 21:44
Medlem
Varför är det viktigt att ta reda på om läran om de andra fåren är sann eller falsk? Har det egentligen någon större betydelse om man anammar den läran eller inte?

För det första har vi läst i Efeserbrevet 4:4 "Det finns en enda kropp och en enda ande, precis som det finns ett enda hopp som ni blev kallade till".

Ett enda hopp! Och vad är det hoppet? Kol 1:3-6 "Vi tackar alltid Gud, vår Herre Jesus Kristus Far, när vi ber för er. För vi har hört om er tro på Kristus Jesus och den kärlek ni har till alla de heliga på grund av det ni hoppas på, det som är reserverat åt er i himlen Ni har tidigare hört om detta hopp genom sanningens budskap, de goda nyheterna, som har nått fram till er". Båda citaten från NW översättningen.

Läran om de andra fåren innebär att JV predikar ett annat hopp än detta. Det reserverade hoppet har man ersatt med ett annat. De andra fåren kallas inte av JV som Guds barn men Joh 1:12 säger "Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, eftersom de visade tro på hans namn". Och eftersom JV:s andra får inte är Guds barn hindras de också att äta av brödet och vinet under minneshögtiden. Och vad tycker Jesus om det?

Joh 6:53-57: "Så Jesus sa till dem: ”Jag säger er sanningen: Om ni inte äter Människosonens kropp och dricker hans blod kommer ni inte att få liv. Den som äter min kropp och dricker mitt blod får evigt liv, och jag kommer att uppväcka honom på den sista dagen. För min kropp är sann mat, och mitt blod är sann dryck. Den som äter min kropp och dricker mitt blod kommer att vara förenad med mig och jag med honom. Alldeles som den levande Fadern har sänt ut mig och jag lever på grund av Fadern, ska också den som äter mig leva på grund av mig". Detta sade han innan han instiftade förbundet men principen är densamma.

Med tanke på allt detta tror jag att JV:s andra får lever väldigt farligt.
Citera
2024-08-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, jag tänker på bl a enigheten. Det var ju Rutherford som kom på den lysande iden att flytta Jesu osynliga återkomst från 1874 till 1914. Då kunde organisationen hävda att 1914 inte var åt skogen, utan man hade missförstått profetian på några "detaljer". Jag vill dock minnas att läran om 1874 var kvar en god bit in på 1920-talet, och att den ändrades efter fiaskot med 1925.
Jag tycker mig känna igen den repliken från rättegången. Kunde detta varit någon gång på 1950-talet. Om jag minns rätt så var det någon företrädare som erkände att man tvingade anhängarna att tro på profetior som ändrats, och därmed inte var sanna längre. Allt detta för enighetens skulle. Jag minns dock inte vad huvudpunkten för rättegången var.

Rättegången ägde rum 1954. Sällskapet skrev om den på sid. 133-135 i 1973 YEARBOOK OF JEHOVAH´S WITNESSES. JV testade om en pionjär med namnet Douglas Walsh var en ordinerad "minister" som kunde vara frikallad från militärtjänst. Bl a Fred Franz, Hayden Covington och Grant Suiter från högkvarteret vittnade i rättegången om förhållandena bland JV. Rättegångsprotokollet har hela 762 sidor och ser ut att kunna laddas ner. En del har citerat stora stycken från det i böcker. Det är mycket avslöjande. Sällskapet förlorade på så sätt att man inte fick det erkännande man ville angående "minsters". Man överklagade och förlorade.

Rutherford ändrade tidpunkten för Jesu "osynliga återkomst" från 1874 till 1914 och det gjordes ganska sent. Om hans nya årtal skulle vara rätt innebär det att hela den bärande förkunnelsen om återkomsten 1874 hade varit falsk. Och det skulle också innebära att inte en enda av Bibelforskarna hade på något sätt förnummit själva återkomsten 1914.

Det är inte ovanligt bland JV att man fullständigt vill negligera allt som gjordes under Rutherford, inklusive skurkstrecken 1917 och 1918. Boken "Den fullbordade hemligheten" - som användes till slutet av 20-talet - anses då inte heller vara något för rörelsen deklasserande, fast den innehöll hädisk avgudadyrkan. Detta fast man påstår som en lära att Rutherford och hans stallbröder blev utvalda av Kristus till att vara hans "omdömesgille slav" 1919. Fullständigt förödande fakta avgör klart att något sådant utväljande inte kan ha ägt rum. Men JV som vill ignorera alla obehagliga fakta föreställer sig ändå att JV är Guds utvalda folk.
Citera
2024-08-18, 23:17
Medlem
Citat:
Den här Rutherford, och som ni skriver om, men är det alltså han dagens vittnen följer?

Han är egentligen inte lika känd bland JV som företrädaren Charles Taze Russell. Men han kan sägas vara den som i mångt och mycket gjorde JV till det det är idag, såväl beträffande trosfrågor som praxis inom organisationen. Man skulle kunna säga att det var han som gjorde JV till en centralt dominerad och toppstyrda sekt, även om man nu har ett kollektivt ledarskap.
Citera
2024-08-18, 23:28
Medlem
Citat:

Rutherford till och med ser man på hur demonisk han var. Lite som Kenneth Copeland, han inte bara har ormblicken utan även ögonen för det, han har till och med ödleögonen.
Ändå ska de tros på?

Jag har också blivit avrådd av ett vittne att alls läsa bibeln, alltså King James bibel. Detta skulle jag inte göra. Men jag skulle heller inte läsa Jehovas vittnes egen bibel?
Jag blev hänvisad till internet? Till en hemsida, till Jehovas vittnens egen hemsida.
En sista sak också när det kommer till de så kallade bibeltroende av idag är hur även Jehovas vittnen kör med saluföring. Upprepat säger de ens namn när man studerar med dem.
Så gör vilka säljare som helst av idag och när de vill sälja någonting.
Så här gör även andra religiösa samfund av idag.
Bibeln vittnar om just detta och där är vi idag.

Mycket av det du stämmer, men inte allt. Det är nog ytterst så nu levande JVn som läst någon av Rutherfords böcker. Om du frågar den som besöker dig om du kan få låna och läsa någon av Rutherfords böcker så kommer du att få ett absolut nej. Hans böcker är sedan länge betraktade som inaktuella, och att vilja läsa sådant ses inte på med blida ögon av JVn. Som du märker vill JV-medlemmen som skriver i tråden absolut inte diskutera Rutherfords ledarskap och vad som hände under hans tid.

Om du går tillbaka några veckor i tråden så kan du få några glimtar av hur denne Rutherford intrigerande och kuppade till sig maktpositionen inom det som kom att bli JV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in