2023-11-20, 22:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När man som JV går runt och ringer på hos oss andra, hur många får ni då komma in till och prata? Hur ofta lyckas ni få med dessa personer i er församling?

Jag brukar tacka nej så fort jag ser vad det är för människor utanför min dörr.
Citera
2023-11-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ointressant.

Som sagt, vetenskap, logik och förnuft tolkar åt mig när jag läser bibeln, är det något dåligt menar du?
Är det inte så man vet vad som står i bibeln, och är det inte så man vet om Jehovas vittnen har rätt i att utesluta?
Nej, Du tolkar inte bibeln. Du låter herrar i Brooklyn tolka den åt dig. Sen följer du deras ord slaviskt.
Citera
2023-11-21, 03:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Nej, Du tolkar inte bibeln. Du låter herrar i Brooklyn tolka den åt dig. Sen följer du deras ord slaviskt.

Så är det. Skulle de komma ut med nytt ljus imorgon om att uteslutning och utfrysning är fel och nu ska man inte göra så längre så skulle ttsp och alla andra vittnen också tycka det var den absoluta sanningen och tala emot den numera onda uteslutningsanordningen.

Vittnen kan inte tänka kritiskt på egen hand. De får endast förlita sig på slaven. Och ni som har varit med ett tag, har ni märkt hur denna samma slav har tagit mer och mer plats? Nu pratas det mer om slaven än om Jehova och Jesus. Slaven står i centrum. Kanske Jehova ska dyrka slaven härnäst? Kanske de borde döpas om till Slavens Vittnen?
Citera
2023-11-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så är det. Skulle de komma ut med nytt ljus imorgon om att uteslutning och utfrysning är fel och nu ska man inte göra så längre så skulle ttsp och alla andra vittnen också tycka det var den absoluta sanningen och tala emot den numera onda uteslutningsanordningen.

Vittnen kan inte tänka kritiskt på egen hand. De får endast förlita sig på slaven. Och ni som har varit med ett tag, har ni märkt hur denna samma slav har tagit mer och mer plats? Nu pratas det mer om slaven än om Jehova och Jesus. Slaven står i centrum. Kanske Jehova ska dyrka slaven härnäst? Kanske de borde döpas om till Slavens Vittnen?

Det du säger överensstämmer med verkligheten. Vart tog alla vittnen vägen? Vart tog de som har "sanningen" vägen? Riktiga fegisar!
Citera
2023-11-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är korrekt att Anthony Morris inte blev utesluten, men han blev petad från styrande kretsen. Frågan är varför han blev detta.

Tror inte det kommer någon officiell förklaring. Men det verkar förekomma en del rykten och spekulationer, även på engelskspråkiga forum. En del tror tex att Tony har alkoholproblem (det finns en video där han köper alkohol, bland annat). Sedan finns det spekulationer om pedofili och sexuella övergrepp på barn. Att han antingen själv är skyldig eller på annat sätt är inblandad. Har bland annat läst att Selena Vertolomo (och hennes syster) utsattes för sexuella övergrepp som tonåring. Tony ska på något sätt ha varit ansvarig och/eller inblandad i det hela. Jag är inte direkt insatt, men det verkar lite otydligt hur det egentligen ligger till.

Som sagt, bara rykten och spekulationer. Inget bekräftat. Men inte många tycks tro att han valde att avgå på grund av sjukdom eller liknande. Framöverallt då material etc har försvunnit från hemsidan, som om de vill dölja all inblandning med honom genom årens lopp.
Citera
2023-11-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Tror inte det kommer någon officiell förklaring. Men det verkar förekomma en del rykten och spekulationer, även på engelskspråkiga forum. En del tror tex att Tony har alkoholproblem (det finns en video där han köper alkohol, bland annat). Sedan finns det spekulationer om pedofili och sexuella övergrepp på barn. Att han antingen själv är skyldig eller på annat sätt är inblandad. Har bland annat läst att Selena Vertolomo (och hennes syster) utsattes för sexuella övergrepp som tonåring. Tony ska på något sätt ha varit ansvarig och/eller inblandad i det hela. Jag är inte direkt insatt, men det verkar lite otydligt hur det egentligen ligger till.

Som sagt, bara rykten och spekulationer. Inget bekräftat. Men inte många tycks tro att han valde att avgå på grund av sjukdom eller liknande. Framöverallt då material etc har försvunnit från hemsidan, som om de vill dölja all inblandning med honom genom årens lopp.

Bottlegate är väl dokumenterad . Tony Morris var iväg en söndag under mötestid och köpte ett antal buteljer dyr whisky. Det är knappast troligt att man skulle skicka en person i styrande kretsen för att köpa sprit för en fest på Betel. Det hade någon underhuggare i s f fått göra, men knappast under mötestid. Sök gärna på Bottlegate på Youtube.😁
Namnet på kvinnan/flickan du nämner känner jag inte till. Det är hur som helst värt att kolla upp.
Men det har gått en del rykten om att Tony tenderat att vara lite kladdig mot samer när han var på fyllan. Tydligen har åtminstone en av hans svärdöttrar varit utsatt för detta.
Citera
2023-11-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Det du säger överensstämmer med verkligheten. Vart tog alla vittnen vägen? Vart tog de som har "sanningen" vägen? Riktiga fegisar!

Fast de har det inte så jäkla lätt. Skulle JVn tala ut ärligt om missförhållanden så riskerar de att bli förskjutna från familj, släktingar och vänner.
Citera
2023-11-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast de har det inte så jäkla lätt. Skulle JVn tala ut ärligt om missförhållanden så riskerar de att bli förskjutna från familj, släktingar och vänner.

Och när man säger hur det faktiskt förhåller sig så får man konsekvenser av medlemmarna. Och det kallar de för kärlek.
Citera
2023-11-23, 08:11
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är svårt när du är så.dum. En gång till. Samma ord, perfekto, används om människor och Gud i denna vers. Du behöver egentligen ingen sekt, för du lurar dig själv. Men jag vet att det är sektpropaganda att ni är ofullkomliga. Det är inget försvar mot era lögner. Alla vet att Jv har sagt att slutstriden skulle komma vissa årtal. Ingen kommer att leva för evigt på jorden.

Det är helt OK att du tror så, att det är din åsikt. Men får jag fråga varför är du så hetsig och elak mot mig, känner vi varandra? Har jag skrivit något olämpligt som du tog illa vid dig av? I så fall ber jag om ursäkt. Jag vet dock att det jag studerat på egen hand är korrekt, jag är helt kapabel till att dra egna slutsatser efter noggranna studier, både privata och med församlingen, ända sen 1992 då jag började studera.

Att slutstriden skulle komma ett visst årtal hänger du upp dig på, det har skett en gång för nästan 50 år sedan, och det hade ingen biblisk grund och var fel, dags att gå vidare. Har du något bättre samfund att rekommendera i o m att du hatar Jehovas vittnen så pass hårt?

Med vänlig hälsning,
J
Citera
2023-11-23, 08:17
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När man som JV går runt och ringer på hos oss andra, hur många får ni då komma in till och prata? Hur ofta lyckas ni få med dessa personer i er församling?

Jag brukar tacka nej så fort jag ser vad det är för människor utanför min dörr.

Döpta: Under tjänsteåret 2023 blev 269 517 personer döpta.
Bibelstudier: Medeltalet bibelstudier ökade med 28,5 procent och uppgick till 7 281 212
Minneshögtiden: 20 461 767 närvarade vid minneshögtiden jorden runt, vilket är en ökning med nästan 4 procent. Och 20 länder rapporterade rekord i antalet närvarande.
Reguljära pionjärer: Antalet pionjärer ökade med 5,5 procent till 1 546 132.
Hjälppionjärer: Medeltalet hjälppionjärer var 738 457, vilket är en ökning med nästan 94 procent!
Citera
2023-11-23, 08:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Döpta: Under tjänsteåret 2023 blev 269 517 personer döpta.
Bibelstudier: Medeltalet bibelstudier ökade med 28,5 procent och uppgick till 7 281 212
Minneshögtiden: 20 461 767 närvarade vid minneshögtiden jorden runt, vilket är en ökning med nästan 4 procent. Och 20 länder rapporterade rekord i antalet närvarande.
Reguljära pionjärer: Antalet pionjärer ökade med 5,5 procent till 1 546 132.
Hjälppionjärer: Medeltalet hjälppionjärer var 738 457, vilket är en ökning med nästan 94 procent!

Menar du att JV har över 1,5 miljoner medlemmar i Sverige och därtill över 700 000 personer som sponsrar dem?
När jag gick i grundskolan i en mindre ort så vet jag två eller tre familjer som var med i JV, då pratar vi ändå en ort med ca 4000 invånare där man hade rätt bra koll på vad som skedde i stan. Givetvis var väl inte JV något man pratade om och det var väl kanske inget man stoltserade med heller om man nu var barn. Att vara kristen var väl inte det tuffaste man kunde vara.
Man var antingen syntare eller hårdrockare, det var väl den uppdelningen som fanns
Citera
2023-11-23, 08:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Att slutstriden skulle komma ett visst årtal hänger du upp dig på, det har skett en gång för nästan 50 år sedan, och det hade ingen biblisk grund och var fel, dags att gå vidare. Har du något bättre samfund att rekommendera i o m att du hatar Jehovas vittnen så pass hårt?

Med vänlig hälsning,
J

Jo, om det ändå vore så väl att det endast skett en gång, ja. Men tyvärr inte.

Redan 1878 förutspådde Russell att världens riken skulle gå under och slutet komma, men när det inte blev så förutspådde han istället 1881 och i januariutgåvan av "Watchtower" 1881 skrev han:
"We know not the day or hour, but expect it during 1881, possibly near the autumn where the parallels show the favor to Zion complete and due to end, the door to the marriage to shut, and the high calling to be the bride of Christ, to cease."

Sedan skrev han att det istället skulle vara 1914, vilket du själv kan läsa här:
https://www.towertotruth.net/images/1894%20ZionsWatchTower7-15p226.jpg

Sedan flyttades det fram till 1918, sedan 1925 och slutligen till 1975, men vissa påstår att det finns flera andra utpekade årtal däremellan. Det går säkert att hitta om man letar i publikationerna.

1920 började de istället påstå att miljoner av dem som levde 1914 skulle få se de sista dagarna och alltså aldrig dö, och de hade en text som underrubrik i Vakna! som hänvisade till det ända fram till 1995, då man ändrade den texten så att den inte längre nämnde något om "den sista generationen".

Under 1960-talet så började man att skriva om att "se fram emot 1975", men sedan 1975 så har man slutat med att ange ett visst årtal, men står fast vid att 1914 ändå var det årtal då Jesus kom tillbaka (även om inget tyder på det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in