Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-26, 03:25
  #13441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Odjuret är riken och dess myndigheter.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Alltså inte FN eftersom det inte är ett rike. Odjur symboliserar alla riken på jorden.

Enligt JV är FN ett vilddjur. De pratar om tre olika vilddjur. Ett med sju huvuden. Ett med två horn som ett lamm. Ett eldrött vilddjur.

”Sedan ser vi ett annat vilddjur. Det ser nästan likadant ut som vilddjuret med sju huvuden, men det här vilddjuret är eldrött. Det kallas för ”vilddjurets bild” och beskrivs som ”en åttonde kung”. * (Läs Uppenbarelseboken 13:14, 15; 17:3, 8, 11.) Det sägs att den här kungen började existera, men under en period slutade den existera, men sedan började den existera igen. Den här beskrivningen stämmer bra på FN, som arbetar med mål som de politiska makterna har satt upp. Det existerade först som Nationernas förbund. Under andra världskriget försvann det, och sedan ersattes det av FN som finns än i dag.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...-Guds-fiender/
Citera
2023-11-26, 03:43
  #13442
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Odjuret är riken och dess myndigheter.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Alltså inte FN eftersom det inte är ett rike. Odjur symboliserar alla riken på jorden.

En idrottsklubb eller bostadsrättsförening är en NGO. Det betyder inte att de är "medlemmar i FN" som du säger, eller har fått consultative status av FN så de får skicka representanter till generalförsamlingen. Jv är NGO men inte "medlemmar" i FN om de inte fått consultative status av FN. Finns Jv med i listan över NGO som fått consultative status av FN? Om svaret är nej är de inte "medlemmar". Så visa att Jv finns med i listan med NGO som har consultative status, annars kan du sluta kludda

Varför dillar du om "consultative status"? Såvitt jag vet är det ingen som har påstått att JW varit medlemmar av ECOSOC, så "consultative status" har inget alls med frågan att göra.

JW hade bara sökt registrering hos FN:s "Department of Public Information" (DPI) som utomstående ej myndighetsrelaterad organsiation. Det var aldrig tal om att de skulle ha någon rådgivande roll vare sig där eller inom någon annan del av FN.

Det som organisationen ljugit om, däremot, är att registreringen hos FN inkluderade att man skulle utföra åtgärder som visade att man gav sitt stöd till FN:s målsättningar för att bli medlem och få fortsätta att vara medlem hos FN:s Department of Public Information.

Huvudkontoret i Brooklyn hävdar att detta krav inte inkluderades i avtalet när de ansökte om medlemskapet.

Däremot har FN tydligt påpekat att det är en stor fet lögn, vilket du kan se här på FN:s egen officiella webbplats:
https://www.un.org/en/civil-society/watchtowerletter

Men vittnen hävdar säkert att vilddjuret bara ljuger om det eftersom det ligger i vilddjurets natur och intresse att ljuga.
Citera
2023-11-26, 07:17
  #13443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Enligt JV är FN ett vilddjur. De pratar om tre olika vilddjur. Ett med sju huvuden. Ett med två horn som ett lamm. Ett eldrött vilddjur.

”Sedan ser vi ett annat vilddjur. Det ser nästan likadant ut som vilddjuret med sju huvuden, men det här vilddjuret är eldrött. Det kallas för ”vilddjurets bild” och beskrivs som ”en åttonde kung”. * (Läs Uppenbarelseboken 13:14, 15; 17:3, 8, 11.) Det sägs att den här kungen började existera, men under en period slutade den existera, men sedan började den existera igen. Den här beskrivningen stämmer bra på FN, som arbetar med mål som de politiska makterna har satt upp. Det existerade först som Nationernas förbund. Under andra världskriget försvann det, och sedan ersattes det av FN som finns än i dag.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...-Guds-fiender/
Alla riken är odjur.

Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. Upp 13:7

FN har ingen makt. Stater, riken och nationer har makten över alla stammar, länder och språk och folk. FN är helt beroende av vad stater och dess ledare kommer överens om. Ingen mat till Gaza om Israel säger nej. Har FN makt? Nej.

De olika odjuren beskriver olika styrelseskick, och det åttonde odjuret beskriver en demokrati, som är på väg mot sin undergång.

Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång.
[12] Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret. [13] De har en och samma avsikt och lämnar sin kraft och makt åt odjuret. [14] De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är herrarnas herre och konungarnas konung.« Upp 17

Kungarna får makten en timme (mandatperiod) tillsammans med odjuret. Kungarna ger sin makt till odjuret (bemyndigande från regering och parlament). Lammet kommer att strida mot kungar och deras krigshärar vid harmageddon, inte mot FN, som inte har en egen militär. Jvs teologi fallerar på flera punkter.

Storbritannien gick från en monarki till en demokrati. Därifrån kommer de tio kungarna som har mest makt i världen.
Citera
2023-11-26, 07:30
  #13444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför dillar du om "consultative status"? Såvitt jag vet är det ingen som har påstått att JW varit medlemmar av ECOSOC, så "consultative status" har inget alls med frågan att göra.

JW hade bara sökt registrering hos FN:s "Department of Public Information" (DPI) som utomstående ej myndighetsrelaterad organsiation. Det var aldrig tal om att de skulle ha någon rådgivande roll vare sig där eller inom någon annan del av FN.

Det som organisationen ljugit om, däremot, är att registreringen hos FN inkluderade att man skulle utföra åtgärder som visade att man gav sitt stöd till FN:s målsättningar för att bli medlem och få fortsätta att vara medlem hos FN:s Department of Public Information.

Huvudkontoret i Brooklyn hävdar att detta krav inte inkluderades i avtalet när de ansökte om medlemskapet.

Däremot har FN tydligt påpekat att det är en stor fet lögn, vilket du kan se här på FN:s egen officiella webbplats:
https://www.un.org/en/civil-society/watchtowerletter

Men vittnen hävdar säkert att vilddjuret bara ljuger om det eftersom det ligger i vilddjurets natur och intresse att ljuga.
Därför att en hävdar att NGOer är medlemmar i FN för att han inte förstår vad en NGO är. Som sagt, en bostadsrättsförening är en NGO, men det betyder inte att de har rätt att skicka representanter till FNs generalförsamling. Att vara klassad som NGO gör ingen medlem i FN eller remissinstans till FN. Att Jv inte uppfyller FNs krav på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter är en no-brainer. Vissa motståndare, och jag är en motståndare själv, blåser upp det hela. Därför ska ni visa att Jv finns registrerade i FN på något sätt. De gick ur efter 10 år. De NGOer som har consultative status är med i den politiska processen för att utveckla samhället = en del av världen. Jv har inte sådan status.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-11-26 kl. 07:34.
Citera
2023-11-26, 07:57
  #13445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Odjuret är riken och dess myndigheter.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Alltså inte FN eftersom det inte är ett rike. Odjur symboliserar alla riken på jorden.

En idrottsklubb eller bostadsrättsförening är en NGO. Det betyder inte att de är "medlemmar i FN" som du säger, eller har fått consultative status av FN så de får skicka representanter till generalförsamlingen. Jv är NGO men inte "medlemmar" i FN om de inte fått consultative status av FN. Finns Jv med i listan över NGO som fått consultative status av FN? Om svaret är nej är de inte "medlemmar". Så visa att Jv finns med i listan med NGO som har consultative status, annars kan du sluta kludda

Det du just nu gör är att försöka tvätta bort den fula stämpeln som det faktiskt innebär att vara en NGO:are. Bara självaste medlemskapet räcker så har man gett sitt stöd åt politiken och framförallt FN som av Jehovas vittnen anses vara vilddjuret. Hur paradoxalt är inte det. Kraven för att få bli och vara ett NGO är att man måste uppfylla alla krav som FN ställer gentemot dig som ansöker. Och ett av de är redan för mycket att du som söker om att bli en NGO ger ditt fulla stöd för allt FN står för och representerar. Så snälla kom inte med dina förvrängda berättelser. Jehovas vittnens organisation är en politiskt aktiv organisation som är en NGO och dom bedriver olika uppdrag inom EU men också utanför med säte i Bryssel precis som alla andra valt att placera sig i det politiska centrum Bryssel faktiskt är.
Citera
2023-11-26, 08:01
  #13446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför dillar du om "consultative status"? Såvitt jag vet är det ingen som har påstått att JW varit medlemmar av ECOSOC, så "consultative status" har inget alls med frågan att göra.

JW hade bara sökt registrering hos FN:s "Department of Public Information" (DPI) som utomstående ej myndighetsrelaterad organsiation. Det var aldrig tal om att de skulle ha någon rådgivande roll vare sig där eller inom någon annan del av FN.

Det som organisationen ljugit om, däremot, är att registreringen hos FN inkluderade att man skulle utföra åtgärder som visade att man gav sitt stöd till FN:s målsättningar för att bli medlem och få fortsätta att vara medlem hos FN:s Department of Public Information.

Huvudkontoret i Brooklyn hävdar att detta krav inte inkluderades i avtalet när de ansökte om medlemskapet.

Däremot har FN tydligt påpekat att det är en stor fet lögn, vilket du kan se här på FN:s egen officiella webbplats:
https://www.un.org/en/civil-society/watchtowerletter

Men vittnen hävdar säkert att vilddjuret bara ljuger om det eftersom det ligger i vilddjurets natur och intresse att ljuga.

Du glömde inkludera att de också de facto var en NGO:are och bar NGO status och gör det fortfarande.
Citera
2023-11-26, 08:02
  #13447
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför att en hävdar att NGOer är medlemmar i FN för att han inte förstår vad en NGO är. Som sagt, en bostadsrättsförening är en NGO, men det betyder inte att de har rätt att skicka representanter till FNs generalförsamling. Att vara klassad som NGO gör ingen medlem i FN eller remissinstans till FN. Att Jv inte uppfyller FNs krav på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter är en no-brainer. Vissa motståndare, och jag är en motståndare själv, blåser upp det hela. Därför ska ni visa att Jv finns registrerade i FN på något sätt. De gick ur efter 10 år. De NGOer som har consultative status är med i den politiska processen för att utveckla samhället = en del av världen. Jv har inte sådan status.

Snacka om att göra en höna av en fjäder, alltså.

Gällande medlemskap eller inte så vill jag påpeka att FN:s Department of Public Information (DPI) helt naturligt är en del av FN.

Alltså, det som Watch Tower Bible and Tract Society gjorde var att de ansökte om "association with DPI", vilket är att ansöka om att ingå ett partnerskap med DPI, vilket i motsats till "consultative status" kan ses som en form av medlemskap.

Men detta medlemskap är alltså endast gentemot DPI, inte FN i stort. Däremot står det i stadgarna för partnerskapet för DPI att den NGO som söker partnerskapet ska dela FN:s målsättningar och arbeta för att information om FN:s målsättningar får en större publik.

För att kunna kvalificera när de gjorde sin ansökan 1991 var Watch Tower Bible and Tract Society tvungna att ge minst sex exempel på aktuella skrifter som de publicerat som stödde detta mål att ge relevant information om FN (så säger ansökningsreglerna).

Sedan har vi det där du dillar om att det skulle göra någon skillnad om JW skulle räknas som någon NGO med "consultative status" eller inte för att räknas som medlemmar i FN. Det är rent strunt eftersom ingen NGO, vare sig med "consultative status" eller inte, räknas som medlem av FN.

Det är heller inte medlemskap eller inte som är frågan, utan att först vilja associeras med en del av FN genom en ansökningsprocess som kräver att man visar att man stöder FN:s målsättningar och sedan ljuga om att det var vad man hade gjort, det är problemet.

Men, okej, det kan vara så att man inte läste alla papper noggrant nog och missade de där styckena med kraven, men varför i så fall ljuga om det och istället falskeligen påstå att dessa stycken inte funnits med i avtalet 1991 och inte lagts till förrän 10 år senare?
Citera
2023-11-26, 08:07
  #13448
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Du glömde inkludera att de också de facto var en NGO:are och bar NGO status och gör det fortfarande.

Att JW de faco var NGO med status som associerad med DPI trodde jag inte att jag skulle behöva påpeka eftersom JW själva inte hävdar något annat.

Att de fortfarande skulle ha denna status i förhållande till DPI vet jag inget om, men termen NGO i sig betyder ju bara "ej myndighetsrelaterad organisation", så denna status har de fortfarande och de kan inte bli av med denna status utan att ge sig in i politiken och få myndighetsuppdrag.
__________________
Senast redigerad av Smeso 2023-11-26 kl. 08:09.
Citera
2023-11-26, 08:09
  #13449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför att en hävdar att NGOer är medlemmar i FN för att han inte förstår vad en NGO är. Som sagt, en bostadsrättsförening är en NGO, men det betyder inte att de har rätt att skicka representanter till FNs generalförsamling. Att vara klassad som NGO gör ingen medlem i FN eller remissinstans till FN. Att Jv inte uppfyller FNs krav på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter är en no-brainer. Vissa motståndare, och jag är en motståndare själv, blåser upp det hela. Därför ska ni visa att Jv finns registrerade i FN på något sätt. De gick ur efter 10 år. De NGOer som har consultative status är med i den politiska processen för att utveckla samhället = en del av världen. Jv har inte sådan status.

Om det nu inte är så farligt att vara en NGO enligt dig. Då kan väl organisationen gå ut med det helt öppet plus att alla medlemmar kan väl också springa till FNs dörr och be om att få bli medlemmar hos NGO. Jag talar om att deras medlemskap i NGO direkt är i strid med att det är ett medlemskap hos FNs underavdelningar plus att man lär ut att FN är vilddjuret plus att det är politiskt också.
Citera
2023-11-26, 08:20
  #13450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Det du just nu gör är att försöka tvätta bort den fula stämpeln som det faktiskt innebär att vara en NGO:are. Bara självaste medlemskapet räcker så har man gett sitt stöd åt politiken och framförallt FN som av Jehovas vittnen anses vara vilddjuret. Hur paradoxalt är inte det. Kraven för att få bli och vara ett NGO är att man måste uppfylla alla krav som FN ställer gentemot dig som ansöker. Och ett av de är redan för mycket att du som söker om att bli en NGO ger ditt fulla stöd för allt FN står för och representerar. Så snälla kom inte med dina förvrängda berättelser. Jehovas vittnens organisation är en politiskt aktiv organisation som är en NGO och dom bedriver olika uppdrag inom EU men också utanför med säte i Bryssel precis som alla andra valt att placera sig i det politiska centrum Bryssel faktiskt är.
En organisation BLIR inte en NGO genom FN. En organisation är antingen statlig eller icke-statlig. Att få information från DPI, som Jv var medlemmar i, är som att få ett nyhetsbrev från valfri organisation, kommersiell eller statlig. Det gör inte russelianare till medlemmar i Gnaget eller Transportstyrelsen, eller att du håller med i allt. Det är demokrati, att du kan ha andra åsikter och ändå inte vara en del av världen. Jag som yrkesförare måste hålla mig uppdaterad om lagändringar, så det är lämpligt att få relevant information från myndigheter. Jag har Max Verstappens hemsida som bokmärke. Det gör mig till en person of interest, inte en fanboy. Jag behöver inte dela hans åsikter i allt.

Det står i Upp att odjur (riken, myndigheter) ska besegra de heliga. Skulle inte du vara intresserad av att veta vad som håller på att hända på den fronten, speciellt när Jv saknar profetisk gåva? Så varför kritiserar du Jv? Jag håller absolut inte med SD eller PVV, som blev största parti i valet i Nederländerna, men jag håller mig uppdaterad om utvecklingen, som är a sign of the times.
Citera
2023-11-26, 08:29
  #13451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Om det nu inte är så farligt att vara en NGO enligt dig. Då kan väl organisationen gå ut med det helt öppet plus att alla medlemmar kan väl också springa till FNs dörr och be om att få bli medlemmar hos NGO. Jag talar om att deras medlemskap i NGO direkt är i strid med att det är ett medlemskap hos FNs underavdelningar plus att man lär ut att FN är vilddjuret plus att det är politiskt också.
NGO är ingen organisation man blir medlem i som jag försökt förklara ett antal gånger nu. En NGO är en Non-Governmental Organisation, en icke-statlig organisation. NGO är en benämning på DIN organisation. NGO är inget FN-organ!
Citera
2023-11-26, 08:54
  #13452
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står i Upp att odjur (riken, myndigheter) ska besegra de heliga. Skulle inte du vara intresserad av att veta vad som håller på att hända på den fronten, speciellt när Jv saknar profetisk gåva? Så varför kritiserar du Jv? Jag håller absolut inte med SD eller PVV, som blev största parti i valet i Nederländerna, men jag håller mig uppdaterad om utvecklingen, som är a sign of the times.

Det är en sak att försöka "hålla sig uppdaterad om utvecklingen" hos något som man ser som en fiende eller som kan bli ett problem för en själv, men det är en helt annan sak att falskeligen utge sig för att stödja en organisation man ser som sin fiende för att få tag på sådan information.

Problemet är alltså inte att de ville ha informationen, utan problemet är hur de gick till väga och att de ljuger om det i stället för att säga sanningen samtidigt som de påstår sig vara företrädare för sanningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback