2023-10-31, 20:09
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det jag mer kommer ihåg från den tiden är att många JVn var skeptiker när det gäller vård. De åkte ofta till en homeopati som sålde dyra mediciner. Jag kommer ihåg en broder som dog i cancer för att han inte ville ha medicinsk behandling..Synd för det var en trevlig man som var väldigt sympatisk. Han hade dessutom en ung dotter som miste sin far alldeles för tidigt. 🙁

Det har jag inte direkt tänkt på men nu när du säger det så var min morsa väldigt inne på just homeopati och jag tror även det var stort bland mina kompisars morsor. Vad märkligt trodde det bara var någon tillfällighet, men då var det väl ytterligare en grej som var lite typiskt för vittnena. Zonterapi var en annan grej jag kommer ihåg som församlingens mammor höll på med.

Men det märkligaste eller kanske mest bisarra var att man som barn fick ha med sig det där Inget blod kortet i sin plånbok. Jag hade kortet bara en period kommer jag ihåg sen behövde jag väl inte ha det eller något.

Ja, sånt är tragiskt när personer väljer "fel" eller vad man nu ska kalla det. Alltid trist med barn som förlorar sina föräldrar. Vittnen var ju ofta misstänksamma mot mycket världsligt och då kanske en del föreställningar om att vanliga vård var dåligt eller något förekom runt om i församlingarna?
Citera
2023-11-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det har jag inte direkt tänkt på men nu när du säger det så var min morsa väldigt inne på just homeopati och jag tror även det var stort bland mina kompisars morsor. Vad märkligt trodde det bara var någon tillfällighet, men då var det väl ytterligare en grej som var lite typiskt för vittnena. Zonterapi var en annan grej jag kommer ihåg som församlingens mammor höll på med.

Men det märkligaste eller kanske mest bisarra var att man som barn fick ha med sig det där Inget blod kortet i sin plånbok. Jag hade kortet bara en period kommer jag ihåg sen behövde jag väl inte ha det eller något.

Ja, sånt är tragiskt när personer väljer "fel" eller vad man nu ska kalla det. Alltid trist med barn som förlorar sina föräldrar. Vittnen var ju ofta misstänksamma mot mycket världsligt och då kanske en del föreställningar om att vanliga vård var dåligt eller något förekom runt om i församlingarna?

Jag tror att det är blodfrågan som spökade i första hand, men även sådant som organtranslantationer och vaccinationer som tidigare var förbjudet för Jvn. Hur det är nu vet jag inte, men tydligen gick yrande kretsen ut och rekommenderade vaccination när detta blev tillgängligt under pandemin.
Jo, många höll på med olika hälsokostprylar, som örtdekokter och liknande. Om de köpte något av av märket Freja skulle de se till att ha detta märke dolt eller ännu hellre hälla över det i en annan förpackning, eftersom Freja var en fornnordisk gudinna och därmed en avgud. 😀
Citera
2023-11-01, 16:40
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror att det är blodfrågan som spökade i första hand, men även sådant som organtranslantationer och vaccinationer som tidigare var förbjudet för Jvn. Hur det är nu vet jag inte, men tydligen gick yrande kretsen ut och rekommenderade vaccination när detta blev tillgängligt under pandemin.
Jo, många höll på med olika hälsokostprylar, som örtdekokter och liknande. Om de köpte något av av märket Freja skulle de se till att ha detta märke dolt eller ännu hellre hälla över det i en annan förpackning, eftersom Freja var en fornnordisk gudinna och därmed en avgud. 😀

Japp jag vet JVs som är vaccinerade och jag kollade även lite på jw.org under pandemin och Corona tycktes vara ännu ett tecken på att vi lever i den sista tiden. Nu när den skiten är över så är det väl kriget i Ukraina som är ett tecken på att Harmagedon kommer snart . Hehe det med Freja visste jag inte men ska kanske fråga min morsa om detta någon gång. Hon är för övrigt utesluten sedan länge.

Var det inte så att folk som inte var aktiva vittnen inte fick sitta med inne bland alla andra "värdiga" vittnen under mötena på Rikets Sal? Jag har för mig att inaktiva medlemmar eller vad dessa nu kallades fick sitta utanför i entrén typ eller i ett annat rum. Eller det kanske bara är något jag har fått för mig iofs. Uteslutna som ville bli upptagna vet jag fick sitta utanför. Fan det är ju rena rama högstadiementaliteten och mobbarkultur med den där jävla uteslutningen. Usch hoppas de tvingas sluta med den sedvänjan för den är fan helt sjuk.
Citera
2023-11-01, 19:46
Medlem
Citat:
Var det inte så att folk som inte var aktiva vittnen inte fick sitta med inne bland alla andra "värdiga" vittnen under mötena på Rikets Sal? Jag har för mig att inaktiva medlemmar eller vad dessa nu kallades fick sitta utanför i entrén typ eller i ett annat rum. Eller det kanske bara är något jag har fått för mig iofs. Uteslutna som ville bli upptagna vet jag fick sitta utanför. Fan det är ju rena rama högstadiementaliteten och mobbarkultur med den där jävla uteslutningen. Usch hoppas de tvingas sluta med den sedvänjan för den är fan helt sjuk.

Är det möjligt att det kan variera mellan olika församlingar etc? Jag har främst hört talas om de får sitta längst bak i Rikets sal, och att ingen pratar med dem. Möjligen någon äldste om de har tur, men i princip blir de ignorerade tills de blir återupptagna (om de är uteslutna) eller aktiva vittnen igen (inaktiva vittnen).
Citera
2023-11-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Är det möjligt att det kan variera mellan olika församlingar etc? Jag har främst hört talas om de får sitta längst bak i Rikets sal, och att ingen pratar med dem. Möjligen någon äldste om de har tur, men i princip blir de ignorerade tills de blir återupptagna (om de är uteslutna) eller aktiva vittnen igen (inaktiva vittnen).

Overksamma vittnen som ännu är medlemmar får sitta precis vart de vill.

Uteslutna ex vittnen som är påväg tillbaka får sitta precis vart de vill om jag förstått det rätt. De brukar nog själva välja att sitta längst bak i huvudsalen eller inne i B salen pga skammen kanske.

Det är utvalda äldsten som har kontakten med de uteslutna som är påväg tillbaka under mötena.

Självklart får man som medlem se dem uteslutna i ögonen, le åt dem och även nicka åt dem. Har själv sett med egna ögon hur kvinnor och män gått fram och hälsat på en utesluten kvinna före mötet inne i stora salen.
Citera
2023-11-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Overksamma vittnen som ännu är medlemmar får sitta precis vart de vill.

Uteslutna ex vittnen som är påväg tillbaka får sitta precis vart de vill om jag förstått det rätt. De brukar nog själva välja att sitta längst bak i huvudsalen eller inne i B salen pga skammen kanske.

Det är utvalda äldsten som har kontakten med de uteslutna som är påväg tillbaka under mötena.

Självklart får man som medlem se dem uteslutna i ögonen, le åt dem och även nicka åt dem. Har själv sett med egna ögon hur kvinnor och män gått fram och hälsat på en utesluten kvinna före mötet inne i stora salen.

Man ska inte ens uttala en hälsning till dom. Att nicka och le är att aktivt hälsa på dom, inte med sin röst men handlingen innebär detsamma.
Citera
2023-11-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Man ska inte ens uttala en hälsning till dom. Att nicka och le är att aktivt hälsa på dom, inte med sin röst men handlingen innebär detsamma.

Vem säger att vi inte får göra det? Vart står det att vi ska sluta visa kärlek till dem när de dessutom är på rikes sal? Jag minns att vi hade ett VT som lyfte fram att vi skulle bemöta alla med kärlek inne på RS om jag inte minns fel. Så vit jag förstår det så är ånger mellan personen och Gud. Samma sekund som du visar ånger och vänder bort från synden får du förlåtelse av Gud. Att behöva gå på mötet för att plågas inför allihop en längre tid är inte bevis på ånger om du frågar mig. Det står inte ens i bibeln att du bevisar din ånger först när du går på mötet i 1 år och sedan blir återupptagen.
Citera
2023-11-01, 22:40
Medlem
Citat:

Kan du medge att organisationen behöver en reform? Jag tror att de redan gör smygande reform genom de små förändringar som kommer då och då. En fågel har viskat för mig vad den hemliga lådan innehåller. Den innehåller en ny broschyr "Göra lärjungar" tror jag den heter. Så hemlig var den lådan.
Senast redigerad av Visheten 2023-11-01 kl. 22:43.
Citera
2023-11-02, 04:54
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

Så kan det vara och nu är det mer än 20 år sedan jag slutade gå på mötena men jag minns vissa individer som var uteslutna som fick sitta där ute. Ingen hälsade på dem heller kommer jag ihåg. Jag har för mig att jag läste en studie om mobbning och där en slutsats drogs att det var bättre för ett barn att bli mobbad än att bli helt ignorerat. Att bli mobbad innebär en form av bekräftelse och att "man finns" i alla fall. Total utfrysning av personer en utesluten har haft sociala relationer med ett helt liv måste vara ett helvete.

Finns det några uteslutna här som kan berätta sin historia?
Citera
2023-11-02, 04:55
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Kan du medge att organisationen behöver en reform? Jag tror att de redan gör smygande reform genom de små förändringar som kommer då och då. En fågel har viskat för mig vad den hemliga lådan innehåller. Den innehåller en ny broschyr "Göra lärjungar" tror jag den heter. Så hemlig var den lådan.

Är du ett aktivt vittne? Tror du JV som organisation kommer sluta med uteslutning i framtiden?
Citera
2023-11-02, 09:01
Medlem
Citat:

Undrar hur väl detta stämmer överens med liknelsen om "den förlorade sonen". 😎
Citera
2023-11-02, 09:07
Medlem
Citat:
Är du ett aktivt vittne? Tror du JV som organisation kommer sluta med uteslutning i framtiden?

Troligen inte. Min känsla är att det är betydligt fler som lämnar än som blir uteslutna. Hur dessa blir behandlade är i o f s samma sak. Men jag tror att många fler skulle lämna direkt om de inte blir förskjuta av släkt och vänner.

Det finns dock ett antal rättsfall igång, bl a nu i Norge, där organisationen mist sin status som trossamfund just p g a behandlingen av f d medlemmar. Kanske risken att gå miste om statliga bidrag något som gör att man till sist mjuknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in