2023-11-11, 22:26
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror det var 1979 eller 1980 i Jönköping

Exakt. Typ "aldrig".
Citera
2023-11-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Exakt. Typ "aldrig".

Nej, man abbonerade väl mycket på Scaniarinken i Södertälje och Scandinavium i Göteborg innan man köpte Strängnäshallen.

Har du också lämnat/hoppat av?
Citera
2023-11-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, du förvränger. Man klipper inte banden tvärt med sina barn om de blir uteslutna, det beror på vilken ålder på barnen som du talar om. Om det handlar om vuxna barn så följer man vad som står i bibeln om att utesluta döpta bröder och systrar (döpta har tagit ställning för att uteslutning är rätt) som vägrar att vända om från det som är synd enligt bibeln.

Dom blir inte uteslutna om dom ångrar och hedrar det "kontraktet som dom skrev under på" när dom självmant valde att överlämna sig till Gud och hans lagar, dopet handlar om att välja att underordna sig Gud och hans lagar.

Om dom bryter kontraktet, så får dom stå för konsekvenserna. Om man inte vill ingå i ett kontrakt, så ska man inte välja självmant att bli döpt.

Nej, det är för att bibeln säger så:

"Man säger att det förekommer otukt bland er... ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta... ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning... ni dömer ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:1,2,11,12,13 Bibel2000)

Även Jesus talade om uteslutning från församlingen om någon inte ångrar och vänder om:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Jesus var en jude, och judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare. En broder som inte ångrar och vänder om, ska man alltså inte umgås med, helt enligt Jesu läror, och bibelns läror.
JV klipper band med barn som uteslutits, utan pardon, har sett många exempel på det. De värst drabbade är helt oskyldiga barnbarn som far och morföräldrar tar avstånd ifrån pga att de inte vågar riskera kontakt med sina barn.

Herrarna i Brooklyn säger och bestämmer saker som saknar grund i bibeln. Om du inte vore så dunkel i sinnet skulle du behöva läsa Raymond Franz. Det är en ögonöppnare även för den mest dogmatiska JV:n.
Citera
2023-11-12, 04:01
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilken snyfthistoria! Läs Matt 5:48.

Det grekiska ord som används I Matteus 5:48 kan mycket riktigt betyda "fullständig", "utan brist" men det kan också betyda "mogen" eller "felfri" enligt normer som fastställts av en auktoritet. Bara Jehova Gud är fullkomlig i absolut bemärkelse, så när uttrycket används om människor avser det relativ fullkomlighet och i den här versen betyder det att en kristens kärlek till Jehova Gud och till sina medmänniskor ska vara fullständig, vilket även är möjligt för oss ofullkomliga människor.
Citera
2023-11-12, 07:08
Medlem
Borasare1980s avatar
Jehovas Vittnen är förmodligen den religion/sekt med störst självgodhet och arrogans gentemot omvärlden. Scientologerna är väl de som möjligtvis konkurrerar om den positionen. Patetiskt att de ser sin extremt lilla minoritet som så mycket bättre människor än resten av mänskligheten att de ensamma ska hamna i ett paradis som en utvald elit.

Om de verkligen vore så genomgoda människor så borde de välja att istället dö ut med resten av jordens befolkning i solidaritet. Det lustiga är ju att de under den skenheligt trevliga ytan är genomruttna som människor, egoistiska och baktalande mot varandra. väldigt kvicka att mobba ut och bete sig vidrigt mot den medlem som inte strikt rättar sig till sektens regler.

Jag tror inte på ett helvete men skulle det finnas så är Jehovas och Scientologer de första som brinner där.
Citera
2023-11-12, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Det grekiska ord som används I Matteus 5:48 kan mycket riktigt betyda "fullständig", "utan brist" men det kan också betyda "mogen" eller "felfri" enligt normer som fastställts av en auktoritet. Bara Jehova Gud är fullkomlig i absolut bemärkelse, så när uttrycket används om människor avser det relativ fullkomlighet och i den här versen betyder det att en kristens kärlek till Jehova Gud och till sina medmänniskor ska vara fullständig, vilket även är möjligt för oss ofullkomliga människor.
Jag vet inte om du är medveten, men Titsup och Jv har kört den här snyfthistorian om att de är ofullkomliga länge, i syfte att bortförklara alla falska förutsägelser om harmageddon och alla falska dogmer. Ingen köper er BS. För övrigt används samma ord om Gud och människor.

https://biblehub.com/text/matthew/5-48.htm
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-11-12 kl. 07:17.
Citera
2023-11-12, 07:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag tror inte på ett helvete men skulle det finnas så är Jehovas och Scientologer de första som brinner där.

När jag läste så trodde jag att den meningen skulle sluta lite annorlunda:
"Jag tror inte på ett helvete men skulle det finnas så är att vara medlem av Jehovas och Scientologer där man hamnar."

Jag menar, om man är uppväxt i en sådan grupp och vill ut så är det ett rent helvete ...

I övrigt så har du helt rätt i att självgodheten och arrogansen gentemot omvärlden är störst inom just JV och scientologikyrkan, men jag skulle nog snarare vilja placera dem i omvänd rangordning.

Vad jag menar är att jag har träffat flera vittnen som inte är självgoda och arroganta, medan det med scientologer är svårare att hitta någon som inte är det, även om det finns några där också som inte ännu blivit sådana.
Citera
2023-11-12, 11:43
Medlem
Citat:
Citat:
Hur skulle du göra om ditt barn t.ex. visar sig ta droger, och tillhör ett kriminellt gäng, och t.o.m. har avrättat människor?
Om du då konfronterar ditt barn, och ditt barn visar ingen ånger, utan tvärtom tycker det är rätt och kanske t.o.m. njuter av att avrätta människor.

Kommer du ändå att bjuda ditt barn till familjemiddagen med t.ex. dina andra barn som är minderåriga, och dina föräldrar, och låtsas som att inget har hänt?

Om inte, vad skulle du annars att göra? Ge konkreta exempel tack!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Och skulle ens unge bli kriminell och ha ihjäl folk så får man ju se till att denne blir tagen av polisen och får fängelsestraff men nog fan är man ju där som förälder ändå och försöker få människan normal igen. Det är ens skyldighet som förälder. Man överger inte sina barn. Aldrig!

Citat:
Du svarar lämpligt nog inte på frågan om barnet vägrar och fortsätter att t.ex. stjäla från sina föräldrar, och drar dit kompisar som kanske festar till det i huset var och varannan dag, som röjer runt när föräldrarna ska jobba dagen efter, och kanske förstör en massa saker i huset.

Jag antar att du oavsett vad, låter dom fortsätta vara i huset och hålla på, du utesluter aldrig någon på några villkor(förutom om dom blir Jehovas vittnen, då kallar du din unge för ond, utan själ, en pedofil, m.m.)
Citat:
Alltså, jag såg ditt inlägg innan du redigerade och lade till “antisemitism”, så nu vet jag att du bara skämtar. För att vara ärlig, jag tror inte du är ett vittne (längre). Jag tror du är här för att få organisationen att se så dum ut som den är.
Citat:
Jag förstår att du inte vill svara på mitt inlägg.
Citat:
Mitt svar var i mitt inlägg #13106. Men om du vill ha mer ingående svar så låt oss ingående beta av Australian Royal Commission case study #29: https://www.childabuseroyalcommissio...vahs-witnesses

Hur många JV pedofiler anmäldes till polisen vs hur många JV pedofiler beskyddades från anmälan?
Citat:
Du svarar inte på frågan, hur agerar du om dina barn t.ex. stjäl från dig, och drar dit kompisar som kanske festar i ditt hus var och varannan dag, och röjer runt när du ska jobba dagen efter, och kanske förstör en massa saker i huset.

Skulle du bara ignorera det?

Du har ännu inte svarat på denna fråga. Hur skulle du agera om ditt barn håller på med droger och tar hem knarklangare och andra för att festa i huset, och du säger ifrån, men ditt barn lyssnar inte, och bryr dig inte om vad du säger.

Skulle du bjuda in detta barnet till en familjemiddag, med kanske andra barn som kan bli påverkade?

Jag tror dom flesta här på FB kan se att du försöker ducka denna fråga. För vi vet vad du skulle göra, du skulle göra exakt som Jehovas vittnen, och utesluta ditt barn om barnet inte slutar upp med droger och festandet i ditt hus.

Du är en hycklare.
Senast redigerad av ttsp 2023-11-12 kl. 11:46.
Citera
2023-11-12, 12:02
Medlem
Citat:
Mitt svar var i mitt inlägg #13106.

Ok, jag läste ditt inlägg inlägg #13106 igen, jag citerar:

Citat:
Det är ju just då de behöver ens stöd som mest. Men nog fan ska jehovasföräldrar överge sina sk pinsamma ungar då minsann. Vilken ondska!
...Man överger inte sina barn. Aldrig!

Ditt svar är alltså att du bjuder in ditt barn till familjemiddagen oavsett vad ditt barn har gjort?

Och du kickar inte ut ditt barn från huset även om barnet bjuder in knarklangare och andra suspekta, och dom festar i huset och förstör huset? Du gör ingenting alltså?

Och vad gör du om ditt barn har begått sexuella övergrepp, och om ditt barn inte tycker det är fel att t.ex. begå övergrepp på en 10 åring om ditt barn är 15 år? Bjuder du fortfarande in ditt barn i den sociala gemenskapen i familjen, och låter du denna 15-åring träffa andra barn i din familj?

Eller gör du som Jehovas vittnen gör, och utesluter barnet för att skydda övriga familjen?
Citera
2023-11-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av openstack
Tycker att det är mer lockande att bli Muslim....

Ibn Kathir i sin Tafsir of Surah Al-Rahman (55), vers 72, citerar "profeten Muhammed som säger: 'Den minsta belöningen för människorna i Paradiset är en boning där det finns 80 000 tjänare och 72 fruar, över vilken det står en kupol dekorerad med pärlor, akvamarin och rubin."

Jepp, säkert trevligare än att skyffla lik och klappa pandor. 😁
Om vi bortser från det initiala likskyfflandet, så är JVs paradisdröm tämligen infantil, och har påtagliga likheter med sagor.
Citera
2023-11-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ok, jag läste ditt inlägg inlägg #13106 igen, jag citerar:

Ditt svar är alltså att du bjuder in ditt barn till familjemiddagen oavsett vad ditt barn har gjort?

Och du kickar inte ut ditt barn från huset även om barnet bjuder in knarklangare och andra suspekta, och dom festar i huset och förstör huset? Du gör ingenting alltså?

Och vad gör du om ditt barn har begått sexuella övergrepp, och om ditt barn inte tycker det är fel att t.ex. begå övergrepp på en 10 åring om ditt barn är 15 år? Bjuder du fortfarande in ditt barn i den sociala gemenskapen i familjen, och låter du denna 15-åring träffa andra barn i din familj?

Eller gör du som Jehovas vittnen gör, och utesluter barnet för att skydda övriga familjen?

Den fisen kom från rätt röv. Tror du verkligen att JV-pedofiler som inte blivit uteslutna blir förskjutna av församlingen? I själva verket tystas det ned, så att församlingen inte får veta något alls. Ta t ex Laholmspedifilen som ett tydligt exempel.
Citera
2023-11-12, 15:01
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på sakfrågan?

Varför är det så svårt för er att svara på sakfrågan?
Är det för att ni hade agerat exakt så som Jehovas vittnen gör, att utesluta t.o.m. era barn om dom t.ex. tar droger, handlar med droger, och har drogfester i era hus.

Jag tror knappast ni skulle ignorerar detta, ni är hycklare.

Ttsp, jag utgår från att du inte har egna barn?
Det har jag, och jag kan försäkra att ingenting, absolut ingenting skulle få mig att utesluta ett av mina barn.
Om de skulle göra något brottsligt, så skulle jag uppmana till att ta sitt straff, om de skulle hamna i fängelse så skulle jag besöka det där. Ingenting, jag upprepar, skulle få mig att utesluta ett av mina barn.
Om de hade börjat med droger skulle jag ha kämpat till sista blodsdroppen för att de skulle få hjälp.
Hade ett av mina barn varit pedofil skulle jag ha anmält det, och varnat andra barn i omgivningen, men jag skulle fortfarande inte utesluta mitt barn, utan fortfarande älska det.

Dessbättre är inget av mina barn drogmissbrukare, pedofil eller på annat sätt brottsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in