Citat:
Ursprungligen postat av
Berossos
Joh. 10:16 måste förstås i sitt sammanhang, inte pga andra saker. Du måste förhålla dig till de texter jag påvisat och att det inte i Joh. 10:16 kan handla om två hjordar och en herde. Det blir inget dilemma om de "andra fåren" enligt sammanhanget handlar om de hednakristna. Frågan om "regering" osv måste baseras på andra texter i sina sammanhang.
För mig är det givet att de två hjordarna är judiska kristna respektive kristna ”från folk av nationerna=hednakristna”.
Samma sak gäller för Uppenbarelsebokens sjunde kapitel, de 144 000 symboliserar kristna från det ursprungliga Israel, den stora Skaran symboliserar kristna från nationerna. Att den stora Skaran inte kan vara den grupp av människor som JV anser framgår tydligt av vers 9. JVs stora Skara är ofullkomlig i tusen år, innan de, om de förblir trogna, belönas med evigt liv. Det är osannolikt att en grupp personer som Gud inte är säker på kring deras lydnad och lojalitet hade tillåtits stå inför Gud och Jesus.
Att både den lilla hjorden och de andra fåren har hoppet om att bli Guds Barn utesluter inte liv på jorden.
Jag personligen är övertygad om att majoriteten av alla människor som levat kommer att få en realistisk och ärlig möjlighet att ta ställning på Guds sida, och jag är övertygad om att det kommer att ske på jorden. Till sin hjälp i detta arbete är jag övertygad om att Jesus kommer att använda sig av de bägge ”hjordarna”. De som redan visat sig trogna och blivit förstfödslofrukten av Guds Barn.
Var dessa individer kommer att befinna sig, i himlen eller på jorden ger mig veterligen inte Bibeln ett säkert svar på. Däremot är väl JV ganska ensamma om att översätta Upp 5:10 med ”härska över jorden”. Alla andra översättningar skriver ”härska på jorden”, det kanske är en fingervisning. .