2024-08-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Oj då. Rutherford tycks åtminstone ha uppskattat vackra och galanta damer. Men menar du att detta besök omnämndes i The Golden Age, eller var det att Fisher ville ha Rutherford till kyrkodomstol/kyrkotukt?
Hur som helst var det anmärkningsvärt att något om detta publicerades.

Så bilarna var gåvor till Rutherford personligen? Eller till organisationen?
Kan det t o m varit så att det var organisationen som donerade dessa gåvor till Rutherford

Fishers anklagelser om detta besök nämndes i The Golden Age, May 4, 1927, s. 505,506, dock utan att klart utsäga exakt det Fisher skrivit i en traktat. Fishers önskan om kyrkotukt nämndes inte. Försvaret för Rutherford var så tunt och genomskinligt att det är uppenbart att Fisher hade rätt.

Van Amburgh skrev i The Golden Age, May 5, 1937, s. 499 att bilarna "were gifts from friends". Det kan dock knappast uteslutas att det var organisationens pengar det handlade om. För om några gav bilar till en enskild i stället för att donera pengarna till Sällskapet fick givarna inga röstandelar. Då gällde ännu att varje skänkt summa till Sällskapet på 10 dollar gav en röst.
Citera
2024-08-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Vad mitt inlägg handlar om är vilka de "andra fåren" är. Det är detta som det här skall handla om. Det du tar upp här är en annan frågeställning. Den kan vi ta upp senare. Nu gäller det Joh. 10:16. Förutom det jag nämnde i mitt första inlägg pekar också sammanhanget med Joh. 11:51,52 på de hednakristna.

Det sägs där att Jesus skulle dö inte bara "för folket, utan även på det att han skulle till ett församla de förskingrade Guds barn". (Åkeson) JVs Kingdom Interlinear säger här helt korekt "into one". Att hedningar kunde räknas innan de blev kristna framgår också av Apg. 18:10: "för jag har mycket folk här i staden." (Folkbibeln 2015)

Jo, frågorna hänger självklart ihop. Om det bara finns ett enda hopp, att alla kristna ska komma till himlen och bli kungar, så finns det inga kvar på jorden att vara kungar över. Det blir ologiskt, oförnuftigt, om du nu inte har ett bra logiskt argument för det dilemmat.
Citera
2024-08-12, 17:11
Medlem
nofjuns avatar
Jehovas har med sig bibeln överallt. Utan den så är dem ingenting ö h t.
Citera
2024-08-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, frågorna hänger självklart ihop. Om det bara finns ett enda hopp, att alla kristna ska komma till himlen och bli kungar, så finns det inga kvar på jorden att vara kungar över. Det blir ologiskt, oförnuftigt, om du nu inte har ett bra logiskt argument för det dilemmat.

Joh. 10:16 måste förstås i sitt sammanhang, inte pga andra saker. Du måste förhålla dig till de texter jag påvisat och att det inte i Joh. 10:16 kan handla om två hjordar och en herde. Det blir inget dilemma om de "andra fåren" enligt sammanhanget handlar om de hednakristna. Frågan om "regering" osv måste baseras på andra texter i sina sammanhang.
Citera
2024-08-12, 20:24
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Joh. 10:16 måste förstås i sitt sammanhang, inte pga andra saker. Du måste förhålla dig till de texter jag påvisat och att det inte i Joh. 10:16 kan handla om två hjordar och en herde. Det blir inget dilemma om de "andra fåren" enligt sammanhanget handlar om de hednakristna. Frågan om "regering" osv måste baseras på andra texter i sina sammanhang.

För mig är det givet att de två hjordarna är judiska kristna respektive kristna ”från folk av nationerna=hednakristna”.

Samma sak gäller för Uppenbarelsebokens sjunde kapitel, de 144 000 symboliserar kristna från det ursprungliga Israel, den stora Skaran symboliserar kristna från nationerna. Att den stora Skaran inte kan vara den grupp av människor som JV anser framgår tydligt av vers 9. JVs stora Skara är ofullkomlig i tusen år, innan de, om de förblir trogna, belönas med evigt liv. Det är osannolikt att en grupp personer som Gud inte är säker på kring deras lydnad och lojalitet hade tillåtits stå inför Gud och Jesus.

Att både den lilla hjorden och de andra fåren har hoppet om att bli Guds Barn utesluter inte liv på jorden.

Jag personligen är övertygad om att majoriteten av alla människor som levat kommer att få en realistisk och ärlig möjlighet att ta ställning på Guds sida, och jag är övertygad om att det kommer att ske på jorden. Till sin hjälp i detta arbete är jag övertygad om att Jesus kommer att använda sig av de bägge ”hjordarna”. De som redan visat sig trogna och blivit förstfödslofrukten av Guds Barn.
Var dessa individer kommer att befinna sig, i himlen eller på jorden ger mig veterligen inte Bibeln ett säkert svar på. Däremot är väl JV ganska ensamma om att översätta Upp 5:10 med ”härska över jorden”. Alla andra översättningar skriver ”härska på jorden”, det kanske är en fingervisning. .
Citera
2024-08-12, 20:46
Medlem
Citat:
Fishers anklagelser om detta besök nämndes i The Golden Age, May 4, 1927, s. 505,506, dock utan att klart utsäga exakt det Fisher skrivit i en traktat. Fishers önskan om kyrkotukt nämndes inte. Försvaret för Rutherford var så tunt och genomskinligt att det är uppenbart att Fisher hade rätt.

Van Amburgh skrev i The Golden Age, May 5, 1937, s. 499 att bilarna "were gifts from friends". Det kan dock knappast uteslutas att det var organisationens pengar det handlade om. För om några gav bilar till en enskild i stället för att donera pengarna till Sällskapet fick givarna inga röstandelar. Då gällde ännu att varje skänkt summa till Sällskapet på 10 dollar gav en röst.

Det är ju anmärkningsvärt att någon som känner till Cellskapets pengabrist under depressionen skulle välja att skänka två lyxbilar till Rutherford personligen. Såtillvida det inte var av en speciell anledning av egenintresse, men då var det snarare fråga om en muta.

Jag vill minnas att organisationen hade två förklaringar till byggandet av Beth Sarim. Den ena var Rutherfords bristande hälsa, den andra var att det var tänkt för patriarkerna. Vilken av dessa publicerades först? Jag vill minnas att det var förklaringen om hans hälsa.....men jag är väldigt osäker på den punkten.
Citera
2024-08-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Du har mer rätt än du tror. Dessutom är väldigt många JV psykiskt sköra.
Citera
2024-08-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
De ljuger därför att de inte skriver ett sant påstående.

Menar du verkligen allvarligt att en grupp som påstår sig ha dedikerat decennier till att studera de gamla grekiska och hebreiska skrifterna inte skulle veta att den grekiska termen "kyriakon" inte alls betyder "en grupp människor som tillber Gud", utan faktiskt betyder "det som hör Herren till"?

Eller menar du att de inte skulle känna till att den grekiska term som ligger till grund för ordet "kyrka" faktiskt är "kyriakon" och inte "ecklesia"?

Om du alltså menar att de skulle vara så ovetande och då råkade skriva fel, så, ja då har de inte direkt ljugit, men då kan man ju heller inte lita på att de vet vad de skriver om annat heller, eller hur?

Så, vad tror du. var de så ovetande eller skrev de avsiktligt något som de vet är felaktigt?

Även om du har rätt i sak, så är detta ändå nog det minst allvarliga fallet där organisationen talat med kluven tunga. Men självklart var det fullständigt medvetet. Det är trots allt bara semantik, relaterad till Rutherfords antipati mot andra samfund, fr a katolska kyrkan.
Kom ihåg att Rutherfords affärside var att göra JV så olikt andra samfund som möjligt.
Citera
2024-08-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun

Det är ju väldigt bekvämt att gömma sig bakom bibeln om man tror att Gud ska slakta miljarder människor under stor plåga.
Citera
2024-08-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
För mig är det givet att de två hjordarna är judiska kristna respektive kristna ”från folk av nationerna=hednakristna”.

Samma sak gäller för Uppenbarelsebokens sjunde kapitel, de 144 000 symboliserar kristna från det ursprungliga Israel, den stora Skaran symboliserar kristna från nationerna. Att den stora Skaran inte kan vara den grupp av människor som JV anser framgår tydligt av vers 9. JVs stora Skara är ofullkomlig i tusen år, innan de, om de förblir trogna, belönas med evigt liv. Det är osannolikt att en grupp personer som Gud inte är säker på kring deras lydnad och lojalitet hade tillåtits stå inför Gud och Jesus.

Att både den lilla hjorden och de andra fåren har hoppet om att bli Guds Barn utesluter inte liv på jorden.

Jag personligen är övertygad om att majoriteten av alla människor som levat kommer att få en realistisk och ärlig möjlighet att ta ställning på Guds sida, och jag är övertygad om att det kommer att ske på jorden. Till sin hjälp i detta arbete är jag övertygad om att Jesus kommer att använda sig av de bägge ”hjordarna”. De som redan visat sig trogna och blivit förstfödslofrukten av Guds Barn.
Var dessa individer kommer att befinna sig, i himlen eller på jorden ger mig veterligen inte Bibeln ett säkert svar på. Däremot är väl JV ganska ensamma om att översätta Upp 5:10 med ”härska över jorden”. Alla andra översättningar skriver ”härska på jorden”, det kanske är en fingervisning. .

Två tankar.

När bibeln skrivs, var det ens tänkt att den skulle ha ett entydigt och glasklart budskap?

Var skribenterna ens medvetna om att vissa skrifter skulle väljas ut några sekler senare för att forma en teologi?

En tredje grej, förresten. Är det ens någon av de fyra evangelisterna som i klartext säger sig vara inspirerade av Gud?

Är det så konstigt att det finns så många tolkningar?
Citera
2024-08-12, 21:15
Medlem
Citat:

Ok, du vill inte svara.

Jag märker att du inte berör alla delar i versen 16 i Joh kapitel 10.

Det står: "Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan."

På vilket sätt hör hednakristna inte till den judekristna fållan enligt din tolkning?

Det här är väl ett tydligt tecken på att det är en viss skillnad mellan två olika grupper, men att dom ändå ska bli en hjord?

Även om man har olika hopp, så kan man ändå vara förenade i en gemensam hjord, trots att man tillhör olika fållor, eller hur?
Citera
2024-08-12, 22:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även om du har rätt i sak, så är detta ändå nog det minst allvarliga fallet där organisationen talat med kluven tunga. Men självklart var det fullständigt medvetet. Det är trots allt bara semantik, relaterad till Rutherfords antipati mot andra samfund, fr a katolska kyrkan.
Kom ihåg att Rutherfords affärside var att göra JV så olikt andra samfund som möjligt.

Jodå, det finns betydligt värre lögner, men jag tänkte att denna var enklast att visa var en avsiktlig förvanskning av sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in