2023-10-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, oseriöst som vanligt.

https://www.jw.org/sv/nyheter/#newsAlerts

Nu slipper man rapportera tid också hahahahaha
Citera
2023-10-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
https://www.jw.org/sv/nyheter/#newsAlerts

Nu slipper man rapportera tid också hahahahaha

Äääh, gammal nyhet.

Allt går framåt
Citera
2023-10-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Äääh, gammal nyhet.

Allt går framåt

Gammal? Den kom väl idagarna
Citera
2023-10-07, 23:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Gammal? Den kom väl idagarna

Det kom precis ut, kanske för mindre än 2 timmar sen. Årsmötet var alltså idag. Jag tror att de flesta uppvaknade vittnena jublar och klappar i händerna nu.

Lite mindre press, lite mindre kontroll.

Man kan bara undra varför. Lika underligt är det också att de raderat ut tajtbyxan Tony Morris från webbsidan också, alla hans klipp, artiklar, broadcast osv som om han aldrig existerat.
Citera
2023-10-08, 03:06
Medlem
Citat:
Du kommer inte att få svar eftersom organisationen inte har tagit ställning i detta. Du måste fråga individuella Jehovas vittnen om hur dom argumenterar för det ena eller andra.

Men jag vill inte fråga enstaka vittnen. Jag vill få organisationens uppfattning/den allmänna trosläran om detta. Vittnen ska ju avhålla sig från blod. Så helblod, vissa bloddelar och vissa medicinska ingrepp till exempel blodgivning och återupptagning i den egna organismen är förbjudet. När det gäller annan vård/behandling med mindre beståndsdelar så är det ”tillåtet”, men man har gjort det till en samvetsfråga.

Jag försöker bara förstå hur viss vård med någon form av blod kan vara tillåtet, när annat är förbjudet av religiösa skäl. Bibeln gör ju inte samma uppdelning av blodet som JV gör. Så bara för att det inte står något tydligt förbud mot mindre beståndsdelar så betyder det inte att det är tillåtet. Det borde ju klassas som en del av blodet, så att man ska avhålla sig från alla blodprodukter. Men så är inte fallet.

JV/organisationen har ju bestämt vad som är förbjudet och vad som är tillåtet. Att man sedan gör vissa saker till en samvetsfråga som vittnen själva får ta ställning till, det spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande att JV’s ståndpunkter i vissa fall saknar grund i bibeltexten. Bland annat mindre beståndsdelar. Finns inget som tyder på att det är okej bara för att det saknas ett tydligt förbud mot det. Förbudet gäller dock att avhålla sig från blod. Inte enbart helblod, röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar eller blodplasma. Medan resten är tillåtet även om det är en samvetsfråga.

Citat:
Menar du allvarligt att det inte står något om helblod/blod i bibeln?

Blod nämns. Men jag syftar fortfarande på det inte görs någon uppdelning i helblod, huvudkomponenter och mindre beståndsdelar i något bibelställe. Det är JV som påstår att helblod och huvudkomponenter är förbjudet enligt bibeln, men inte mindre beståndsdelar.

De påstår att det inte finns något tydligt förbud i Guds lag angående mindre beståndsdelar. Men betyder det att man avhåller sig från blod?
Citera
2023-10-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Men jag vill inte fråga enstaka vittnen. Jag vill få organisationens uppfattning/den allmänna trosläran om detta. Vittnen ska ju avhålla sig från blod. Så helblod, vissa bloddelar och vissa medicinska ingrepp till exempel blodgivning och återupptagning i den egna organismen är förbjudet. När det gäller annan vård/behandling med mindre beståndsdelar så är det ”tillåtet”, men man har gjort det till en samvetsfråga.

Jag försöker bara förstå hur viss vård med någon form av blod kan vara tillåtet, när annat är förbjudet av religiösa skäl. Bibeln gör ju inte samma uppdelning av blodet som JV gör. Så bara för att det inte står något tydligt förbud mot mindre beståndsdelar så betyder det inte att det är tillåtet. Det borde ju klassas som en del av blodet, så att man ska avhålla sig från alla blodprodukter. Men så är inte fallet.

JV/organisationen har ju bestämt vad som är förbjudet och vad som är tillåtet. Att man sedan gör vissa saker till en samvetsfråga som vittnen själva får ta ställning till, det spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande att JV’s ståndpunkter i vissa fall saknar grund i bibeltexten. Bland annat mindre beståndsdelar. Finns inget som tyder på att det är okej bara för att det saknas ett tydligt förbud mot det. Förbudet gäller dock att avhålla sig från blod. Inte enbart helblod, röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar eller blodplasma. Medan resten är tillåtet även om det är en samvetsfråga.

Blod nämns. Men jag syftar fortfarande på det inte görs någon uppdelning i helblod, huvudkomponenter och mindre beståndsdelar i något bibelställe. Det är JV som påstår att helblod och huvudkomponenter är förbjudet enligt bibeln, men inte mindre beståndsdelar.

De påstår att det inte finns något tydligt förbud i Guds lag angående mindre beståndsdelar. Men betyder det att man avhåller sig från blod?

Som sagt, du kan inte få svar från organisationen eftersom beslutet har överlämnats till enskilda Jehovas vittnen. Jag anser att vi inte kan komma längre i denna diskussion, men det är inte för att jag undviker att svara.

Hur är det om du själv skulle svara på mitt inlägg om Jesu återkomst?
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Det känns lite som att du har undvikit att svara, fastän jag har påmint dig.
Du gör väl inte samma sak som du anklagar Jehovas vittnen för:

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
det är vanligare att JV på internet undviker att svara på frågor och byter ämne.
Citera
2023-10-08, 17:06
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur kan man vara så naiv att man inte begriper att jorden visst kommer att gå under!? Du inser väl att solen inte kan brinna i evig tid, va!?

Varför skulle det vara omöjligt för Gud att hålla solen brinnande för evigt? Är hans kraft begränsad som inte lever i vår dimension där krafter är begränsade av fysikens lagar? Gud är inte bunden till fysikens lagar.
Citera
2023-10-09, 14:20
Medlem
Citat:
Som sagt, du kan inte få svar från organisationen eftersom beslutet har överlämnats till enskilda Jehovas vittnen. Jag anser att vi inte kan komma längre i denna diskussion, men det är inte för att jag undviker att svara.

Hur är det om du själv skulle svara på mitt inlägg om Jesu återkomst?

Det känns lite som att du har undvikit att svara, fastän jag har påmint dig.
Du gör väl inte samma sak som du anklagar Jehovas vittnen för:

Får jag fråga varför du inte vill fortsätta samtala med mig? Har jag kritiserat Gud? Jesus? Bibeln?
Citera
2023-10-09, 15:42
Medlem
Citat:
Får jag fråga varför du inte vill fortsätta samtala med mig? Har jag kritiserat Gud? Jesus? Bibeln?
Vilket otroligt minne du har!

Du kritiserar JW.org. Du biter inte handen som ger dig skräpmat! Och du undrar varför okunniga kvinnor ska tigavi församlingen. Du tillför inget av andligt värde, du vill bara snacka om dina känslor. Det är vad Paulus syftar till när han frågar om Guds ord har utgått från kvinnor som pladdrar.
Citera
2023-10-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilket otroligt minne du har!

Du kritiserar JW.org. Du biter inte handen som ger dig skräpmat! Och du undrar varför okunniga kvinnor ska tigavi församlingen. Du tillför inget av andligt värde, du vill bara snacka om dina känslor. Det är vad Paulus syftar till när han frågar om Guds ord har utgått från kvinnor som pladdrar.

Frågan var inte ställd till dig. Ttsp kan nog tala för sig själv.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-09 kl. 20:51.
Citera
2023-10-09, 21:30
Medlem
Citat:
Frågan var inte ställd till dig. Ttsp kan nog tala för sig själv.
Det är inget hinder på ett forum öppet för allmänheten. Och jag minns hans svar, i motsats till dig.
Citera
2023-10-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inget hinder på ett forum öppet för allmänheten. Och jag minns hans svar, i motsats till dig.

Brukar du alltid svara åt andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in