Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du kommer inte att få svar eftersom organisationen inte har tagit ställning i detta. Du måste fråga individuella Jehovas vittnen om hur dom argumenterar för det ena eller andra.
Men jag vill inte fråga enstaka vittnen. Jag vill få organisationens uppfattning/den allmänna trosläran om detta. Vittnen ska ju avhålla sig från blod. Så helblod, vissa bloddelar och vissa medicinska ingrepp till exempel blodgivning och återupptagning i den egna organismen är förbjudet. När det gäller annan vård/behandling med mindre beståndsdelar så är det ”tillåtet”, men man har gjort det till en samvetsfråga.
Jag försöker bara förstå hur viss vård med någon form av blod kan vara tillåtet, när annat är förbjudet av religiösa skäl. Bibeln gör ju inte samma uppdelning av blodet som JV gör. Så bara för att det inte står något tydligt förbud mot mindre beståndsdelar så betyder det inte att det är tillåtet. Det borde ju klassas som en del av blodet, så att man ska avhålla sig från alla blodprodukter. Men så är inte fallet.
JV/organisationen har ju bestämt vad som är förbjudet och vad som är tillåtet. Att man sedan gör vissa saker till en samvetsfråga som vittnen själva får ta ställning till, det spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande att JV’s ståndpunkter i vissa fall saknar grund i bibeltexten. Bland annat mindre beståndsdelar. Finns inget som tyder på att det är okej bara för att det saknas ett tydligt förbud mot det. Förbudet gäller dock att avhålla sig från blod. Inte enbart helblod, röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar eller blodplasma. Medan resten är tillåtet även om det är en samvetsfråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Menar du allvarligt att det inte står något om helblod/blod i bibeln?
Blod nämns. Men jag syftar fortfarande på det inte görs någon uppdelning i helblod, huvudkomponenter och mindre beståndsdelar i något bibelställe. Det är JV som påstår att helblod och huvudkomponenter är förbjudet enligt bibeln, men inte mindre beståndsdelar.
De påstår att det inte finns något tydligt förbud i Guds lag angående mindre beståndsdelar. Men betyder det att man avhåller sig från blod?