Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Jag håller med dig om att det är något skumt med honom.
Min mamma som var ett jv fram till sin död berättade att de på deras möten bestämt avrådde från att ge sig in i diskussioner på nätet på det här sättet. Orsaken var att man ju egentligen inte vet vem man har att göra med - och det har dom ju rätt i!
Dessutom så har jag haft en hel del med jv att göra och jag känner inte alls igen argumentationstekniken - de som jag har haft att göra med brukar ha en mer tålmodig dialog och lugnt och sansat hänvisa till vissa bibelcitat.
Det gör inte riktigt denne person...hänvisa till bibeln javisst, men på ett krampaktigt sätt.
Jag tror så här: han försöker nog BLI ett jv men har ännu inte blivit fullt accepterad. Orsaken? Lider troligtvis av psykisk ohälsa och är inte riktigt tillförlitlig.
Nu har han sagt sig vara ett vittne sedan 90-talet. Det tror jag absolut är sant.
Vii argumentation går helt klart att känna igen, t ex att undvika besvärande frågor och skifta fokus. Likaså benägenheten att använda orimliga liknelser, som t ex att jämföra avhoppare med kriminella gangsters.
Men ja, han är unik i sin halsstarrighet och aggressivitet. Jag har svårt att tänka mig att han har någon ansvarsfull uppgift i församlingen. Sannolikt skulle något sådant gå åt skogen med buller och bång med en sådan personlighet. Det är ju annars anmärkningsvärt att någon som varit med i närmare 30 år inte blivit förordnad äldste.