2023-08-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, att foga sig är en del i att vara ödmjuk.

Ja, du gillar semantik, enligt vilken ordbok är ödmjukhet detsamma som att man fogar sig för det man inte tycker är rätt?
Citera
2023-08-03, 18:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är det du inte förstår? Jesus är en gud, men man ska inte tillbe honom, Satan är en gud, men man ska inte tillbe honom. Som Paulus sade:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till." (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Hur ska du ha det?
Finns det andra verkliga gudar än Jehova eller är de andra falska gudar?
Du skrev ju ovan när jag frågade om det att enligt bibeln är alla som inte är Jehova Gud falska gudar.

Nu skriver du att Satan är en gud.

Hur ska du ha det? Finns det fler verkliga gudar än Jehova eller menade du egentligen att Satan egentligen inte är en gud utan en falsk gud men du är så van att tänka på Satan som en falsk gud att du inte skriev det uttryckligen?
Citera
2023-08-03, 18:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, du gillar semantik, enligt vilken ordbok är ödmjukhet detsamma som att man fogar sig för det man inte tycker är rätt?

Det står inte specifikt "att man fogar sig för det man inte tycker är rätt", det står bara "underkasta sig, böja sig". För vad man underkastar sig eller böjer sig specificeras inte.
Citera
2023-08-03, 20:45
Medlem
Citat:
Hur ska du ha det?
Finns det andra verkliga gudar än Jehova eller är de andra falska gudar?
Du skrev ju ovan när jag frågade om det att enligt bibeln är alla som inte är Jehova Gud falska gudar.

Nu skriver du att Satan är en gud.

Hur ska du ha det? Finns det fler verkliga gudar än Jehova eller menade du egentligen att Satan egentligen inte är en gud utan en falsk gud men du är så van att tänka på Satan som en falsk gud att du inte skriev det uttryckligen?

Är det så svårt att förstå? Logik är inte din starkaste sida verkar det som. Det existerar andra som kallar sig för gudar, och gudar som i verkligheten är starkare än människor, men ingen annan gud är starkare än fadern Jehova, förstår du nu? Alla andra gudar är falska, eftersom dom porträtterar sig som den enda sanne guden, men bara en gud är skaparen, som är starkare än alla andra gudar, och därför är dom andra gudarna falska, dom påstår sig vara den starkaste guden, men dom ljuger, dom är falska, förstår du nu?
Citera
2023-08-03, 20:49
Medlem
Citat:
Är det så svårt att förstå? Logik är inte din starkaste sida verkar det som. Det existerar andra som kallar sig för gudar, och gudar som i verkligheten är starkare än människor, men ingen annan gud är starkare än fadern Jehova, förstår du nu? Alla andra gudar är falska, eftersom dom porträtterar sig som den enda sanne guden, men bara en gud är skaparen, som är starkare än alla andra gudar, och därför är dom andra gudarna falska, dom påstår sig vara den starkaste guden, men dom ljuger, dom är falska, förstår du nu?
Så gud är den enda guden för att andra gudar är svagare än den guden som är den enda tillräckligt starka guden bland de svaga gudarna som inte finns?
Klockren Jv-logik, klart som korvspad.
Citera
2023-08-03, 21:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Var har du belägg för att de andra gudarna porträtteras som den ende sanne guden?

Såvitt jag vet så var just det konceptet vad som var revolutionerande under en tid då normen var polyteism.

Det som jag tycker är förvirrande är att du verkar vilja blanda två olika betydelser av ”falska”, nämligen ”inte riktig” och ”lögnaktig”.

Därför ville jag att du skulle förtydliga vad du menade med att det fanns falska gudar i och med att det ju lika gärna kunde syfta på verkliga gudar som ljuger som på
påhittade gudar (som då i och för sig inte kan säga sanningen).
Citera
2023-08-03, 21:40
Medlem
Citat:
Var har du belägg för att de andra gudarna porträtteras som den ende sanne guden?

Är du förvirrad? Det står inget i bibeln om att andra gudar skulle vara "den ende sanne guden", var har du fått det ifrån?

Citat:
Såvitt jag vet så var just det konceptet vad som var revolutionerande under en tid då normen var polyteism.

Det var inte bara revolutionerande, det var också sant, det existerar bara en skapare.

Citat:
Det som jag tycker är förvirrande är att du verkar vilja blanda två olika betydelser av ”falska”, nämligen ”inte riktig” och ”lögnaktig”.

Därför ville jag att du skulle förtydliga vad du menade med att det fanns falska gudar i och med att det ju lika gärna kunde syfta på verkliga gudar som ljuger som på
påhittade gudar (som då i och för sig inte kan säga sanningen).

Det är du som har problem med detta, bibeln är tydlig, det finns gudar som även kan påtagligt påverka människor, t.ex. demoner talas det om i bibeln, och dom kunde bokstavligen påverka människor, t.ex. genom demonbesatta människor. Och bibeln pratar om Satan som denna världens gud, som har kontroll över jorden. Dom som tillber mänskliga lösningar på jorden tillber också Satan, en gud som inte kommer med dom sanna lösningarna, utan är en falsk gud.

Den enda sanna guden, som har alla lösningarna, och som människor ska tillbe, är Jehova.
Citera
2023-08-03, 22:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Är du förvirrad? Det står inget i bibeln om att andra gudar skulle vara "den ende sanne guden", var har du fått det ifrån?

Du skrev det själv.
"Alla andra gudar är falska, eftersom dom porträtterar sig som den enda sanne guden ..."

Jag ifrågasatte bara det påståendet.
Citera
2023-08-03, 22:05
Medlem
Citat:
Du skrev det själv.
"Alla andra gudar är falska, eftersom dom porträtterar sig som den enda sanne guden ..."

Jag ifrågasatte bara det påståendet.

Ja dom är falska för att dom ljuger, förstår du nu?
Citera
2023-08-03, 22:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är du som har problem med detta, bibeln är tydlig, det finns gudar som även kan påtagligt påverka människor, t.ex. demoner talas det om i bibeln, och dom kunde bokstavligen påverka människor, t.ex. genom demonbesatta människor. Och bibeln pratar om Satan som denna världens gud, som har kontroll över jorden. Dom som tillber mänskliga lösningar på jorden tillber också Satan, en gud som inte kommer med dom sanna lösningarna, utan är en falsk gud.

Den enda sanna guden, som har alla lösningarna, och som människor ska tillbe, är Jehova.

Normalt skiljer man på gudar och demoner och menar att demoner inte är gudar. Var i Bibeln likställs demoner med gudar?

Och nu är du där igen och kallar Satan för en falsk gud. Det normala är då att förstå det som "inte en faktisk gud" och inte som en faktisk gud som är lögnaktig.
Citera
2023-08-03, 22:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej.
Du påstod ju att "Alla andra gudar är falska, eftersom dom porträtterar sig som den enda sanne guden ..."

Och jag frågade vilka belägg du hade för det, men då kallade du mig förvirrad och att det inte står något i bibeln om att andra gudar skulle vara "den ende sanne guden".

Var har du då fått det påståendet ifrån? Hittade du bara på det?
Citera
2023-08-03, 22:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Du följer här inte vad det står på jw.org:
"När ordet för ”Gud” står med bestämd artikel på hebreiska är det ofta för att skilja den ende sanne Guden, Jehova, från falska gudar."

Man använder alltså "falska gudar" tydligt i betydelsen "inte verkliga" och inte alls i betydelsen "att de ljuger" som du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in