Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Var har du belägg för att de andra gudarna porträtteras som den ende sanne guden?
Är du förvirrad? Det står inget i bibeln om att andra gudar skulle vara "den ende sanne guden", var har du fått det ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Såvitt jag vet så var just det konceptet vad som var revolutionerande under en tid då normen var polyteism.
Det var inte bara revolutionerande, det var också sant, det existerar bara en skapare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det som jag tycker är förvirrande är att du verkar vilja blanda två olika betydelser av ”falska”, nämligen ”inte riktig” och ”lögnaktig”.
Därför ville jag att du skulle förtydliga vad du menade med att det fanns falska gudar i och med att det ju lika gärna kunde syfta på verkliga gudar som ljuger som på
påhittade gudar (som då i och för sig inte kan säga sanningen).
Det är du som har problem med detta, bibeln är tydlig, det finns gudar som även kan påtagligt påverka människor, t.ex. demoner talas det om i bibeln, och dom kunde bokstavligen påverka människor, t.ex. genom demonbesatta människor. Och bibeln pratar om Satan som denna världens gud, som har kontroll över jorden. Dom som tillber mänskliga lösningar på jorden tillber också Satan, en gud som inte kommer med dom sanna lösningarna, utan är en falsk gud.
Den enda sanna guden, som har alla lösningarna, och som människor ska tillbe, är Jehova.