Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-19, 00:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Demiurger hör ihop med gnosticismen och världskaparen som en ond eller ofullkomlig skapare. En slags tro det med PLATONISMENS GUD.
En massa filosofer som snackade om gud fram och tillbaka och bestämde sig för att Gud inte kunde vara Gud.
Tänkargubbars ord endast.

Citat:
Så kan man också se på Gud om man vill.

Precis, och av den anledning är alltför tvärsäkre postulat om 'guds' natur löjliga.
Citera
2015-01-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Det ger dig heder att du är öppen för att du kan ha fel.

Tack.

Citat:
De vittnen jag pratat med har stängt dörren för denna öppenhet.

Är du säker? Är detta sanningen menar du? Det kan ju vara så att du missuppfattat dessa Jv, då är ju detta inte sanningen, eller hur?

Så ska jag anklaga dig för att vara dömande när du redan har bestämt dig för att de vittnen som du har pratat med "har stängt dörren för denna öppenhet"?

Är detta "självbedrägeri och mycket arrogant" från din sida? Är detta "osynligt för dig som är övertygad eftersom arrogansen förblindar"?

Citat:
Tänk om "att finna Sanningen" verkligen betyder "att finna Sanningen" och inget annat?!

Jag tror att "finna sanningen" handlar om att man inser sanningen i allmänhet, men det behöver inte betyda att man inser alla sanningar i detalj.

Citat:
Övertygelse om Sanningen är inte Sanningen. Sanningen är vad den är, oavsett vilka övertygelser om Sanningen som finns.

Nej visst, men övertygelser är det enda som människor kan besitta, endast Gud kan besitta sanningen i absolut form.

Citat:
Att finna Sanningen = gå bortom övertygelser.

Nej det tycker jag inte, att förstå sanningen kan handla om en allmän förståelse för att Gud t.ex. existerar, men att exakt veta vad sanningen är i varje sakfråga är inte nödvändigt för att "finna sanningen", eller som Jesus uttrycker det "förstå sanningen".

Citat:
Det finns personer som säger sig erfarit Sanningen i meditation. Jag har ingen aning om Sanningshalten, men jag stänger inte dörren för att detta kan vara möjligt.

Nej visst, men bibeln talar inte om en sanning som kan förstås genom meditation, bara genom den kunskap som människor kan få genom bibeln.
Citera
2015-01-19, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du säker? Det kan ju vara så att du missuppfattat dessa Jv, då är ju detta inte sanningen, eller hur? Så ska jag anklaga dig för att vara dömande när du redan har bestämt dig för att de vittnen som du har pratat med "har stängt dörren för denna öppenhet"?

Jag är inte säker, och det går utmärkt att anklaga mig för att vara dömande eftersom det inte är en lögn. Jag vet redan om att jag varken är ödmjuk eller anspråkslös.
Nåväl, när tex det senaste vittnet berättade att hon har en så stark övertygelse att hon vet, då låter det som "att vara 100% övertygad" likställs med "att veta". Detta låter väldigt illa i mina öron. Detta vittne (äldre dam) blev upprörd när jag påpekade att Jesus inte var övertygad att han är Guds son. För om Han är Guds son, då VET han det. Förmodade fullkomliga som har direktkontakt med Sanningen har ingen användning av övertygelser.

Citat:
detta "självbedrägeri och mycket arrogant" från din sida? Är detta "osynligt för dig som är övertygad eftersom arrogansen förblindar"?

Jag har varit inlindad i starka övertygelser fram tills för några år sedan. Det är nu efteråt som jag inser att övertygelser är självbedrägeri och arrogans. Allt jag behöver göra är att se tillbaka på mig själv.

Citat:
Jag tror att "finna sanningen" handlar om att man inser sanningen i allmänhet, men det behöver inte betyda att man inser alla sanningar i detalj.

Hur inser man Sanningen i allmänhet? Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad Sanning innebär. Det närmsta jag kan relatera till är att 4+4 är 8, men inte heller detta är en Sanning.

Citat:
Nej det tycker jag inte, att förstå sanningen kan handla om en allmän förståelse för att Gud t.ex. existerar, men att exakt veta vad sanningen är i varje sakfråga är inte nödvändigt för att "finna sanningen", eller som Jesus uttrycker det "förstå sanningen".

Hur gör man för att förstå Sanningen? Eller förstå vilken som helst Sanning? Hur ska jag förstå om jag existerar? Jag upplever att jag existerar och att jag tänker, men finns det som jag upplever? Ingen aning.

Citat:
Nej visst, men bibeln talar inte om en sanning som kan förstås genom meditation, bara genom den kunskap som människor kan få genom bibeln.

Bibeln talar inte heller om att det är möjligt att ha upplevelser (lika verkliga som i det fysiska) att kunna lämna sin fysiska kropp när den sover och sväva iväg och undersöka denna drömvärld/parallella dimension. Dessa upplevelser är de mest extrema upplevelser jag har i livet, så några sidor borde finnas med i bibeln om detta extrema fenomen. Jag vet att Vakttornet försöker bortförklara med att det är Satan som försöker olika trix. Detta är en typisk bortförklaring för den som aldrig har upplevt detta.
Citera
2015-01-19, 11:45
Medlem
Citat:
Fast tidigare sade du: "enligt texterna kommer massor att gå under" så helt fördolt kan det inte vara?

Du tror alltså uppenbarligen på en "masslakt" eftersom "massor går under"?

Det är berättigat från de texter jag anförde att säga att "massor" kommer att gå under. Exakt hur detta kommer att ske är inte så klart utsagt. Uppenbarelseboken framställer tingen i symboler och Hes. 9, som Jv har åberopat sedan Rutherfords dagar, handlar om vad som skedde i samband med Nebukadnessars förstöring av Jerusalem. Någon tydlig skildring av den framtida domen är den texten inte.
Citera
2015-01-19, 16:56
Medlem
Citat:
Jag har inte "redan bestämt", som jag har förklarat förut så är jag övertygad om att Jehovas vittnen har sanningen, men jag är öppen för att jag kan ha fel. Om det finns bra argument så har jag inget problem att tänka i nya banor, men det är sällan jag hör något sådant, tvärtom är det dåliga och värdelösa argument så som personangrepp.

Nämn något konkret som skulle kunna få dig att ändra uppfattning.
Citera
2015-01-19, 17:06
Medlem
Citat:
Det ger dig heder att du är öppen för att du kan ha fel. De vittnen jag pratat med har stängt dörren för denna öppenhet.

Tänk om "att finna Sanningen" verkligen betyder "att finna Sanningen" och inget annat?!
Övertygelse om Sanningen är inte Sanningen. Sanningen är vad den är, oavsett vilka övertygelser om Sanningen som finns. Att finna Sanningen = gå bortom övertygelser. Det finns personer som säger sig erfarit Sanningen i meditation. Jag har ingen aning om Sanningshalten, men jag stänger inte dörren för att detta kan vara möjligt.

I realiteten är det så att dörrarna är stängda. Som JV uppmuntras du att slå bort tankar på tveksamheter eller tvivel, att "gå i takt med organisationen" och liknande. Ett JV kan heller inte diskutera sådant med sina trosfränder eftersom det finns ett väl utbyggt angiverisystem. Ett oförsiktigt ord och det kan bli förhör. Så de flesta trampar vatten ovanpå sina betänkligheter och tvivel....och fr a skulle de aldrig säga något om sådant till en utomstående.

Det är oftast när det händer något dramatiskt, när "försvaren rasar" som en individ inom JV kan omprova sin tro. Då bryts den kognitiva dissonansen.
Citera
2015-01-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det vore fint om ttsp kunde tänka sig att bemöta inlägg #1069

Tillåt mig gissa att du inte kommer att få ett vettigt svar på den frågan. I bästa fall dyker det upp någon motfråga om att göra naturen/evolutionen normativ.

Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2015-01-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tillåt mig gissa att du inte kommer att få ett vettigt svar på den frågan. I bästa fall dyker det upp någon motfråga om att göra naturen/evolutionen normativ.

Men jag hoppas att jag har fel.

Ja, man skulle nästan kunna tro att det är obekväma frågor som han undandrar sig med tanke på att det tydligen finns tid att svara på andra inlägg...
Citera
2015-01-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ja, man skulle nästan kunna tro att det är obekväma frågor som han undandrar sig med tanke på att det tydligen finns tid att svara på andra inlägg...

Ja det finns tid att svara kort.
Citera
2015-01-19, 19:05
Medlem
Citat:
Det vore fint om ttsp kunde tänka sig att bemöta inlägg #1069

Vad i det inlägget vill du ha svar på? För det finns frågor som tar längre tid att svara på, tid som jag inte har just nu.

Formulera gärna dina argument igen, för det var ett tag sedan och jag har ingen större lust att läsa ännu tidigare inlägg för att få ett sammanhang.

Alltså vad är problemet?
Citera
2015-01-19, 21:29
Medlem
Diverse träföremål runt Cheops stora pyramid i Giza, Egypten, speciellt båtarna som legat nedgrävda vid sidan av pyramiden, har koldaterats (kol 14-metoden) till minst 2500BC eller äldre.
Noahs flod satte igång ca 2300BC, alltså minst 200 år efter att Den stora pyramiden byggdes, eller 100 år efter att alla de tre stora pyramiderna hade byggts. Hur förklaras detta i Bibeln?

Om det är bevis tillsammans med logiskt dragna slutsatser som gäller - då ligger Bibelns sanningshalt illa till.
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-19 kl. 21:37.
Citera
2015-01-19, 23:15
Medlem
Citat:

Han är inte korkad....han vet vilka frågor som är på hans "hemmaplan"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in