Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Det ger dig heder att du är öppen för att du kan ha fel.
Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
De vittnen jag pratat med har stängt dörren för denna öppenhet.
Är du säker? Är detta sanningen menar du? Det kan ju vara så att du missuppfattat dessa Jv, då är ju detta inte sanningen, eller hur?
Så ska jag anklaga dig för att vara dömande när du redan har bestämt dig för att de vittnen som du har pratat med "har stängt dörren för denna öppenhet"?
Är detta "självbedrägeri och mycket arrogant" från din sida? Är detta "osynligt för dig som är övertygad eftersom arrogansen förblindar"?
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Tänk om "att finna Sanningen" verkligen betyder "att finna Sanningen" och inget annat?!
Jag tror att "finna sanningen" handlar om att man inser sanningen i allmänhet, men det behöver inte betyda att man inser alla sanningar i detalj.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Övertygelse om Sanningen är inte Sanningen. Sanningen är vad den är, oavsett vilka övertygelser om Sanningen som finns.
Nej visst, men övertygelser är det enda som människor kan besitta, endast Gud kan besitta sanningen i absolut form.
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Att finna Sanningen = gå bortom övertygelser.
Nej det tycker jag inte, att förstå sanningen kan handla om en allmän förståelse för att Gud t.ex. existerar, men att exakt veta vad sanningen är i varje sakfråga är inte nödvändigt för att "finna sanningen", eller som Jesus uttrycker det "förstå sanningen".
Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Det finns personer som säger sig erfarit Sanningen i meditation. Jag har ingen aning om Sanningshalten, men jag stänger inte dörren för att detta kan vara möjligt.
Nej visst, men bibeln talar inte om en sanning som kan förstås genom meditation, bara genom den kunskap som människor kan få genom bibeln.