Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Ur konversationen framgår det att vi diskuterade utöver frågan om man kan bli bestraffad för att umgås med en utesluten familjemedlem. Jag jämförde aldrig att ställas inför en kommitté med att få en felaktig räkning, handläggning eller dom. Det exemplet tog jag upp för att belysa att man kan bli tillsagd eller bestraffas för mer eller mindre allvarliga orsaker. Samtidigt är det sant att jag kom fram till att man kan bestraffas för att umgås med en utesluten familjemedlem. För att bestraffas ska man ha uppgifter i församlingen. Den uteslutna familjemedlemmen man umgås med ska bo utanför ens hem. Bestraffningen inbegriper att man blir av med sina uppgifter
.
På det hela taget är vi överens där.
Citat:
Som jag förstår det utesluter du möjligheten att du råkade ut för skitstövlar som nonchalerade deras egna principer. Du verkar mena att detta genomsyrar hela organisationen.
Utgångspunkten från början när detta hände var naturligtvis att det var individer som var skitstövlar. Men när ingen rättelse var möjlig att få. De övre nivåerna i organisationen skulle aldrig åthuta ett beslut som gjorts.
Så började jag inse att det var en hund begraven nånstans.
Jag tom ansökte om att komma tillbaka efter nästan ett år med mötesbesök, också i tron att de nog insåg stt straffet var väl hårt, men ändå avslag med motivet att det behövde gå längre tid.
Då sökte jag info på nätet och insåg att detta var inget ovanligt. T.o.m verkade det vara vanligt.
Citat:
Du beskyller också Jehovas vittnen för att vara pedofilskyddare med ett styre som inte tål kritik i några som helst former. Om du vill diskutera detta vill jag gärna se vad du stödjer dig på.
Läs igenom "pedofil"tråden om granskningarna av JV i Australien, så finns det diskussionsunderlag.
Kortfattat så är pedofilskyddandet en effekt av hur det fungerar. Framförallt hur det har fungerat. Två vittnen behövs om gärningsmannen nekar. Av enkla anledningar så finns det sällan två vittnen till sådana övergrepp. Man tvingar offret att konfrontera förövaren i förhör, ofta med rådet att låta det vara. Ibland har offret anmält händelsen till myndigheter och då själva blivit uteslutna för att "dra sin broder inför domstol"
Kort sagt så är det sällan förövaren får straff och i en del fall har han blivit utesluten och snabbt blivit återupptagen.
Det är ju inte så att ett Jehovas vittne, individen, gillar eller önskar beskydda en pedofil. De hatar pefofiler lika mycket som andra, men det är en effekt av hur det ska hanteras som i praktiken faktiskt blir ett skydd för pedofilen.
Citat:
Jag säger inte att det inte händer att unga pressas till att döpa sig. Men jag har i alla fall inte funnit någon propaganda mot unga att de bör döpa sig så tidigt som möjligt. En sökning gav träffar på samma artikel som det länkades till tidigare i tråden samt ett utdrag ur en bok. Här är ett citat ur bägge som jag tycker talar emot:
"Om dina kompisar skall bli döpta betyder det att du också är redo att bli döpt.
Falskt. Om du bestämmer dig för att bli döpt måste det vara för att du själv innerst inne vill det. (Psalm 110:3) Du måste vara fullt medveten om vad det innebär att vara ett Jehovas vittne och vara säker på att du är redo att ta på dig det ansvaret. (Predikaren 5:4, 5)" (
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102008143)
"”JAG har känt dig ända sedan du föddes”, sa en äldste till 12-årige Christopher, ”och det är roligt att höra att du vill bli döpt. Men får jag fråga dig en sak: Varför vill du ta det här steget?” Det fanns ett bra skäl till att han ställde den här frågan. Varje år blir tusentals unga världen över döpta, och det är vi naturligtvis mycket glada för. (Pred. 12:1) Men föräldrarna och de äldste i församlingen vill vara säkra på att det är de unga själva som har fattat det här beslutet och att de verkligen förstår vad det innebär att bli döpt." (
https://www.jw.org/sv/publikationer/...li-d%C3%B6pta/)
Det är nog få som säger att det pressas på det sätt du definierar. Men just det att det ofta framförs exempel på mycket unga som goda exempel är mer än tillräckligt. Ibland är det lite hotfullt med informationen att man har ett eget ansvar gentemot Jehova. Mycket unga, minderåriga skulle jag säga, som döper sig tycker jag snarare att de borde ta upp som varnande exempel. De försöker i exemplen vrida det till att det är den unges eget val, och det är det säkert i många fall. Men problemet är just att som ung, jag skulle säga under 18, är man nog aldrig mogen ett sådant beslut. Oavsett om valet är eget, för man vet inte bättre. Ta Jesus som exempel.