Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Att upprepa det jag skriver som en papegoja tillför inte debatten någonting alls.

För att förtydliga står det att vi vid Herrens återkomst ska möta honom i luften. I luften ja. För att jorden inte längre finns kvar. Och för att vi blivit förvandlade till andar. Levande.

Med stöd av vad Herren lärt oss säger vi er detta: vi som är kvar här i livet då Herren kommer skall inte gå före de avlidna. Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i luften. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4:15-17

Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet. Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi som är kvar i livet (= levande) förvandlas. 1Kor 15:50-52

Hur gick det för gamle Paulus....var han kvar i livet när basunen tutade....och blev förvandlad....eller fick stackarn fel även på denna punkt?
Citera
2015-07-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Talar JV mot sig själva nu också? Än är den sista idioten inte född.

Hur menar du att jag talar emot Jv?
Citera
2015-07-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men vad reagerar du på då? Det är exakt det jag talar om.

Personen menar att även Jesu liknelser ska tas bokstavligt, allt i bibeln ska tas bokstavligt menar personen.

Att du inte agerar mot denna person istället för mig är ju lite underligt, kan det bero på att även du hatar alla Jv oavsett vad dom säger och hur dom är, så att du blir förblindad i sakfrågorna?

Jag reagerar på att du fritt väljer vad som är liknelser; med ditt citat som källa vet vi inte vad som är liknelser och vad som är bokstavligt.
Du kanske menar att allt i Bibeln, varje ord, är liknelser eller symboliskt. I så fall ifrågasätter jag citatets legitimitet.

Jag hatar inte någon, speciellt inte JV. Harmlösa. Ditt dubbelpostande med citat från samma inlägg två gånger är däremot irriterande ostrukturerat, men jag överlever.
Citera
2015-07-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. Matt 24:22

Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.

Många av er gör det misstaget som katolikerna insåg, men som Luther inte alls fattade. Bibeln är inte entydig...........det är förklaringen till varför det finns runt 50 000 bokstavstroende kristna sekter/församlingar. Om Luther fattat detta när han började trycka biblar , så......
Citera
2015-07-14, 19:02
Medlem
Citat:
Hur menar du att jag talar emot Jv?

JAg vet inte om du kan se det jag skriver nu, men, det blev nog ett citatfel nyligen........ Du råkade kalla dig själv för orm........men det var tämligen uppenbart att det blev nåt fel med citerandet.......ta sånt med ett garv....

Edit: inlägget från 18.45.......men spänn av, alla fattar att det var ett misstag!
Senast redigerad av ujhs 2015-07-14 kl. 19:05.
Citera
2015-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Och det är upp till oss att lista ut vad i Bibeln som är liknelser och vad som är bokstavligt, för att en mening i Bibeln säger "det förekommer liknelser"?

Knappast Boken troget.

Det är inte bara "en mening i Bibeln" som säger att det är liknelser, om du t.ex. kollar på Daniels profetior så är han väldigt tydlig med att t.ex. bocken symboliserar Greklands kung.

Så självklart måste man urskilja i bibeln vad som är liknelser och vad som är bokstavligt, därför är personens uttalande anmärkningsvärt när personen säger att allt i bibeln är bokstavligt.
Citera
2015-07-14, 19:08
Medlem
Citat:
Så självklart måste man urskilja i bibeln vad som är liknelser och vad som är bokstavligt, därför är personens uttalande anmärkningsvärt när personen säger att allt i bibeln är bokstavligt.

Man måste inte urskilja, Bibeln ska urskilja.
Där Bibeln urskiljer håller jag förstås med, att ignorera att det står "Liknelse:" framför en mening är bara barnsligt. Det förstår nog provokatören också.

Att tolka något allegoriskt, som att stena bögar, för att det är oförenligt med moderna ideal däremot.
Det är oärligt.
Citera
2015-07-14, 19:28
Medlem
Citat:
Man måste inte urskilja, Bibeln ska urskilja.

Om vi ska vara noggranna så kan bibeln inte gör något som helst förutom att presentera text, svart på vitt. Urskillningen måste vi människor göra, vissa gör det bra andra gör det mindre bra.

Citat:
Där Bibeln urskiljer håller jag förstås med, att ignorera att det står "Liknelse:" framför en mening är bara barnsligt. Det förstår nog provokatören också.

Ja, men som sagt det finns ställen i bibeln där det inte så tydligt sägs "liknelse", utan man måste urskilja och tolka skriftstället jämfört med andra skriftställen.

Citat:
Att tolka något allegoriskt, som att stena bögar, för att det är oförenligt med moderna ideal däremot.
Det är oärligt.

Ja att stena homosexuella och andra syndare i det tidigare förbundet var en verklighet, men det nya förbundet innebär att man inte stenar någon överhuvudtaget eftersom Guds utvalda som står under det nya förbundet inte har en nation att försvara med militärmakt och rättsliga frågor.

Guds folk i det tidigare förbundet var tvungen att försvara ett land, både från yttre fiender och inre laglöshet, så därför fanns dom rättsliga konsekvenserna för det som var olagligt.

Idag lever kristna som anammar det nya förbundet under dom lagar och regler som nationer har bestämt sig för, så länge det inte går emot Guds lagar och regler enligt det nya förbundet.
Citera
2015-07-14, 19:34
Medlem
Citat:
Om vi ska vara noggranna så kan bibeln inte gör något som helst förutom att presentera text, svart på vitt. Urskillningen måste vi människor göra, vissa gör det bra andra gör det mindre bra.
Med "Bibeln" menade jag förstås dess författare, inte att Boken är magisk.
Författarna har gjort urskiljningen åt oss, det är knappast vår plats och tror man det är man orimligt högfärdig.
Citat:
Ja, men som sagt det finns ställen i bibeln där det inte så tydligt sägs "liknelse", utan man måste urskilja och tolka skriftstället jämfört med andra skriftställen.
"man"?
Vem är du eller jag eller Påven att omtolka det de som skrev skrev?
Citera
2015-07-14, 19:42
Medlem
Citat:
Med "Bibeln" menade jag förstås dess författare, inte att Boken är magisk.
Författarna har gjort urskiljningen åt oss, det är knappast vår plats och tror man det är man orimligt högfärdig.

Nej, författarna har inte gjort urskillningen åt oss, t.ex. Petrus säger att många människor "misstolkar "/ förvränger det som Paulus skriver så som i dom övriga skrifterna i bibeln:

"när han (Paulus ) talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Citat:
"man"?
Vem är du eller jag eller Påven att omtolka det de som skrev skrev?

Var och en har ansvaret att tolka bibeln för sig själv.

Om man gör den rätta tolkningen har bara Gud ansvaret att döma.
Citera
2015-07-14, 19:46
Medlem
Citat:
Nej, författarna har inte gjort urskillningen åt oss, t.ex. Petrus säger att många människor "misstolkar "/ förvränger det som Paulus skriver så som i dom övriga skrifterna i bibeln:

"när han (Paulus ) talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Vi måste förstås utgå ifrån att Bibeln är korrekt skriven. Ska vi börja efterrationalisera och modifiera i efterhand uppstår.. läget den Kristna skolan är i nu.

Citat:
Var och en har ansvaret att tolka bibeln för sig själv.
Om man gör den rätta tolkningen har bara Gud ansvaret att döma.
Jag har alltid tolkat Bibeln som ett rättesnöre, inte en bok där "anything goes" där man aldrig får veta om man trodde rätt.

Jag menar att det måste vara jobbigt för troende att veta att deras sekt har odds i stil med en på några miljarder att ha 'rätt' doktrin.
Citera
2015-07-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur gick det för gamle Paulus....var han kvar i livet när basunen tutade....och blev förvandlad....eller fick stackarn fel även på denna punkt?
Lägg märke till att det står "vi". Det är alltså en del av apsotlarnas undervisning, som de fått lära sig av Herren. Det gäller förstås de som är kvar i livet när Herren kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in