2023-10-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du kan läsa själv att folk på den nya jorden dör och blir gamla som träden. Det beror på att kött inte kan leva för evigt enligt 1Kor 15:50. Ingen mening att förneka det.

Profetiska beskrivningar. Tyvärr tolkas kapitlet olika beroende på vilket samfund eller person som läser in det. Jag säger inte emot det som står där. Men vad är då det eviga liv som lovas oss genom Jesus?
Citera
2023-10-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Profetiska beskrivningar. Tyvärr tolkas kapitlet olika beroende på vilket samfund eller person som läser in det. Jag säger inte emot det som står där. Men vad är då det eviga liv som lovas oss genom Jesus?
Jesus:

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Paulus:

ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

De som uppstår är som änglar (andar) och kan inte dö. De som uppstår får en oförgänglig kropp (Ja, kropp 1Kor 15:35) och kan inte mera dö. Först då är döden uppslukad.

Men när det förgängliga (köttet) kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet (ängel/ande som inte kan dö Luk 20:36) då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 1Kor 15:54

Så en kropp av kött kan inte leva för evigt. En andekropp är odödlig, inte kroppennav kött. Det blir inget evigt liv på jorden. De kommer att dö och bli gamla som träden.

Evigt liv får du som ande i himlen.
Citera
2023-10-12, 08:08
Medlem
Citat:
Jesus:

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Paulus:

ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

De som uppstår är som änglar (andar) och kan inte dö. De som uppstår får en oförgänglig kropp (Ja, kropp 1Kor 15:35) och kan inte mera dö. Först då är döden uppslukad.

Men när det förgängliga (köttet) kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet (ängel/ande som inte kan dö Luk 20:36) då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 1Kor 15:54

Så en kropp av kött kan inte leva för evigt. En andekropp är odödlig, inte kroppennav kött. Det blir inget evigt liv på jorden. De kommer att dö och bli gamla som träden.

Evigt liv får du som ande i himlen.

Vet du ifall bibeln någonstans kallar andar i himlen för folk?
Citera
2023-10-12, 08:45
Medlem
Citat:
Vet du ifall bibeln någonstans kallar andar i himlen för folk?
Jordens kungar, de som är med på den första uppståndelsen, och folk lever i det Nya Jerusalem I himlen. De är förstås andar för att de fått uppstå (Luk 20:36), och de kallas folk.

och folken skall leva i detta ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden, Upp 21:24
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-10-12 kl. 08:50.
Citera
2023-10-12, 12:26
Medlem
Citat:
Jordens kungar, de som är med på den första uppståndelsen, och folk lever i det Nya Jerusalem I himlen. De är förstås andar för att de fått uppstå (Luk 20:36), och de kallas folk.

och folken skall leva i detta ljus. Jordens kungar kommer med all sin härlighet till den staden, Upp 21:24

Nja vet inte om jag ska hålla med om det du påstår gällande Luk 20:36. Att jämföra i versen att de, alltså de som kommer uppstå från döden, ska vara som änglar betyder ju inte att de ska vara himlen för det.

Läs Upp 21:1-4 där det klart och tydligt visar att vi ska leva här på jorden.
Citera
2023-10-12, 12:43
Medlem
Citat:
Kan du förklara hur det kommer sig att organisationen ger dubbla budskap. Först påstår den sig vara inspirerad av Gud och att den är en profet, för att sedan säga att den inte är inspirerad av Gud och att den inte är en profet enligt dina länkar. Jämför dessa två länkar från hemsidan:

Paragraf 16
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1955364#h=24

Paragraf 12
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tids...olk-i-dag/#p45

Varför ger organisationen olika så kallade "sanningar" om sig själv? I första länken påstår den sig vara inspirerad av Gud och även vara en profet för att i nästa länk påstå att den inte är inspirerad av Gud. Vilket av dessa två budskap gäller? Och vilken är isåfall en stor lögn? Den som är en lögn, kommer den från Gud som styr organisationen?

Mycket enkelt. Man vill inte ta ansvar för tidigare läror, och fr a inte be om ursäkt. Det var t ex ganska många som fick sätta livet till när organtransplamtationer var förbjudna. Detta skulle kunna leda till skadeståmdsprocesser mot organisationen.
Därav denna tvetydighet. Juridiken är viktig.
Citera
2023-10-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Kan du ge några exempel på när styrande kretsen öppet korrigerat sina fel, gått ut offentligt och sagt: Här lärde vi fel, vi anser nu att det skall vara så här i stället. Länkar är okej.

Inte så öppet och i klartext. Det närmaste man kan komma är väl att organisationen "beklagade" att den varit "otydlig" om 1975 . Detta gjordes i en liten artikel på ett undanskymd ställe. Denna ursäkt kom flera år efter fiaskot med 1975.
Citera
2023-10-12, 14:15
Medlem
Citat:
Nja vet inte om jag ska hålla med om det du påstår gällande Luk 20:36. Att jämföra i versen att de, alltså de som kommer uppstå från döden, ska vara som änglar betyder ju inte att de ska vara himlen för det.

Läs Upp 21:1-4 där det klart och tydligt visar att vi ska leva här på jorden.
Vid den sista basunens ljud ska de döda uppstå med oförgänglig kropp, och vi som lever förvandlas 1Kor 15:50. Sedan ska vi möta Herren i luften och för alltid vara hos honom 1Thess 4. Herren är i himlen där det Nya Jerusalem finns - som kommer ner från himlen. Det kommer ner från himlen EFTER Domens dag etc. Nu bor jordens kungar som ska regera med Kristus där, i himlen. Jesus sa att han skulle bereda plats åt oss i himlen Joh 14:1-2 Fadens hus är himlen, inte jorden. Vårt hemland är himlen Fil 3:20. Denna jord förintas 2Pet 3:7. En senare profetia kan inte omintetgöras av en tidigare psalm skriven av en som inte hade fått kunskap om att jorden ska förstöras. Den nya jorden är inte som denna jord för den nya jorden har inget hav Upp 21:1. Ingen sol eller måne eller natt i det Nya Jerusalem Upp 21:23 och 25, en indikation att inget växer där = är i himlen precis som det står (kommer ner från himlen). En ande behöver inte äta Tobit 12:19. Det beskrivs en ny himmel och en ny jord så det blir två olika ställen att leva på.

Men enligt Jesaja blir folk på den nya jorden gamla som träden och dör. Därför skriver Paulus att det förgängliga köttet inte kan leva för evigt. En ande är odödlig och kan leva för evigt.
Citera
2023-10-12, 17:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte det handlar om ett ansikte mot ansikte med självaste Gud. Då ingen kan se Gud och leva står det i skriften. Däremot tror jag det handlar om ett andligt och fullkomligt förhållande med Gud.

2 Mos 33:20
Joh 1:18
1 Tim 6:16
Trots att Paulus skriver att den profetiska ger oss en gåtfull spegelbild säger Gud detta:

Sedan jag utgjutit min ande över Israels folk skall jag aldrig mer dölja mitt ansikte för dem, säger Herren Gud. Hes 39:29

Så var det inte innan

Då skall min vrede flamma upp mot dem. Jag kommer att överge dem och dölja mitt ansikte för dem. När de då blir fiendens rov och drabbas av många olyckor och svårigheter skall de säga sig: ’Det är för att vår Gud inte är med oss som dessa olyckor drabbar oss. Deu 31:17

Så det är inte bara på ett andligt plan. Vi kommer att få exakt ofiltrerad kunskap I himlen.
Citera
2023-10-12, 18:22
Medlem
Citat:
Trots att Paulus skriver att den profetiska ger oss en gåtfull spegelbild säger Gud detta:

Sedan jag utgjutit min ande över Israels folk skall jag aldrig mer dölja mitt ansikte för dem, säger Herren Gud. Hes 39:29

Så var det inte innan

Då skall min vrede flamma upp mot dem. Jag kommer att överge dem och dölja mitt ansikte för dem. När de då blir fiendens rov och drabbas av många olyckor och svårigheter skall de säga sig: ’Det är för att vår Gud inte är med oss som dessa olyckor drabbar oss. Deu 31:17

Så det är inte bara på ett andligt plan. Vi kommer att få exakt ofiltrerad kunskap I himlen.

Du har förstått att bibeln innehåller illustrationer, bildspråk, metaforer, hyperboler, uppenbarelser etc. Så tyvärr tror jag inte det är bokstavligt att vi ska se Guds ansikte. Men vill man tro så får man väl göra det.
Citera
2023-10-12, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har förstått att bibeln innehåller illustrationer, bildspråk, metaforer, hyperboler, uppenbarelser etc. Så tyvärr tror jag inte det är bokstavligt att vi ska se Guds ansikte. Men vill man tro så får man väl göra det.

Du har förstått att bibeln innehåller illustrationer, bildspråk, metaforer, hyperboler, uppenbarelser etc. Så tyvärr tror jag inte det är bokstavligt att människor ska leva på jorden för evigt med evigt liv. Men vill man tro så får man väl göra det.

Man kan alltså med din formulering bortförklara vad som helst i Bibeln.
Grattis.
Citera
2023-10-12, 18:48
Medlem
Citat:
Du har förstått att du är trolös, förstockad, själisk, oandlig, alltigenom jordisk, utan ande, och därför inte förstår Guds rikes hemligheter.

De skall se hans ansikte, och de skall bära hans namn på sin panna. Upp 22:4

Dindoo Nuffin, som vet varför du är lika blind som dina ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in