Citat:
Ursprungligen postat av
rednation
Hej!
1. bara 144.000 kommer till himlen och att resten skall brinna.
2: Hur många gånger har jorden gått under enligt er tro?
Edit: Såg att inlägget var över 10 år gammalt. Antar att TS fått svar nu.
Jag är inget Jehovas vittne men har ganska bra koll på vad de tror. Ett riktigt Jehovas vittne får rätta mig annars.
1. Efter Harmageddon (domedagen) då Jehova gud ingriper efter att de slutligen är bevisat att människan inte kan klara sig själva utan gud och därför håller på att förgöra sig själv kommer Jehova att utrota alla som inte tillhör sanningen. (Satan påstod ju, genom den första lögnen i historien, när han sa till Eva och Adam i Eden att människan inte behöver gud och det lår då sin kulmen i Harmageddon.
Jehova kommer utrota alla som inte tillhör den sanna tron, Jehovas vittnen (inga andra versioner av kristendom, andra religioner eller icke troende överlever). Därefter kommer Jehova att återuppliva alla som dött historiskt innan Harmageddon och därmed aldrig fått en chans att ta ställning.
Därefter inrättar Jehova gud paradiset på jorden.
De 144 000 är de som blivit utvalda att leda paradiset, genom att en ängel besökt dem medan de levde och berättat att de är en av de utvalda. Det är endast 144 000 och de ska leda paradiset.
2. Jorden har aldrig gått under. Harmageddon har aldrig skett. Men de har trott att de kunde räkna fram det flera gånger vilket visade sig vara fel.
Det är så jag förstått det.