2023-08-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tänk om polacken var en avfälling! Det är många som hoppar av i Polen nu så ja, det var säkert en avfälling du hjälpte. Du har ju brutit mot styrande kretsens ord, nästan säker på att du gjort det. Om harma kommer imorgon så är det ju kört för din del.

Du måste ju bakgrundschecka löst folk först innan du hjälper dom, men nu är det för sent för din del. Styrande kretsen kommer nog inte väcka upp dig nu om du dör och eftersom de även kommer kunna läsa hjärtan också så kommer de även se att du skrivit här i många år och fått organisationen att se helt sanslös ut. Jag beklagar verkligen, men det ser inte ut som att du kommer få klappa pandor och lejon och äta ett överflöd av frukter på en nyklippt golfbana i din framtid. Trist!

Som kristen ska man även hjälpa avfällingar om dom har problem, men i din sjuka hjärna så existerar det inte hos Jehovas vittnen.

Jag tror inte att du mår bra, sök hjälp.
Citera
2023-08-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som kristen ska man även hjälpa avfällingar om dom har problem, men i din sjuka hjärna så existerar det inte hos Jehovas vittnen.

Du hjälper avfällingar när du inte känner de, men vet du att någon är en avfälling är det bara att ignorera deras rop på hjälp. Ni är ju så kloka! Visheten dör ut med er! Ni är redan fullkomliga så ni behöver inga andliga gåvor alls. Därför har de upphört! Hur kunde jag vara så blind?

Joelet skall skei de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar.Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. Apg 2

När var de sista dagarna? I det första århundradet efter Kristus? Nej, och då har andens gåvor inte upphört@
Citera
2023-08-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du hjälper avfällingar när du inte känner de, men vet du att någon är en avfälling är det bara att ignorera deras rop på hjälp.

Du har fel, Jehovas vittnen hjälper alla människor, även om dom vore ondaste människorna på jorden.
Citera
2023-08-19, 14:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det ska man ju inte alls, du ljuger igen! Eller ska jag säga du begår teokratisk krigsföring kanske, det låter lite bättre för utomstående.

Vakttornet ‘83, 1 April säger att: “Christians are to be hospitable, but not toward apostates from the true faith. (1 Peter 4:9)”.
https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1983247

Lägg märke till bibelversen de inflikade, 1 Peter 4:9; “ Var gästfria mot varandra utan att klaga.” Står ingenting om att man -inte- ska vara gästvänlig mot avfällingar. Man måste bara älska deras sätt att referera bibeln haha!

Måste ju vara skitjobbigt för en som dig när allt du påstår här kan avskrivas som ren lögnaktig dynga tack vare organisationens artiklar, gamla som nya. Ärligt, det måste väl driva dig till vansinne? Tycker jag märker vansinne mellan dina rader.
Citera
2023-08-19, 14:32
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du har fel, Jehovas vittnen hjälper alla människor, även om dom vore ondaste människorna på jorden.

…förutom deras egna uteslutna barn, även om de är i knipa. Tex har varit med om en olycka och desperat försöker ringa Mamma Prussiluskan äldstehustrun och Pappa Äldstebroder. Då ska dom ignorera ringningarna och icke svara i telefonen, för den allsmäktige styrande kretsen har talat!
Citera
2023-08-19, 14:43
Medlem
Finns ingen tro som är 100%, jag själv är från släkt typ med Cornelius, läs apostalgärningarna, som Paulus skriver, inget gott bor i mig, därav kampen med ljuset genom Guds son.
Ni vet inget, jag kan säga har dött några gånger, de där uppe vägrade ta emot mig.
Citera
2023-08-19, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Hej!

1. bara 144.000 kommer till himlen och att resten skall brinna.

2: Hur många gånger har jorden gått under enligt er tro?

Edit: Såg att inlägget var över 10 år gammalt. Antar att TS fått svar nu.

Jag är inget Jehovas vittne men har ganska bra koll på vad de tror. Ett riktigt Jehovas vittne får rätta mig annars.

1. Efter Harmageddon (domedagen) då Jehova gud ingriper efter att de slutligen är bevisat att människan inte kan klara sig själva utan gud och därför håller på att förgöra sig själv kommer Jehova att utrota alla som inte tillhör sanningen. (Satan påstod ju, genom den första lögnen i historien, när han sa till Eva och Adam i Eden att människan inte behöver gud och det lår då sin kulmen i Harmageddon.

Jehova kommer utrota alla som inte tillhör den sanna tron, Jehovas vittnen (inga andra versioner av kristendom, andra religioner eller icke troende överlever). Därefter kommer Jehova att återuppliva alla som dött historiskt innan Harmageddon och därmed aldrig fått en chans att ta ställning.

Därefter inrättar Jehova gud paradiset på jorden.

De 144 000 är de som blivit utvalda att leda paradiset, genom att en ängel besökt dem medan de levde och berättat att de är en av de utvalda. Det är endast 144 000 och de ska leda paradiset.

2. Jorden har aldrig gått under. Harmageddon har aldrig skett. Men de har trott att de kunde räkna fram det flera gånger vilket visade sig vara fel.

Det är så jag förstått det.
Senast redigerad av Flizter 2023-08-19 kl. 15:25.
Citera
2023-08-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
…förutom deras egna uteslutna barn, även om de är i knipa. Tex har varit med om en olycka och desperat försöker ringa Mamma Prussiluskan äldstehustrun och Pappa Äldstebroder. Då ska dom ignorera ringningarna och icke svara i telefonen, för den allsmäktige styrande kretsen har talat!

Du ljuger
Citera
2023-08-19, 16:04
Medlem
Citat:
Du har fel, Jv hjälper INGA avfällingar, för det är de ondaste människorna på jorden.
Citera
2023-08-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Edit: Såg att inlägget var över 10 år gammalt. Antar att TS fått svar nu.

Jag är inget Jehovas vittne men har ganska bra koll på vad de tror. Ett riktigt Jehovas vittne får rätta mig annars.

1. Efter Harmageddon (domedagen) då Jehova gud ingriper efter att de slutligen är bevisat att människan inte kan klara sig själva utan gud och därför håller på att förgöra sig själv kommer Jehova att utrota alla som inte tillhör sanningen. (Satan påstod ju, genom den första lögnen i historien, när han sa till Eva och Adam i Eden att människan inte behöver gud och det lår då sin kulmen i Harmageddon.

Jehova kommer utrota alla som inte tillhör den sanna tron, Jehovas vittnen (inga andra versioner av kristendom, andra religioner eller icke troende överlever). Därefter kommer Jehova att återuppliva alla som dött historiskt innan Harmageddon och därmed aldrig fått en chans att ta ställning.

Därefter inrättar Jehova gud paradiset på jorden.

De 144 000 är de som blivit utvalda att leda paradiset, genom att en ängel besökt dem medan de levde och berättat att de är en av de utvalda. Det är endast 144 000 och de ska leda paradiset.

Rätt, förutom att Gud inte kommer att "utrota alla som inte tillhör sanningen", utan kommer att ta bort dom som inte vill ha en fredlig jord, dom som vill ha ondska och synd, dom som motstår Gud och hans lagar.

Det handlar alltså inte om tillhörighet, utan om man är villig att underordna sig Gud och hans lagar. Även dom som inte ens hört talas om Guds lagar har alltså möjlighet att överleva Guds dom:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:14-16 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
2. Jorden har aldrig gått under. Harmageddon har aldrig skett. Men de har trott att de kunde räkna fram det flera gånger vilket visade sig vara fel.

Det är så jag förstått det.

Jorden kommer inte att gå under, harmageddon är Guds krig mot all ondska på jorden. När Gud har tagit bort all ondska på jorden, så kommer han införa sitt eget kungarike som ska styra över jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2023-08-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
för det är de ondaste människorna på jorden.

Det kan du döma och bedöma?
Citera
2023-08-19, 16:44
Medlem
Citat:
Rätt, förutom att Gud inte kommer att "utrota alla som inte tillhör sanningen", utan kommer att ta bort dom som inte vill ha en fredlig jord, dom som vill ha ondska och synd, dom som motstår Gud och hans lagar.

Det handlar alltså inte om tillhörighet, utan om man är villig att underordna sig Gud och hans lagar. Även dom som inte ens hört talas om Guds lagar har alltså möjlighet att överleva Guds dom:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:14-16 Bibel2000)

Jorden kommer inte att gå under, harmageddon är Guds krig mot all ondska på jorden. När Gud har tagit bort all ondska på jorden, så kommer han införa sitt eget kungarike som ska styra över jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Tack för rättelsen att jorden inte ska gå under. Kanske "den nuvarande världsordningen går under", vore mer korrekt.

Har du någon insyn i Jehovas vittnen? Isf, hur går snacket om att vi närmar oss den sista tiden? Har några proffetsior uppfyllts ännu? Jag vet att de är väldigt försiktiga med att dra enskilda händelser till uppfyllandet av profetssior idag dock.

Har JV gått ut med vilka som är "Söderns och Nordens kungar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in