2023-09-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men om jag kallar dig för "Veshotena" så har jag gjort samma förvanskning som när Jahve har förvanskats till Jehova. Är det då egentligen samma namn?

Sedan utalar man Guds namn Jahve på arameiska och hebreiska om jag inte har fel. Precis som jag själv väljer att uttala Jesus namn på sitt hebreiska språk och originalet alltså Yeshua. Båda är lika giltiga.
Citera
2023-09-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ja, och varför utgår ni ifrån att ett gammalt svenskt uttal skulle vara korrekt?

Det spelar mindre roll.

Varför använder du själv uttalet "Jesus", när man vet att det korrekta hebreiska uttalet är "Jehoshua"?

Och det finns massor med exempel på namn som uttalas olika i olika länder, hur ska du få ordning på det?
Citera
2023-09-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ja, men om jag kallar dig för "Veshotena" så har jag gjort samma förvanskning som när Jahve har förvanskats till Jehova. Är det då egentligen samma namn?

Guds namn på hebreiska uttalas tydligen på dessa sätt Yahweh eller Jahveh.
Citera
2023-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ja, och varför utgår ni ifrån att ett gammalt svenskt uttal skulle vara korrekt?

Vi utgår inte ifrån att det är ett korrekt uttal.

Inte heller att "Jesus" är korrekt uttal.
Senast redigerad av ttsp 2023-09-29 kl. 09:58.
Citera
2023-09-29, 10:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag vet inte hur insat du egentligen är. Men om du tar och undersöker Jesus namn på hebreiska som blir Yeshua och Johannes namn på hebreiska som blir Jehohanan så kan du klart och tydligt se att Guds namn nämns i nya testamentet genom dessa namn. Vet dock inte om det finns flera namn i nya testamentet.

Men det i exemplet "Yeshua" är det ändå ändå "Ye" som är samma, så varför skulle "Jehohanan" vara annorlunda?

Den grekiska varianten är ju också den baserad på JHVH och är då "Ioannes" och inte alls "Ioavannes", så nej, att det skulle vara Jehova som är korrekt stämmer inte med dessa namn.
Citera
2023-09-29, 10:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det spelar mindre roll.

Varför använder du själv uttalet "Jesus", när man vet att det korrekta hebreiska uttalet är "Jehoshua"?

Och det finns massor med exempel på namn som uttalas olika i olika länder, hur ska du få ordning på det?

Det är ju just det som är problemet.
Eftersom jag använder flera olika språk dagligen så har jag insett hur fel det är att varje språk har egna versioner av enskilda personers namn. Till exempel vi säger "Johannes" engelsmännen säger "John" och spanjorerna säger "Juan". Och när det gäller Paulus så är de motsvarande "Paul" och "Pablo".

Det är inte alls lätt att hålla reda på alla gånger och det är ännu värre med Petrus som på spanska av någon anledning kallas för "Simón Pedro" eller "San Pedro" (som på svenska egentligen är Sankte Per).

Så, nej, översättningar av personnamn tycker jag inte är särskilt bra och underlättar inte alls förståelsen.
Citera
2023-09-29, 10:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sedan utalar man Guds namn Jahve på arameiska och hebreiska om jag inte har fel. Precis som jag själv väljer att uttala Jesus namn på sitt hebreiska språk och originalet alltså Yeshua. Båda är lika giltiga.

Just det. Och då stämmer det med en inandning och en utandning och inget ytterligare tillägg.
Citera
2023-09-29, 10:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vi utgår inte ifrån att det är ett korrekt uttal.

Inte heller att "Jesus" är korrekt uttal.

Så ni föredrar alltså ett uttal som ni vet inte är korrekt.

Hur kan ni då påstå att ni försöker att vara så korrekta mot de ursprungliga texterna som möjligt?
Citera
2023-09-29, 10:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Guds namn på hebreiska uttalas tydligen på dessa sätt Yahweh eller Jahveh.

Ja. Två stavelser.
Citera
2023-09-29, 10:36
Medlem
Citat:
Så ni föredrar alltså ett uttal som ni vet inte är korrekt.

Hur kan ni då påstå att ni försöker att vara så korrekta mot de ursprungliga texterna som möjligt?

Vem är det som ska bestämma vad som är korrekt, som alla i hela världen måste följa, du? Det är ingen som med säkerhet kan veta exakt hur Guds namn uttalades av Moses.

Det finns viktigare saker i bibeln än hur man uttalar namn. Menar du också att alla svenskar måste börja tala och läsa hebreiska, eftersom t.ex. ordet "Gud" inte är korrekt enligt originalspråket som bibeln skrevs?
Citera
2023-09-29, 10:39
Medlem
Citat:
Det är ju just det som är problemet.
Eftersom jag använder flera olika språk dagligen så har jag insett hur fel det är att varje språk har egna versioner av enskilda personers namn. Till exempel vi säger "Johannes" engelsmännen säger "John" och spanjorerna säger "Juan". Och när det gäller Paulus så är de motsvarande "Paul" och "Pablo".

Det är inte alls lätt att hålla reda på alla gånger och det är ännu värre med Petrus som på spanska av någon anledning kallas för "Simón Pedro" eller "San Pedro" (som på svenska egentligen är Sankte Per).

Så, nej, översättningar av personnamn tycker jag inte är särskilt bra och underlättar inte alls förståelsen.

Det kommer nog inte att gå så bra för dig med att försöka omvända alla på jorden.
Citera
2023-09-29, 11:47
Medlem
Citat:
Vem är det som ska bestämma vad som är korrekt, som alla i hela världen måste följa, du? Det är ingen som med säkerhet kan veta exakt hur Guds namn uttalades av Moses.

Det finns viktigare saker i bibeln än hur man uttalar namn. Menar du också att alla svenskar måste börja tala och läsa hebreiska, eftersom t.ex. ordet "Gud" inte är korrekt enligt originalspråket som bibeln skrevs?

Jag personligen tror inte Gud är så PK när det gäller hur vi använder hans namn OM det nu skulle vara något fel i den exakta stavelsen eller uttalet. Han är kärlek och han förstår när vi försöker kontakta honom eller nå honom. Han har ju redan gett oss det bästa numret till honom och den är Jesus och endast via Jesus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in