2023-11-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Har bara läst Samvetskris av Raymond Franz. På tal om Carl Olof Jonsson, så har jag läst ”Blodfrågan: blodförbudet i Bibeln och blodtransfusionerna : en granskning av Jehovas Vittnens ståndpunkt i blodfrågan”.

Skulle du rekommendera resten? Speciellt om man vill lära sig mer om JV. Tänkte läsa ”Jehovas vittnen, förkunnare av Guds kungarike” (749 sidor, utgivet av Watchtower 1994) härnäst.

Funderar annars på att läsa fler publikationer etc på deras hemsida för att försöka lära mig mer, men det kanske finns annat läsvärt material på annat håll.

Läs den boken du. Men kom ihåg att den är vinklad. Det är en skönmålning av JVs historia.
När du läser den boken jämför då med vad Barbara Andersson säger om boken. Hon var mycket involverad i arbetet.

https://watchtowerdocuments.org/jeho...truth-seeking/

Kolla även länken i texten. Kom ihåg att det är fakta som går att kontrollera med sällskapets egen litteratur.
Citera
2023-11-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Läs den boken du. Men kom ihåg att den är vinklad. Det är en skönmålning av JVs historia.
När du läser den boken jämför då med vad Barbara Andersson säger om boken. Hon var mycket involverad i arbetet.

https://watchtowerdocuments.org/jeho...truth-seeking/

Kolla även länken i texten. Kom ihåg att det är fakta som går att kontrollera med sällskapets egen litteratur.

Det är ju väldigt fräckt att kommentera Millione-kampanjen som Cellskapet gjorde i efterhand. En framgångsrik kampanj, Jo säkert, men det blev ju ett praktfiasko. Vissa lantbrukare som trodde på detta struntade i att så 1925. Det var ju inte säkert att de skulle hinna skörda före Harmageddon. Dessutom lämnade cirka 70 procent av anhängarna åren efter 1925. Detta kan man se av antalet som tog emot emblemen på åminnelsen de åren.
Citera
2023-11-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är jag inte helt säker, men jag tror Furuli är språkforskare med inriktning semitiska språk. Detta har i o f s historisk anknytning och anknytning till regionen. Men han låg sannolikt bakom artikelserien om 607 i Vakttornet för något tiotal år sedan.
Jag har läst litet online i hans bok "Mitt älskade samfund". Mitt minne var att den var färglös och tråkig med en massa bibelcitat om regler som tillämpas men saknar stöd i bibeln. Man påverkar dessvärre ytterst få sektmedlemmar med fakta. Dessutom är den förbjuden läsning eftersom Furuli blev utesluten en kort tid efter att boken gavs ut.

Sajter med enbart fakta kan innehålla mycket svammel och självklarheter. Jag tänker på webforum, där JWN var mest intressant fram till för ett tiotal år sedan då personen som startade sajten sålde den.
Mitt lilla bidrag till den internationella JW- kritiken råkade bli viralt då en annan användare råkade uppmärksamma det och skapade en tråd av det. Det gavs medial uppmärksamhet i olika länder, och det gjordes många roliga remixer av Cellskapets lilla video.😁

Jag håller helt och hållet med dig om Furuli! Mycket är väldigt tråkigt att läsa och dessa ständiga upprepningar som han gör då han inte verkar tro att läsaren fattar.
Carl Olof Jonsson smulade sönder hans argument om 607 till den grad att jag nästan tyckte synd om honom.
Ska man säga nâgot till hans fördel så är han dock väldigt rättfram när det gäller att avslöja sällskapets oskriftenliga läror.

Vad var det för video du tänkte på?
Citera
2023-11-30, 17:04
Medlem
Citat:
Jag håller helt och hållet med dig om Furuli! Mycket är väldigt tråkigt att läsa och dessa ständiga upprepningar som han gör då han inte verkar tro att läsaren fattar.
Carl Olof Jonsson smulade sönder hans argument om 607 till den grad att jag nästan tyckte synd om honom.
Ska man säga nâgot till hans fördel så är han dock väldigt rättfram när det gäller att avslöja sällskapets oskriftenliga läror.

Du kan få en ledtråd till vilken video jag menar: Teckenspråk. Jag tro en och annan här i tråden
fattar, även om den var mest vital för mer än ett decennium sedan😎
Citera
2023-11-30, 17:33
Medlem
Citat:
Du kan få en ledtråd till vilken video jag menar: Teckenspråk. Jag tro en och annan här i tråden
fattar, även om den var mest vital för mer än ett decennium sedan😎

Jasså den 😂
Jag tyckte så synd om honom. Det kan inte varit nån angenäm uppgift. Otroligt att de släppte den!
Citera
2023-11-30, 20:00
Medlem
Citat:
Jasså den 😂
Jag tyckte så synd om honom. Det kan inte varit nån angenäm uppgift. Otroligt att de släppte den!

Det var alltså många miljoner som såg parodierna på den s k "runkvideon". Många var väldigt välgjorda.
Jag kollade nyligen. Det finns bara ett dussintal kvar på Youtube. Dessa har haft väldigt få tittare.
Cellskapet måste ha haft ett enormt jobb att hitta alla parodier och få bort dem. För att inte tala om hur många miljoner tittare som blivit medvetna om organisationens sexualfobi.😁😎
Citera
2023-11-30, 20:03
Medlem
Citat:
Jasså den 😂

För att inte tala om hur mycket negativ publicitet Cellskapet fick bland döva, fr a i USA.😎
Citera
2023-11-30, 20:07
Medlem
Citat:
För att inte tala om hur mycket negativ publicitet Cellskapet fick bland döva, fr a i USA.😎

Vilka klipp?
Citera
2023-11-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Vilka klipp?

JV gjorde en teckenspråksvideo som hette "Gain victory over masturbation". Det gjordes flera hundra eller kanske tusentals parodier och remixer på den på Youtube.
Tyvärr har Cellskapet sett till att de flesta plockats bort. Detta formellt av copyrightsskäl. Men de ville väl helt enkelt inte bli utskrattade.
Om du går in på Youtube och söker på "Jehovah deaf masturbation" så finns det något dussintal parodier kvar, men de de bästa är tyvärr bortplockade.
Jag undrar om de som jobbade på Betel på den tiden med att anmäla parodierna kunde hålla sig för skratt.😁
Citera
2023-11-30, 22:22
Medlem
Citat:
Jasså den 😂

Jag vet inte om den finns kvar nu. Men samma stackars teckenspråkstolk fick också göra en video om otillbörliga sexuella vanor inom äktenskapet. Det var väldigt explicita tecken för t ex oralsex, något som parodimakarna använde i sina videor.😁😎
Citera
2023-11-30, 22:32
Medlem
Citat:

Sen undrar jag hur Furuli egentligen tänkte. Han har varit äldste och kretsis i decennier. Han måste förstått att han skulle bli utesluten.
Hade det inte varit smartare att vara kvar som "under cover brother" eller "mullvad" inom organisationen? Han skulle kunnat ställa till med mycket större skada och oreda på det viset.
Eller var han så enormt korkad att han skulle kunna reformera organisationen med rationella argument? Trodde han att han skulle få JVn att stödja honom?
Min uppfattning är att ateistiska mullvadar kan ställa till med mycket större skada i organisationen, om de spelar sina kort rätt.
Citera
2023-12-01, 00:13
Medlem
Citat:
Sen undrar jag hur Furuli egentligen tänkte. Han har varit äldste och kretsis i decennier. Han måste förstått att han skulle bli utesluten.
Hade det inte varit smartare att vara kvar som "under cover brother" eller "mullvad" inom organisationen? Han skulle kunnat ställa till med mycket större skada och oreda på det viset.
Eller var han så enormt korkad att han skulle kunna reformera organisationen med rationella argument? Trodde han att han skulle få JVn att stödja honom?
Min uppfattning är att ateistiska mullvadar kan ställa till med mycket större skada i organisationen, om de spelar sina kort rätt.

Jo det måste han ha räknat med. Han skriver ju till sällskapet att om de ändrar sina oskriftenliga läror så kommer han INTE att släppa boken. När de då inte gjorde det och han släppte den blev han utesluten. I varje fall enligt honom själv.
Sällskapet offrade sin enda "auktoritet" gällande 607 fvt.

Man kan också undra hur de styrande tänker när deras läror motbevisas. Det är klart att de förstår att de har fel i många frågor. Konstigt vore det annars. Det Furuli skrev om obibliska uteslutningsgrunder kan ju vem som helst förstå.

Mark 7:13 Så bryter ni Guds lag för att slå vakt om de regler ni själva hittat på. Levande Bibeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in