Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om Gud är allsmäktig utan att vara allvetande är han potentiellt farlig och universums största klantskalle. Tänk dig en entitet som kan göra precis vad som helst utan ha en aning om konsekvenserna.

Fast, det är ju klart, det gick ju åt helvete redan vid syndafallet. Klantigt av Gud att inte inse att skapelsens krona och gudomens avbild skulle låta sig luras av en talande orm.😁😜
Gud vet hur han har skapat allt, med vishet större än din.
Citera
2023-09-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag personligen tror inte Gud är så PK när det gäller hur vi använder hans namn OM det nu skulle vara något fel i den exakta stavelsen eller uttalet. Han är kärlek och han förstår när vi försöker kontakta honom eller nå honom. Han har ju redan gett oss det bästa numret till honom och den är Jesus och endast via Jesus
Synd mot helig ande är oförlåtlig. Så du ska inte använda Guds namn in vain. Så inget jehåvas.
Citera
2023-09-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Synd mot helig ande är oförlåtlig. Så du ska inte använda Guds namn in vain. Så inget jehåvas.

Nä men nu blandar du päron och äpplen här. Vad säger Gud om att vi inte ska missbruka hans namn. Budet är taget från de tio budorden:

2 Mos 20:7

"Du ska inte missbruka Herrens, din Guds, namn, för Herren låter ingen som missbrukar hans namn undgå att bli straffad."

Som vi kan se ur versen ovan så framgår det tydligt att vi kan använda hans namn men inte missbruka den. Vad menar han med att missbruka den?

Att man inte bör använda Guds namn i onödiga eller respektlösa sammanhang. Det finns konsekvenser för att inte visa respekt och vördnad för det heliga namnet.

Synd mot helig ande och dess innebörd:

Matt 12:31-32

"Därför säger jag er: all synd och hädelse kan förlåtas, utom hädelse mot Anden, den är oförlåtlig. Den som säger något mot Människosonen kan få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga Anden, kommer aldrig att bli förlåten, vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande."

Vad handlar hädelse ovan om? Följande kan vara en kompass:

Det innebär att att avvisa Andens verk och förneka dess auktoritet är en allvarlig synd som inte kommer att förlåtas. Det tolkats på olika sätt men kristna ser det som att människor som medvetet och ihärdigt förkastar den Helige Andes arbete och kraft inte kommer att kunna få förlåtelse eftersom de inte kommer att omvända sig.

En annan möjlig förklaring:
Hädelse ur kan variera något beroende på sammanhanget men generellt sett refererar hädelse till handlingar eller uttalanden som visar brist på respekt, vördnad eller förlöjligande gentemot något som anses vara heligt, gudomligt eller religiöst viktigt.
Senast redigerad av Visheten 2023-09-29 kl. 17:39.
Citera
2023-09-29, 18:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vem är det som ska bestämma vad som är korrekt, som alla i hela världen måste följa, du? Det är ingen som med säkerhet kan veta exakt hur Guds namn uttalades av Moses.

Det finns viktigare saker i bibeln än hur man uttalar namn. Menar du också att alla svenskar måste börja tala och läsa hebreiska, eftersom t.ex. ordet "Gud" inte är korrekt enligt originalspråket som bibeln skrevs?

Jag noterar att du inte ens försökt att bemöta mina argument.
Det i sig är talande.
Citera
2023-09-29, 18:10
Medlem
Citat:
Citat:
Vem är det som ska bestämma vad som är korrekt, som alla i hela världen måste följa, du? Det är ingen som med säkerhet kan veta exakt hur Guds namn uttalades av Moses.

Det finns viktigare saker i bibeln än hur man uttalar namn. Menar du också att alla svenskar måste börja tala och läsa hebreiska, eftersom t.ex. ordet "Gud" inte är korrekt enligt originalspråket som bibeln skrevs?
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag noterar att du inte ens försökt att bemöta mina argument.
Det i sig är talande.

Det behövs inte, det jag tar upp är kärnfrågan, du fokuserar på obetydliga saker.
Citera
2023-09-29, 18:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det behövs inte, det jag tar upp är kärnfrågan, du fokuserar på obetydliga saker.

Vaddå "kärnfrågan"?

Alltså, jag gav argument för varför uttalet "Jehova" med tre stavelser inte är korrekt och du svarade ungefär att Jahve/Jehova/Jegoba/Jehovah är olika former av Guds namn, utan något som helst argument.

Du tog inte upp något alls, du bara ignorerade mina argument utan att komma med något som helst motargument och gav istället olika stavningar utan någon som helst argumentering och gav dessutom ett helt irrelevant Bibelcitat. Det är inte att "ta upp kärnfrågan", det är att "fokusera på obetydliga saker".

Så du anklagar återigen mig för vad du egentligen gör själv.
Citera
2023-09-29, 19:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det kommer nog inte att gå så bra för dig med att försöka omvända alla på jorden.

Var skrev jag att jag försöker omvända alla på jorden i denna fråga?

Jag påpekade bara att översättningar av personnamn inte är särskilt bra och inte alls underlättar förståelsen.

Jag nämnde ett ett tydligt exempel på det i och med att svenskan använder både Petrus och Sankte Per för samma person. Hur stor andel av den svenska befolkningen tror du faktiskt vet om att Petrus och Sankte Per är samma person? Sannolikt inte särskilt många.

Jag nämnde också att hanteringen av namnet för Charles III i Sverige är ett steg i rätt riktning och det är högst sannolikt att man i framtiden kommer att fortsätta att göra så snarare än att översätta namn, vilket naturligtvis inflyttningen av personer med andra namn underlättar. Det finns ju idag flera John, Juan och Giovanni som inte automatiskt kallas för Johan eller Johannes av svenskar, så varför envisas vi med gamla felaktiga uttal av historiska personers namn bara därför att "vi alltid har sagt så" när vi uppenbarligen inte längre gör det med nu levande personer?
Citera
2023-09-29, 19:15
Medlem
Citat:
Vaddå "kärnfrågan"?

Alltså, jag gav argument för varför uttalet "Jehova" med tre stavelser inte är korrekt

Kärnfrågan är om det är så otroligt viktigt för dig att få en helt korrekt stavelse eller ett helt korrekt uttal av ett namn?

Nu vet jag inte vad du heter på riktigt, men om vi säger att du heter Björn, korrigerar du och gör en stor sak av det med engelska turister som uttalar ditt namn "Byoorn"?

Citat:
och du svarade ungefär att Jahve/Jehova/Jegoba/Jehovah är olika former av Guds namn, utan något som helst argument.

Vad menar du "utan argument"? Jag behöver väl inte argumentera för att Guds namn uttalas på olika sätt i olika länder? Det är väl ett faktum, en sanning, eller bestrider du detta?

I USA säger man inte som i Sverige "Jehova'", med betoningen på a, utan "Djeho'vah" med betoning på o:et. och ett "DJ" istället för "J".
Och i Italien säger man "Geova", och märk väl, även Jehovas vittnen i dessa länder uttalar det på det sättet. Det svenska uttalet är inte normen bland Jehovas vittnen, jag tror inte att du inser det.

Citat:
Du tog inte upp något alls, du bara ignorerade mina argument utan att komma med något som helst motargument och gav istället olika stavningar utan någon som helst argumentering och gav dessutom ett helt irrelevant Bibelcitat. Det är inte att "ta upp kärnfrågan", det är att "fokusera på obetydliga saker".

Så du anklagar återigen mig för vad du egentligen gör själv.

Jag behöver inte ta upp något som är oväsentligt.
Citera
2023-09-29, 19:19
Medlem
Citat:
Var skrev jag att jag försöker omvända alla på jorden i denna fråga?

Ok, du kanske bara ventilerar din frustration över att alla i hela världen använder fel uttal av namn världen över när du skrev:

Citat:
Eftersom jag använder flera olika språk dagligen så har jag insett hur fel det är att varje språk har egna versioner av enskilda personers namn. Till exempel vi säger "Johannes" engelsmännen säger "John" och spanjorerna säger "Juan". Och när det gäller Paulus så är de motsvarande "Paul" och "Pablo".

Det är inte alls lätt att hålla reda på alla gånger och det är ännu värre med Petrus som på spanska av någon anledning kallas för "Simón Pedro" eller "San Pedro" (som på svenska egentligen är Sankte Per).

Så, nej, översättningar av personnamn tycker jag inte är särskilt bra och underlättar inte alls förståelsen.

Så vad ska du göra åt detta?
Citera
2023-09-29, 20:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, du kanske bara ventilerar din frustration över att alla i hela världen använder fel uttal av namn världen över när du skrev:

Så vad ska du göra åt detta?

Nej, jag menar bara att fantasifulla versioner av namn inte är särskilt logiskt. Om någon heter "John" så är det inte logiskt att kalla honom "Giovanni" i Italien, utan "Gion" skulle vara ett mer logiskt italienskt alternativ, samma som "Biorn" är ett engelskt alternativ till Björn. De som heter Yoran kan möjligen kallas Göran i Sverige, men knappast George eller Johan, även om Johan är en form av Yoran.

De som påstår att hebreiskans Jahve ska uttalas Jehova har alltså inte ens försökt att efterlikna namnets två stavelser vare sig genom stavelsernas vokalljud eller deras antal, utan istället hittat på ett annat namn, på samma sätt som Johan, Jonas och Johannes även om de har samma ursprung idag ses som olika namn.

Samma bör gälla för Jahve, Jehova och Jehová. Förstår du nu?

Alltså följande:
Jahve [jahwé], i svenskan ofta uttalat [javé], är en tentativ vokalisering av hebreiskans JHVH (Tetragrammaton, יהוה), det vill säga den abrahamitiska gudens namn Gud i Gamla testamentet. Denna vokalisering lanserades av Wilhelm Gesenius, och anses trolig av många forskare.

Denna uttalsform av Guds namn har alltså funnits i Svenskan i över 250 år och anses av många forskare vara den troliga formen, men ni envisas med en annan form och du gav som argument att "Jehova" är den svenska formen, även om det ovannämnda visar att så inte alls nödvändigtvis är fallet.

Vem är det då som ger oväsentliga argument?
Citera
2023-09-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Nä men nu blandar du päron och äpplen här. Vad säger Gud om att vi inte ska missbruka hans namn. Budet är taget från de tio budorden:

2 Mos 20:7

"Du ska inte missbruka Herrens, din Guds, namn, för Herren låter ingen som missbrukar hans namn undgå att bli straffad."

Som vi kan se ur versen ovan så framgår det tydligt att vi kan använda hans namn men inte missbruka den. Vad menar han med att missbruka den?

Att man inte bör använda Guds namn i onödiga eller respektlösa sammanhang. Det finns konsekvenser för att inte visa respekt och vördnad för det heliga namnet.

Synd mot helig ande och dess innebörd:

Matt 12:31-32

"Därför säger jag er: all synd och hädelse kan förlåtas, utom hädelse mot Anden, den är oförlåtlig. Den som säger något mot Människosonen kan få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga Anden, kommer aldrig att bli förlåten, vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande."

Vad handlar hädelse ovan om? Följande kan vara en kompass:

Det innebär att att avvisa Andens verk och förneka dess auktoritet är en allvarlig synd som inte kommer att förlåtas. Det tolkats på olika sätt men kristna ser det som att människor som medvetet och ihärdigt förkastar den Helige Andes arbete och kraft inte kommer att kunna få förlåtelse eftersom de inte kommer att omvända sig.

En annan möjlig förklaring:
Hädelse ur kan variera något beroende på sammanhanget men generellt sett refererar hädelse till handlingar eller uttalanden som visar brist på respekt, vördnad eller förlöjligande gentemot något som anses vara heligt, gudomligt eller religiöst viktigt.
Du visar bara med all önskvärd tydlighet att du är indoktrinerad och inte kan läsa och tänka själv.

Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.« De hade ju sagt att han hade en oren ande. Mark 3

Den hädar mot helig ande som säger om en som har fått helig ande, Jesus i det här fallet, har en oren ande, mao är besatt av en ond ande. Många som har gjort sig skyldiga till det.
Citera
2023-09-29, 20:47
Medlem
Citat:
Nej, jag menar bara att fantasifulla versioner av namn inte är särskilt logiskt. Om någon heter "John" så är det inte logiskt att kalla honom "Giovanni" i Italien, utan "Gion" skulle vara ett mer logiskt italienskt alternativ, samma som "Biorn" är ett engelskt alternativ till Björn. De som heter Yoran kan möjligen kallas Göran i Sverige, men knappast George eller Johan, även om Johan är en form av Yoran.

De som påstår att hebreiskans Jahve ska uttalas Jehova har alltså inte ens försökt att efterlikna namnets två stavelser vare sig genom stavelsernas vokalljud eller deras antal, utan istället hittat på ett annat namn, på samma sätt som Johan, Jonas och Johannes även om de har samma ursprung idag ses som olika namn.

Samma bör gälla för Jahve, Jehova och Jehová. Förstår du nu?

Alltså följande:
Jahve [jahwé], i svenskan ofta uttalat [javé], är en tentativ vokalisering av hebreiskans JHVH (Tetragrammaton, יהוה), det vill säga den abrahamitiska gudens namn Gud i Gamla testamentet. Denna vokalisering lanserades av Wilhelm Gesenius, och anses trolig av många forskare.

Denna uttalsform av Guds namn har alltså funnits i Svenskan i över 250 år och anses av många forskare vara den troliga formen, men ni envisas med en annan form och du gav som argument att "Jehova" är den svenska formen, även om det ovannämnda visar att så inte alls nödvändigtvis är fallet.

Vem är det då som ger oväsentliga argument?

Vad är problemet? Är problemet att det är just Jehovas vittnen som använder ett felaktigt uttal av ett namn, inte att alla andra använder ett felaktigt uttal av olika namn?

Är det att du vill sätta dit Jehovas vittnen för att använda ett felaktigt uttal, men struntar i att alla andra i hela världen använder felaktiga uttal av en massa olika namn?

Så din mission är inte hela världen, bara Jehovas vittnen och deras användande av Guds namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in