Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Om vi håller oss till Daniels andra kapitel, förstår jag det rätt att Jehovas vittnens åsikt är att bildstoden symboliserar fem olika riken?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Varför kan det inte lika gärna vara de olika metallerna som bestämmer antalet?
För det första, järn blandat med lera är väl inte detsamma som järn, eller hur?
För det andra så är rikena uppdelade på det sättet i texten, det enda är ett det inte sägs att fötterna är det femte riket, men det förstår man eftersom det står: "det betyder att riket ska vara delat men ändå ha något av järnets hårdhet".
Romarriket var inte delat, och det bestod av enbart järn, eller hur?
"
Du, o kung(Babylons kung)
det är du som är huvudet av guld.
Men efter dig ska det uppstå ett annat rike, svagare än ditt.
Därefter kommer ett tredje rike, av koppar, och det ska härska över hela jorden.
Det fjärde riket ska vara starkt som järn. För precis som järn krossar och pulvriserar och slår sönder allt annat, ska det krossa och slå sönder alla de andra rikena.
Som du såg var fötterna och tårna delvis av krukmakarlera och delvis av järn, och det betyder att riket ska vara delat men ändå ha något av järnets hårdhet. " (Daniel 2:37, 38-41 NWT)
Det är dom olika kroppsdelarna som utgör rikena, ben är inte samma kroppsdel som fötter.
Benen var av järn medans fötterna var av järn och lera.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Då hade antalet stannat vid fyra riken, där det romerska riket utgör det fjärde. Det vore mer passande med tanke på att Jesus vandrade på jorden när det romerska riket härjade. Jesus predikade dessutom om att Guds kungarike var nära och att änglarna skulle samla ihop de utvalda till att regera med honom.
Jesus vandrade på jorden när benen av järn härjade, men inte när fötterna av järn och lera härjade.
Och det skulle inte stämma med dom andra profetiorna, som också tar upp världsriket som kom efter romarriket.
Som jag visade, Johannes skriver att fem världsriken hade fallit då när han skrev Uppenbarelseboken ung. år 100 e.Kr. Det sjätte världsriket, romarriket, var aktivt på hans tid, och sedan säger han att det skulle komma en till:
"
de representerar sju kungar: fem har fallit, en är, och en har inte kommit än, men när han kommer blir han kvar en kort tid." (Upp 17:10 NWT)
Här säger han också att det sjunde världsriket, skulle existera en kort tid eftersom Guds kungarike skulle ta bort alla andra mänskliga kungariken på jorden, helt i samklang med Daniels profetia:
I de kungarnas dagar ska himlens Gud upprätta ett rike som aldrig ska förstöras. Och det riket ska inte överlåtas till något annat folk. Det ska krossa och göra slut på alla de andra rikena, och det ska ensamt bestå för evigt. Du såg ju att en sten bröts loss från berget, inte med människohänder, och att den krossade järnet, kopparn, leran, silvret och guldet. (Daniel 2:44-45 Bibel2000)
Daniel kapitel 7 nämner också ett världsrike som skulle komma efter romarriket.
Det fjärde djuret i profetian representerar romarriket, som hade 10 horn, och det sköt upp ett annat horn upp mitt ibland dem, ett litet:
"
I synerna om natten såg jag sedan ett fjärde djur, fruktansvärt och skräckinjagande och ovanligt starkt, och det hade stora tänder av järn. Det slukade och krossade, och det som blev kvar trampade det ner under fötterna. Det var annorlunda än de andra djuren, och det hade tio horn. Medan jag betraktade hornen sköt ett annat horn upp mitt ibland dem, ett litet" (Daniel 7:7-8 NWT)
Några verser senare blir det en utförligare förklaring:
"
’Det fjärde djuret betyder ett fjärde rike som ska uppstå på jorden. Det ska vara annorlunda än alla de andra rikena, och det ska sluka hela jorden och trampa ner den och krossa den. Och de tio hornen betyder tio kungar som ska träda fram ur det riket. Efter dem ska ytterligare en annan träda fram... Han ska tala emot den Högste, och han ska utan uppehåll ansätta den Allrahögstes heliga...
Men domstolen tog plats, och de tog ifrån honom hans herravälde, och han tillintetgjordes och krossades fullständigt.
Riket och väldet och all den storhet som tillhörde rikena under hela himlen gavs åt det folk som är den Allrahögstes heliga. Deras rike är ett evigt rike, och alla välden ska tjäna och lyda dem.’" (Daniel 7:23-24,25, 26-27 NWT)
Återigen det är världsriket
efter romarriket som Gud kommer att krossa i Harmageddon, det är fötterna som krossas, inte benen. Och då faller hela bildstoden, alla mänskliga regeringar, riken och makter.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Citera gärna ur Jehovas vittnens bibelöversättning om du föredrar den.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Treenighetsläran är utombiblisk och jag anser att det Jesus gjorde och sade strider mot den.
Ok, bra.