2023-09-15, 22:28
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast ditt problem är att bibeln spaltar upp 5 olika kroppsdelar:

1)Huvudet på statyn var av rent guld
2)bröstet och armarna av silver
3) buken och höfterna av koppar,
4) benen av järn
5) fötterna delvis av järn, delvis av lera

Varför vill du bryta av räkningen av kroppsdelarna och sammanfoga benen och fötterna? Det är inte logiskt.
Det är järn både i benen och i fötterna och tårna. Därför ser jag det som logiskt att fötterna och tårna fortfarande avser det fjärde riket. I det fjärde kapitlet i Ge akt på Daniels profetia! så tycks även Jehovas vittnen göra en liknande koppling:
I likhet med romarriket har det [anglo-amerikanska världsväldet] visat sig vara ”starkt som järn”. Det har utövat järnlik myndighet. Benen av järn på bildstoden i drömmen omfattar således både romarriket och det av två makter bestående anglo-amerikanska världsväldet.
Att bildstoden avser fyra riken verkar även stämma bättre överens med de fyra djuren, som också avser riken, i Daniels sjunde kapitel:
»Det fjärde djuret betyder att ett fjärde rike skall uppstå på jorden, ett som är olikt alla de andra rikena. Det skall uppsluka hela jorden och förtrampa och krossa den. Och de tio hornen betyda att tio konungar skola uppstå i det riket; och efter dem skall uppstå en annan, som skall vara olik de förra, och som skall slå ned tre konungar. Och denne skall upphäva sitt tal mot den Högste och föröda den Högstes heliga; han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar; och de skola givas i hans hand under en tid, och tider, och en halv tid. Men dom skall bliva hållen, och hans välde skall tagas ifrån honom och fördärvas och förgöras i grund. Men rike och välde och storhet, utöver alla riken under himmelen, skall givas åt den Högstes heligas folk. Dess rike skall vara ett evigt rike, och alla välden skola tjäna och lyda det.» (Daniel 7:23-27)
Citera
2023-09-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det är järn både i benen och i fötterna och tårna. Därför ser jag det som logiskt att fötterna och tårna fortfarande avser det fjärde riket. I det fjärde kapitlet i Ge akt på Daniels profetia! så tycks även Jehovas vittnen göra en liknande koppling:
I likhet med romarriket har det [anglo-amerikanska världsväldet] visat sig vara ”starkt som järn”. Det har utövat järnlik myndighet. Benen av järn på bildstoden i drömmen omfattar således både romarriket och det av två makter bestående anglo-amerikanska världsväldet.
Att bildstoden avser fyra riken verkar även stämma bättre överens med de fyra djuren, som också avser riken, i Daniels sjunde kapitel:
»Det fjärde djuret betyder att ett fjärde rike skall uppstå på jorden, ett som är olikt alla de andra rikena. Det skall uppsluka hela jorden och förtrampa och krossa den. Och de tio hornen betyda att tio konungar skola uppstå i det riket; och efter dem skall uppstå en annan, som skall vara olik de förra, och som skall slå ned tre konungar. Och denne skall upphäva sitt tal mot den Högste och föröda den Högstes heliga; han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar; och de skola givas i hans hand under en tid, och tider, och en halv tid. Men dom skall bliva hållen, och hans välde skall tagas ifrån honom och fördärvas och förgöras i grund. Men rike och välde och storhet, utöver alla riken under himmelen, skall givas åt den Högstes heligas folk. Dess rike skall vara ett evigt rike, och alla välden skola tjäna och lyda det.» (Daniel 7:23-27)

Är du ett Jehovas vittne?
Citera
2023-09-16, 10:52
Medlem
Citat:

Ja, både romarriket och det Anglo-Amerikanska riket var/är starkt som järn. Men bara för att den sista kroppsdelen fötterna innehåller 50% järn, så betyder det inte att det är samma rike som benen med 100% järn, det är inte logiskt.

Det som däremot är logiskt är att den sista kroppsdelen/riket fötterna, är tudelad med både järn och lera. USA och Storbritannien har stött varandra i 1:a och 2: världskriget, dom har haft ett blodsband även om dom varit två separata nationer:

"Att järnet du såg var blandat med lera, det innebär att man trots blodsband inte kan hålla samman – liksom järn aldrig kan blanda sig med lera." (Daniel 2:43 Bibel2000)

Citat:

Fast ser du inte att det skulle uppstå tio konungar i romarriket, och: "efter dem skall uppstå en annan", alltså ett annat rike.

Det är väl känt att romarriket föll sönder och togs över av "tio konungar", och en av dessa växte sig starkare och blev det sjunde världsriket.

Och även Johannes bekräftar ett sjunde världsrike, han säger:

"Här behövs både förstånd och vishet. De sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på, och de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid." (Upp 17:9-10 Bibel2000)

Fem världsriken hade alltså fallit på Johannes tid, och "en finns nu", alltså romarriket , sedan skulle det komma ett sjunde som ännu inte hade kommit på Johannes tid, det Anglo-Amerikanska världsriket.

Och ett litet men intressant sidospår är att det skulle uppstå ett åttonde världsrike:

"Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång." (Upp 17:11 Bibel2000)

Men vad det åttonde världsriket är, kan vi kanske diskutera senare?
Citera
2023-09-16, 22:14
Medlem
XGPs avatar
Citat:
bara för att den sista kroppsdelen fötterna innehåller 50% järn, så betyder det inte att det är samma rike som benen med 100% järn, det är inte logiskt.
Förstår jag vad Jehovas vittnen lär ut fel? I det nionde kapitlet ur Ge akt på Daniels profetia! sägs det:
”Vad dessa väldiga djur beträffar”, sade Guds ängel, ”eftersom de är fyra, är det fyra kungar som skall träda fram på jorden.” (Daniel 7:17) Ängeln sade klart och tydligt att de fyra djur som Daniel såg betecknade ”fyra kungar”. Dessa djur förebildade således världsvälden. Men vilka?

Bibelkommentatorer förbinder vanligtvis Daniels nattliga syn av de fyra djuren med Nebukadnessars dröm om den kolossala bildstoden. I The Expositor’s Bible Commentary sägs det: ”Dan. Kapitel 7 [i Daniels bok] är en parallell till Dan. kapitel 2.” I The Wycliffe Bible Commentary heter det: ”Man är i stort sett överens om att de fyra på varandra följande icke-judiska riken ... som avses här [i Daniel, kapitel 7] är desamma som de som avses i [Daniel,] kapitel 2.” De fyra världsvälden som representerades av de fyra metallerna i Nebukadnessars dröm var det babyloniska riket (huvudet av guld), Medo-Persien (bröstet och armarna av silver), Grekland (buken och låren av koppar) och romarriket (benen av järn).
Av allt att döma avser fötterna en fortsättning på det fjärde riket och leran symboliserar en egenskap inom detta. Detta förklarar varför det också är järn i fötterna.
Citat:
Det som däremot är logiskt är att den sista kroppsdelen/riket fötterna, är tudelad med både järn och lera. USA och Storbritannien har stött varandra i 1:a och 2: världskriget, dom har haft ett blodsband även om dom varit två separata nationer:

"Att järnet du såg var blandat med lera, det innebär att man trots blodsband inte kan hålla samman – liksom järn aldrig kan blanda sig med lera." (Daniel 2:43 Bibel2000)]
Varför det står blodsband i Bibel 2000 kan jag inte svara på. Det stämmer i alla fall inte överens med det som står i mer ordagranna bibelöversättningar.
Citat:
Fast ser du inte att det skulle uppstå tio konungar i romarriket, och: "efter dem skall uppstå en annan", alltså ett annat rike.

Det är väl känt att romarriket föll sönder och togs över av "tio konungar", och en av dessa växte sig starkare och blev det sjunde världsriket.

Och även Johannes bekräftar ett sjunde världsrike, han säger:

"Här behövs både förstånd och vishet. De sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på, och de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid." (Upp 17:9-10 Bibel2000)

Fem världsriken hade alltså fallit på Johannes tid, och "en finns nu", alltså romarriket , sedan skulle det komma ett sjunde som ännu inte hade kommit på Johannes tid, det Anglo-Amerikanska världsriket.

Och ett litet men intressant sidospår är att det skulle uppstå ett åttonde världsrike:

"Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång." (Upp 17:11 Bibel2000)
Vad rörigt...
Citat:
Men vad det åttonde världsriket är, kan vi kanske diskutera senare?
Vi gör nog bäst i att för stunden utelämna Johannes uppenbarelse.
Citera
2023-09-17, 06:50
Medlem
Citat:
Förstår jag vad Jehovas vittnen lär ut fel? I det nionde kapitlet ur Ge akt på Daniels profetia! sägs det:
”Vad dessa väldiga djur beträffar”, sade Guds ängel, ”eftersom de är fyra, är det fyra kungar som skall träda fram på jorden.” (Daniel 7:17) Ängeln sade klart och tydligt att de fyra djur som Daniel såg betecknade ”fyra kungar”. Dessa djur förebildade således världsvälden. Men vilka?

Bibelkommentatorer förbinder vanligtvis Daniels nattliga syn av de fyra djuren med Nebukadnessars dröm om den kolossala bildstoden. I The Expositor’s Bible Commentary sägs det: ”Dan. Kapitel 7 [i Daniels bok] är en parallell till Dan. kapitel 2.” I The Wycliffe Bible Commentary heter det: ”Man är i stort sett överens om att de fyra på varandra följande icke-judiska riken ... som avses här [i Daniel, kapitel 7] är desamma som de som avses i [Daniel,] kapitel 2.” De fyra världsvälden som representerades av de fyra metallerna i Nebukadnessars dröm var det babyloniska riket (huvudet av guld), Medo-Persien (bröstet och armarna av silver), Grekland (buken och låren av koppar) och romarriket (benen av järn).

Jag förstår inte vad du menar. Dom fyra djuren i kapitel 7 är samma världsriken som i kapitel 2, dessutom tar kapitel 7 och 2 upp ett femte världsrike, alltså det Anglo-Amerikanska riket.

I kapitel två representeras det Anglo-Amerikanska riket av fötterna:

"1) Huvudet på statyn var av rent guld, 2) bröstet och armarna av silver, 3) buken och höfterna av koppar, 4) benen av järn, 5)fötterna delvis av järn, delvis av lera." (Daniel 2:32-33)

I kapitel 7 representeras det Anglo-Amerikanska riket av ett extra horn, ett litet horn som sköt upp:

"Medan jag betraktade hornen sköt det mellan dem upp ett litet horn, som fick tre av de ursprungliga hornen att lossna. Det hade ögon som en människa och en mun som talade stora ord." (Daniel 7:8 Bibel2000)

Daniel förklarar mer tydligt i verserna 23-24:

"»Det fjärde djuret(romarriket) betecknar ett fjärde rike som kommer på jorden, ett som skiljer sig från alla andra riken; det skall sluka hela världen, förtrampa den och krossa den. De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram (efter romarrikets fall uppstod det många riken, representerat av 10 kungaroch efter dem ytterligare en(Anglo-Amerikanska riket)" (Daniel 7:23-24 Bibel2000)

Så efter det fjärde djuret så uppstod 10 kungar, och ur ett av dessa sköt Brittannia upp och erövrade världen, även Nordamerika, som senare blev det tvådelade riket som det talas om i profetior i bibeln.

Citat:
Av allt att döma avser fötterna en fortsättning på det fjärde riket och leran symboliserar en egenskap inom detta. Detta förklarar varför det också är järn i fötterna.

Allting är en fortsättning, men bibeln är tydlig med att fötterna är ett eget rike, fötterna är inte detsamma som benen, det är två separata kroppsdelar:

"1)Huvudet på statyn var av rent guld, 2)bröstet och armarna av silver, 3)buken och höfterna av koppar, 4)benen av järn, 5)fötterna delvis av järn, delvis av lera." (Daniel 2:32-33 Bibel2000)

Senare förklarar han vad drömmen betyder, och det är tydligt att fötterna handlar om ett separat världsrike:

"Det fjärde riket, benen(romarna) skall vara starkt som järn: liksom järnet krossar och slår sönder allt skall det riket krossa och bryta sönder alla de andra. Fötterna som du såg, delvis av krukmakarlera, delvis av järn, betecknar ett söndrat rike, med bara något av järnets fasthet; du såg ju att järnet var blandat med lera." (Daniel 2:40-41 Bibel2000)

Ser du? Daniel säger: "fötterna betecknar ett söndrat rike" till skillnad från benen som var "starkt som järn". Det är två helt olika riken, det ena är starkt som järn, det andra har lera inblandat och därför är ett söndrat rike.

Citat:
Varför det står blodsband i Bibel 2000 kan jag inte svara på. Det stämmer i alla fall inte överens med det som står i mer ordagranna bibelöversättningar.

Vilken översättning använder du?

Citat:
Vad rörigt...

Du kan fråga mig när du inte förstår vad jag menar.

Citat:
Vi gör nog bäst i att för stunden utelämna Johannes uppenbarelse.

Det tycker jag inte. Alla bibelns profetior bör tas i beaktande eftersom dom hänger ihop. Men vi behöver inte fördjupa oss i det åttonde världsriket just nu, det var bara ett inflik.
Citera
2023-09-17, 13:07
Medlem
XGPs avatar
Citat:
bibeln är tydlig med att fötterna är ett eget rike,
Citat:
kapitel 7 och 2 [tar] upp ett femte världsrike
Men återigen så står det i det nionde kapitlet ur Ge akt på Daniels profetia!:
De fyra världsvälden som representerades av de fyra metallerna i Nebukadnessars dröm var det babyloniska riket (huvudet av guld), Medo-Persien (bröstet och armarna av silver), Grekland (buken och låren av koppar) och romarriket (benen av järn).
Jehovas vittnen menar alltså på att det är de olika metallerna som avser olika riken. Boken jag citerar ur utgavs 1999 på engelska. Är den utdaterad?

För övrigt så finner jag inget om ett femte rike i Daniels bok ur Jehovas vittnens litteratur. Håller du därför med att om att det rör sig om just fyra riken i Daniels bok men att Jehovas vittnen anser att det fjärde riket fortfarande härskar genom USA och Storbritannien?
Citat:
De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram (efter romarrikets fall uppstod det många riken, representerat av 10 kungaroch efter dem ytterligare en(Anglo-Amerikanska riket)" (Daniel 7:23-24 Bibel2000)
I Daniels dröm och syn så sägs det först om det fjärde djuret:
Därefter fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, övermåttan förskräckligt, fruktansvärt och starkt; det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och vad som blev kvar trampade det under fötterna; det var olikt alla de förra djuren och hade tio horn. (Daniel 7:7)
Det fjärde djuret hade alltså tio horn medan det var starkt och medan det uppslukade och krossade. Det hade även stora tänder av järn, vilket är passande med tanke på att det fjärde djuret är en parallell till bildstodens ben av järn i Daniels andra kapitel.
Citat:
Så efter det fjärde djuret så uppstod 10 kungar, och ur ett av dessa sköt Brittannia upp och erövrade världen,
Eftersom de tio hornen sitter på det fjärde djuret symboliserar dessa tio kungar inom det fjärde riket:
Och de tio hornen betyda att tio konungar skola uppstå i det riket; (Daniel 7:24)
Citat:
Ser du? Daniel säger: "fötterna betecknar ett söndrat rike" till skillnad från benen som var "starkt som järn". Det är två helt olika riken, det ena är starkt som järn, det andra har lera inblandat och därför är ett söndrat rike.
Som sagt är det järn i båda och därför är det inte långsökt att förstå det som att fötterna är en fortsättning på benen. Vilket även tycks vara Jehovas vittnens uppfattning i deras utgivna bok om Daniels syner.
Citat:
Vilken översättning använder du?
Det finns ingen perfekt bibelöversättning men jag föredrar de ålderdomliga eftersom de är mer noggranna och använder sig av ett konstnärligare språkbruk. Jag brukar för det mesta använda 1917 års kyrkobibel och King James Version. Men jag använder även Nya världens översättning från 2003 på svenska som är översatt från den engelska från 1984. Det finns andra bibelöversättningar som också sägs vara ordagranna men som jag inte har någon bestämd åsikt om.
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Är du ett Jehovas vittne?
Jag har aldrig varit ett Jehovas vittne.
Citera
2023-09-17, 14:53
Medlem
Citat:
Men återigen så står det i det nionde kapitlet ur Ge akt på Daniels profetia!:
De fyra världsvälden som representerades av de fyra metallerna i Nebukadnessars dröm var det babyloniska riket (huvudet av guld), Medo-Persien (bröstet och armarna av silver), Grekland (buken och låren av koppar) och romarriket (benen av järn).
Jehovas vittnen menar alltså på att det är de olika metallerna som avser olika riken. Boken jag citerar ur utgavs 1999 på engelska. Är den utdaterad?

Nej, den är inte utdaterad, du kan läsa i kapitel fyra om det sjunde världsväldet(femte riket i Daniel kapitel 2):

Det sjätte — romarriket — hade fortfarande makten. Men också det skulle falla, och den sjunde kungen skulle uppstå från ett av de områden som Rom hade erövrat. Vilket världsvälde skulle det vara?

24 Britannia var en gång en nordvästlig del av romarriket, men 1763 hade det brittiska imperiet blivit till — Storbritannien, som härskade över de sju haven. År 1776 hade dess 13 amerikanska kolonier förklarat sig självständiga i avsikt att bilda Amerikas förenta stater. Längre fram började emellertid Storbritannien och Förenta staterna samarbeta både i krigstid och i fredstid. Därigenom uppstod den anglo-amerikanska föreningen som det sjunde världsväldet i Bibelns profetior.

Citat:
För övrigt så finner jag inget om ett femte rike i Daniels bok ur Jehovas vittnens litteratur. Håller du därför med att om att det rör sig om just fyra riken i Daniels bok men att Jehovas vittnen anser att det fjärde riket fortfarande härskar genom USA och Storbritannien?

I Daniels dröm och syn så sägs det först om det fjärde djuret:
Därefter fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, övermåttan förskräckligt, fruktansvärt och starkt; det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och vad som blev kvar trampade det under fötterna; det var olikt alla de förra djuren och hade tio horn. (Daniel 7:7)
Det fjärde djuret hade alltså tio horn medan det var starkt och medan det uppslukade och krossade. Det hade även stora tänder av järn, vilket är passande med tanke på att det fjärde djuret är en parallell till bildstodens ben av järn i Daniels andra kapitel.

Eftersom de tio hornen sitter på det fjärde djuret symboliserar dessa tio kungar inom det fjärde riket:
Och de tio hornen betyda att tio konungar skola uppstå i det riket; (Daniel 7:24)

Ja, det stämmer, romarriket byggdes upp av "10 kungar", och när det föll samman så splittrades romarriket i "10 kungar", och från ett av dessa växte sig Britannia upp som ett världsvälde.

Citat:
Som sagt är det järn i båda och därför är det inte långsökt att förstå det som att fötterna är en fortsättning på benen. Vilket även tycks vara Jehovas vittnens uppfattning i deras utgivna bok om Daniels syner.

Nej, Jehovas vittnen anser att det finns ett sjunde världsvälde, separat från det sjätte(romarriket, fyra i ordningen i bildstoden).

Och som du korrekt citerade:

"Och de tio hornen betyda att tio konungar skola uppstå i det riket; (Daniel 7:24)"

Tio kungar skulle alltså uppstå ur romarriket, och det kan vi se i historien, romarriket splittrades i många kungariken, inte i bokstavliga 10 kungar, men att tio står för fullständighet i bibeln.

Och ur dessa 10 kungar uppstod "ytterligare en annan":

"Och de tio hornen betyder tio kungar som ska träda fram ur det riket. Efter dem ska ytterligare en annan träda fram. Han ska vara annorlunda än de första, och han ska förödmjuka tre kungar." (Daniel 7:24 NWT)

Alltså: "Efter dom tio kungarna skulle ytterligare en annan träda fram".

Efter romarriket kom 10 kungar, och ur dom skulle "ytterligare en annan träda fram", detta är det sjunde världsväldet.

Citat:
Det finns ingen perfekt bibelöversättning men jag föredrar de ålderdomliga eftersom de är mer noggranna och använder sig av ett konstnärligare språkbruk. Jag brukar för det mesta använda 1917 års kyrkobibel och King James Version. Men jag använder även Nya världens översättning från 2003 på svenska som är översatt från den engelska från 1984. Det finns andra bibelöversättningar som också sägs vara ordagranna men som jag inte har någon bestämd åsikt om.

Ok. jag tycker det är för ålderdomligt språkbruk i 1917. Vad tycker du om Folkbibeln? Jag citerar hellre Folkbibeln än Bibel2000, förutom vissa skriftställen som förespråkar treenigheten. Men jag kan också citera Nya Världens Översättning om du föredrar det framför Folkbibeln.

Tror du på treenigheten?
Citera
2023-09-17, 18:28
Medlem
XGPs avatar
Om vi håller oss till Daniels andra kapitel, förstår jag det rätt att Jehovas vittnens åsikt är att bildstoden symboliserar fem olika riken? Varför kan det inte lika gärna vara de olika metallerna som bestämmer antalet? Då hade antalet stannat vid fyra riken, där det romerska riket utgör det fjärde. Det vore mer passande med tanke på att Jesus vandrade på jorden när det romerska riket härjade. Jesus predikade dessutom om att Guds kungarike var nära och att änglarna skulle samla ihop de utvalda till att regera med honom.
Citat:
Vad tycker du om Folkbibeln?
Citera gärna ur Jehovas vittnens bibelöversättning om du föredrar den.
Citat:
Tror du på treenigheten?
Treenighetsläran är utombiblisk och jag anser att det Jesus gjorde och sade strider mot den.
Citera
2023-09-18, 11:41
Medlem
senhackarens avatar
Ibland brukar jag stå och titta på JV som om jag vore i en djurpark, där man kan gå runt och titta på olika djurarter.
Citera
2023-09-18, 11:42
Medlem
Citat:
Om vi håller oss till Daniels andra kapitel, förstår jag det rätt att Jehovas vittnens åsikt är att bildstoden symboliserar fem olika riken?

Ja.

Citat:
Varför kan det inte lika gärna vara de olika metallerna som bestämmer antalet?

För det första, järn blandat med lera är väl inte detsamma som järn, eller hur?

För det andra så är rikena uppdelade på det sättet i texten, det enda är ett det inte sägs att fötterna är det femte riket, men det förstår man eftersom det står: "det betyder att riket ska vara delat men ändå ha något av järnets hårdhet".

Romarriket var inte delat, och det bestod av enbart järn, eller hur?

"Du, o kung(Babylons kung) det är du som är huvudet av guld.

Men efter dig ska det uppstå ett annat rike, svagare än ditt.

Därefter kommer ett tredje rike, av koppar, och det ska härska över hela jorden.

Det fjärde riket ska vara starkt som järn. För precis som järn krossar och pulvriserar och slår sönder allt annat, ska det krossa och slå sönder alla de andra rikena.

Som du såg var fötterna och tårna delvis av krukmakarlera och delvis av järn, och det betyder att riket ska vara delat men ändå ha något av järnets hårdhet.
" (Daniel 2:37, 38-41 NWT)

Det är dom olika kroppsdelarna som utgör rikena, ben är inte samma kroppsdel som fötter.
Benen var av järn medans fötterna var av järn och lera.

Citat:
Då hade antalet stannat vid fyra riken, där det romerska riket utgör det fjärde. Det vore mer passande med tanke på att Jesus vandrade på jorden när det romerska riket härjade. Jesus predikade dessutom om att Guds kungarike var nära och att änglarna skulle samla ihop de utvalda till att regera med honom.

Jesus vandrade på jorden när benen av järn härjade, men inte när fötterna av järn och lera härjade.

Och det skulle inte stämma med dom andra profetiorna, som också tar upp världsriket som kom efter romarriket.

Som jag visade, Johannes skriver att fem världsriken hade fallit då när han skrev Uppenbarelseboken ung. år 100 e.Kr. Det sjätte världsriket, romarriket, var aktivt på hans tid, och sedan säger han att det skulle komma en till:

"de representerar sju kungar: fem har fallit, en är, och en har inte kommit än, men när han kommer blir han kvar en kort tid." (Upp 17:10 NWT)

Här säger han också att det sjunde världsriket, skulle existera en kort tid eftersom Guds kungarike skulle ta bort alla andra mänskliga kungariken på jorden, helt i samklang med Daniels profetia:

I de kungarnas dagar ska himlens Gud upprätta ett rike som aldrig ska förstöras. Och det riket ska inte överlåtas till något annat folk. Det ska krossa och göra slut på alla de andra rikena, och det ska ensamt bestå för evigt. Du såg ju att en sten bröts loss från berget, inte med människohänder, och att den krossade järnet, kopparn, leran, silvret och guldet. (Daniel 2:44-45 Bibel2000)

Daniel kapitel 7 nämner också ett världsrike som skulle komma efter romarriket.
Det fjärde djuret i profetian representerar romarriket, som hade 10 horn, och det sköt upp ett annat horn upp mitt ibland dem, ett litet:

"I synerna om natten såg jag sedan ett fjärde djur, fruktansvärt och skräckinjagande och ovanligt starkt, och det hade stora tänder av järn. Det slukade och krossade, och det som blev kvar trampade det ner under fötterna. Det var annorlunda än de andra djuren, och det hade tio horn. Medan jag betraktade hornen sköt ett annat horn upp mitt ibland dem, ett litet" (Daniel 7:7-8 NWT)

Några verser senare blir det en utförligare förklaring:

"’Det fjärde djuret betyder ett fjärde rike som ska uppstå på jorden. Det ska vara annorlunda än alla de andra rikena, och det ska sluka hela jorden och trampa ner den och krossa den. Och de tio hornen betyder tio kungar som ska träda fram ur det riket. Efter dem ska ytterligare en annan träda fram... Han ska tala emot den Högste, och han ska utan uppehåll ansätta den Allrahögstes heliga...

Men domstolen tog plats, och de tog ifrån honom hans herravälde, och han tillintetgjordes och krossades fullständigt.
Riket och väldet och all den storhet som tillhörde rikena under hela himlen gavs åt det folk som är den Allrahögstes heliga. Deras rike är ett evigt rike, och alla välden ska tjäna och lyda dem.’
" (Daniel 7:23-24,25, 26-27 NWT)

Återigen det är världsriket efter romarriket som Gud kommer att krossa i Harmageddon, det är fötterna som krossas, inte benen. Och då faller hela bildstoden, alla mänskliga regeringar, riken och makter.

Citat:
Citera gärna ur Jehovas vittnens bibelöversättning om du föredrar den.

Ok.

Citat:
Treenighetsläran är utombiblisk och jag anser att det Jesus gjorde och sade strider mot den.

Ok, bra.
Citera
2023-09-18, 16:35
Medlem
Det är så skönt när man ser hur människor ute i världen är vilse och inte har något hopp, och så har man själv tillgång till sanningen. Hur lycklig är man inte, och tacksam?
Citera
2023-09-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det är så skönt när man ser hur människor ute i världen är vilse och inte har något hopp, och så har man själv tillgång till sanningen. Hur lycklig är man inte, och tacksam?

Blir allt bra så länge man tar del av JV’s sanning då?

Det kan väl finnas vittnen som känner sig vilse, deprimerande, att de saknar hopp etc? Att de inte alltid är lyckliga och tacksamma bara för att de har sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in