Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Det var ett bra uttryck, jagstarkt. Inget fel i att vilja tillhöra en samhörighet med andra människor men alltför ofta så upphör jaget i jakten på tillhörighet, med förödande konsekvenser.
Det behövs en balans mellan "jaget" och grupptillhörighet. Jag anser att "jaget" har tagit över i västvärlden, och börjar ta över i andra länder i takt med att människor blir ekonomiskt oberoende av andra. Ekonomiskt oberoende betyder inte automatiskt att samhället blir känslokallt och egoistiskt, men risken ökar.
Det var bland annat detta som jag kom fram till innan jag började studera bibeln. Mycket av det jag hade kommit fram till helt självständigt, bekräftades av vad som stod i bibeln. Och det är basen i min tro, min övertygelse, oavsett vad andra människor säger och gör, inklusive Jehovas vittnen. Jag har en stark tro på Gud, oavsett Jehovas vittnen. Även om Jehovas vittnen skulle avfalla från Gud (vilket inte är omöjligt, men osannolikt enligt mig), och även om det skulle visa sig att Gud inte existerar, så skulle jag ha mina grundläggande värderingar kvar, och jag skulle ändå fortsätta leva ett kristet liv enligt bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Jehovas Vittnen är ett praktexempel på de negativa konsekvenser som uppstår när människor ger upp jaget för gruppen.
Fast, tror du inte att det är möjligt att det är
du som har en obalanserad syn på "jaget" och gruppen?
För Jehovas vittnen är bibeln rättesnöret för vad som är balanserat eller inte, detta eftersom Jehovas vittnen är övertygade om att Gud, som har skapat människan, har koll på hur människan är konstruerad och har koll på hur människan fungerar och är expert på vad som är bäst för människan.
Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Dra det ytterligare till sin spets så har du de totalitära geopolitiska rörelserna under 1900-talet och många andra exempel längre tillbaka. Det är vad som till sist händer när jaget underordnar sig gruppen.
Och det som händer när "jaget" och oberoendet av andra människor tar över är tydligt i samhället idag med t.ex. höga självmordssiffror, ångest och depression, där människor känner sig ensamma och känner att dom inte tillhör någon grupp. Eller att folk söker sig till extrema grupper, t.ex. huliganer och våldsverkare, t.ex. skjutningarna i Sverige, på grund av att det är en naturlig vilja hos människan att tillhöra ett större sammanhang än bara jag själv, eller t.o.m. bara familjen, och bara arbetskamrater o.s.v. ända upp till att vara en del av skaparen i ett gemensamt samhälle som sträcker sig runt hela jorden.
Så du kanske ska fundera lite om Jehovas vittnen ändå inte har i alla fall
lite rätt i olika sakfrågor, istället för att instinktivt hacka ner på dom på grund av din personliga erfarenhet av vissa enskilda Jehovas vittnen i en liten församling i en liten stad (i svepande ordalag för att få fram en poäng).