2023-09-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Om han inget gör va ska vi med skiten till?

Ha ett gott samvete?
Citera
2023-09-11, 01:27
Amen to Me:

Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nej, så ser inte samhället ut i övrigt. Majoriteten kan stå för att de sätter sig själva och de närmaste i första rummet. Mitt problem med JV är deras självgodhet. Med ena handen är de så satans fromma och kärleksfulla, med andra handen så upphöjer de sig själva och gottar sig åt dem som ska dödas i Harmageddon för dem inte gått med i grupprunkandet på rikets sal. Vanligt folk skyller heller inte sin vidriga människosyn på världens sämsta sagobok, utan kan faktiskt stå rakryggad och hata folk för att de är kräk.

Själv hade jag önskat att vi ALLA hade agerat mer jagstarkt än vad de flesta tycks göra.
Ja, detta då mer och mera än att gömma sig bakom en religion, i detta fallet bakom Jehovas Vittnen.
Citera
2023-09-11, 01:56
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att jag tror att Jehovas vittnen är dom som är närmast sanningen om vår verklighet.
Och jag anser att ingen kommer ens i närheten av Jehovas vittnen att beskriva vad som står i bibeln korrekt. Jag har undersökt många andra livsåskådningar och religioner, även religionen evolutionsteori.

Du inser nog inte att jag växte upp i en icke religiös, närmast ateistisk miljö, hemma, med kompisar och i skolan. Och ändå kom jag fram till stora delar av bibelns sanningar långt innan jag ens började studera bibeln. Jag hade alltså inte någon religiös uppväxt, tvärtom var jag väldigt vetenskapligt intresserad, och studerade alla möjliga olika saker, främst det tekniska, elektroniska, datorer och mycket mycket annat.

Och jag har alltid haft egna tankar och inte haft större behov av att ha samma syn som alla andra, jag var bara intresserad av att komma fram till sanningen om olika saker, även om det t.o.m. sårade människor. Så att jag skulle vara ett Jehovas vittne på grund av grupptryck, hjärntvätt och annat som människor anklagar Jehovas vittnen för, är sanslöst. Jag är ett Jehovas vittne eftersom jag värdesätter sanning och även vetenskap och forskning högt.

Allright, jag köper det. If it rocks your boat och allt det där, kör på 100%.

Jag tror inte jag behöver förklara mina anledningar till varför jag hyser en aversion mot Jehovas Vittnen för vi har interagerat förut på det här forumet så du vet nog varför.

Jag erkänner att jag nog kan vara lite för snabb att hoppa på avtryckaren när det kommer till Jehovas Vittnen. Om du har hittat det du söker och är nöjd i den miljö du är i ska du vara glad för det. Det finns många saker inom Jehovas Vittnen som är positiva. Min uppväxt var stabil och bra mycket pga den religionen, trots allt som skedde sedan. Men jag har inget personligt agg mot individer.
Senast redigerad av DroidBishop 2023-09-11 kl. 01:58.
Citera
2023-09-11, 02:04
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Själv hade jag önskat att vi ALLA hade agerat mer jagstarkt än vad de flesta tycks göra.
Ja, detta då mer och mera än att gömma sig bakom en religion, i detta fallet bakom Jehovas Vittnen.
Det var ett bra uttryck, jagstarkt. Inget fel i att vilja tillhöra en samhörighet med andra människor men alltför ofta så upphör jaget i jakten på tillhörighet, med förödande konsekvenser. Jehovas Vittnen är ett praktexempel på de negativa konsekvenser som uppstår när människor ger upp jaget för gruppen.

Dra det ytterligare till sin spets så har du de totalitära geopolitiska rörelserna under 1900-talet och många andra exempel längre tillbaka. Det är vad som till sist händer när jaget underordnar sig gruppen.
Citera
2023-09-11, 02:27
Det är inte ens jagsvagt, det är totalsvagt- det är Försvaret...

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det var ett bra uttryck, jagstarkt. Inget fel i att vilja tillhöra en samhörighet med andra människor men alltför ofta så upphör jaget i jakten på tillhörighet, med förödande konsekvenser. Jehovas Vittnen är ett praktexempel på de negativa konsekvenser som uppstår när människor ger upp jaget för gruppen.

Dra det ytterligare till sin spets så har du de totalitära geopolitiska rörelserna under 1900-talet och många andra exempel längre tillbaka. Det är vad som till sist händer när jaget underordnar sig gruppen.

Mitt inlägg/ mitt bidrag skall väl ses i skenet av att just jag är en extremt jagstark människa?
Eh, man vad?
Men även jag får väl inse att det finns extremt svaga människor där ute och som får med sig ännu fler= de flesta svaga människor?
"Frågor om Jehovas vittnen", lyder rubriken, men hur i helv. kan man förkasta och förskjuta och mobba ut sitt eget barn/ sina egna barn/ sina adopterade barn för att detta en gång döpt som ett vittne inte längre TROR på den TRON?

Det handlar alltså om att TRO, detta med t. ex Jehovas.
Hur kan man som ett JV avsäga sig inte bara sina vänner utan även det egna barnet/ de egna barnen?
Var finns känslorna? Var finns HJÄRTAT?
Jehovas Vittnen är numera ett erkänt religiöst samfund i det s. k "Sekulariserade Sverige".
De mest trovärdiga vittnena här i livet har alla en gång varit barn; när skall dessa(detta) utgöra en egen sekt?
All typ av dödande är helt okej så länge som det sker i religionens namn. Helt djävla sanslöst att man ens har denna typen av diskussion i Sverige år 2023 och att densamma försvaras?
Jehovas Vittnen har numera övergått från att vara en sekt till ett religiöst samfund.
I Sverige.
Gud hjälpe oss alla.
Senast redigerad av hee4r 2023-09-11 kl. 03:05.
Citera
2023-09-11, 02:33
Ödmjukt, men: Ödmjukhet, på tal om ödmjukhet...

Citat:

Man måste ha det i sitt hjärta.
Vad "det" är vet jag däremot inte.
Citera
2023-09-11, 03:47
Var och en blir salig på sin fason

Citat:

Men samtidigt är detta inget specifikt "Jehovas Vittnen" utan gällande även inom samtligt socialt interagerande.
Men som Bibeln utpekar så gäller att utpeka samtliga alla andra att "peka ut andra"?
Så här hålller ALLT folk på- att peka finger åt alla andra.
Men pekar man med samma finger i "Jehovas namn" så pekar man förmodligen med ett bättre finger och framförallt åt ett bättre håll.
Det tycks som att var och en blir salig på sin fason och att Jehovas Vittnen bara agerar som ännu en grupp i organiserad trupp??
Senast redigerad av hee4r 2023-09-11 kl. 03:51.
Citera
2023-09-11, 06:22
Medlem
Citat:
Allright, jag köper det. If it rocks your boat och allt det där, kör på 100%.

Jag tror inte jag behöver förklara mina anledningar till varför jag hyser en aversion mot Jehovas Vittnen för vi har interagerat förut på det här forumet så du vet nog varför.

Jag kommer inte ihåg, jag pratar med så många olika personer.

Citat:
Jag erkänner att jag nog kan vara lite för snabb att hoppa på avtryckaren när det kommer till Jehovas Vittnen. Om du har hittat det du söker och är nöjd i den miljö du är i ska du vara glad för det. Det finns många saker inom Jehovas Vittnen som är positiva. Min uppväxt var stabil och bra mycket pga den religionen, trots allt som skedde sedan. Men jag har inget personligt agg mot individer.

Vad var det som skedde?
Citera
2023-09-11, 06:40
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Men samtidigt är detta inget specifikt "Jehovas Vittnen" utan gällande även inom samtligt socialt interagerande.
Men som Bibeln utpekar så gäller att utpeka samtliga alla andra att "peka ut andra"?
Så här hålller ALLT folk på- att peka finger åt alla andra.
Men pekar man med samma finger i "Jehovas namn" så pekar man förmodligen med ett bättre finger och framförallt åt ett bättre håll.
Det tycks som att var och en blir salig på sin fason och att Jehovas Vittnen bara agerar som ännu en grupp i organiserad trupp??

När ingen säger emot mig så får jag väl göra detta själv:
Var och en får väl välja själv då ingen av oss VET något och här tror jag absolut inte att "Jehovas Vittnen" är dem som är värst (av då oss "alla").
Alla tror vi och framförallt tror jag att vi alla hoppas.
Men mest tror just jag att vi alla gör vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi alla fått.
Diplomati kanske, men främst förstående och kanske näst efter det i sitt bästa förlåtelse, men ber ärligt och uppriktigt om ursäkt för att vara både dömande och fördömande mot just JV.
Det var dumt och framförallt mycket korttänkt av mig och jag ber ärligt om ursäkt.
Citera
2023-09-11, 09:36
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ha ett gott samvete?
Vem ska ha det vi?
Citera
2023-09-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Vem ska ha det vi?

Alla människor på jorden. Vill inte du ha ett gott samvete?
Citera
2023-09-11, 10:14
Medlem
Citat:
Det var ett bra uttryck, jagstarkt. Inget fel i att vilja tillhöra en samhörighet med andra människor men alltför ofta så upphör jaget i jakten på tillhörighet, med förödande konsekvenser.

Det behövs en balans mellan "jaget" och grupptillhörighet. Jag anser att "jaget" har tagit över i västvärlden, och börjar ta över i andra länder i takt med att människor blir ekonomiskt oberoende av andra. Ekonomiskt oberoende betyder inte automatiskt att samhället blir känslokallt och egoistiskt, men risken ökar.

Det var bland annat detta som jag kom fram till innan jag började studera bibeln. Mycket av det jag hade kommit fram till helt självständigt, bekräftades av vad som stod i bibeln. Och det är basen i min tro, min övertygelse, oavsett vad andra människor säger och gör, inklusive Jehovas vittnen. Jag har en stark tro på Gud, oavsett Jehovas vittnen. Även om Jehovas vittnen skulle avfalla från Gud (vilket inte är omöjligt, men osannolikt enligt mig), och även om det skulle visa sig att Gud inte existerar, så skulle jag ha mina grundläggande värderingar kvar, och jag skulle ändå fortsätta leva ett kristet liv enligt bibeln.

Citat:
Jehovas Vittnen är ett praktexempel på de negativa konsekvenser som uppstår när människor ger upp jaget för gruppen.

Fast, tror du inte att det är möjligt att det är du som har en obalanserad syn på "jaget" och gruppen?

För Jehovas vittnen är bibeln rättesnöret för vad som är balanserat eller inte, detta eftersom Jehovas vittnen är övertygade om att Gud, som har skapat människan, har koll på hur människan är konstruerad och har koll på hur människan fungerar och är expert på vad som är bäst för människan.

Citat:

Och det som händer när "jaget" och oberoendet av andra människor tar över är tydligt i samhället idag med t.ex. höga självmordssiffror, ångest och depression, där människor känner sig ensamma och känner att dom inte tillhör någon grupp. Eller att folk söker sig till extrema grupper, t.ex. huliganer och våldsverkare, t.ex. skjutningarna i Sverige, på grund av att det är en naturlig vilja hos människan att tillhöra ett större sammanhang än bara jag själv, eller t.o.m. bara familjen, och bara arbetskamrater o.s.v. ända upp till att vara en del av skaparen i ett gemensamt samhälle som sträcker sig runt hela jorden.

Så du kanske ska fundera lite om Jehovas vittnen ändå inte har i alla fall lite rätt i olika sakfrågor, istället för att instinktivt hacka ner på dom på grund av din personliga erfarenhet av vissa enskilda Jehovas vittnen i en liten församling i en liten stad (i svepande ordalag för att få fram en poäng).
Senast redigerad av ttsp 2023-09-11 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in