Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Jag upplever att du ofta undviker att svara så fort det blir obekvämt för dig.
Jag undviker inte, det är inte obekvämt, jag ignorerar av olika orsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Vart nånstans har jag sagt att jag inte tror på bibeln?
T.ex. här:
- Bibeln är i stort löst sammansatta berättelser...
- Människans gudsuppfattning växer och formas av tiden...
- Gud är oföränderlig men gudsbilden har uppenbarligen sett olika ut i olika tider. GT krigsgud är väldigt olik vad som framställs i NT...
- men jag har läst bibeln ett gäng gånger och efter varje runda så slås jag av hur olik bilden av Gud är i GT...
- Beträffande Paulus så är det givet att det finns en rangordning också i Bibeln där olika människors ord väger olika tungt...
- även bibeln på sina ställen har motstridiga uppgifter...
Jag håller med om att bibeln inte är "Guds ofelbara ord", så långt skulle jag inte gå bland annat för att det finns olika översättningar, och det är inte Gud själv som skrivit orden så som han gjorde med de 10 budorden och stentavlorna, men du verkar inte ens tycka att bibeln är Guds inspirerade ord:
"
Varje bok i skriften är inspirerad av Gud"(2Tim 3:16 Bibel2000)
Och då blir det svårt att argumentera vad som är Guds vilja och tankar om saker och ting, om vi nu inte kan bevisa det i bibeln, och då är vi utelämnade till våra egna subjektiva åsikter. En sådan diskussion är jag inte intresserad av, och det är en orsak till att jag "undviker" vissa diskussioner.
Jag begär inte att du ska tro på bibeln(både GT och NT) som Guds inspirerade ord, men för att hypotetiskt kunna diskutera logiskt och förnuftigt, och kunna bevisa vem Gud är och vad hans vilja är, så måste man anta att det som står i bibeln har Guds godkännande och är: "till nytta när man undervisar,
vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16)
Du kan ju inte själv bestämma vilka delar av bibeln som ska gälla, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Du lägger hela tiden ord i min mun, och har inte vid något tillfälle bett om ursäkt, även efter att jag har tagit mig tiden och förklarat att du missförstått mig.
Min avsikt är att försöka förstå hur du tänker, inte någon illvillig avsikt, men jag ber om ursäkt ändå. Jag har försökt förstå vad det är du förespråkar här på Flashback, är det någon slags New Age där man själv bestämmer vad som är bra eller inte, rätt och fel, eller är det helt enkelt bara dina högst personliga åsikter om vem och hur Gud är som ingen annan människa i hela världen delar med dig?
Om du lätt kan avfärda mina argument bara genom att säga att bibeln är motstridig eller att det inte är Guds inspirerade ord, eller att Paulus ord inte väger tungt som Guds inspirerade ord. Om du inte ens hypotetiskt antar det för diskussionens skull, så är jag inte intresserad .
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Jag upplever att kristendomen som vi känner den har korrumperat Jesus lära, och därför känner jag mig tveksam till att ens gå under det namnet.
Jag håller med, och bibeln visar att det skulle finnas sådana som säger sig vara kristna, men som inte följer Jesu faders vilja(som för övrigt är GT:s Gud som du inte tycker om), dessa skulle t.o.m. vara på Satans sida, ondskans hantlangare:
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Jag har inte sagt att någon måste tro på mig. Jag försöker föra sakliga argument som grundar sig i vaf som faktiskt står skrivet .
Ok
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Att jag kritiserar ditt synsätt och dina svar här innebär inte att jag hatar på dig som person.
Det tror jag inte heller när det gäller korrekta sakfrågor, men du har faktiskt fört fram flera felaktiga påståenden om Jv som målar upp Jv i en dålig dager. Det kan jag uppfatta som hatiskt, åtminstone om man inte tar tillbaka det, men det har du gjort i en fråga, så det är ju bra, och en orsak att jag överhuvudtaget pratar med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
NatureProvide
Och att du sedan ifrågasätter varför jag ens är på Flashback… Vad säger man..?
Nu är det du som lägger ord i min mun, jag skrev inte: "varför är du
ens på Flashback", jag skrev:"Varför är du på Flashback?". Jag ifrågasätter inte, jag frågar, jag vill förstå hur du tänker.