2023-08-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jo, du menade som grupp.

Ja som grupp, allmänt betraktat.
Citera
2023-08-22, 19:25
Medlem
Såg något märkligt idag. Promenerade förbi ett studentboende. Ser ett par Jehovas stå på trottoaren. Snett över gatan på motsatt trottoar står ett ytterligare par Jehovas. På min trottoarsida har jag nu passerat det första jehovasparet, bara för att upptäcka ett tredje par bara tiotalet meter från det första paret. Jag fortsätter framåt och möts efter 20 meter av en trio jehoviter för en summa om 9 totalt!

Dessa nio jehovitervittnen är finklädda och håller sina broschyrer i handen. De interagerar dock inte på något sätt med förbipasserande utan nöjer sig med att konversera sinsemellan. Förbipasserande erbjuds inte ens att få en broschyr.

Vad vinner dessa vittnen på att bete sig så? Att svärma utanför ett studentboende vid terminsstarten men inte försöka ta kontakt med någon. Samlar dom poäng på att räkna alla som gick förbi på trottoaren eller?

Edit. Kan det vara så att jehovitervittnena specifikt var ute efter utländska gäststudenter och därför ignorerade alla andra?
Senast redigerad av Petronius 2023-08-22 kl. 19:27.
Citera
2023-08-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Såg något märkligt idag. Promenerade förbi ett studentboende. Ser ett par Jehovas stå på trottoaren. Snett över gatan på motsatt trottoar står ett ytterligare par Jehovas. På min trottoarsida har jag nu passerat det första jehovasparet, bara för att upptäcka ett tredje par bara tiotalet meter från det första paret. Jag fortsätter framåt och möts efter 20 meter av en trio jehoviter för en summa om 9 totalt!

Dessa nio jehovitervittnen är finklädda och håller sina broschyrer i handen. De interagerar dock inte på något sätt med förbipasserande utan nöjer sig med att konversera sinsemellan. Förbipasserande erbjuds inte ens att få en broschyr.

Vad vinner dessa vittnen på att bete sig så? Att svärma utanför ett studentboende vid terminsstarten men inte försöka ta kontakt med någon. Samlar dom poäng på att räkna alla som gick förbi på trottoaren eller?

Edit. Kan det vara så att jehovitervittnena specifikt var ute efter utländska gäststudenter och därför ignorerade alla andra?
Så fyller de sina synders mått...jag menar kvot. De ska göra ett visst antal timmar dörrknackning per månad som jag fattat det.
Citera
2023-08-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så fyller de sina synders mått...jag menar kvot. De ska göra ett visst antal timmar dörrknackning per månad som jag fattat det.

Men om man ändå står 9 vittnen på en trottoar, varför inte passa på att missionera samtidigt?
Citera
2023-08-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Men om man ändå står 9 vittnen på en trottoar, varför inte passa på att missionera samtidigt?
Modet sviker hos många som tycker det de gör är pinsamt.
Citera
2023-08-22, 22:04
Medlem
-Hengpung-s avatar
Varför är det alltid så snygga tjejer från Jehovas Vittnen som knackar på dörren och vill sälja in sin religion? Är det ett säljknep Jehovas kör med, att låta de snyggaste gå i första ledet i hembesöken? Är även de övriga brudarna i Jehovas läckra 10 poängare, eller är dessa undantagen?
Citera
2023-08-23, 00:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag tenderar till att hålla med om att Jesus aldrig ger upp på sina får. Jag menar fastmer även att dessa, om de är vilsegångna, till slut återbärgas till flocken.

Ja, men ttsp anser tydligen att bortsprungna får med tiden kan bli getter, men har inte kunnat ge någon Biblisk källa som visar att ett bortsprunget får för det första skulle kunna "nedgraderas" till en get eller för det andra att det i så fall skulle betyda att Jesus skulle ha gett upp hoppet.

Min åsikt är att Jesus inte skulle ge upp om någon, utan anser att det ända till det sista andetaget finns möjlighet till ånger och förlåtelse. Men kanske menar ttsp förutom att får kan bli getter även att getter skulle kunna bli får och att han då inte alls egentligen menar att Jesus gett upp om getterna, trots att liknelsen om får och getter egentligen handlar om en tid då det redan är för sent för en get att ångra sig och be om förlåtelse.
Citera
2023-08-23, 05:44
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart ger Jesus aldrig upp fåren, men frågan var om han lägger tid på getterna:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: »Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?« Han svarade: »Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten. Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.«" (Matt 15:12-14 Bibel2000)

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar... så skall han skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna... Sedan skall han säga till getterna som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. " (Matt 25:31-32,41 Bibel2000)
Gud vet mycket väl om vilka som är får och vilka som är getter. Frågan är, för oss, om vi alltid kan vara så tvärsäkra på vem som är ett får och en get.

Citat:
Matt.13:24 (1917) En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Med himmelriket är det, såsom när en man sådde god säd i sin åker;

25 men när folket sov, kom hans ovän och sådde ogräs mitt ibland vetet och gick sedan sin väg.

26 När nu säden sköt upp och satte frukt, så visade sig ock ogräset.

27 Då trädde husbondens tjänare fram och sade till honom: 'Herre, du sådde ju god säd i din åker; varifrån har den då fått ogräs?

28 Han svarade dem: 'En ovän har gjort detta.' Tjänarna sade till honom: 'Vill du alltså att vi skola gå åstad och samla det tillhopa?'

29 Men han svarade: 'Nej; ty då kunden I rycka upp vetet jämte ogräset, när I samlen detta tillhopa.

30 Låten båda slagen växa tillsammans intill skördetiden; och när skördetiden är inne, vill jag säga till skördemännen: 'Samlen först tillhopa ogräset, och binden det i knippor till att brännas upp, och samlen sedan in vetet i min lada.'»
Citera
2023-08-23, 05:48
Medlem
Citat:
Gud vet mycket väl om vilka som är får och vilka som är getter. Frågan är, för oss, om vi alltid kan vara så tvärsäkra på vem som är ett får och en get.

Du läser inte mina inlägg ser jag:

Citat:
Nej, du förvränger, Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda.

Vilka som går eller inte går att rädda är inte upp till oss att döma, det kan bara Gud döma.
Citera
2023-08-23, 08:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Enligt mitt sätt att se det så handlar både liknelsen om att skilja får från getter och liknelsen om att skilja ogräset och säden om vad som kommer att hända vid domens dag, medan liknelsen om det bortsprungna fåret handlar om en syndares möjlighet till att återkomma till flocken innan domens dag.
Det blir då fel att blanda ihop de liknelserna med varandra eftersom det inte står något om att ett bortsprunget får skulle vara vare sig ett oundvikligen förlorat får eller en get. Det är bara ett påhitt som saknar Bibliskt stöd.
Senast redigerad av Smeso 2023-08-23 kl. 08:09.
Citera
2023-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Du läser inte mina inlägg ser jag:

Vilka som går eller inte går att rädda är inte upp till oss att döma, det kan bara Gud döma.
Du läser inte Guds ord ser jag.

Varför utesluter ni folk då?

De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud. Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig. Joh 16

Ja, ni dödar de i ert sinne, för er är de uteslutna andligt döda och kommer inte att överleva Harmagedon. Jesus profeterade om er. Och islamister.
Citera
2023-08-23, 11:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Enligt mitt sätt att se det så handlar både liknelsen om att skilja får från getter och liknelsen om att skilja ogräset och säden om vad som kommer att hända vid domens dag, medan liknelsen om det bortsprungna fåret handlar om en syndares möjlighet till att återkomma till flocken innan domens dag.
Det första förstår jag, men i det senare menar jag att det är en skillnad på en syndare i form av ett får, mot en get. Det är skillnad på den som har känt vägen och sedan avvikit från den mot den som (ännu) aldrig har känt vägen. Fåren är på ett särskilt sett i Guds sökarljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det blir då fel att blanda ihop de liknelserna med varandra eftersom det inte står något om att ett bortsprunget får skulle vara vare sig ett oundvikligen förlorat får eller en get. Det är bara ett påhitt som saknar Bibliskt stöd.
Jag är inte säker på hur det skall förstås. Men jag har svårt att tänka mig att ett får i biblisk mening kan förvandlas till en get. "De förlorade fåren" betyder sannolikt att de är förlorade får. Som skall sökas upp för att återföras till flocken.

Citat:
Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren. Joh.10:11 (1917)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in