Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-24, 11:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, jag ser det som att ett får måste vara någon som tror på Gud och ett bortsprunget får någon som antingen tror men syndar ändå eller någon som tappat tron.
Fåren är ju en del av fåraherdens flock, medan getter aldrig varit det.
Vi är överens där.
Citera
2023-08-24, 11:10
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ja, men glöm inte att exemplet med Paulus visar att det går att hitta Gud och göra gott även om man till och med attackerat, förföljt och mördat kristna.
Tja, det var Gud som "hittade" Paulus - och drog honom till Jesus. Hur svåra hans synder än hade varit. Men de synder som omtalas i det citerade skrifstället i 2Thess. var något som synnerligen ådrog sig en särskild dom. Gud är ju ändå allsmäktig och allvetande och behöver inte lära sig någonting. Allt Han gör är rättfärdigt.
Citera
2023-08-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tja, det var Gud som "hittade" Paulus - och drog honom till Jesus. Hur svåra hans synder än hade varit. Men de synder som omtalas i det citerade skrifstället i 2Thess. var något som synnerligen ådrog sig en särskild dom. Gud är ju ändå allsmäktig och allvetande och behöver inte lära sig någonting. Allt Han gör är rättfärdigt.
För det första hade Paulus ett brev, ett bemyndigande från översteprästen i Jerusalem, så det han gjorde var lagligt. En falsk profet ska utrotas ur folket heter det ju. De anklagade Jesus för brott mot judisk lag också, han hade gjort sig till Guds son. Bara för att något är lagligt behöver det inte vara rätt, vilket Jesus bekräftade när han frågade varför Paulus förföljde honom.

Paulus makt som apostel begränsades som straff.

Även om jag skulle skryta väl mycket med den fullmakt som Herren har gett mig för att bygga upp er, inte för att bryta ner, 2Kor 10:8

Han fick makten att bygga upp, i kontrast till profeten Jeremia...

I dag ger jag dig makt över folk och riken. Du skall rycka upp och vräka omkull, förstöra och bryta ner, bygga upp och plantera. Jer 1:10

...som fick makt att bygga upp OCH bryta ner. Alltså straffa för synder som de andra apostlarna (Apg 5, makt över liv och död). Paulus hade redan visat att han dödat oskyldiga, därför togs makten över döden ifrån honom. Paulus väckte upp en död (byggde upp) i Apg 20.
Citera
2023-08-24, 11:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var sade jag det?

Jag ser det inte som att avfällingar redan är dömda till Gehenna(evig död), dom är inte automatiskt getter.

Var sade jag det?

Du skrev det här:

Citat:
Avfällingar är sådana som vägrar att omvända sig, som inte ångrar att dom syndar, exakt så som fariséerna och skriftlärda var som personer, dom som Jesus dömde till Gehenna.

Avfällingar är alltså inte får, utan getter.
Citera
2023-08-24, 12:19
Medlem
Citat:
Du skrev det här:

Fast jag sade inte att dom inte kan omvända sig, om dom omvänder sig så är dom inte avfällingar längre, men om dom fortsätter att vägra omvända sig, så är dom avfällingar. Människor kan ångra sig och vända om, så länge dom inte gått över gränsen och blivit lika onda som Satan och hans demoner, som hädar heliga anden, eller så som getterna kommer att göra när dom inser att Gud existerar, men ändå inte vill omvända sig:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:8-9 Bibel2000)

"De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder." (Upp 9:20-21 Bibel2000)

Plågorna symboliserar insikten om sanningen, sanningen om att Gud existerar och insikten om vem han är och vad han vill.

Däremot är getter dömda utan att dom kan/vill omvända sig, och dom fariséer och skriftlärda som Jesus pekade ut, var också dömda.

Fariséerna och dom skriftlärda som Jesus pekade ut var både avfällingar och dömda till Gehenna.

Sedan är det inte alltid så svart och vitt. Människor är mer eller mindre ödmjuka, och reagerar olika på när dom får höra sanningen. Men när det gäller fåren och getterna i profetian så kommer det att verkligen bli svart och vitt när Gud ingriper på jorden, man måste välja sida, man kan inte stå mitt emellan. Då blir det att man antingen motstår Gud, eller underordnar sig honom.
Citera
2023-08-24, 12:31
Medlem
Citat:
Citat:
Du skrev det här:
Citat:
Avfällingar är alltså inte får, utan getter.

Ok, jag såg nu, det jag menade var: "Avfällingar är alltså inte får, utan närmare getter."

Huvudtanken var att avfällingar inte är får, det var det jag ville få fram, och var slarvig med sidotankarna.
Senast redigerad av ttsp 2023-08-24 kl. 12:33.
Citera
2023-08-24, 12:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För det första hade Paulus ett brev, ett bemyndigande från översteprästen i Jerusalem, så det han gjorde var lagligt. En falsk profet ska utrotas ur folket heter det ju. De anklagade Jesus för brott mot judisk lag också, han hade gjort sig till Guds son. Bara för att något är lagligt behöver det inte vara rätt, vilket Jesus bekräftade när han frågade varför Paulus förföljde honom.

Paulus makt som apostel begränsades som straff.

Även om jag skulle skryta väl mycket med den fullmakt som Herren har gett mig för att bygga upp er, inte för att bryta ner, 2Kor 10:8

Han fick makten att bygga upp, i kontrast till profeten Jeremia...

I dag ger jag dig makt över folk och riken. Du skall rycka upp och vräka omkull, förstöra och bryta ner, bygga upp och plantera. Jer 1:10

...som fick makt att bygga upp OCH bryta ner. Alltså straffa för synder som de andra apostlarna (Apg 5, makt över liv och död). Paulus hade redan visat att han dödat oskyldiga, därför togs makten över döden ifrån honom. Paulus väckte upp en död (byggde upp) i Apg 20.
Intressanta och givande noteringar.
Citera
2023-08-24, 15:07
Medlem
Hur tolkar Jv, som säger att de kommer att leva för evigt på denna jord, följande påståenden?

I tro dog alla dessa utan att ha fått vad de hade blivit lovade. De hade bara sett det i fjärran och hälsat det och bekänt sig vara gäster och främlingar på jorden. De som talar så visar att de söker ett hemland. Heb 11

Många – jag har ofta sagt det och säger det nu med tårar – är fiender till Kristi kors, de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska. Vårt hemland är himlen. Fil 3

Jv tror inte att Jesus korsfästes, så de är fiender till Kristi kors. Allt annat stämmer också bra. Men låt höra nu deras försvar!
Citera
2023-08-24, 18:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fast jag sade inte att dom inte kan omvända sig, om dom omvänder sig så är dom inte avfällingar längre, men om dom fortsätter att vägra omvända sig, så är dom avfällingar.

Jo, du skrev så här:

Citat:
Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda.
Citera
2023-08-24, 19:37
Medlem
Citat:
Citat:
Fast jag sade inte att dom(avfällingar) inte kan omvända sig, om dom omvänder sig så är dom inte avfällingar längre, men om dom fortsätter att vägra omvända sig, så är dom avfällingar.
Citat:
Jo, du skrev så här:
Citat:
Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda.

Ja, getter(i Jesu liknelse) går inte att omvända, jag sade inget om avfällingar i det avseendet. Att getter inte går att omvända är helt klart enligt bibeln, dom är dömda till Gehenna.

Men det står ingenstans i bibeln (vad jag vet) att avfällingar är omöjliga att omvända, men ändå, själva ordet "avfälling" andas att man vägrar att omvända sig. Om man sedan omvänder sig, ja då är man inte en avfälling längre.
Citera
2023-08-24, 21:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, getter(i Jesu liknelse) går inte att omvända, jag sade inget om avfällingar i det avseendet. Att getter inte går att omvända är helt klart enligt bibeln, dom är dömda till Gehenna.

Men det står ingenstans i bibeln (vad jag vet) att avfällingar är omöjliga att omvända, men ändå, själva ordet "avfälling" andas att man vägrar att omvända sig. Om man sedan omvänder sig, ja då är man inte en avfälling längre.

Just det, du påstår att getter inte går att omvända och skrev att "Avfällingar är alltså inte får, utan getter."

Och du skrev det som svar på att jag hade påstått att när fariséerna och de skriftlärda muttrade om att Jesus tar emot syndare och äter med dem så berättade han liknelsen om det bortsprungna fåret och därmed visade att han var intresserad av att umgås med syndare för att försöka få dem på rätt väg igen, i stället för att endast umgås med redan lydiga får. Jag skrev vidare att vittnena verkar ha missat den delen. Det är inte de lydiga fåren som behöver vägledning. Avfällingar är ju flockens bortsprungna får.

Så, ja, det jag har invänt emot hela tiden är att du ansåg att avfällingar inte går att omvända, men du verkade inte fatta det eftersom du på det svarade specifikt att "Avfällingar är alltså inte får, utan getter".

Och när jag påpekade att det verkade fel att det skulle kunna finnas får som Jesus skulle överge och inte försöka rädda så skrev du:
"Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter ..."

Nu har du alltså ändrat dig.
Citera
2023-08-24, 21:21
Medlem
Citat:
Just det, du påstår att getter inte går att omvända och skrev att "Avfällingar är alltså inte får, utan getter."

Och du skrev det som svar på att jag hade påstått att när fariséerna och de skriftlärda muttrade om att Jesus tar emot syndare och äter med dem så berättade han liknelsen om det bortsprungna fåret och därmed visade att han var intresserad av att umgås med syndare för att försöka få dem på rätt väg igen, i stället för att endast umgås med redan lydiga får. Jag skrev vidare att vittnena verkar ha missat den delen. Det är inte de lydiga fåren som behöver vägledning. Avfällingar är ju flockens bortsprungna får.

Så, ja, det jag har invänt emot hela tiden är att du ansåg att avfällingar inte går att omvända, men du verkade inte fatta det eftersom du på det svarade specifikt att "Avfällingar är alltså inte får, utan getter".

Och när jag påpekade att det verkade fel att det skulle kunna finnas får som Jesus skulle överge och inte försöka rädda så skrev du:
"Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter ..."

Nu har du alltså ändrat dig.

Ok, besserwisser, är du nöjd nu? Vad har vi kommit fram till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in