Nej jag förstår inte. ert samfund profeterat och utger sig för att vara profeter som jag förstår det. Har läst bakåt i tråden och någon visade om jag minns. Ert samfund säger att de är profeter. Hur kan ni som medlemmar ens försvara det eller ens acceptera en sådan sak?
Man kan vara profet på olika sätt, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna komma med nya profetior, som inte står i bibeln. Långt innan 1975 sade man:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
Efter 1975 sade man:
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Jag hade kommit fram till olika saker och ting, långt innan jag fick mina tankar bekräftade av vad som stod i bibeln. Jag har fått stöd från Jehovas vittnen att hitta skriftställen, men dom har inte tolkat åt mig, jag har tolkat bibeln själv.
Ok, så inte heller du är helt oberoende av andra människor?
Om man ska utesluta en broder/syster som syndar, så finns det bevis för det i 1 Korinthierna kapitel 5:
"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.
Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.
Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.
I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.
Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)
Även Jesus talar om detta:
"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare.
Så det är tydligt bevisat att kristna ska utesluta sina bröder och systrar som vägrar att omvända sig från att synda. Jehovas vittnen gör alltså bevisligen helt rätt enligt bibeln i att utesluta sina bröder och systrar som syndar.
Ni gör inte rätt. Ni utesluter för rökning och annat som inte är dödssynder. Som sagt citerar du själv Paulus som skriver att den som blir utesluten lämnas över till lille satan. Ni dömer alltså folk till döden för sådant som inte är dödssynder. Ni är en satans synagoga (Upp 2:9) för ni är inte riktiga kristna för att ni inte tar nattvarden. Jude är man i hjärtat (Rom 2:29).
Ni gör inte rätt. Ni utesluter för rökning och annat som inte är dödssynder. Som sagt citerar du själv Paulus som skriver att den som blir utesluten lämnas över till lille satan. Ni dömer alltså folk till döden för sådant som inte är dödssynder. Ni är en satans synagoga (Upp 2:9) för ni är inte riktiga kristna för att ni inte tar nattvarden. Jude är man i hjärtat (Rom 2:29).
Om de ändå utesluter människor så borde det som står i bibeln också gälla tex
Hebreerna 10:26-27
Om vi med vett och vilja fortsätter att synda efter att vi har lärt känna sanningen, då finns det inte längre något offer för synderna. Nej, då väntar en fruktansvärd dom och en förtärande eld som ska utplåna Guds fiender.
Att de utesluter människor handlar väl om om att de är skyldiga till att ha syndat med vett och vilje tänker jag. Då kan de ju lika gärna låta bli att ångra sina synder och gå tillbaka in om de ändå är rökta enligt verserna ovan.
Om de ändå utesluter människor så borde det som står i bibeln också gälla tex
Hebreerna 10:26-27
Om vi med vett och vilja fortsätter att synda efter att vi har lärt känna sanningen, då finns det inte längre något offer för synderna. Nej, då väntar en fruktansvärd dom och en förtärande eld som ska utplåna Guds fiender.
Att de utesluter människor handlar väl om om att de är skyldiga till att ha syndat med vett och vilje tänker jag. Då kan de ju lika gärna låta bli att ångra sina synder och gå tillbaka in om de ändå är rökta enligt verserna ovan.
Ok, jag ger dig en möjlighet: Jehovas vittnen har aldrig påstått sig vara profeter så som profeterna i GT.
*** g93 Vakna 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***
Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”
Förstår du? Varför måste Jehovas vittnen vara perfekta, utan misstag enligt dig? Har du ett skriftställe som säger att Guds utvalda ska vara perfekta, utan misstag?
Det är ju just detta som är den centrala problematiken. Styrande kretsen skall åtlydas, lojalitet mot organisationen är viktigt. Men de styrande profeterna de inte i Jehovas namn ( trots att de är Guds jordiska språkrör) och ska därför inte hållas ansvariga för det de sagt. Du vet t ex att man i tjänstebladet (km) under 1974 uppmanade medlemmar att sälja sina hus och/eller andra tillgångar för att bli pionjärer de månader som var kvar. Fick dessa som gjorde detta någonsin en ursäkt?
Nej jag förstår inte. ert samfund profeterat och utger sig för att vara profeter som jag förstår det. Har läst bakåt i tråden och någon visade om jag minns. Ert samfund säger att de är profeter. Hur kan ni som medlemmar ens försvara det eller ens acceptera en sådan sak?
Man är listig. Man kommer inte med profetior, man kommer med "sanningar" som kan vara föränderliga och behöva "justeras". 😎
Man kan vara profet på olika sätt, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna komma med nya profetior, som inte står i bibeln. Långt innan 1975 sade man:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
Efter 1975 sade man:
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Så man rättade till det man felaktigt sagt om 1975....redan 1981😁
Intressant att du medger att Jehovas vittnen inte är perfekta. Uppenbarligen är de som sitter i den styrande kretsen heller inte perfekta. Annars skulle det inte finnas något skäl att utesluta Anthony Morris III.
Därför kan de ibland tolka Bibeln fel, t ex när det gäller blodtransfusioner. Det står i Bibeln att man inte får äta blod, men det står inte att man inte får genomföra en blodtransfusion i syfte att rädda livet på en annan människa. Det är en tolkning som Jehovas vittnen har gjort men denna tolkning kan ju vara felaktig. Om Jehovas vittnen har tolkat Bibeln fel på denna punkt så innebär det att medlemmar har dött helt i onödan.
Det är i så fall riktigt allvarligt att Jehovas vittnen låter medlemmar dö på grund av en felaktig tolkning av Bibeln som gjorts av ofullkomliga medlemmar.
Man har dessutom ändrat läran så att JV nu får ta emot vissa fraktioner av blod. Tidigare var detta förbjudit. Fick de som hade nära och kära som dött p g a de gamla reglerna någonsin en ursäkt från styrande kretsen?
Mig veterligen har aldrig organisationen eller styrande kretsen bett om ursäkt för något. Jag har först på senare år förstått att detta beror på att de kan hållas juridiskt ansvariga om de tillstår begångna fel.
Hur ska du då veta om uteslutning är något som kristna ska hålla på med eller inte, om du inte undersöker bibeln?
Klippte du bort något i mitt inlägg?
Om att bo med sin fars hustru?
De kallas gampöjk i mina trakter.
Men som du nog redan vet så läser jag inte bibeln så noga.
Att uteslutas i samhället tror jag är bland de värsta straff man kan utsättas för.
Svenska kyrkan och den katolska håller inte på med sånt, har de fel?
Vill du föreslå att det införs som svensk lag, du vet Kants imperativ.?
Hur ska du då veta om uteslutning är något som kristna ska hålla på med eller inte, om du inte undersöker bibeln?
Även kristna har förhoppningsvis en hjärna att tänka med. Varför tror du att de flesta samfund har slutat med den form av exkommunikation som JV håller på med?
Kom nu inte dragande med dyngan om bibeltro het Det är inget rationellt argument. Det ligger på intellektuell talibannivå.
Nej, JV aktar sig förbannat noga för att använda ord som profetera och tolka. Man publicerar "Sanningar" som inte är profetior eller tolkningar.
Dock skall dessa "sanningar" åtlydas av alla Jvn, men organisationen tar inget ansvar för vad den påstår om negativa konsekvenser skulle uppstå.
Klippte du bort något i mitt inlägg?
Om att bo med sin fars hustru?
De kallas gampöjk i mina trakter.
Det är ointressant.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
jag vill ödmjukt påpeka att det är bibelns principer tolkade genom Jehovas vittnens styrande krets ögon.
Det är ju inte JV som sitter med facit.
Det finns fler samfund, svenska kyrkan katoliker osv.
De anser också att de har rätt, har du mera rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Logiken, sanningen och vetenskaplig erfarenhet borde vara rättesnöret för att tolka vad som står i bibeln. Håller du med?
Citat:
Vem tolkar åt dig?
Vetenskap och bibel tror jag inte ska blandas ihop.
Är JVs tolkning den rätta?
Citat:
Vetenskap logik och förnuft tolkar åt mig, vem tolkar åt dig?
Jag tycker det, och jag kan bevisa det, men jag antar att du inte är intresserad?
Citat:
vill du anföra bevis så läser jag det och begrundar , håll det lite kortfattat bara.
Jag trodde inte det fanns bevis i den andliga världen.
Citat:
Om man ska utesluta en broder/syster som syndar, så finns det bevis för det i 1 Korinthierna kapitel 5:
"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.
Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.
Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.
I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.
Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)
Även Jesus talar om detta:
"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare.
Så det är tydligt bevisat att kristna ska utesluta sina bröder och systrar som vägrar att omvända sig från att synda. Jehovas vittnen gör alltså bevisligen helt rätt enligt bibeln i att utesluta sina bröder och systrar som syndar.
Citat:
Att använda bibeln som bevis skulle inte jag göra men det fattar du nog.
Citat:
Citat:
Men som du nog redan vet så läser jag inte bibeln så noga.
Som sagt, vetenskap, logik och förnuft tolkar åt mig när jag läser bibeln, är det något dåligt menar du?
Är det inte så man vet vad som står i bibeln, och är det inte så man vet om Jehovas vittnen har rätt i att utesluta?
Du påstod för en stund sedan:"Det är ju inte JV som sitter med facit.", ok, hur kommer du fram till det om du inte läser bibeln? Och om du inte läser bibeln med "vetenskap, logik och förnuft"?
Citat:
Att uteslutas i samhället tror jag är bland de värsta straff man kan utsättas för.
Svenska samhället utesluter kriminella dagligen från samhället.
Citat:
Svenska kyrkan och den katolska håller inte på med sånt, har de fel?
Vad tycker du själv, om du jämför med vad som står i bibeln om uteslutning i 1:a Korinthierna kapitel 5?
Om man anser att man vill följa bibeln, så gör Svenska kyrkan och den katolska fel gentemot vad som står i bibeln, håller du med?
Citat:
Vill du föreslå att det införs som svensk lag, du vet Kants imperativ.?
Nej, kristna ska inte hålla på med politik, Jesus och dom första kristna blandade sig inte i den romerska politiken, Jesus sade:
"Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren?« Jesus märkte deras onda avsikt och sade: »Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov? Visa mig ett mynt som man betalar skatt med.« De räckte honom en denar, och han frågade: »Vems bild och namn är det här?« – »Kejsarens«, svarade de. Då sade han till dem: »Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud.«" (Matt 22:17-21 Bibel2000)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!