2015-05-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
En fråga, hur går det att komplettera gruppträning med att lyfta vikter? Dessa gruppträningar är ju 90% kondition. Men det ingår också lätta vikter, typ 1-3 kg hantlar man ska svänga omkring. Kolliderar detta med den reguljära styrketräningen?

Alltså, är det okej att gymma 4 dagar i veckan och köra gruppträning med lätta vikter 3 dagar i veckan. Och på så vis träna sju dagar i veckan utan att det saboterar något som muskelåterhämtning?

Hur mycket erfarenhet av styrketräning har du? Tror det kan påverka mer ifall du inte riktigt vet vad du sysslar med.

Beror ju på. Om jag var i din sits hade jag mer funderat på varför jag vill köra gruppträning 3ggr i veckan. Känner på mig att detta är fel inriktning för dig. visst det kanske är kul och jag tror inte det påverkar din träning så länge som du sköter kosten.
Citera
2015-05-08, 18:41
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananskal1
Kör ryggsim?

Jag undrar om det kan ligga något i detta?
Kan det det?
Citera
2015-05-09, 02:52
Medlem
Huccis avatar
Är hantelpress och hantelflyes bra övningar för att träna bröstmusklerna om man inte föredrar att köra bänkpress? Är det lönt att foga in båda övningarna i sitt träningsupplägg eller belastar de samma muskler så det räcker med en av dem? Tack på förhand!
Senast redigerad av Hucci 2015-05-09 kl. 02:54.
Citera
2015-05-09, 10:36
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Är hantelpress och hantelflyes bra övningar för att träna bröstmusklerna om man inte föredrar att köra bänkpress? Är det lönt att foga in båda övningarna i sitt träningsupplägg eller belastar de samma muskler så det räcker med en av dem? Tack på förhand!
Behärskar du tekniken samtidigt som du är lite av en nybörjare räcker det nog med hantelpress men om du gillar båda två kan du givetvis köra på båda.
Citera
2015-05-09, 11:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Absolut. Många upplever dessutom att hantelpress är mer skonsamt för axlarna än bänkpress.
Citera
2015-05-09, 12:55
Medlem
hallå. jag har ökat bra i dom tre stora men bänkpressen står ganska still.

har kört på samma vikt nu i 6 veckor, konstiga är att sned press m. hantlar samt militärpressen har ökat fint men inte bänken?? mycket märkligt. mina gains i böj o mark ökar jag stadigt med 2-4 reps per pass.

kör oftast 4x2 70kg samt 3x1 75kg men jag verkar inte vilja bli starkare..
även testat att göra femmor ett tag, men jag har inte klarat mer än 1-2 reps ibland.
Senast redigerad av town 2015-05-09 kl. 12:58.
Citera
2015-05-09, 17:53
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
hallå. jag har ökat bra i dom tre stora men bänkpressen står ganska still.

har kört på samma vikt nu i 6 veckor, konstiga är att sned press m. hantlar samt militärpressen har ökat fint men inte bänken?? mycket märkligt. mina gains i böj o mark ökar jag stadigt med 2-4 reps per pass.

kör oftast 4x2 70kg samt 3x1 75kg men jag verkar inte vilja bli starkare..
även testat att göra femmor ett tag, men jag har inte klarat mer än 1-2 reps ibland.
Det låter som du nåt en platå i bänken. Det är inte helt ovanligt att den stannar före böj och mark för att man hanterar högre vikter i de två sistnämnda (den procentuella höjningen av vikten är större från 65-70kg än 165-170kg).

Lite enkel periodisering kommer förmodligen lösa situationen om allt annat är okej (alltså att du inte ligger på kaloriunderskott eller liknande). Den gamla vanliga "sänk 10% och börja om" fungerar ibland spontant, men teorin bakom är att du behöver öva upp din kropps tolerans och få en högre arbetskapacitet. Tipset borde lyda "Sänk 10% från den vikt du klarar göra fem reps på, och överbelasta sedan progressivt vad gäller volym (fler reps och set)".

Det finns många olika periodiseringsmodeller, ofta anpassade för olika mål och nivåer. För dig skulle det nog räcka att sänka till 55-60kg, bänka två gånger i veckan och över några veckor jobba upp så att du klarar göra ungefär 5x10-12 på den vikten. När du klarat göra det så kan du försöka höja intensiten (vikten på stången) med linjär progression, och dra ner på volymen (färre set och reps, men tyngre vikter).

Om det låter krångligt så kan du bara följa något färdigtgjort träningsprogram. Greg Nuckols 4-veckors bänkprogram (nr.5) fungerar bra och ger snabba resultat.
Citera
2015-05-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det låter som du nåt en platå i bänken. Det är inte helt ovanligt att den stannar före böj och mark för att man hanterar högre vikter i de två sistnämnda (den procentuella höjningen av vikten är större från 65-70kg än 165-170kg).

Lite enkel periodisering kommer förmodligen lösa situationen om allt annat är okej (alltså att du inte ligger på kaloriunderskott eller liknande). Den gamla vanliga "sänk 10% och börja om" fungerar ibland spontant, men teorin bakom är att du behöver öva upp din kropps tolerans och få en högre arbetskapacitet. Tipset borde lyda "Sänk 10% från den vikt du klarar göra fem reps på, och överbelasta sedan progressivt vad gäller volym (fler reps och set)".

Det finns många olika periodiseringsmodeller, ofta anpassade för olika mål och nivåer. För dig skulle det nog räcka att sänka till 55-60kg, bänka två gånger i veckan och över några veckor jobba upp så att du klarar göra ungefär 5x10-12 på den vikten. När du klarat göra det så kan du försöka höja intensiten (vikten på stången) med linjär progression, och dra ner på volymen (färre set och reps, men tyngre vikter).

Om det låter krångligt så kan du bara följa något färdigtgjort träningsprogram. Greg Nuckols 4-veckors bänkprogram (nr.5) fungerar bra och ger snabba resultat.

Tack för ett välskrivet svar. Har ibland tänkt att jag bör sänka vikten, men tycker min bänk ligger så lågt så har försökt ändå få 70kg att bli lätt.. men jag ska testa att sänka ett tag och köra mer högrep som du sa så får jag se om de blir några ändringar.
Citera
2015-05-10, 12:29
Medlem
PyramidTes avatar
Körde mitt första pass på gymmet igår, 40 minuter (bicep tricep)

Har ganska ont i musklerna ( ) men funderar på att dra till gymmet o köra rygg idag. Funkar det?
Citera
2015-05-10, 14:12
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Körde mitt första pass på gymmet igår, 40 minuter (bicep tricep)

Har ganska ont i musklerna ( ) men funderar på att dra till gymmet o köra rygg idag. Funkar det?
Omöjligt att svara på. Lyssna på din kropp.
Citera
2015-05-10, 22:08
Medlem
PyramidTes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Omöjligt att svara på. Lyssna på din kropp.
Gick ändå, fan va skönt det var
Citera
2015-05-12, 21:17
Medlem
Är 18 fyllda och är 190 cm lång! Väger runt 99 kilo. Jag har bestämt mig för att ta tag i min träning, jag har spelat hockey i 13 år så själva min grund skulle jag säga är bra! Det är mina matvanor som är de värsta, jag tar gärna vittbröd och lite oboy, jag äter gärna godis oxå, men jag vill få tips på det bästa sättet att gå ner i vikt samt att få bort fett runt magen! Och har ni några tips på vad jag ska käka?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in