Citat:
Ursprungligen postat av
town
hallå. jag har ökat bra i dom tre stora men bänkpressen står ganska still.
har kört på samma vikt nu i 6 veckor, konstiga är att sned press m. hantlar samt militärpressen har ökat fint men inte bänken?? mycket märkligt. mina gains i böj o mark ökar jag stadigt med 2-4 reps per pass.
kör oftast 4x2 70kg samt 3x1 75kg men jag verkar inte vilja bli starkare..
även testat att göra femmor ett tag, men jag har inte klarat mer än 1-2 reps ibland.
Det låter som du nåt en platå i bänken. Det är inte helt ovanligt att den stannar före böj och mark för att man hanterar högre vikter i de två sistnämnda (den procentuella höjningen av vikten är större från 65-70kg än 165-170kg).
Lite enkel periodisering kommer förmodligen lösa situationen om allt annat är okej (alltså att du inte ligger på kaloriunderskott eller liknande). Den gamla vanliga "sänk 10% och börja om" fungerar ibland spontant, men teorin bakom är att du behöver öva upp din kropps tolerans och få en högre arbetskapacitet. Tipset borde lyda "Sänk 10% från den vikt du klarar göra fem reps på, och överbelasta sedan progressivt vad gäller volym (fler reps och set)".
Det finns många olika periodiseringsmodeller, ofta anpassade för olika mål och nivåer. För dig skulle det nog räcka att sänka till 55-60kg, bänka två gånger i veckan och över några veckor jobba upp så att du klarar göra ungefär 5x10-12 på den vikten. När du klarat göra det så kan du försöka höja intensiten (vikten på stången) med linjär progression, och dra ner på volymen (färre set och reps, men tyngre vikter).
Om det låter krångligt så kan du bara följa något färdigtgjort träningsprogram.
Greg Nuckols 4-veckors bänkprogram (nr.5) fungerar bra och ger snabba resultat.