2015-01-08, 17:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ska du ha explosivitet ska du träna tyngdlyftning enbart, men det kräver att du går någonstans där folk kan lära dig teknik. Exempelvis en tyngdlyftningsklubb eller i värsta fall en crossfitbox.
Förlåt, jag kanske var otydlig eller inte har koll på terminologin, men det jag menar är att jag är ute efter främst styrka och inte främst volym/muskelmassa, för att kunna t.ex slå och sparka hårdare utan att förlora rörlighet. Explosivitet kanske betyder något annat än vad jag tror att det betyder?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du bör göra det som innehåller frivändning ("power clean"), då det i princip är som att hoppa med en skivstång. Jag tror att den kallas det klassiska SS-upplägget.

Korrekt, frivändningar finns i det klassiska programmet. Har du någon erfarenhet av frivändningar? Vad ska man tänka på?

Citat:
SS har ett system för att hitta rätt vikt att jobba med:
1. Börja med tom stång och gör 5 reps.
2. Lägg på lite vikt och gör 5 till.
3. Fortsätt så och höj stegvis tills du känner att nästa vikthöjning nog kommer bli problematisk att göra 5 reps på.
4. Skriv ner vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass du kör värmer du upp och försöker sedan göra 5x3 på vikten du stannade på sist. Klarar du det så höj +2,5kg nästa pass. Klarar du inte så försök på samma vikt igen nästa pass. Missar du 5x3 två pass på raden så sänk vikten och börja om.

Grymt, tack för hjälpen! Får ta med mig ett anteckningsblock till gymmet med andra ord.
Citera
2015-01-08, 17:27
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Korrekt, frivändningar finns i det klassiska programmet. Har du någon erfarenhet av frivändningar? Vad ska man tänka på?
Nej, jag är helt ärligt ganska n00b när det kommer till den övningen och har aldrig tränat den regelbundet. Kolla med någon tyngdlyftare i journalerna istället, de brukar ha koll på tekniken där.
Citat:
Grymt, tack för hjälpen! Får ta med mig ett anteckningsblock till gymmet med andra ord.
Exakt, skriv ner din progression. Det är väldigt viktigt för din utveckling.
Citera
2015-01-08, 18:25
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Förlåt, jag kanske var otydlig eller inte har koll på terminologin, men det jag menar är att jag är ute efter främst styrka och inte främst volym/muskelmassa, för att kunna t.ex slå och sparka hårdare utan att förlora rörlighet. Explosivitet kanske betyder något annat än vad jag tror att det betyder?

Ok sorry när du skrev explosivitet så trodde jag du frågade specifikt.
Explosivitet tränar främst snabba muskelfibrer och det som gör att man är snabb i sprintar eller hopp. (du kan hoppa högt, ex tresteg eller höjdhopp eller sprint)
Styrka och explosivitet går ju hand i hand men för att träna mer specifikt för att bli explosiv kör man endast ryck/stöt och varianter på dessa. Sen får man väldigt mycket rörlighet i tyngdlyftning, men du blir nog inte lika "stark" som en som kör powerlifting. Du blir bara mer explosiv.

Säger man styrka menar man "powerlifter" upplägg och träningsmetoder.

Sen finns det en kort guide till frivändningar och ryck i stickys, men det är jättesvårt att lära sig på egen hand, har själv gjort det och önskar ingen nybörjare att göra som jag gjorde. Gå till en tyngdlyftningsklubb istället och hör dig omkring. (gå inte till en crossfitbox om dom inte har en tränare som varit på SM eller på elitnivå, det är inte värt det, tro mig)
Citera
2015-01-09, 23:27
Medlem
RaAviuss avatar
Hej
nu är det så att jag har väldigt svårt för att få muskelpump, idag så drog jag ner på gymmet efter att ha kört i mig otroligt mycket kolhydrater och körde många reps med bra kontakt på biceps och rygg men utan framgång. Hela tanken med passet var att äntligen kunna få pump i mina muskler... Jag är orolig för att det här påverkar min muskel tillväxt och min styrke ökning.. Jag undrar om det är nån som har/haft samma problem som mig och har ett sätt att ändra på det. Samt om det påverkar min tillväxt och ökning av styrka. Nu när jag menar pump kanske uttrycket kan vara tryck, det jag menar iallfall är när musklerna blir hårda utan att aktivera dom många beskriver känslan som skön osv men jag verkar aldrig som sagt uppnå det
Citera
2015-01-09, 23:43
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaAvius
Hej
nu är det så att jag har väldigt svårt för att få muskelpump, idag så drog jag ner på gymmet efter att ha kört i mig otroligt mycket kolhydrater och körde många reps med bra kontakt på biceps och rygg men utan framgång. Hela tanken med passet var att äntligen kunna få pump i mina muskler... Jag är orolig för att det här påverkar min muskel tillväxt och min styrke ökning.. Jag undrar om det är nån som har/haft samma problem som mig och har ett sätt att ändra på det. Samt om det påverkar min tillväxt och ökning av styrka. Nu när jag menar pump kanske uttrycket kan vara tryck, det jag menar iallfall är när musklerna blir hårda utan att aktivera dom många beskriver känslan som skön osv men jag verkar aldrig som sagt uppnå det
Visst är kolhydraterna viktiga, som du skriver, men kom ihåg att det är vad du åt igår som fyller dina muskler idag. Inlagringen tar tid.

"Pumpens" vara eller icke vara? Ja, om det fanns ett generellt svar på allt med träning, då skulle alla vara elitbyggare. Kontakten är viktig och om det innebär många eller åtminstone fler reps för just dig, då är det så du ska träna. Prova i alla fall i den änden, med 12-15 reps och långsamma rörelser, för att verkligen hitta dig själv och bli superkompis med dina muskler.

För maxstyrka och/eller maxbygge gäller på sikt periodvis tung träning med kanske 5 reps eller så, men däremellan är det bra att ha lite aktiv vila några veckor med 12-15 reps.
Citera
2015-01-09, 23:49
Bannlyst
pump är mest i vägen.
Citera
2015-01-10, 01:12
Medlem
RaAviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Visst är kolhydraterna viktiga, som du skriver, men kom ihåg att det är vad du åt igår som fyller dina muskler idag. Inlagringen tar tid.

"Pumpens" vara eller icke vara? Ja, om det fanns ett generellt svar på allt med träning, då skulle alla vara elitbyggare. Kontakten är viktig och om det innebär många eller åtminstone fler reps för just dig, då är det så du ska träna. Prova i alla fall i den änden, med 12-15 reps och långsamma rörelser, för att verkligen hitta dig själv och bli superkompis med dina muskler.

För maxstyrka och/eller maxbygge gäller på sikt periodvis tung träning med kanske 5 reps eller så, men däremellan är det bra att ha lite aktiv vila några veckor med 12-15 reps.

Så du säger att pumpen inte är viktig om man ska gå max styrka? ja tex 5x5 programmet
Citera
2015-01-10, 01:13
Medlem
RaAviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
pump är mest i vägen.

men är den nödvändig för resultat?
Citera
2015-01-10, 01:14
Bannlyst
Citat:
men är den nödvändig för resultat?

näe.
Citera
2015-01-10, 01:20
Medlem
RaAviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
näe.

källa?
Citera
2015-01-10, 11:52
Bannlyst
Citat:
källa?

lite som att fråga om ostbågar är nödvändigt för muskeltillväxt och vid svaret "näe" få följdfrågan "källa på det? att ostbågar inte är nödvändigt"
Citera
2015-01-10, 12:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
När man tränar äter man antingen mer eller mindre kalorier än man gör av sig med. Gör man av sig med mindre än man tar upp bulkar man, och gör man av sig med mer än man tar upp deffar man. Ungefär så har jag förstått det.

Som nybörjare vill jag ju gå upp i vikt. Vad ska jag tänka på, förutom att äta mycket proteinrik mat? Kan man klara sig utan att räkna ut varenda kalori av varje måltid?

Jag är helt enkelt lite okunnig vad gäller kosten. Hittade ingen tråd nybörjartråd eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in