Citat:
Förlåt, jag kanske var otydlig eller inte har koll på terminologin, men det jag menar är att jag är ute efter främst styrka och inte främst volym/muskelmassa, för att kunna t.ex slå och sparka hårdare utan att förlora rörlighet. Explosivitet kanske betyder något annat än vad jag tror att det betyder?
Citat:
Korrekt, frivändningar finns i det klassiska programmet. Har du någon erfarenhet av frivändningar? Vad ska man tänka på?
Citat:
SS har ett system för att hitta rätt vikt att jobba med:
1. Börja med tom stång och gör 5 reps.
2. Lägg på lite vikt och gör 5 till.
3. Fortsätt så och höj stegvis tills du känner att nästa vikthöjning nog kommer bli problematisk att göra 5 reps på.
4. Skriv ner vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass du kör värmer du upp och försöker sedan göra 5x3 på vikten du stannade på sist. Klarar du det så höj +2,5kg nästa pass. Klarar du inte så försök på samma vikt igen nästa pass. Missar du 5x3 två pass på raden så sänk vikten och börja om.
1. Börja med tom stång och gör 5 reps.
2. Lägg på lite vikt och gör 5 till.
3. Fortsätt så och höj stegvis tills du känner att nästa vikthöjning nog kommer bli problematisk att göra 5 reps på.
4. Skriv ner vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass du kör värmer du upp och försöker sedan göra 5x3 på vikten du stannade på sist. Klarar du det så höj +2,5kg nästa pass. Klarar du inte så försök på samma vikt igen nästa pass. Missar du 5x3 två pass på raden så sänk vikten och börja om.
Grymt, tack för hjälpen! Får ta med mig ett anteckningsblock till gymmet med andra ord.