2016-04-21, 09:36
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
ps2: Jag är ute efter att kunna klara av armhävningar, gärna 3x10.

Varför?

Ont: Om detta är allt du vill så blir mina tips att

1) Göra fler armhävningar.
2) Ligg på kcal-underskott.
3) Ut och spring.
Citera
2016-04-21, 21:35
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Jag är tjock och klarar knappt 2 armhävningar. Jag föreslår för mig själv att istället göra 3 set crunches och 1 set "faller ned o bygger upp" om dagen tills min kropp e fit för armhävningar. Vad föreslår ni?

ps: Jag är för lat för långa pass o föredrar att träna samtidigt som t.ex. när jag lagar mat så gör jag mina sets tills vattnet kokar.

ps2: Jag är ute efter att kunna klara av armhävningar, gärna 3x10.

Armhävningar på knäna.
Citera
2016-04-22, 17:21
Medlem
HelgMysarens avatar
Behöver lite hjälp

Tjenare gott folk, har bestämt mig för att ta tag i gymmandet en gång för alla nu. Har nu gått till gymmet regelbundet nån månad och har fått igång kroppen lite efter en period stillhet. Behöver nu lite hjälp för att skapa ett konkret träningschema och lite annat.

Jag är 21 år, ca 1:80cm och väger runt 80kg, jag är inte överviktig, iaf inte som jag ser ut men jag har lite att bygga på, det jag vill ha hjälp med är följande:

* Ett konkret tränings schema för att bygga muskler.
* Bra övningar att göra för diverse muskelgrupp.
* Kostillskott, vad behöver jag tänka på när jag inhandlar detta? (Kan inte reglera min vardagliga kost då jag fortfarande bor hemma med familjen)
* Aminosyror (BCAA)?

Tack i förhand, och får ursäkta om jag kom med mycket. men jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2016-04-22, 17:38
Medlem
General.Maximus.s avatar
Finns klistrade trådar.
Citera
2016-04-22, 18:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgMysaren
Tjenare gott folk, har bestämt mig för att ta tag i gymmandet en gång för alla nu. Har nu gått till gymmet regelbundet nån månad och har fått igång kroppen lite efter en period stillhet. Behöver nu lite hjälp för att skapa ett konkret träningschema och lite annat.

Jag är 21 år, ca 1:80cm och väger runt 80kg, jag är inte överviktig, iaf inte som jag ser ut men jag har lite att bygga på, det jag vill ha hjälp med är följande:

* Ett konkret tränings schema för att bygga muskler.
* Bra övningar att göra för diverse muskelgrupp.
* Kostillskott, vad behöver jag tänka på när jag inhandlar detta? (Kan inte reglera min vardagliga kost då jag fortfarande bor hemma med familjen)
* Aminosyror (BCAA)?

Tack i förhand, och får ursäkta om jag kom med mycket. men jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Kass rubrik, dåligt placering av tråd och inte orkat söka eller läsa forumreglerna. Det blir en varning för den lättjan. Skärpning framöver. //mod

* Nybörjarschema. Konkret tips: Starting strength. Googla det.
* De övningarna som föreslås i det schemat och inga andra.
* Du behöver inga.
* Det behöver du inte inta separat.
Citera
2016-04-24, 16:19
Medlem
Citat:

Är inte maten som du får hemma proteinrik så kan det vara klokt att köpa vassleprotein så att du får i dig tillräckligt med protein, jag har provat dom mesta och Bodyscience gör helt klart det godaste, blåbären är riktigt smarrig.
Ett annat kosttillskott som jag rekommenderar är kreatin, se även till att få i dig tillräckligt med Omega3 dagligen.

http://www.mmsports.se/Kosttillskott...-Whey-100.html
http://www.mmsports.se/Kosttillskott...nohydrate.html
http://www.styrkelabbet.se/omega-3-fiskolja/

Citat:
* Aminosyror (BCAA)?

Om du inte tränar på en tom mage så är EAA/BCAA ett slöseri med pengar.
Citera
2016-04-24, 21:24
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Jag kör SL 5x5 (dvs 3 gånger i veckan, roterar mellan pass a och b).
Laborerar lite med assistansövningar och för triceps, vilket är mest effektivt för att få triceps att växa av följande:

Alternativ 1
Pass A: Skullcrushers, Pulldowns (bänk)
Pass B: (axelpress)
Pass A: Skullcrushers, Pulldowns (bänk)
Alternativ 2
Pass A: Skullcrushers (bänk)
Pass B: Pulldowns (axelpress)
Pass A: Skullcrushers (bänk)

Dvs vilket är effektivast att köra triceps isolerat varje pass en gång, eller vartannat pass och köra dubbla dosen? Finns det någon forskning på detta? Tricepsen tar ju stryk i varje pass oavsett.

PS. Jag vet att SL förespråkar DIPS, men jag är för fet/klen för att kunna göra dessa ordentligt och det är just därför jag kör ovanstående, samma sak med chins/pullups.
Citera
2016-04-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
PS. Jag vet att SL förespråkar DIPS, men jag är för fet/klen för att kunna göra dessa ordentligt och det är just därför jag kör ovanstående, samma sak med chins/pullups.

Dips är skräp, skaderisken är hög och belastningskurvan är ofördelaktig.
För bröst, triceps och axlarnas främre huvuden så finns det betydligt mycket effektivare och säkrare övningar, speciellt för triceps, då dess långa huvud inte tränas något vidare effektivt i varken dips, bröstpressar eller axelpressar då det fäster på skulderbladet.
Så mitt tips är att du kör en övning som tränar det långa huvudet effektivt, bra övningar för detta är extensioner ovanför huvudet eller liggandes där du låter stången/hantlarna färdas bakom huvudet.
Den sistnämnda är helt klart min favorit, speciellt med hantlar då det motverkar obalanser och är lättare att hålla överarmarna neutrala med det.
Citera
2016-04-25, 22:39
Bannlyst
Växer musklerna mer om man tränar Måndag, vila på tisdag, träning onsdag, vila torsdag, träning fredag, vila lördag, träna söndag?

Alltså 4 dagar träning i veckan men där man tränar varannan dag så att man kan vila en hel dag mellan passen? Eller är det lugnt om jag kör Bröst, axlar på typ måndag, tisdag med biceps och triceps, onsdag med rygg och ben och sedan bara låter det rulla på? Då kör jag igen med bröst och axlar på torsdagen så har de fått tre dagars vila. Eller vad är vitsen med att folk kör varannan dag? Musklerna får väl ändå sin vila i tre dagar utefter det schema jag visade?
Citera
2016-04-26, 03:26
Medlem
Ovcharkas avatar
Vill träna upp sidorna av magen. Området mellan revben och höft, d.v.s.

Tips på övning/-ar?
Citera
2016-04-26, 09:56
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vill träna upp sidorna av magen. Området mellan revben och höft, d.v.s.

Tips på övning/-ar?

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html
Citera
2016-04-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Växer musklerna mer om man tränar Måndag, vila på tisdag, träning onsdag, vila torsdag, träning fredag, vila lördag, träna söndag?

Alltså 4 dagar träning i veckan men där man tränar varannan dag så att man kan vila en hel dag mellan passen? Eller är det lugnt om jag kör Bröst, axlar på typ måndag, tisdag med biceps och triceps, onsdag med rygg och ben och sedan bara låter det rulla på? Då kör jag igen med bröst och axlar på torsdagen så har de fått tre dagars vila. Eller vad är vitsen med att folk kör varannan dag? Musklerna får väl ändå sin vila i tre dagar utefter det schema jag visade?

Hur mycket vila du behöver mellan varje pass beror på väldigt många faktorer, som volym, intensitet, kost, sömn osv.
Jag råder dig dock inte att köra triceps dagen efter bröst och axlar, dels för att triceps mediala och yttre huvuden tränas hårt i bröst och axelpressar och för att risken för armbågsskador ökar.
Att köra biceps dagen innan rygg är inte heller något vidare klokt.
Om du vill träna så många dagar i veckan så måste du göra det smart (övningsval, split, volym, regelbundna deloads/vila osv).
Ett bra alternativ för detta är ett drag/ben/press program där agonist och synergister tränas på samma pass och där normala mark körs på bendagen (om du nu kör den), exempel ->

Dag 1 - Drag (rygg/biceps)
Dag 2 - Ben (lår, röv, hams, nedre rygg, vader)
Dag 3 - Press (bröst, axlar, triceps)
Dag 4
Dag 5 - Drag
Dag 6 - Ben
Dag 7 - Press
Dag 8

När det kommer till magen så avgör ditt val av övningar vart den placeras bäst, kör du t.ex. maghjulet som också tränar triceps långa huvuden och lats väldigt hårt så passar magen bäst på drag eller press och om du kör någon benlyftsvariant så passar den bäst på ben.
Senast redigerad av Plopp123 2016-04-26 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in