Citat:
Ursprungligen postat av
dundeeunited
Växer musklerna mer om man tränar Måndag, vila på tisdag, träning onsdag, vila torsdag, träning fredag, vila lördag, träna söndag?
Alltså 4 dagar träning i veckan men där man tränar varannan dag så att man kan vila en hel dag mellan passen? Eller är det lugnt om jag kör Bröst, axlar på typ måndag, tisdag med biceps och triceps, onsdag med rygg och ben och sedan bara låter det rulla på? Då kör jag igen med bröst och axlar på torsdagen så har de fått tre dagars vila. Eller vad är vitsen med att folk kör varannan dag? Musklerna får väl ändå sin vila i tre dagar utefter det schema jag visade?
Hur mycket vila du behöver mellan varje pass beror på väldigt många faktorer, som volym, intensitet, kost, sömn osv.
Jag råder dig dock inte att köra triceps dagen efter bröst och axlar, dels för att triceps mediala och yttre huvuden tränas hårt i bröst och axelpressar och för att risken för armbågsskador ökar.
Att köra biceps dagen innan rygg är inte heller något vidare klokt.
Om du vill träna så många dagar i veckan så måste du göra det smart (övningsval, split, volym, regelbundna deloads/vila osv).
Ett bra alternativ för detta är ett drag/ben/press program där agonist och synergister tränas på samma pass och där normala mark körs på bendagen (om du nu kör den), exempel ->
Dag 1 - Drag (rygg/biceps)
Dag 2 - Ben (lår, röv, hams, nedre rygg, vader)
Dag 3 - Press (bröst, axlar, triceps)
Dag 4
Dag 5 - Drag
Dag 6 - Ben
Dag 7 - Press
Dag 8
När det kommer till magen så avgör ditt val av övningar vart den placeras bäst, kör du t.ex. maghjulet som också tränar triceps långa huvuden och lats väldigt hårt så passar magen bäst på drag eller press och om du kör någon benlyftsvariant så passar den bäst på ben.