2015-04-27, 07:33
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
När jag kör chins börjar det gå snabbt utför efter två set och femte blir typ 3 reps. Idag körde jag tre set chins (8, 8, 6) som första övning och gjorde ett fjärde set i slutet av passet och sen ett femte efter bastun, båda på 8 reps. Bra eller anus? Det blir ju större volym, men det kanske blir knas på något sätt.

(Jag vet förövrigt att det kanske börjar bli dags att lägga på lite vikt och jag har blivit lovad ett bälte. Det jag undrar över är om det är smart att separera seten.)
Citera
2015-04-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
När jag kör chins börjar det gå snabbt utför efter två set och femte blir typ 3 reps. Idag körde jag tre set chins (8, 8, 6) som första övning och gjorde ett fjärde set i slutet av passet och sen ett femte efter bastun, båda på 8 reps. Bra eller anus? Det blir ju större volym, men det kanske blir knas på något sätt.

(Jag vet förövrigt att det kanske börjar bli dags att lägga på lite vikt och jag har blivit lovad ett bälte. Det jag undrar över är om det är smart att separera seten.)

Varför ska du lägga på vikt? Tror inte det är rekommenderat förrän man klarar minst 12 reps.
Lägg ditt några band på sista setet annars så orkar du fler?

https://www.youtube.com/watch?v=NSIBm-RueNQ
Citera
2015-04-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Varför ska du lägga på vikt? Tror inte det är rekommenderat förrän man klarar minst 12 reps.
Lägg ditt några band på sista setet annars så orkar du fler?

https://www.youtube.com/watch?v=NSIBm-RueNQ
Varför skulle chins vara annorlunda än någon annan övning? Men jag nämnde egentligen bara vikten för att jag inte ville diskutera den, så oavsett om jag lägger på vikt eller inte, är det bra eller dåligt att separera seten?

Edit: Men du menar alltså att det vore bättre att köra med band (eller negativa eftersom jag inte har några band) istället för att vänta med fjärde setet?
Citera
2015-04-27, 16:15
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch

Jag skulle inte separerat seten sådär, vilan blir för lång.

Varför inte köra 5x6 istället?
Citera
2015-04-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Jag skulle inte separerat seten sådär, vilan blir för lång.

Varför inte köra 5x6 istället?
Ja, det kan jag ju göra. Jag funderade på om det här kunde vara ett schysst sätt att öka volymen. Men du menar att eftersom vilan är så lång blir muskelstimulansen ändå lägre?
Citera
2015-04-27, 22:03
Medlem
Jag är ingen stor löpare direkt, men jag brukar jogga sporadiskt. Något som stör mig är att jag får liksom "håll" i axeln eller axelfästet, framme vid nyckelbenet typ. Det brukar släppa när jag kommit igång och kört lite mer frekvent några veckor. En teori som en polare hade var om det är muskelknutor för att jag är spänd. Sitter och jobbar framför en dator större delen av dygnet, så det lät som bästa teorin hittills tyckte jag. Ska ställa upp och springa ett lopp snart och funderar på om det kan vara värt att testa massage inför det?! Hur många gånger och hur tätt inpå isåfall? Eller har ni några andra teorier vad värken beror på? Det gör inte outhärdligt ont, men tillräckligt för att känna att det begränsar min prestation.
Citera
2015-04-27, 22:55
Medlem
tjo är 5x5 S.S något magiskt program? Eller klarar jag mig lika bra på en tre-split med mark/böj/bänk samt ett par isolationsövningar? Eller kommer jag gå miste om den magiska styrkan om jag lägger till isolationsövningar per pass?
Citera
2015-04-28, 10:30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
tjo är 5x5 S.S något magiskt program? Eller klarar jag mig lika bra på en tre-split med mark/böj/bänk samt ett par isolationsövningar? Eller kommer jag gå miste om den magiska styrkan om jag lägger till isolationsövningar per pass?
Nej, ingen magi men ett välbeprövat och effektivt styrkeprogram. SS står för Starting Strength och 5x5 brukar man referera till Stronglifts. De är nästan identiska.

En annan anledning till att du ser dem nämnas ofta är för att de är bland de lämpligaste nybörjarprogrammen, och många frågor här kommer just från nybörjare. 3-split är inte lika gynnsamt för nybörjare då det ger en långsammare utveckling, men är annars en populär split för personer som kommit en bit på vägen.

Vissa är så hardcore minimalister att de hävdar att isolationsövningar hindrar nybörjargains (för nybörjare) och därför ska undvikas. De flesta här inne skulle nog dock säga att det är helt okej att lägga in några isolationsövningar om du hinner och orkar efter du är färdig med övningarna i programmet. Sen finns det SL och SS-liknande nybörjarprogram som innehåller isolationsövningar, bland annat ICF5x5. Det kan du titta på om du känner dig ängslig över att utesluta isolationsövningar.
Citera
2015-04-28, 10:43
Medlem
vanligvaniljs avatar
Har en del fett på magen och lite chipstuttar och undrar vad som är mest effektivt, löpa på löpband eller crosstrainer?
Citera
2015-04-28, 10:50
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligvanilj
Har en del fett på magen och lite chipstuttar och undrar vad som är mest effektivt, löpa på löpband eller crosstrainer?
Spelar ingen roll, båda är ineffektivt. Det är diet du måste fokusera på.
Citera
2015-04-28, 12:13
Medlem
Kanske en dum fråga men är 1% kroppsfett 1 kilo av sin vikt? Eller hur fungerar det?
Citera
2015-04-28, 12:56
Medlem
Bowmoresfinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Kanske en dum fråga men är 1% kroppsfett 1 kilo av sin vikt? Eller hur fungerar det?

Hur gammal är du?det är 18årsgräns här. Är du 18 o inte kan räkna a detta är du fan helt tappad bakom. Min son på8kan det. . Hur många kg är 1% fett på 70kg? 1%av 85kg? 1%av 100kg? 1%av 110kg?
Senast redigerad av Bowmoresfinest 2015-04-28 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in