Citat:
Ursprungligen postat av
town
tjo är 5x5 S.S något magiskt program? Eller klarar jag mig lika bra på en tre-split med mark/böj/bänk samt ett par isolationsövningar? Eller kommer jag gå miste om den magiska styrkan om jag lägger till isolationsövningar per pass?
Nej, ingen magi men ett välbeprövat och effektivt styrkeprogram. SS står för Starting Strength och 5x5 brukar man referera till Stronglifts. De är nästan identiska.
En annan anledning till att du ser dem nämnas ofta är för att de är bland de lämpligaste nybörjarprogrammen, och många frågor här kommer just från nybörjare. 3-split är inte lika gynnsamt för nybörjare då det ger en långsammare utveckling, men är annars en populär split för personer som kommit en bit på vägen.
Vissa är så hardcore minimalister att de hävdar att isolationsövningar hindrar nybörjargains (för nybörjare) och därför ska undvikas. De flesta här inne skulle nog dock säga att det är helt okej att lägga in några isolationsövningar om du hinner och orkar
efter du är färdig med övningarna i programmet. Sen finns det SL och SS-liknande nybörjarprogram som innehåller isolationsövningar, bland annat
ICF5x5. Det kan du titta på om du känner dig ängslig över att utesluta isolationsövningar.