2015-04-07, 09:28
Medlem
Bra uppställd frågeställning! Skrev mina åsikter i kursiv stil under frågorna. Hoppas det hjälper!
/Z

Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
En samling mer eller mindre "larviga" frågor, månne. Önskar era åsikter.

Förberedelser inför träning:

1. Äta
2. Chilla och fylla på vätskedepåerna.
3. Protein
4. (Grönt) Thé
5. Träning

Åsikter om förberedelser?

Man behöver inte göra ett sådant avancerat upplägg. Men kör på det som får dig att prestera mest. Mat i någon form bör man ju iaf äta minst 2h innan.

När jag väl tränar jag "hela kroppen" var gång jag är på gymmet. Jag är där mån, ons och fre. Tis och tors joggar jag.

Jag använder bara maskiner. Jag tänker att det är bra att bygga upp någon slags grund av styrka medelst maskiner, och sedan gå på fria vikter. Detta för att undvika skador av olika slag.

Senare har jag tänkt dela upp träningen mer och fokusera på en eller ett par grupper per besök.

Åsikter om detta?
Bra tänkt och det rådet fick jag också när jag började. Om du kör 10 reps tre gånger per muskel med 10 sekunders vila 3ggr veckan i 3-5 veckor. Efter det bör du köra igång med fria vikter.

Jag tränar aldrig armar, för jag använder ju de i maskinerna. Men jag har fått rådet att bygga upp armarna, för att orka lyfta/dra mer, även om det är andra muskelgrupper än armar som är fokus.

Åsikter om det?
Armarna är små muskler som får träning när du kör vissa bröst och ryggövningar. Tycker du kan avsluta med iaf 2 set hammarcurls efter ryggen och 2 set triceps när du kört bänkpress.

När jag kommer hem äter jag direkt (30-40 min efter träning). En kort stund senare mer protein. Framåt kvällen och när sömnen närmar sig; mer protein. (Jag äter mycket och substiterar inte protein för mat. Proteinet är ett tillägg/tillskott.

Korrekt? Åsikter?
Ser felfritt ut. Men räkna kalorier också. Se så småningom till att äta så du får livskvalité om du inte redan är där. Skriver det som ett tips eftersom det inte handlar om att sitta och tvinga i sig naturell kvarg livet ut, utan om att äta gott även fast det är nyttigt.

Jag går inte i min egna värld på gymmet och zonar ut allt annat. Jag tar det lugnt och är fokuserad på mig, och den övning jag gör just då. Jag lyssnar inte på "hardcore-musik" och öser på och "springer mellan maskinerna".

Samtidigt; när jag väl gör en övning ger jag allt och kör slut på mig. Jag känner att jag blir för stirrig och kör slut på mig mentalt annars.

Åsikter?
Förstår inte riktigt hur du menar, men det är bra att du tar i.
Om du blundar när du kör kan det vara lättare att fokusera på att träna rätt muskel i övningen de set som är jobbiga.

(Har säkert fler funderingar, men inga jag kommer på just nu)

F.ö. har jag tränat förr med goda resultat. Använder man musklerna och äter och vilar så blir man ju onekligen starkare - jag vill bara optimisera min träning. Jag vill inte slösa tid. Och ja; jag läser artiklar, inlägg, kollar videor... Jag försöker mitt bästa för att göra mitt bästa på gymmet.

Citera
2015-04-07, 10:57
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bra uppställd frågeställning! Skrev mina åsikter i kursiv stil under frågorna. Hoppas det hjälper!
/Z

Jadå, tackar tackar.

-

"Man behöver inte göra ett sådant avancerat upplägg. Men kör på det som får dig att prestera mest. Mat i någon form bör man ju iaf äta minst 2h innan."

Inte så avancerat för mig. Det går naturligt. Thé dricker jag varje morgon ändå, och om jag dricker det senare (elelr en kopp till senare) innan träning så kvicknar jag till och får mer ork och fokus på gymmet.

-

"Förstår inte riktigt hur du menar, men det är bra att du tar i.
Om du blundar när du kör kan det vara lättare att fokusera på att träna rätt muskel i övningen de set som är jobbiga."

En del är ju så medvetna om vad alla andra gör på gymmet, men det skiter jag i. Jag fokuserar på mitt och de andra "försvinner" ur mitt medvetande. Att killen bredvid gör en avancerad övning eller lyfter 300kg får inte mig att inte göra en enkel övning och lyfta 20kg. Det var det jag menade med att zona ut allt.

-

En till kort fråga till er alla: Hur ofta ska man köra en muskel per vecka? En gång per vecka låter så lite. Ska man försöka trycka in två gånger per vecka åtminstone? Jag vet inte.
Senast redigerad av Ovcharka 2015-04-07 kl. 11:12.
Citera
2015-04-07, 12:42
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
En till kort fråga till er alla: Hur ofta ska man köra en muskel per vecka? En gång per vecka låter så lite. Ska man försöka trycka in två gånger per vecka åtminstone? Jag vet inte.
Är väldigt, väldigt grön på området men har undrat samma sak och googlat lite.

Här (http://traningslara.se/styrketraning...-och-frekvens/) finns artikel om frågan. Dom hänvisar till en studie av McLester et al. Studien verkar vara rätt gammal dock, så kanske kommit nya.

Någon här lär väl ha koll. Jag är också nyfiken och undrar detsamma.
Citera
2015-04-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Är väldigt, väldigt grön på området men har undrat samma sak och googlat lite.

Här (http://traningslara.se/styrketraning...-och-frekvens/) finns artikel om frågan. Dom hänvisar till en studie av McLester et al. Studien verkar vara rätt gammal dock, så kanske kommit nya.

Någon här lär väl ha koll. Jag är också nyfiken och undrar detsamma.

1 gång i veckan första åren, sen kan du börja köra 2 gånger utan problem.
Citera
2015-04-07, 13:36
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
1 gång i veckan första åren, sen kan du börja köra 2 gånger utan problem.
Man kan stimulera tillväxt och öka i styrka flera gånger i veckan, varför då göra det vid enbart ett tillfälle?

Nybörjare bör ha mycket högre frekvens, helst tre gånger i veckan helkropp. En av de absolut vanligaste anledningarna till att folk har långsam utveckling är att de tränar med för låg frekvens på något avancerat splitschema.
Citera
2015-04-07, 15:26
Medlem
BengtBurks avatar
2-3 gånger i veckan per muskelgrupp brukar vara bäst för nybörjare och beror lite på upplägg och fokus med träningen. Det största felet många nybörjare gör är att de kollar på någon byggare, ofta någon dopad proffsbyggare, som tränar en 5-split och sedan gör de likadant.
Citera
2015-04-07, 21:01
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Hej,

Jag har precis börjat träna, det var min första dag, jag körde powerwalk p löpbandet, jag tänker såhär, att träna en gång i veckan och sen successivt öka takten till två ggr i veckan tills det blir varje dag, inshallah, . Men hur ska jag förbränna fett? Och vad bör man undvika att äta?
Citera
2015-04-07, 21:38
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Hej,

Jag har precis börjat träna, det var min första dag, jag körde powerwalk p löpbandet, jag tänker såhär, att träna en gång i veckan och sen successivt öka takten till två ggr i veckan tills det blir varje dag, inshallah, . Men hur ska jag förbränna fett? Och vad bör man undvika att äta?
Jag antar att du har som mål att gå ner i vikt(?) och då måste du göra av med mer kalorier än du gör av med. Öka din kaloriförbrukning genom att röra på dig mer än idag och ät mindre. Undvik saker som mättar dåligt och innehåller lite näring men mycket kalorier. Du hittar nog många saker du bör undvika att äta om du rannsakar dig själv.
Citera
2015-04-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
förövrigt har jag fortfarande stora problem med militärpress, ökar inte överhuvudtaget i det trots väldigt låg vikt. Fattar helt enkelt inte tekniken. Det känns alltid fel, och jag svankar liksom som man gör i bänkpress och tar i med ryggen istället för armarna och överkroppen. Det tar mig ur passet och gör mig frustrerad. Exakt vad ska man tänka på med militärpress, vilket teknik ska man ha osv? Värsta övningen för mig i hela Starting Strength hittills.

Det konstiga är att jag klarar mycket mer i bänkpress, 47.5 mot 30 i press.

Om du inte lyckas få ordning på formen genom att filma och analysera dina lyft, kolla youtube-klipp och öva, öva, öva är det kanske en bra idé att be om hjälp med formen när du är på gymmet av någon med koll (polare, PT, random kille som pressar med bra form,...)

Kvoten mellan din bänk och press är högst normal, inget att oroa dig över.
Citera
2015-04-07, 23:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junior91
Om du inte lyckas få ordning på formen genom att filma och analysera dina lyft, kolla youtube-klipp och öva, öva, öva är det kanske en bra idé att be om hjälp med formen när du är på gymmet av någon med koll (polare, PT, random kille som pressar med bra form,...)

Nästa gång jag kör press ska jag försöka filma ett set och försöka komma på vad jag gör fel, kanske det hjälper. Annars provar jag att fråga någon. Det var genom att fråga som jag fick ordning på styrkevändningarna trots allt.

Citat:
Kvoten mellan din bänk och press är högst normal, inget att oroa dig över.
Skönt att höra...

Det är väl som du säger, det är bara att öva, öva och öva ännu mer tills det sitter. Tack för svaret!
Citera
2015-04-07, 23:47
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det är väl som du säger, det är bara att öva, öva och öva ännu mer tills det sitter. Tack för svaret!

Det är inte så att du är svag coremusklerna och svankar av den anledningen?

När jag hade stressad/slutkörd ländrygg så säckade jag ihop fullständigt när jag försökte köra lite lätt militärpress.
Citera
2015-04-07, 23:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det är inte så att du är svag coremusklerna och svankar av den anledningen?

När jag hade stressad/slutkörd ländrygg så säckade jag ihop fullständigt när jag försökte köra lite lätt militärpress.
Det kan absolut bero på det. Jag kör innan militärpress även tung knäböj, kan det kanske påverka? Ska jag ta lite längre vila innan pressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in