2015-03-19, 10:39
Medlem
Iamthebatmans avatar
Så mycket som det tar emot att be om råd i en tråd som handlar om "nybörjarfrågor", så är nog frågan för liten för att få en egen tråd.

Min fundering:

Igår körde jag rygg med tunga hantelrodd och chins. Idag är det legday.
Kan jag köra marklyft dagen efter rygg, eller tar det ryggen på ett sätt som det gjorde redan igår?

Är det så att chins och hantelrodd tar övre rygg, medan marklyft tar nedre varpå det är okej, eller bör jag vänta?
Citera
2015-03-19, 13:08
Medlem
Kort fråga angående proteinpulver och träning:

Går det bra att köra såhär?

proteinpulver standarddos 1 timma innan träning
proteinpulver standarddos precis efter träning
+mat

Eller räcker det att man t ex kör pulvret bara efter träningen?

Det gäller whey protein gold och mängden jag tar spelar ingen större roll rent prismässigt.
Bor utomlands och det kostar ungefär 260 kr för 2.5kg whey protein gold vilket är otroligt billigt jämfört med sverige där kilopriset ligger på cirka 290 kr?
Citera
2015-03-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Kort fråga angående proteinpulver och träning:

Går det bra att köra såhär?

proteinpulver standarddos 1 timma innan träning
proteinpulver standarddos precis efter träning
+mat

Eller räcker det att man t ex kör pulvret bara efter träningen?

Det gäller whey protein gold och mängden jag tar spelar ingen större roll rent prismässigt.
Bor utomlands och det kostar ungefär 260 kr för 2.5kg whey protein gold vilket är otroligt billigt jämfört med sverige där kilopriset ligger på cirka 290 kr?

Klart det går bra att köra så. Varför skulle det inte tror du?

Det är okey pris du betalar för proteinpulvret, men man brukar räkna protein per krona och då hittar du säkert billigare proteinkällor.
Citera
2015-03-19, 17:05
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det rätta svaret är ganska logiskt på den frågan. Det är den aktivitet som får dig att förbruka mest energi. Så tiden du utför momentet + ju jobbigare aktivitet.

Om vi tar som exempel att man utför alla konditionsträningar lika lång tid så är ju "snabbare aktivitet och mer motstånd" desto bättre.

För konditionsträning så gäller samma sak. Pulsen ska upp för att hjärtat ska tränas. Kräver inte att man får ordentligt flås, men vill man få bättre kondition så ska man pressa sig själv hela tiden till snabbare tider.

Rodden är väldigt bra då det är den aktiverar de flesta muskler i kroppen. Snabb jogg och cyckling, samt snabb fart på crosstrainer är andra höjdare.

Mindre bra saker i sammanhanget är: gång och powerwalk. Men det förstår man nog efter att ha läst min text.
Tack för input.

Jag började igår och körde rodd 6 stycken 500m intervaller och sedan en rak 2000m. Testade bandet och löp efter detta men orkade inte ens 1km. Kommer nog fortsätta med rodden tills jag fått upp lite mer kondition och sedan börja varva med jogg och skippa promenad/powerwalk. Tyckte dessutom rodden var rolig när man pressade tid.

Med detta ska vi säga att jag är väldigt otränad och inte rört mig på en lång tid.
Senast redigerad av eshkoshka 2015-03-19 kl. 17:10.
Citera
2015-03-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Tack för input.

Jag började igår och körde rodd 6 stycken 500m intervaller och sedan en rak 2000m. Testade bandet och löp efter detta men orkade inte ens 1km. Kommer nog fortsätta med rodden tills jag fått upp lite mer kondition och sedan börja varva med jogg och skippa promenad/powerwalk. Tyckte dessutom rodden var rolig när man pressade tid.

Med detta ska vi säga att jag är väldigt otränad och inte rört mig på en lång tid.

Låter bra. Allt är bra och bygger konditionen. Förutom att pressa en tid så kan du även försöka höja antingen "varv per minut", svårighetsgraden eller längden för varje pass. Så finns mycket att greja med för att se förbättringar : )
Citera
2015-03-20, 15:07
Medlem
Har en fundering över hur mycket ni tror följande aktivitet bränner:

Gång på löpband, mellan 3-4 km/h
Lutning 20%

---

Enligt löpbandet så skulle förbränningen vara på runt 660kcal/h vilket såklart låter överdrivet mycket.

Så någon som vet hur mycket kalorier man bränner vid långsam gång 3-4km/h i lutning 20%?
Citera
2015-03-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcmax
Har en fundering över hur mycket ni tror följande aktivitet bränner:

Gång på löpband, mellan 3-4 km/h
Lutning 20%

---

Enligt löpbandet så skulle förbränningen vara på runt 660kcal/h vilket såklart låter överdrivet mycket.

Så någon som vet hur mycket kalorier man bränner vid långsam gång 3-4km/h i lutning 20%?

Beror på hur tränad du är. Men 200-250 kalorier om det får det att kännas. Antar det inte är som en söndagspromenad för i så fall är det runt 60-100 kalorier.

660kcal/h kan man komma upp i om man springer en timme och pressar sig.
Senast redigerad av MRZnr1 2015-03-20 kl. 15:41.
Citera
2015-03-20, 22:32
Medlem
Hej. Har konditionsträning någon inverkan på muskelbyggande? Säg att jag tränar bröst + triceps på middan och sedan går ut och springer en mil på kvällen? Fördelar\nackdelar?
Citera
2015-03-20, 23:39
Medlem
Signaturums avatar
Hur funkar det egentligen med nybörjargainsen? Är det något man kan nyttja under en viss tidsperiod sen går det segare eller finns det någon individuell gräns på vikterna?
Citera
2015-03-21, 00:03
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Hur funkar det egentligen med nybörjargainsen? Är det något man kan nyttja under en viss tidsperiod sen går det segare eller finns det någon individuell gräns på vikterna?
Om jag tolkar dig rätt nu:

Nej, nybörjargains är ingen power-up man aktiverar och som sen varar ett tag innan den slocknar. Du har en potential att göra snabba ökningar upp till en viss nivå om du tränar regelbundet och någorlunda smart. Var den nivån ligger varierar från person till person, men de flesta brukar kunna göra linjära ökningar i runt 6 till 9 månader på ett hyfsat schema. Är det så att du tar en paus efter några veckor är det inte så att din förmåga att göra snabba ökningar försvinner, det är bara att fortsätta öka ungefär där du stannade.
Citera
2015-03-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiepapper
Hej. Har konditionsträning någon inverkan på muskelbyggande? Säg att jag tränar bröst + triceps på middan och sedan går ut och springer en mil på kvällen? Fördelar\nackdelar?
vad jag vet så påverkar konditionsträning negativt muskelbyggande.
Citera
2015-03-21, 10:12
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
vad jag vet så påverkar konditionsträning negativt muskelbyggande.
Fast det har mer eller mindre avfärdats på senare tid. Se bara till att anpassa energiintaget efter bägge aktiviteter så är saken biff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in