2016-03-08, 13:10
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovet80
Känns dock att sidan du länkade ligger på en "professionell" gymnings muskelbygge nivå, vilket definitivt inte är mitt mål (just nu åtminstonde). Under tabben "Exercises" finns några exempel på övningar som snubben där gör. Jag utför inga av dessa, då de inte var en del utav den introduktion som jag fick, utan håller mig endast till de simplare sakerna, och då känns det inte som att det han skriver är applicerbart för det jag gör.

Jag skrev mitt ovanstående stycke i detta inlägg innan jag googlade. Allt jag hittar är i intervallen 30 sekunder upp till 5 minuter mellan varje set beroende på vad det är för övning som utförs. Vad i helvete? Vad är det meningen att jag ska göra under dessa 30 sekunder? Sätta mig på maskinen och låstas flåsa lite extra medans jag återhämtar mig? Lägga mig på golvet brevid för att göra en liten charader om hur jag är helt slutkörd?

Så om det är mycket folk på ett gym får man helt enkelt gå fram till någon random snubbe som kör en maskin jag är intresserad av och fråga om man kan varva att göra sina set:s med den snubben? dvs medans han kör så vilar jag och tvärtom? Min sociala kunskap klarar inte en sådan påfrestning. Nätt och jämnt att jag klarade av att överhuvudtaget interagera med personen som förde introduktionen. Känns som att det är lika bra att ge upp med gymmandet redan nu. Även fast jag gärna skulle vilja gymma. Men det var innan jag visste dessa saker.

Om jag överhuvudtaget skulle behöva så lång tid för att återhämta mig måste jag ju direkt behöva köra ungefär 50% tyngre vikter på maskinerna jämfört med de vikter som jag tyckte kändes lagom på introduktionen idag. Och då var de flesta vikter jag körde ändå rekommendationer från personen som skötte introduktionen för mig.

Under den tid som jag tränade i simnings klubb (länge sedan) handlade det vanligtvis om 5-15 sekunder mellan de olika set som vi då gjorde. Tyckte då att det var definitivt tillräckligt, även om det stundvis var jobbigt. Men det kanske är en väldigt annorlunda typ av träning.

Vad du ska göra under vilan?? Du ska bara stå eller sitta och inte lyckas dö under tiden i princip, sen kör du när du känner dig redo.

De vikter som instruktören rekommenderade är irrelevant, han vet inte vad du tycker känns tungt.
Citera
2016-03-08, 13:17
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovet80
Känns dock att sidan du länkade ligger på en "professionell" gymnings muskelbygge nivå, vilket definitivt inte är mitt mål (just nu åtminstonde). Under tabben "Exercises" finns några exempel på övningar som snubben där gör. Jag utför inga av dessa, då de inte var en del utav den introduktion som jag fick, utan håller mig endast till de simplare sakerna, och då känns det inte som att det han skriver är applicerbart för det jag gör.

Jag skrev mitt ovanstående stycke i detta inlägg innan jag googlade. Allt jag hittar är i intervallen 30 sekunder upp till 5 minuter mellan varje set beroende på vad det är för övning som utförs. Vad i helvete? Vad är det meningen att jag ska göra under dessa 30 sekunder? Sätta mig på maskinen och låstas flåsa lite extra medans jag återhämtar mig? Lägga mig på golvet brevid för att göra en liten charader om hur jag är helt slutkörd?

Så om det är mycket folk på ett gym får man helt enkelt gå fram till någon random snubbe som kör en maskin jag är intresserad av och fråga om man kan varva att göra sina set:s med den snubben? dvs medans han kör så vilar jag och tvärtom? Min sociala kunskap klarar inte en sådan påfrestning. Nätt och jämnt att jag klarade av att överhuvudtaget interagera med personen som förde introduktionen. Känns som att det är lika bra att ge upp med gymmandet redan nu. Även fast jag gärna skulle vilja gymma. Men det var innan jag visste dessa saker.

Om jag överhuvudtaget skulle behöva så lång tid för att återhämta mig måste jag ju direkt behöva köra ungefär 50% tyngre vikter på maskinerna jämfört med de vikter som jag tyckte kändes lagom på introduktionen idag. Och då var de flesta vikter jag körde ändå rekommendationer från personen som skötte introduktionen för mig.

Under den tid som jag tränade i simnings klubb (länge sedan) handlade det vanligtvis om 5-15 sekunder mellan de olika set som vi då gjorde. Tyckte då att det var definitivt tillräckligt, även om det stundvis var jobbigt. Men det kanske är en väldigt annorlunda typ av träning.
Det där programmet riktar sig iofs till till folk som aldrig har lyft förut. Men för att svara på frågorna rakt av istället då:

- Vila tills du känner att du kan köra igen. Om du känner att det blir 15 sekunder så finns det ingen anledning att vila längre. Däremot kan det finnas anledning att köra hårdare (högre vikt eller fler reps) nästa set. Själv räknar jag en minut som kort vila. Och, ja fan, lägg dig på golvet om du känner för det. Det brukar vara skönt. Ingen kommer klaga på att du ockuperar maskinerna. Möjligtvis kommer någon fråga dig om de får köra emellan och då är det god sed att låta dem göra det.

- Det är ok att gå ner i vikt på de senare seten. Eller så kan du köra färre reps. Huvudsaken är att du pushar dig själv lite.

- Den enklaste uppvärmningen är att köra ett par set av varje övning på låg vikt. Börja riktigt lågt och jobba dig upp till arbetsseten. Jag brukar stretcha och cykla någon kilometer innan jag börjar också.
Citera
2016-03-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Vad du ska göra under vilan?? Du ska bara stå eller sitta och inte lyckas dö under tiden i princip, sen kör du när du känner dig redo.

De vikter som instruktören rekommenderade är irrelevant, han vet inte vad du tycker känns tungt.

Jag som dessutom trodde att ett stort problem med okunniga gymmare (dvs. nybörjare) var att de körde på tok för tunga vikter i förhållande till deras styrka? Antar väl att jag får öka mycket på de vikter som jag kör.

Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det där programmet riktar sig iofs till till folk som aldrig har lyft förut. Men för att svara på frågorna rakt av istället då:

- Vila tills du känner att du kan köra igen. Om du känner att det blir 15 sekunder så finns det ingen anledning att vila längre. Däremot kan det finnas anledning att köra hårdare (högre vikt eller fler reps) nästa set. Själv räknar jag en minut som kort vila. Och, ja fan, lägg dig på golvet om du känner för det. Det brukar vara skönt. Ingen kommer klaga på att du ockuperar maskinerna. Möjligtvis kommer någon fråga dig om de får köra emellan och då är det god sed att låta dem göra det.

- Det är ok att gå ner i vikt på de senare seten. Eller så kan du köra färre reps. Huvudsaken är att du pushar dig själv lite.

- Den enklaste uppvärmningen är att köra ett par set av varje övning på låg vikt. Börja riktigt lågt och jobba dig upp till arbetsseten. Jag brukar stretcha och cykla någon kilometer innan jag börjar också.

Mycket bra svar. Tackar
Senast redigerad av Sovet80 2016-03-08 kl. 13:22.
Citera
2016-03-09, 15:37
Medlem
lugna ner digs avatar
Har problem med vissa övningar, ex. Triceps pushdown. Klarade alla repetitioner och alla set på en viss vikt, jag ökade 2,5 kg som vanligt men nu är det såpass tungt att jag automatiskt tar i med övre rygg, känner mig knappt trött i triceps efteråt - svårt att hålla formen med andra ord vid viktökning men lägre vikt är för lätt. Vad gör man åt det?
Citera
2016-03-09, 19:35
Medlem
Hej igen har kört hårt nu i 1,5 månader jag startade på 73kg är 180 lång cirkus och nu är jag nere på 67 kg fast känner mig lite större är de kg som jag gick ner mest fet det är vad jag tror iaf? Min dag består av havregrynsgröt till frukost till lunch äter jag bara proteiner och mycket grönsaker till mellis blir det kaffe med kvar och nån Vasasport med keso på och till middag blir det oftast kyckling eller omelet osv och kvällsmål är kvarg med Vasasport med keso är detta bra? Ska kö detta 6-7 månader och har kört 1,5 månad nu kör tre gympass för hela överkroppen på 1,5 timme och sedan kör jag två konditionspass där jag löper och kör MTB. Mitt mål är att få lite större armar och få en vältränad mage alltså då syftar jag på rutor vill även få resultat på resten av överkroppen men vad tror ni är det bara att fortsätta eller ska jag ändra eller tänka på nått? tycker det varit riktigt kul hittills iaf helst seriösa svar!
Citera
2016-03-10, 01:01
Bannlyst
Hur många pass i veckan ska jag köra?

Hur många pass per vecka ses som väldigt bra när man deffar?

Varje pass ligger på ca 1 h och 15 min styrka och ca 20 min löpband efter.
Citera
2016-03-10, 08:51
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Måste bara fråga, hur många pass ses som bra när man bulkar?
Citera
2016-03-10, 10:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tycker gott man kan ha ett löpande schema och ställa in sig på att träna varje dag, men att med gott samvete ta en vilodag 2-3 gånger i veckan när det passar. 4-5 pass i veckan är en helt OK nivå tycker jag, både på bulk och deff.
Citera
2016-03-10, 12:09
Medlem
Jag håller med ovan om ett rullande schema. Den principen har jag alltid kört på. Du utgår från att du skall träna varje dag, men beroende på om du har tuff träningsvärk nästa dag så kan du göra så att de dagar du har för jobbig träningsvärk, så kan du ta en vilodag för att dagen efter köra igen.
Jag brukar träna nästa varje dag och det som fungerar bäst enligt mig är relativt intensiva pass, mycket gjort på kort tid, vilket jag tror de flesta rekommenderar som har jobb eller studier över sig och vill vara effektiva. Men a och o för att lyckas inom bulk eller deff är kosten så en person som tränar tre gånger per vecka med perfekta anpassad kost kan få mycket bättre resultat efter sina mål än den personen som tränar fem sex gånger per vecka med sämre kost.
Citera
2016-03-10, 13:18
Medlem
Rushins avatar
Skulle säga att 5 pass i veckan i snitt är bra. Men för att uppnå det måste man nästan planera att träna 6 gånger i veckan, då du kommer att missa pass pga. andra planer eller sjukdomar.
Citera
2016-03-10, 13:44
Medlem
Killer-queens avatar
Så få som möjligt är min filosofi, 2-4 brukar vara lagom för att behålla sin muskelmassa.

Folk är överlag för mycket på gymmet då de deffar är min uppfattning. Man ligger på ett kaloriunderskott och kan inte räkna med att åstadkomma särskilt mycket om ens något. Varför då kämpa i uppförsbacke och med mindre energi på gymmet? För att bränna kalorier? Ät mindre istället bara, man bränner inte särskilt mycket där. För att man är hardcore och killing it alla dagar i veckan? Pff… finns inget tufft med ineffektiv träning.

En deff handlar om att behålla så mycket muskler som möjligt samtidigt som man förlorar fett. Återhämtningsförmågan är begränsad på ett underskott, de där extra gympassen som inte ger ett smack tvingar en bara att äta mer. Prioritera återhämtning istället för att lyfta vikter för kaloriförbrukningen.
Citera
2016-03-12, 15:07
Bannlyst
Om man t.ex kör Biceps och rygg en dag är det någon skillnad på om man kör Biceps och sen rygg eller om man kör Biceps övning > rygg övning > Biceps övning etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in