2024-12-02, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Jag tar den alltid riktigt djupt jag med och sen kör jag upp den hårt igen som bara sjutton. Antal repetitioner anpassat efter dagsform. Kör gärna de lite större grejerna så det blir rejäl pump.

Så hur mycket spelar det roll om rumpan lämnar? Skadar man verkligen ryggen då?
Citera
2024-12-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Så hur mycket spelar det roll om rumpan lämnar? Skadar man verkligen ryggen då?

Nä det ska mycket till för att pumpa på så att ryggen tar skada.
Citera
2024-12-02, 13:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Gå så djupt som du kan om du vill få ut nått av det. Men bättre är det att lämna bort benpressen och köra knäböj. Benpress är mera ett substitut om man av nån anledning inte kan knäböja.
Citera
2024-12-02, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Gå så djupt som du kan om du vill få ut nått av det. Men bättre är det att lämna bort benpressen och köra knäböj. Benpress är mera ett substitut om man av nån anledning inte kan knäböja.

Jag kör allt. Alltid bra med variation.
Citera
2024-12-02, 15:20
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Många bra tips tack till alla som svarat
Ta en vattendunk som du kan fylla så den blir tillräckligt tung för 8-12 reps. Borde gå med en hink som du fyller med sand eller nåt. Bara den har ett handtag som håller. Då kan du köra omvänd biceps curl.

I gymmet kör jag den givetvis med stång (Ez-Bar stående), eller med rak stång med underarmarna vilandes på en bänk. Går att göra övningen med i stort sett vad som helst (en arm åt gången) bara du har något i handen som väger tillräckligt och som du kan ha ett bra grepp runt.

https://fitwill.app/exercise/4234/we...se-wrist-curl/

Kör du den övningen men med armen på en bänk (handleden utanför kanten) så kan du lättare använda lite allt möjligt och slipper risken att det du håller i handen stoppas upp av smalbenet.

På samma sätt kan du köra den här övningen med en hand åt gången.
https://fitwill.app/exercise/1412/ba...-over-a-bench/
Citera
2024-12-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Och vad gör man i knäböj...?
Det är en rad andra moment som core, bröstrygg, stabilitet i höfter, knän osv.

Du tränar hela kroppen på ett annat sätt till skillnad från benpress där knappt koordinationen tränas utöver benen.
Citera
2024-12-02, 21:21
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är en rad andra moment som core, bröstrygg, stabilitet i höfter, knän osv.

Du tränar hela kroppen på ett annat sätt till skillnad från benpress där knappt koordinationen tränas utöver benen.
Det sa jag inget om heller, så!
Citera
2024-12-03, 05:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Funderar på om det är därför folk använder handdukar ? Det kan ju knappast vara för att man svettas för det lär ju gå igenom ändå.

Jag är väldigt rörlig men har också problem med att rumpan lyfter i de flesta benpressar, så jag brukar lägga en abmat under rumpan och det gör stor skillnad. Jag tror det har att göra med att många benpressar är byggda så att sittkudden sitter lägre än släden om man har dem i samma plan.
Citera
2024-12-03, 19:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Tråd "Hur djupt ska man gå i benpress för att det ska ha någon verkan?" infogad

/Moderator
Citera
2024-12-07, 10:59
Medlem
Crapmagics avatar
GoFit Flat Band skär upp sår i händerna, avigsidan av att det inte finns handtag på det träningsbandet, hur löser jag det utan att byta band? träningshandskarna är för korta för att nå ut till böjen på fingret där skadan alltid uppstår, ah! nu kom jag på! testar träna i sjukhushandskar såklart!
Citera
2024-12-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
GoFit Flat Band skär upp sår i händerna, avigsidan av att det inte finns handtag på det träningsbandet, hur löser jag det utan att byta band? träningshandskarna är för korta för att nå ut till böjen på fingret där skadan alltid uppstår, ah! nu kom jag på! testar träna i sjukhushandskar såklart!

Kirurgtejp på apoteket. Funkar bra vid diverse skav. Kostar inte mycket.
Citera
2024-12-07, 17:41
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Kirurgtejp på apoteket. Funkar bra vid diverse skav. Kostar inte mycket.
Som jag ska ha på fingrarna förebyggande? tål kirurgtejp vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in