2025-02-25, 02:59
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverring
Jag började gymma nyligen. Jag vet, alla som börjar träna vid nyår är töntar som inte kan hålla ett schema och ger upp efter ett tag. Har tagit mig igenom 2 månader än så länge och kör 2 till 4 pass i veckan, beroende på hur slut man är efter jobbet. Det känns ändå bra, med tanke på att jag inte tränade alls förutom vardagsmotionen jag får via jobbet. Men nu till mina funderingar:
Slutar man någonsin känna sig osäker och out of place? Jag håller mig till mig själv, värmer upp på cykel eller löpband och sen kör lite olika maskiner. Använder alltid hörlurar och torkar av maskinerna efter mig. Men känner mig så himla osäker. Känns som om alla stirrar på mig och tänker "Vad är det där för jävla tjomme som ska komma här och komma?". Blir också så paranoid att jag ska svettas FÖR mycket? Typ att man ska se rövsvetten genom shortsen när jag ställer mig upp. Hade ju varit pinsamt, FAST att jag vet att vi alla är där för att svettas och ha oss.
Och hur stark måste man vara för att få använda lösa vikter? Den avdelningen är konstant ockuperad av muskliga berg till individer som har biceps större än gemene mans huvud. Gör det inget annat än att vara på gymmet? Bor de där?
jaja, vad ska man göra? Varje gång jag går dit vill jag vända i dörren.

Gymet är väl en av det mer ytliga platser du kan befinna dig på där det är väldigt mycket kraftmätning.

Men dom allra flesta känner nog ungefär som du, vi är bara olika bra på dölja det, beroende på olika förutsättningar.

Fortsätt i samma stil som du gör så blir du snart mer hemma i den miljön och slutar tänka på det så mycket.

Träna på att sköta din egen grej.
Citera
2025-02-25, 11:39
Medlem
seaworthys avatar
nog tycker jag att dom flesta på gymmet går omkring och stirrar på andra. Det är blir liksom så i en sån lokal. Men sen är det nog få som bryr sig mer än så.
Citera
2025-02-25, 18:12
Medlem
Det här svaret gäller inte bara på gymet utan över allt: Ingen bryr sig om dig eller vad du pysslar med om du inte beter dig som ett psykfall.
Citera
2025-02-25, 18:45
Moderator
Kraftkarls avatar
Tråd "Osäker på gym- vad göra?" infogad

/Moderator
Citera
2025-02-26, 10:19
Medlem
Personligen valde jag av denna anledning att börja träna i en liten lokal,
så när de flesta är och jobbar eller studerar så passar jag på att träna.
Visst dömer jag mig själv som en vekling av denna anledning men på grund av min adhd så har jag svårt att inte förlora fokus på träningen när man märker hur folk kollar osv
Citera
2025-02-28, 18:22
Medlem
Crapmagics avatar
Hur många månader tar det att bygga en bredare hals?
Citera
2025-03-27, 16:20
Medlem
manfalangs avatar
Tja tänkte köpa något så jag kan förbättra min styrka när det gäller dips.

Såg dessa på Amazon och ProsourceFit Dip Stand Station. Tänkte höra någon av er prövat dessa eller liknande där varje ställning är en separat del så man kan ställa de lite hur man önskar.

Levde de upp till de höga förväntningarna?
Citera
2025-04-13, 18:49
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Är det värt att träna om man vet att man endast kommer att få 2-3 timmars sömn på natten sen eller borde jag skippa passet helt? Det är väl under sömnen som musklerna växer tänker jag.
Citera
2025-04-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Är det värt att träna om man vet att man endast kommer att få 2-3 timmars sömn på natten sen eller borde jag skippa passet helt? Det är väl under sömnen som musklerna växer tänker jag.

Ja varför inte. Finns ju inget som säger att musklerna skulle växa av ett pass. Sådana studier finns inte utan man vet bara konsekvenser över lång tid.
Om du är säker på det så har du kunskap inom träning på mycket hög nivå och har såpass erfarenhet att du inte behöver fråga typ. Kör du ett riktigt träningsprogram där man ökar vikterna med 2.5kg per pass i basövningarna så får du ju svart på vitt vad som funkar och inte.
Citera
2025-04-21, 21:39
Medlem
manfalangs avatar
När vet man när man ska öka en vikt? Finns bra tumregel när det dags steppa upp i hantelpress eller kanske köra fler reps? Målet är att bli stark inte muskelvolym utan styrka.
Citera
2025-04-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
När vet man när man ska öka en vikt? Finns bra tumregel när det dags steppa upp i hantelpress eller kanske köra fler reps? Målet är att bli stark inte muskelvolym utan styrka.

Det finns bra upplägg. De vanligaste och bästa är Stronglifts och Starting Strenght. De är gratis och roliga att köra om man vill testa på om man kan bli något inom styrketräning.
Citera
2025-04-22, 19:17
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det finns bra upplägg. De vanligaste och bästa är Stronglifts och Starting Strenght. De är gratis och roliga att köra om man vill testa på om man kan bli något inom styrketräning.
Ska kolla det på tuben och se vad jag kan hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in