Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
För att förstå hur jag tränar så kan jag säga att jag skriver ner alla resultat varje vecka och när jag väljer vikt så väljer jag en vikt som jag tror att jag kan göra 6-8 reps med och sedan kör jag så många jag kan. Ibland händer det att jag kommer upp i 13 reps, vilar, 10 reps, vilar 7 reps osv. När detta händer höjer jag vikten till nästa gång osv. Tyvärr är mina benpass dåliga och tränar inte med samma entusiasm som vid mina överkroppspass. Så tanken med mitt nya program är att tvinga mig själv att träna mer ben och bas samt tvinga mig själv att träna supertungt. Kan säga att jag aldrig tränat med "lätta vikter". Tidigare har jag kört reprange på 10-15 reps vilekt ger god kontakt.
Angående dina gener så svarar inte mina ben om jag inte kör riktigt tungt.. Jag vet inte om det har med att jag spelat fotboll hela livet. Var faktiskt rätt nöjd med mina ben redan innan jag började styrketräna och det var främst min mycket tunna överkropp som gjorde att jag började bygga muskler. Det stämmer att jag vill bygga muskler och styrka. Vill ha en stor bringa och två brödlimpor till axlar.
Jag tycker att du ska låta benpassen vara till en gång i veckan, och släng in marklyft så långt efter som möjligt. Kör du conventional, sumo eller hex-bar?
En bra variation kan t.ex. vara ben-pass måndag, sedan marklyft torsdag/fredag. Kom nu ihåg att marklyftet primärt är en benövning, även om rygg och hela kroppen sekundärt belastas.
Jag brukar värma upp med rygglyft, även innan knäböj, men också innan marklyft. Efter marklyft går jag på med tunga lats-drag med rodd-handtaget, detta är individuellt. Prova dig fram och känn att lats träffas, variera fram bredd och handtag och känn hur du får bäst kontakt.
Efter uppvärmning med rygglyft, sedan tunga marklyft och lats-drag är ryggen färdig. Man kan köra sittande rodd också, men tycker den belastar ländryggen dåligt. Man kan köra stående skivstångsrodd också, tycker också den belastar ländryggen dåligt.
Många hyllar sistnämnda övning, har förståelse för det. Men tittar du rörelsebanan så belastar den ländryggen onödigt mycket. Säl-rodd är annars nice, om ditt gym har den typen av bänk.
När jag är klar med ryggen går jag på fittmuskeln, biceps. Tränats sekundärt via marklyft och särskilt vid lats-dragen. Här skiter jag totalt i vikten, jag vill trötta ut muskeln maximalt och går på stora, tunga hantlar, "cheatar" upp lite men försöker hålla ryggen stabiliserad. Jag lägger set-vila kort, går på med lite lättare hantlar pö om pö, kör till failure, fortsätter. Målet här är att tömma fittmuskeln biceps totalt, och jag struntar i vikt jag curlar med, och jag struntar i reps.
Jag är gammal i gemet, och på äldre dar har man införstått att vissa övningar kanske inte är superbra att utföra som ung, även om dessa bygger massa bra. Stående skivstångsrodd är en av dessa övningar.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag själv styrketränade som satan när jag var yngre, det var nästan dagligen. Fick bra resultat, bra n00b-gains, men bästa resultaten jag fick var på äldre dagar. Tung träning med mycket basövningar, spred ut schemat och fick bra vila, åt som en häst.
Rep-range är snackerier. Du kan köra hög-reps för volym, eller låg-reps för styrka, men det spelar ingen roll om du inte får kontakt med muskelgruppen. Mind n' muscle-control, melonknullaren Kai Greene (gammal bodybuilder) var inte helt fel ute.
Låt musklerna återhämta sig lite mer. Kroppen vill inte ha muskler, det är extra energi som måste tillföras, stora muskler är onödigt. Man måste hitta en bra balans i sitt schema efter 1-2 års gedigen träning för att få fortsatta gains, och gärna efter ett par månader helt variera om och "schocka" musklerna.
Sist men inte minst, du kör axellyft/pressar? Fimpa det. Kör stående militärpress och maximera vikterna, du har fördel här också att kunna "fuska" upp sista repsen med en liten benknuff. Militärpressen brukar faktiskt räknas som en "basövning" senare år. Tränar stabiliserande bål- och ryggstruktur muskelmässigt (core).
Många av dessa muppiga bro-scheman är utformade av folk som kurar. Se till att vila stora muskelgrupper ordentligt, så kommer du se en bra ökning. Jag kan lova dig det!