Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
En stor kedja. Jag blev faktiskt provocerad. Inte många hundralappar en sådan kostar.
Den med trappan såg intressant ut. Finns dock inte så många trappor här där jag bor.
Ska sägas att jag kör tåhävningar här hemma kanske var tredje dag. Då endast med kroppsvikt. Men över hundra per vad. Märker att det hjälper.
Try it. Bättre ROM via trappsteg.
Tå-resningar är okej men tänk dig vidare i hur vaden faktiskt fungerar. Det är en extremt välutvecklad muskel, som är van vid half-reps i vadresningar, med din kropp som tyngd dagligen när du promenerar - och där många, många steg, utan att växa. Människan är en vandrande varelse, muskeln i sig har via evolution förfinats och blivit så pass effektiv att det skulle vara ett bakslag om den skulle tillväxa mer. Extra energi måste gå åt, mer vätska måste ansamlas, mer protein ska in och aminosyror måste tillverkas för att agera byggstenar i att upprätthålla en större vad-muskel än som behövs.
Titta t.ex. på korpulenta individers vader, gärna gubbar som är lite större. ENORMA, knappt någon fettprocent alls kring vaderna. Vaderna har inte tillkommit helt sonika, utan sakta men säkert byggts på för att kunna transportera en tyngre vikt dagligen...
Du kan enkelt spatsera 10 000 steg dagligen, inget händer. Vaden är så pass förfinad i sitt utförande, och så pass stark, så att den (kroppen) inte vill lägga en enda extra energireserv till att bygga upp sig i massa mer än den måste - jämfört med andra muskelgrupper. Vaden vänjer sig EXTREMT fort vid tyngre belastningar, hit men inte längre säger den. Du kan få viss fortsatt hypertrofi genom att utöka vikterna i din belastning för vadresningar på gymmet, men bäst tillväxt får du genom att genomföra moment som vaden INTE är van vid, som kroppen inte är van vid.
Kika t.ex. på kampsportare som har en stående bakgrund i t.ex. Karate. Här går man ned i en ganska jobbig semiliknande squat i "fight-stance" under längre tid. Blir det tungt för vaderna? Nej, men man är i en helt annan position än vad vaderna är vana vid.
Att bygga vader med dålig genetik, likt merparten "ectomorphs" som har spinkig muskelgenetik från grunden, särskilt vader, så är det MYCKET svårt att tillbygga vader. Även steroidbrukande bodybuilders med dålig genetik har svårt att bygga vader. Hemligheten är variation, variation och...variation.
Jag är själv ectomorph i grunden, pinnsmala vader. Stått och kört stående vadpressar som ung med rejäla vikter, inget händer. Det bästa gensvaret jag fick var när jag började cykla frekvent, men cyklingen blev så jävla trist i längden. Jag brukade ställa mig upp på pedalerna när jag hade bra fart, helt död, sedan köra vadresningar några 10 reps per ben. Prova detta. Låt bara inte vaderna vänja sig vid EN/ETT och samma utförande...
Lite långt och utdraget här, men vill förmedla kunskap och särskilt min empiriska sådan. Är ingen professor inom vadträning, detta är vad som fungerat för mig som haft, och har, sugrör till vader, men rätt muskliga.