2024-03-29, 22:49
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag orkar max 35 armhävningar i en repetition, så har det varit i 2 år nu, vad är det min kropp saknar för att kunna orka fler?

Inte är det core strenght iaf eftersom core strenght är det man bygger med just armhävningar

Du får börja träna lite mer avancerade övningar då. Armhävningar är bra men du kommer snabbt växa ur dom. Träna bänkpress eller militärpress som du kan överbelasta på ett helt annat vis.

Det du saknat är systematisk överbelastning.
Citera
2024-04-02, 23:11
Medlem
SithLordGrogus avatar
Hej! Jag har börjat köra ppl 6 dagar i veckan. Enligt TDEE borde jag äta ca 3200 kcal. Jag är ca 195 cm och väger 85kg. Jag snittar också 10000 steg per dag. Låter detta rimligt enligt er erfarna flashbackare?
Tack på förhand!
Citera
2024-04-03, 13:53
Medlem
TDEE är inte särskilt träffsäkert, testa dig fram, ligg på 3200 i en vecka och se vad som händer med din vikt, höj/sänk därefter.

Jag är 190cm 100kg, min TDEE visade 3650, jag började inte gå upp i vikt förens jag låg på 4700cal.. mao var min riktiga TDEE troligen runt 4200.
Citera
2024-04-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithLordGrogu
Hej! Jag har börjat köra ppl 6 dagar i veckan. Enligt TDEE borde jag äta ca 3200 kcal. Jag är ca 195 cm och väger 85kg. Jag snittar också 10000 steg per dag. Låter detta rimligt enligt er erfarna flashbackare?
Tack på förhand!
TDEE är inte särskilt träffsäkert, testa dig fram, ligg på 3200 i en vecka och se vad som händer med din vikt, höj/sänk därefter.

Jag är 190cm 100kg, min TDEE visade 3650, jag började inte gå upp i vikt förens jag låg på 4700cal.. mao var min riktiga TDEE troligen runt 4200.
Citera
2024-04-04, 20:52
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du får börja träna lite mer avancerade övningar då. Armhävningar är bra men du kommer snabbt växa ur dom. Träna bänkpress eller militärpress som du kan överbelasta på ett helt annat vis.

Det du saknat är systematisk överbelastning.
Okay, annars kan jag känna mig lite överbelastad i halsen redan, för ibland när jag gör mina 35 armhävningar blir jag extremt irriterad och sträv i halsen efteråt av torka, och det ligger kvar ett tag även efter att jag druckit vatten, vad är detta symtom på?
Senast redigerad av Crapmagic 2024-04-04 kl. 21:33.
Citera
2024-04-05, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Okay, annars kan jag känna mig lite överbelastad i halsen redan, för ibland när jag gör mina 35 armhävningar blir jag extremt irriterad och sträv i halsen efteråt av torka, och det ligger kvar ett tag även efter att jag druckit vatten, vad är detta symtom på?

Vad i hela världen pratar du om?
Citera
2024-04-08, 15:19
Medlem
Musikopps avatar
Har av olika anledningar inte tränat på snart tre år. Är 50+ och har lagt på mig några trivselkilon som jag via kosten håller på att slipa bort. I går körde jag igång ett enkelt 1-månads hemträningsprogram som jag hittade i en tidning. Man kör 6 övningar i 4 cirklar á 30 sekunder vecka 1 och 45 sekunder vecka två. Vecka 3 och 4 kör man i en minut men lägger även till hantlar.

Helsike så jobbigt det var! Orkade ärligt talat bara 3 av 4 cirklar och då var jag helt utpumpad. Noll kondis har jag. Men känner mig väldigt motiverad och ser detta som ett startskott. Idag har jag träningsvärk i baken och magen. De övningar som ingick pass nummer 1 var: knäböj, utfallssteg, sit-ups, reverse crunch, mountain climbers och armhävningar med armbågarna nära kroppen.

Vad kan jag förvänta mig av en månads träning på detta sätt? 16 pass. Ökad kondis och styrka, kanske någon viktnedgång?

Nästa pass blir tufft med denna enorma träningsvärk, men jag kommer köra på. Det märkliga är att nästa pass ska man köra s k Diamond push-ups! Även när jag för några år sedan gjorde 50 armhävningar i rad klarade jag nästan inga diamant. Kommer alltså inte funka nu heller. Hur tänkte de där? Vad gör jag istället? Vanliga smala eller något helt annat, typ tricepspress?
Citera
2024-04-12, 11:58
Medlem
Tips på övningar

Hej! Är nybörjare på gymmet och kör just nu med en metod att succesivt använda grejerna på gymmet, alltså:
1) hantlar
2) maskiner med färdiga vikter
3) kablar
4) smithmaskiner
5) skivstänger med färdiga vikter
6) större maskiner, tex benpress, hacklift
7) skivstänger
Tänkte köra dessa en månad var och är just nu klar med "nivå" 1. Så nu kommer jag börja med maskiner. Har ganska bra koll på maskinerna för ben men inte alls för överkroppen. Min split för veckan är ben-push-pull-mage/kondition. Såå till min fråga;
Kan ni tipsa om vilka maskiner med färdiga vikter (EJ kabelmaskiner) som är bra för överkroppen? Tack!
Citera
2024-04-12, 12:36
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ah, du kör mongo-metoden!

Men bröst, axlar, rygg, lats och mage. Dessa maskiner är bra för överkroppen.
Citera
2024-04-12, 13:21
Medlem
MASSAGATTIs avatar
oj oj oj ... vet inte vart jag ska börja .

Vad du kan börja med TS är att hyra en PT ( tränare) 2 timmar som lär dig träna.

Gör absolut INGENTING på gymmet innan du fått en PT.
Citera
2024-04-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
oj oj oj ... vet inte vart jag ska börja .

Vad du kan börja med TS är att hyra en PT ( tränare) 2 timmar som lär dig träna.

Gör absolut INGENTING på gymmet innan du fått en PT.

Äsh då räcker det inte att se på video instruktioner så att man gör rätt?
Citera
2024-04-12, 15:22
Medlem
En fråga.
Hur vet man om man har tränngsvärk eller någon inflammation/skada och behöver hoppa över träning/ta det lugnt?
Jag började träna ganska lätt för ett år sedan med rodd fram till aug.
Sen blev det uppehåll någon månad och sedan sept/okt har jag gymmat ett par ggr i veckan.
I höstas skaffade jag riktiga löparskor och började springa men fick ont. Tar nog i för mycket innan kroppen hinner med...
Nu har jag börjat igen med bara korta turer varvat med promenader. Springer bara ett par km max 3 ett par ggr i veckan.
Gymmet fortsätter jag med.
Men nu har jag ont som fan i höften. Vet inte om det är en muskel, senfästen eller själva höften som gör ont.
Msn har ju märkt att man upptäcker muskler som mqn inte visste att man hade. Träningsvärk i lår och mage är ju väldigt lätt att känna igen men en muskel inne kroppen vetifan.
Tog en vilodag på onsdagen och på torsdag var det bättre. Men idag efter gymmet känner jag det lite mer...

Så hur vet man? Ni som är erfarna kanske har något tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in