Citat:
Ursprungligen postat av
Killer-queen
Samma fråga som alltid kommer då: "behövs" för vad? Är man gymnast eller ska tävla i chins så bör den givetvis vara med, i andra fall är den kanske inte lika nödvändig. Du kan ju slänga upp förslaget på ditt schema i tråden om träningsscheman så ser man helheten bättre…
Sedan måste du inte köra alla övningarna på samma pass, det är någon fix ide folk har att de bara måste klämma in alla liknande övningar på precis samma dag. Varför? Säger inte nödvändigtvis att det är dåligt men många verkar mest göra det per automatik. Man kan tänka sig andra fördelar med mark och chins måndag, rodd på fredag eller nåt liknande…
Det var mer en allmän fråga. Eftersom man gör samma rörelse, fast ändå inte (Stångrodd/Latsdrag menar jag). Typ Militärpress / bänkpress, det är ju samma "rörelse" men militärpressen träffar axlarna mer än vad bänkpress gör, och bänkpress är ju således en mindre effektiv övning för att träna axlarna i jämförelse med militärpress.
Angående att dela upp, jag har testat det men det känns bättre att trycka in allt på samma pass.
Edit: För att förtydliga, om jag vill träna axlar ordentligt så kör jag militärpress, även om bänkpressen tar på axlarna. Det känns dock inte som att bänkpress tar lika mycket på axlarna, som stångrodden gör på latsen, och därför känns det mer vettigt att köra bänkpress trots militärpress. Medan latsdrag/chins inte känns lika nödvändigt när man kör stångrodd och marklyft.