2016-01-27, 10:11
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Varför då?

Ett vertikalt drag och ett horisontellt. Jag tycker dessutom att ländryggen får bra träning om man kör djupa stångroddar och knäböj.

Detta förutsatt att man ska hålla sig till bara två övningar då.
Citera
2016-01-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Lägg till latsdrag/chins så har du ett komplett upplägg.
Har tyvärr ingen maskin hemma så att jag kan göra lastdrag och kan inte göra chins för jag har ingen stång i taket eller vad det heter men jag ska träna i 6 månader nu och sen tänkte jag börja på gym för att kunna lyfta lite tyngre. Då är frågan igen om marklyft och skivstångsrodd tränar hela ryggen? Vill bara veta det så att jag inte bara får muskler på övre ryggen och inte på nedre haha.

http://www.muscles.se/styrkeovningar...ngar/marklyft/

http://www.muscles.se/styrkeovningar...kivstangsrodd/
Citera
2016-01-27, 11:09
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Har tyvärr ingen maskin hemma så att jag kan göra lastdrag och kan inte göra chins för jag har ingen stång i taket eller vad det heter men jag ska träna i 6 månader nu och sen tänkte jag börja på gym för att kunna lyfta lite tyngre. Då är frågan igen om marklyft och skivstångsrodd tränar hela ryggen? Vill bara veta det så att jag inte bara får muskler på övre ryggen och inte på nedre haha.

http://www.muscles.se/styrkeovningar...ngar/marklyft/

http://www.muscles.se/styrkeovningar...kivstangsrodd/

Ja det duger. Men det låter som att du inte kommer att använda särskilt tunga vikter när du tränar hemma så förvänta dig inte några större resultat, i synnerhet inte i marklyft.

Du kan lika gärna börja på gym nu istället för om 6 månader om ingenting står i vägen för det.
Citera
2016-01-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja det duger. Men det låter som att du inte kommer att använda särskilt tunga vikter när du tränar hemma så förvänta dig inte några större resultat, i synnerhet inte i marklyft.

Du kan lika gärna börja på gym nu istället för om 6 månader om ingenting står i vägen för det.

Jag är ganska svag och jag börjar försiktigt på 10 kg sen ökar jag med 2 kg varannan vecka :P
Citera
2016-01-27, 11:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Jag är ganska svag och jag börjar försiktigt på 10 kg sen ökar jag med 2 kg varannan vecka :P

Då kommer du köra på knappt 40kg om sex månader vilket garanterat är för lite för iaf marklyft.
Citera
2016-01-27, 12:17
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Har tyvärr ingen maskin hemma så att jag kan göra lastdrag och kan inte göra chins för jag har ingen stång i taket eller vad det heter men jag ska träna i 6 månader nu och sen tänkte jag börja på gym för att kunna lyfta lite tyngre.
En dörrtrapets lär lätt vara värt priset om du ska träna ryggen hemma i sex månader (och om du inte är allt för tung).
Citera
2016-01-27, 12:32
Medlem
Citat:
Bestäm inte i förväg när du ska öka. Öka istället vikten så fort du klarar det antal set och reps som du bestämt dig för att göra. Förslagsvis bör du köra 3-4 set x 5 reps om du håller dig till basövningarna marklyft och stångrodd. Klarar du 3x5 så bör du höja vikten direkt, vänta inte i två veckor. Det finns absolut ingen anledning att fortsätta lyfta en vikt som kroppen tycker är komfortabel och som du klarar lätt gång efter gång.
Citera
2016-01-27, 22:46
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Snabb fråga: "Behövs" chins/latsdrag egentligen om man kör marklyft och skivstångsrodd? Båda övningarna tar ju på latsen.

Har man kört riktigt tungt marklyft och på det skivstångsrodd så har man ju 0 energi till att göra chins/latsdrag. Gör man chins/latsdrag först kommer det gå ut över de andra två övningarna.
Citera
2016-01-27, 22:58
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Snabb fråga: "Behövs" chins/latsdrag egentligen om man kör marklyft och skivstångsrodd? Båda övningarna tar ju på latsen.

Har man kört riktigt tungt marklyft och på det skivstångsrodd så har man ju 0 energi till att göra chins/latsdrag. Gör man chins/latsdrag först kommer det gå ut över de andra två övningarna.
Samma fråga som alltid kommer då: "behövs" för vad? Är man gymnast eller ska tävla i chins så bör den givetvis vara med, i andra fall är den kanske inte lika nödvändig. Du kan ju slänga upp förslaget på ditt schema i tråden om träningsscheman så ser man helheten bättre…

Sedan måste du inte köra alla övningarna på samma pass, det är någon fix ide folk har att de bara måste klämma in alla liknande övningar på precis samma dag. Varför? Säger inte nödvändigtvis att det är dåligt men många verkar mest göra det per automatik. Man kan tänka sig andra fördelar med mark och chins måndag, rodd på fredag eller nåt liknande…
Citera
2016-01-27, 23:08
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Samma fråga som alltid kommer då: "behövs" för vad? Är man gymnast eller ska tävla i chins så bör den givetvis vara med, i andra fall är den kanske inte lika nödvändig. Du kan ju slänga upp förslaget på ditt schema i tråden om träningsscheman så ser man helheten bättre…

Sedan måste du inte köra alla övningarna på samma pass, det är någon fix ide folk har att de bara måste klämma in alla liknande övningar på precis samma dag. Varför? Säger inte nödvändigtvis att det är dåligt men många verkar mest göra det per automatik. Man kan tänka sig andra fördelar med mark och chins måndag, rodd på fredag eller nåt liknande…

Det var mer en allmän fråga. Eftersom man gör samma rörelse, fast ändå inte (Stångrodd/Latsdrag menar jag). Typ Militärpress / bänkpress, det är ju samma "rörelse" men militärpressen träffar axlarna mer än vad bänkpress gör, och bänkpress är ju således en mindre effektiv övning för att träna axlarna i jämförelse med militärpress.

Angående att dela upp, jag har testat det men det känns bättre att trycka in allt på samma pass.

Edit: För att förtydliga, om jag vill träna axlar ordentligt så kör jag militärpress, även om bänkpressen tar på axlarna. Det känns dock inte som att bänkpress tar lika mycket på axlarna, som stångrodden gör på latsen, och därför känns det mer vettigt att köra bänkpress trots militärpress. Medan latsdrag/chins inte känns lika nödvändigt när man kör stångrodd och marklyft.
Senast redigerad av Zizierzrogba 2016-01-27 kl. 23:12.
Citera
2016-01-28, 00:03
Medlem
Signaturums avatar
Har kört 5/3/1 ett tag nu, gillar upplägget väldigt mycket.
Däremot har jag aldrig riktigt fattat hur man ska göra när man behöver avrunda siffrorna.

Låt oss säga t.ex att uträkningen säger att jag ska ta 98,3 kilo i bänkpress, kvittar det ifall jag rundar av det till 97,5 eller 100?
Vad säger den gode herr Wendler?
Senast redigerad av Signaturum 2016-01-28 kl. 00:09.
Citera
2016-01-28, 00:39
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Har kört 5/3/1 ett tag nu, gillar upplägget väldigt mycket.
Däremot har jag aldrig riktigt fattat hur man ska göra när man behöver avrunda siffrorna.

Låt oss säga t.ex att uträkningen säger att jag ska ta 98,3 kilo i bänkpress, kvittar det ifall jag rundar av det till 97,5 eller 100?
Vad säger den gode herr Wendler?

Ja det kvittar i längden skulle jag säga.
Eftersom du ska satsa på att göra så många reps som möjligt i topseten kommer du ändå få ut något bra av träningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in