2015-01-05, 22:26
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lecont
Jag har bara en smith maskin på mitt gym på jobbet, ingen fristående skivstång.
Förlorar jag mycket på att köra StrongLifts5x5 på en smith? Bör jag köra hantelpress istället för bänkpress på smithen t.ex?

Mm, eller så kan du köra SS 3x5. Mark Rippetoe har sagt att det är okej att köra med hantlar, i en bra ton.

Dock ska vikten vara nära fail, det blir ju svårare att köra en linjär progression om du inte köper mikrovikter (med magnet) Varje set så går du upp med benen och lägger vikten på marken, dvs lite knäböj mellan sets.

Fast du kan ju följa schemat halvdant, egentligen ska man göra exakt som det står. Tills du har tillgång till ett bättre gym. Nästan alla övningar så ökar skaderisken om man kör i smith annars är det okej.
Citera
2015-01-06, 01:00
Bannlyst
Men om jag har nått den här platån och inte ökar, bygger jag muskler då fast jag sitter fast i denna platå och inte ökar?
Citera
2015-01-06, 01:55
Medlem
Kan man köra ett press/pull schema varannan dag under en deff tror ni? Jag har tränat för att bygga en bra grundstyrka under ett par månader nu, men är sugen på att deffa bort fettet.

Jag vill ta det lugnt med benen ett tag så att överkroppen kan komma ikapp storleksmässigt.
Citera
2015-01-06, 21:16
Medlem
797507975s avatar
Tunga knäböj, utfall, och mark är några bra övningar..
Citera
2015-01-06, 21:49
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihelv
Kan man köra ett press/pull schema varannan dag under en deff tror ni? Jag har tränat för att bygga en bra grundstyrka under ett par månader nu, men är sugen på att deffa bort fettet.

Jag vill ta det lugnt med benen ett tag så att överkroppen kan komma ikapp storleksmässigt.

Nej, skippa inte benen. Så du kan inte köra press/pull varannan dag.

Kanske om du tryckte dbollar under def..
Citera
2015-01-07, 00:11
Bannlyst
Killer Queen jag ska köra nu högre reps 8-12 , men ska jag fortfarande köra lika många set? Fattade inte riktigt vad du mena med sänka 10-20%, förklara gärna behöver verkligen hjälp, och bygger jag fortfarande muskler närjag nått en platå och inte ökar?
Citera
2015-01-07, 07:52
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Killer Queen jag ska köra nu högre reps 8-12 , men ska jag fortfarande köra lika många set? Fattade inte riktigt vad du mena med sänka 10-20%, förklara gärna behöver verkligen hjälp, och bygger jag fortfarande muskler närjag nått en platå och inte ökar?
1. Ta den övning (eller övningar) du fastnat i och räkna ut ditt 1 one-rep max här. Exempel:
2. Sänk till runt 60-80% av ditt one-rep max.
3. Gör högre reps på den vikten. Du bör minst kunna göra 8 reps och 3 set med bra form, med det bör samtidigt inte vara så lätt att du kan göra 16-17 reps…

4. Fortsätt träna progressivt på den vikten några veckor genom att addera fler reps och set.
Exempelvis kan det se ut så här:
5. När du tränat så några veckor och klarar typ 15 x 5 på den vikten kan du börja höja intensiteten progressivt, det vill säga lägga mer vikt på stången. Du går tillbaka till att köra "tungt" med lägre reps och mindre set, och det kan ske stegvis över några veckor.
Typ:
6. Fortsätt höj vikten på stången tills du når en ny platå och börja sedan om formeln.

Du kan läsa den här artikeln av Greg Nuckols för mer utförlig beskrivning av hur man lär sig periodisera sin träning. Receptet ovan är hans förslag, men det finns även andra system som typ 5/3/1 med ungefär samma princip.
Senast redigerad av Killer-queen 2015-01-07 kl. 08:01.
Citera
2015-01-07, 15:17
Bannlyst
Aha nu förstod jag, det sägs vara bra med en vecka ifrån gymmet också? Sen svara du inte på om jag fortfarande bygger massa när jag når en platå, Tack som fan
Citera
2015-01-08, 01:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
"Klassiskt träningsprogram" och "Practical programming" heter de två olika träningsprogrammen på SS. Vad är skillnaden, och vilken passar om man vill skaffa explosivitet?

Vilka vikter skulle passa till en nybörjare på 60kg för de övningar som finns i SS? Vad finns det för "regler" kring vikter? T.ex om jag känner att jag efter 5 reps enkelt kan fortsätta och göra X antal till vid första setet bör jag öka med hur mycket?
Citera
2015-01-08, 07:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
"Klassiskt träningsprogram" och "Practical programming" heter de två olika träningsprogrammen på SS. Vad är skillnaden, och vilken passar om man vill skaffa explosivitet?

Vilka vikter skulle passa till en nybörjare på 60kg för de övningar som finns i SS? Vad finns det för "regler" kring vikter? T.ex om jag känner att jag efter 5 reps enkelt kan fortsätta och göra X antal till vid första setet bör jag öka med hur mycket?

Ska du ha explosivitet ska du träna tyngdlyftning enbart, men det kräver att du går någonstans där folk kan lära dig teknik. Exempelvis en tyngdlyftningsklubb eller i värsta fall en crossfitbox.
Citera
2015-01-08, 13:51
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Explosivitet tränar man ju mest genom sprint samt hopp. Har du sånna där ställningar man kan hoppa upp till?

Eller man har det i sitt schema..

Practical programming innebär att det är mer för atleter, där har man chin-ups med mera. Båda två hamnar runt samma sak tror jag i alla fall.
Citera
2015-01-08, 15:36
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Du bör göra det som innehåller frivändning ("power clean"), då det i princip är som att hoppa med en skivstång. Jag tror att den kallas det klassiska SS-upplägget.
Citat:
SS har ett system för att hitta rätt vikt att jobba med:
1. Börja med tom stång och gör 5 reps.
2. Lägg på lite vikt och gör 5 till.
3. Fortsätt så och höj stegvis tills du känner att nästa vikthöjning nog kommer bli problematisk att göra 5 reps på.
4. Skriv ner vikten och gå vidare till nästa övning.
5. Nästa pass du kör värmer du upp och försöker sedan göra 5x3 på vikten du stannade på sist. Klarar du det så höj +2,5kg nästa pass. Klarar du inte så försök på samma vikt igen nästa pass. Missar du 5x3 två pass på raden så sänk vikten och börja om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in