2021-10-19, 16:57
Medlem
Ensundmans avatar
Jag har en enkel fråga: När man kör bänkpress, hur mycket väger egentligen själva stången? Det står på båda sidorna av stången att den väger 20kg. Betyder detta att just den sidan väger 20kg eller betyder det att stången väger 20kg totalt?
Citera
2021-10-19, 18:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensundman
Jag har en enkel fråga: När man kör bänkpress, hur mycket väger egentligen själva stången? Det står på båda sidorna av stången att den väger 20kg. Betyder detta att just den sidan väger 20kg eller betyder det att stången väger 20kg totalt?
20 kg totalt.
Citera
2021-10-22, 21:37
Medlem
Det är ca 2 km till mitt gym och jag har i tankarna på att börja jogga dit, lite extra kardio träning, och man blir uppvärmd på köpet, men hur är det att jogga hem efter ett gympass? Jag har hört att löpning efter styrketräning inte är optimalt, men om det är så pass kort sträcka och relativt lugnt tempo, är det okej eller ska jag traska hem?

Men jogga dit finns väl inga nackdelar med, eller tänker jag helt fel här? Help pls
Citera
2021-10-23, 11:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Det är ca 2 km till mitt gym och jag har i tankarna på att börja jogga dit, lite extra kardio träning, och man blir uppvärmd på köpet, men hur är det att jogga hem efter ett gympass? Jag har hört att löpning efter styrketräning inte är optimalt, men om det är så pass kort sträcka och relativt lugnt tempo, är det okej eller ska jag traska hem?

Men jogga dit finns väl inga nackdelar med, eller tänker jag helt fel här? Help pls
Det är med största sannolikhet inget som kommer påverka dina resultat i gymmet. Kan möjligen vara efter benpassen som det kommer gå trögare i löpningen. Annars hade jag inte reflekterat över detta, vill du jogga till och från så gör det.
Citera
2021-10-24, 10:13
Medlem
Hej! Jag har rätt värdelös core och tänkte börja varva min gymträning med plankan hemma för att träna upp den.

Är det bättre att köra plankan i repetitioner eller ska man bara pressa sig och stå så länge man kan i ett svep?
Citera
2021-10-25, 17:14
Medlem
gymr8ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxfemhundra
hej. började tidigare i veckan på friskis&svettis där jag kommer varva mellan gymmet och gympapassen.
dock är jag osäker på när det kommer till tiden.

Jag är i gymmet cirka en timme varje dag (kanske hoppar över på helgen), där jag springer på löpband, crosstrainer och även försöker styrketräna lite. men jag är orolig att det är alldeles för lite för att det ska visa resultat? måste man träna flera timmar per dag eller räcker det med en timme?

Jag har varit personlig tränare några år. En timme om dagen låter mycket.
Citera
2021-10-25, 17:15
Medlem
gymr8ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Hej! Jag har rätt värdelös core och tänkte börja varva min gymträning med plankan hemma för att träna upp den.

Är det bättre att köra plankan i repetitioner eller ska man bara pressa sig och stå så länge man kan i ett svep?

Plankan är en statisk övning och skapar inte styrka eller uthållighet i din core. Mvh
Citera
2021-10-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är med största sannolikhet inget som kommer påverka dina resultat i gymmet. Kan möjligen vara efter benpassen som det kommer gå trögare i löpningen. Annars hade jag inte reflekterat över detta, vill du jogga till och från så gör det.

Nä kommer inte jogga hem efter ett benpass, men då är det alltså grönt ljus inga negativa effekter direkt?

På tal om effekter, finns det något positivt med det? Att det blir som en mild stretching eller att blodet får cirkulera fritt och tillsätta mycket syre i musklerna, eller är detta en myt?
Citera
2021-10-26, 06:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Nä kommer inte jogga hem efter ett benpass, men då är det alltså grönt ljus inga negativa effekter direkt?

På tal om effekter, finns det något positivt med det? Att det blir som en mild stretching eller att blodet får cirkulera fritt och tillsätta mycket syre i musklerna, eller är detta en myt?
Du kan läsa mer om konditionsträning/styrketräning i denna artikel. Svarar nog på det mesta av det du efterfrågar.
https://www.styrkelabbet.se/styrka-o...ion-samtidigt/
Som sagt, det är inte optimalt och kombinera och i synnerhet inte för t.ex benpass om du försöker sträva efter maxstyrka. Men för gemene man så skulle jag absolut rekommendera konditionsträning till styrketräning och alla kan inte av, olika skäl, inte separera dessa. Det är inga dramatiska ökningar du går miste om samt det är en kort distans med låg intensitet. Oroa dig inte.
Senast redigerad av jpettersson1991 2021-10-26 kl. 06:30.
Citera
2021-10-27, 04:55
Medlem
Citat:

Kan ha en viss hämmande effekt vid styrketräning men däremot så är väger fördelarna av konditionsträning mer.
Undrar om man inte orkar köra längre i gymmet om man också tränar kondis, själv upplever jag det iaf så.

Dock tycker jag 2 km låter lite väl långt som uppvärming för ett gympass, och speciellt för någon som är en ovan löpare; jag hade nog gått till gympasset för att sedan jogga hem.
Citera
2021-10-27, 05:05
Medlem
Träningen går åt helvete, jag blir väldigt gasig av proteinpulver/kvarg/ägg etc.. måste ha fått känslighet mot laktos. Så nu vaknar jag upp i nätterna ibland med orolig mage, gaserna luktar fan värre än döden.

Jag är även nötallergiker - så jag undrar vad jag kan äta istället?
Hur rädd bör jag vara för överkonsumption av rött kött (500g max i veckan?)
1 burk tonfisk i veckan (rek halt kvicksilver)
Bönor är väl testo-döden vad jag har hört för oss män.

Vad finns då kvar? Lax, kyckling, hummus?
Läser hela tiden att all protein kan man få i sig via vanlig mat, men upplever det som svårt när magen blir helt förstörd av laktosen.
Citera
2021-10-27, 06:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Träningen går åt helvete, jag blir väldigt gasig av proteinpulver/kvarg/ägg etc.. måste ha fått känslighet mot laktos. Så nu vaknar jag upp i nätterna ibland med orolig mage, gaserna luktar fan värre än döden.

Jag är även nötallergiker - så jag undrar vad jag kan äta istället?
Hur rädd bör jag vara för överkonsumption av rött kött (500g max i veckan?)
1 burk tonfisk i veckan (rek halt kvicksilver)
Bönor är väl testo-döden vad jag har hört för oss män.

Vad finns då kvar? Lax, kyckling, hummus?
Läser hela tiden att all protein kan man få i sig via vanlig mat, men upplever det som svårt när magen blir helt förstörd av laktosen.
Köp laktosfria alternativ om du är laktosintolerant. Finns inte laktos i ägg förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in