2023-09-11, 21:41
Medlem
Hej!

Jag har tränat på gym 4-5 gånger per vecka sista halvåret och fått stora resultat. Jag är över 30, naturligt rätt spinkig och hade fram till ett halvår sen inga jättemuskler och samtidigt litegranna mage.

Just nu är jag på en nivå där de flesta skulle betrakta mig som rätt vältränad, börjar kunna se översta magrutorna, har lite bröst och biceps etc.

Jag är 174 cm lång och väger dock endast 63 kg, jag skulle gärna upp ca 7 kilo och undrar om någon har tips. Jag är i dagsläget noggrann med min kost, äter vassleprotein + kreatin, proteinrika måltider och håller nere på kolhydrater. Det verkar som att jag senaste månaderna tappat fett och ökat i muskler, men inte gått upp i vikt så mycket som jag hoppats på.

Någon som varit i samma sits eller har tips?
Citera
2023-09-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hej!

Jag har tränat på gym 4-5 gånger per vecka sista halvåret och fått stora resultat. Jag är över 30, naturligt rätt spinkig och hade fram till ett halvår sen inga jättemuskler och samtidigt litegranna mage.

Just nu är jag på en nivå där de flesta skulle betrakta mig som rätt vältränad, börjar kunna se översta magrutorna, har lite bröst och biceps etc.

Jag är 174 cm lång och väger dock endast 63 kg, jag skulle gärna upp ca 7 kilo och undrar om någon har tips. Jag är i dagsläget noggrann med min kost, äter vassleprotein + kreatin, proteinrika måltider och håller nere på kolhydrater. Det verkar som att jag senaste månaderna tappat fett och ökat i muskler, men inte gått upp i vikt så mycket som jag hoppats på.

Någon som varit i samma sits eller har tips?

Kul att du fått stora resultat! Det tyder på att du gör grejer rätt!

När det gäller att du vill gå upp mer i vikt så är det inte raketkirurgi direkt, ät mer än vad du gör redan. Om du tänker "detta äter jag en vanlig dag" och sedan lägger till 300-400kcal på det så kommer du ju gå upp i vikt. Om du orkar så tror jag det kan vara en idé att räkna kalorier ett tag för att få ett hum om hur mycket du behöver för att vara viktstabil. Förövrigt så är ju att tappa fett + öka i muskler typ det alla drömmer om så tycker inte du behöver vara så frustrerad över det.

Varför håller du nere på kolhydrater? Det är ju väldigt gynnsamt med kolhydrater när man tränar på gym och ännu bättre om man försöker gå upp i vikt.
Citera
2023-09-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Kul att du fått stora resultat! Det tyder på att du gör grejer rätt!

När det gäller att du vill gå upp mer i vikt så är det inte raketkirurgi direkt, ät mer än vad du gör redan. Om du tänker "detta äter jag en vanlig dag" och sedan lägger till 300-400kcal på det så kommer du ju gå upp i vikt. Om du orkar så tror jag det kan vara en idé att räkna kalorier ett tag för att få ett hum om hur mycket du behöver för att vara viktstabil. Förövrigt så är ju att tappa fett + öka i muskler typ det alla drömmer om så tycker inte du behöver vara så frustrerad över det.

Varför håller du nere på kolhydrater? Det är ju väldigt gynnsamt med kolhydrater när man tränar på gym och ännu bättre om man försöker gå upp i vikt.

Tack för svar och uppmuntrande ord!

Jag är väl egentligen lite rädd för att lägga på mig vikt som inte är muskler, därav jag hållit nere lite på kolhydrater. Om jag hade käkat mer kolhydrater hade jag kanske inte tappat fett samtidigt som jag ökar muskler?

Ska ta med mig ditt tips om att börja skriva upp det jag äter så man har det på papper!
Citera
2023-09-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Tack för svar och uppmuntrande ord!

Jag är väl egentligen lite rädd för att lägga på mig vikt som inte är muskler, därav jag hållit nere lite på kolhydrater. Om jag hade käkat mer kolhydrater hade jag kanske inte tappat fett samtidigt som jag ökar muskler?

Ska ta med mig ditt tips om att börja skriva upp det jag äter så man har det på papper!

Kolhydrater i sig gör inte att du magiskt kommer lägga på dig fett. Det är enbart det totala kaloriintaget som är intressant. Efter ett hårt gympass behöver man även fylla på glykogendepåerna för optimal muskeluppbyggnad, detta görs med kolhydrater. Du har dessutom inget extra värde i en enorm konsumtion av protein. Någonstans mellan 1,6-2,2 gram protein per kilo kroppsvikt räcker, mer protein än så ger ingen ökad effekt på muskelbyggandet.

En balanserad kost med protein, kolhydrater samt fett behövs för en fungerande kropp. Exakt vilken macro split som funkar för dig kan du ju experimentera fram men 30% protein, 25% fett och 45% kolhydrater kan nog vara en start. Möjligen kan du dra upp kolhydrater något och ner på fettet en aning, men det är också avhängigt din balansnivå samt vad du vill uppnå i termer av viktuppgång.
Citera
2023-09-24, 19:03
Medlem
eribabsis avatar
Riktig färskingfråga.

Är det pounds på Cybex viktsystem? Är på STC och bröstpressmaskinen har t.ex. 4.5, 11.5, 18, 25 till höger på plattan men till vänster på samma platta står det 10, 25, 40, 55. Bild på något liknande.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...YRehA&usqp=CAU
Citera
2023-09-24, 22:12
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Riktig färskingfråga.

Är det pounds på Cybex viktsystem? Är på STC och bröstpressmaskinen har t.ex. 4.5, 11.5, 18, 25 till höger på plattan men till vänster på samma platta står det 10, 25, 40, 55. Bild på något liknande.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...YRehA&usqp=CAU

Den ena är pounds och den andra är kilo.
Citera
2023-09-25, 14:26
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Den ena är pounds och den andra är kilo.
Fint. Tack! 🙏
Citera
2023-10-03, 15:24
Medlem
Hej
Har sprungit i 2 år och har då gått ner en hel del , nu sen 2 veckor så har jag börjat med styrketräning och jag gillar det och vill fortsätta ,men trots att jag inte äter onyttigt eller mer kalorier går jag upp i vikt inte jätte mycket men 2-3 kg på mindre än 2 veckor. Någon mer eller gör jag något fel?
Citera
2023-10-05, 04:44
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Hej
Har sprungit i 2 år och har då gått ner en hel del , nu sen 2 veckor så har jag börjat med styrketräning och jag gillar det och vill fortsätta ,men trots att jag inte äter onyttigt eller mer kalorier går jag upp i vikt inte jätte mycket men 2-3 kg på mindre än 2 veckor. Någon mer eller gör jag något fel?

Att man går upp eller ner ett par kilo är inget konstigt alls, vid mens till exempel. Skulle tippa att du binder mer vätska i kroppen när du börjat styrketräna.
Citera
2023-10-07, 16:42
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Hejsan. Jag ökade vikterna ganska mycket på min skivstång idag för marklyft och jag orkade mycket mer än vad jag tidigare kört. Blir dock lite nervös att stången ska gå sönder och jag hittar ingen info om vilken stång det är.

Jag hittade en gammal orderbekräftelse och där står det att jag köpte ett skolviktsset och att stången är 25mm och 145cm lång. Säger det er något?

Just nu har jag 83kg på den. Borde jag köpa en ny kanske för att vara på den säkra sidan

edit: Såg nu att skivstänger bara kostar ca 400kr så jag kanske köper en ny
Senast redigerad av IngenKlimatkris 2023-10-07 kl. 16:49.
Citera
2023-10-08, 13:49
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Hejsan. Jag ökade vikterna ganska mycket på min skivstång idag för marklyft och jag orkade mycket mer än vad jag tidigare kört. Blir dock lite nervös att stången ska gå sönder och jag hittar ingen info om vilken stång det är.

Jag hittade en gammal orderbekräftelse och där står det att jag köpte ett skolviktsset och att stången är 25mm och 145cm lång. Säger det er något?

Just nu har jag 83kg på den. Borde jag köpa en ny kanske för att vara på den säkra sidan

Ingen bra skivstång kostar 400kr... Du bör titta på begagnade kvalitetsstänger, finns säkert hur mycket som helst!
Citera
2023-10-10, 18:43
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris

Har för mig att maxvikten för de där stängerna brukar ligga runt 100 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in