2015-01-11, 14:39
Medlem
Rasiermessers avatar
1. Lås fast armarna så du inte drar med dem.
2. Böj huvudet så att hakan nuddar överdelen av bröstbenet/nederdelen av halsen.
3. När du utför övningen tänk att pannan ska mot låren, inte mot golvet. Detta gör att du krummar ryggen. Fokusera på att dra ihop magen (kan underlätta om du andas ut samtidigt).

Du ska inte ha rak rygg och sikta mot golvet, ryggen ska bli som en banan och pannan ska sträva mot låren. Därav den engelska benämningen crunch. Till skillnad mot exv. plankan där bålen är rak.
Citera
2015-01-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det du gör fel är ju att du ska använda magen. Sträck på dig.

Brösta upp dig, blunda, fokusera tankarna på magmusklerna och använd dem för att luta dig framåt. Går det inte så sänk vikterna. Det ska vara låga vikter!

Låga vikter? Magmusklerna är som vilken annan muskelgrupp som helst. Överbelastning och ca 10-12 reps gör susen

Tänk även på att inte vara FÖR statisk. Du kan labba med vikterna och även vinklarna när du gör dina crunches. Jag brukar börja med att ha ryggen något böjd och fokusera på att få pannan mot låren och sedan squeeza till rejält i bottenläget för att sedan på de 2-3 sista repsen per set verkligen se till att få max utsträck och känna hur blodet rusar igenom magmusklerna.

Avslutar ofta med halvreps från toppläge med max utsträckt läge och nästan halvt stå upp och fokusera på att curla ihop enbart de övre magmusklerna.

Det nedre partiet är lättare att komma åt genom att köra benlyft i en annan övning.
Citera
2015-01-11, 17:15
Medlem
Vilken variant av marklyft stressar korsryggen minst, raka eller rumänska?
Mvh
Citera
2015-01-11, 17:52
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Vilken variant av marklyft stressar korsryggen minst, raka eller rumänska?
Mvh
Sumo. Med den stilen blir ryggens vinkel mot golvet som mest upprätt, vilket innebär mindre påfrestning för korsryggen (men det blir istället mer jobb för benen).

Motsatsen stilmässigt till sumo blir då raka marklyft ("stiff leg") där knäna nästan är helt utlåsta, men där ryggen däremot kommer nästan i parallell vinkel med golvet.

Rumänska liknar mer raka marklyft, men det beror lite på hur djupt du går. Du slipper där även det svåraste momentet i marklyft, nämligen att få stången att röra sig från golvet (på gott och ont såklart).
Citera
2015-01-11, 22:40
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Grymt, ska lära mig värdena hos grundmaten.

Hur vet jag dock hur mycket jag behöver? Hur många gram behöver jag per 1000 kalorier t.ex, och hur många kalorier överhuvudtaget vet jag att ska ta in?

Räkna ut ditt kaloribehov. http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

Det fetmarkerade förstår jag inte riktigt vad du menar, men gissar på att du undrar hur mycket protein du ska få i dig? Generellt brukar man säga 1.2-2 g per kilo kroppsvikt är bäst för muskelbygge. Säg att du väger 80 kg, då vill du få i dig 120-160 g protein per dag. (Eftersom dom vanliga proteinkällorna alla ligger runt 20g protein per 100g ska du altså äta t.ex 700g kyckling = 140g protein för ditt dagliga behov)

Edit:
Eller frukost - 250 g kvarg 25g protein
lunch 200g kyckling 40g protein
mellanmål 2 ägg 15g protein
middag 300g nötfärs 70g protein
Samanlagt 150g protein, 1400 kcal. Fyll på med kolhydrater tills du kommer upp i ditt kaloribehov. ...Och lite grönsaker.

Snabbt räknat och avrundat för enkelhetens skull.
Senast redigerad av weiskorv 2015-01-11 kl. 22:55.
Citera
2015-01-11, 22:43
Preachercurls vertikalt ,skillnad?

Tjena jag undrar lite om det har någon skillnad alls om jag kör preachercurls hållandes vertikalt istället för med det vanliga horisontella greppet? Är det andra muskler som tränas samt kan jag skada andra muskler när jag håller vertikalt?

Anledning är att jag bröt handen för många år sedan och det har antagligen läkt ihop fel då jag inte riktigt kan vinkla handen så att jag kan hålla vertikalt.

Tacksam för svar!
Citera
2015-01-12, 08:45
Medlem
Letar efter en bra chinsstång (pull-up). Har ni några rekommendationer?

Hittade dessa, vet dock inte vilken man ska satsa på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2448240

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=851029
Citera
2015-01-12, 09:43
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Havrekalas

Ingen jätteskillnad. Att hålla handlatorna uppåt är mer effektivt för biceps. Annars är det samma muskler som arbetar.
Citera
2015-01-12, 09:59
Medlem
pezrulezhaakons avatar
General

Egentligen spelar det ingen roll. Det som kanske kan spela roll är att stången bör vara lite längre än 100cm om du är över ca 175cm. Bara så du har möjlighet att även hålla I_o_I grepp.
Citera
2015-01-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
General

Egentligen spelar det ingen roll. Det som kanske kan spela roll är att stången bör vara lite längre än 100cm om du är över ca 175cm. Bara så du har möjlighet att även hålla I_o_I grepp.

Ah, ok. Tack för ditt svar!
Citera
2015-01-12, 11:22
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrekalas
Tjena jag undrar lite om det har någon skillnad alls om jag kör preachercurls hållandes vertikalt istället för med det vanliga horisontella greppet? Är det andra muskler som tränas samt kan jag skada andra muskler när jag håller vertikalt?

Anledning är att jag bröt handen för många år sedan och det har antagligen läkt ihop fel då jag inte riktigt kan vinkla handen så att jag kan hålla vertikalt.

Tacksam för svar!

Med risk för att ha fel så tycker jag det låter som att det blir som en hammercurl. Inte lika effektivt men långt mycket bättre än inget. Underarmarna aktiveras mer men skaderisken är inte högre.
Citera
2015-01-12, 16:42
Bannlyst
får man stora biceps av att enbart köra bicep curls? utan att träna andra delar av kroppen? jag är fullt medveten om att det kan öka skador och sånt men jag menar bara om det är så? sen undrar jag ungefär hur mycket man ska ta varje curl och rep, jag väger 80 kg och kör 20 kg curls med rätt teknik medans jag kan köra 40 kg men inte alls komma upp lika långt med armarna, vad ger mest resultat 20 eller 40 kg? jag kör också 14 gånger är det reps? 14 reps?

edit: är det skillnad på stående rodd och bicep curls? för jag känner att det blir mer som stående rodd på 40 kg eftersom jag inte orkar komma upp, sen undrar jag bara en sak till, måste man verkligen äta så mycket efter ett sådant simpelt pass som jag just beskrev? är det viktigt på att verkligen äta direkt efter eller är det när man kommer upp i mer seriösa nivåer? jag menar kan jag äta som vanligt? säg att jag tränar kl 16 kan jag skppa mat efter direkt och inte äta förens middag som jag brukar tillaga ca 21 eller är det bra att bara ta något litet vad som helst t.ex en smörgås?
Senast redigerad av centerban 2015-01-12 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in