2020-10-02, 01:11
Medlem
kukflashs avatar
När börjar man se resultat egentligen? Har börjat träna efter ett långt uppehåll men har aldrig fått den där nybörjarboosten som alla verkar få.. Räknar jag pass från juni så har jag tränat 16 gånger ungefär 1 timma varje pass. Då kör jag hårt dessutom.
Citera
2020-10-02, 05:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
När börjar man se resultat egentligen? Har börjat träna efter ett långt uppehåll men har aldrig fått den där nybörjarboosten som alla verkar få.. Räknar jag pass från juni så har jag tränat 16 gånger ungefär 1 timma varje pass. Då kör jag hårt dessutom.
Har du tränat 16 gånger sedan juni? Träna mer. Hitta ett vettigt upplägg som du tycker verkar intressant och roligt. Sköter du det plus saker och ting utanför gymmet, någorlunda bra, så kommer resultaten med tiden. Så som du tränar nu är ju knappt 1 pass/veckan, vilket är alldeles för lite om man är ute efter någon form av resultat.
Citera
2020-10-02, 05:56
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:

Vet ej vad du menar när du skriver nybörjarboosten. Men du borde verkligen träna mer än 1 gång i veckan, det är nog skälet till att du inte ser resultat.
Citera
2020-10-02, 09:30
Medlem
Citat:

Det sägs att man ska träna varje muskelgrupp 2 gånger i veckan för bästa resultat.
Jag kör 4 gånger i veckan, 2 överkropps pass och 2 underkroppspass.

Såg bra resultat redan efter 3 månader. Resultaten 10 månader senare har överträffat mina förväntningar.
Citera
2020-10-06, 12:29
Medlem
Är det dåligt om man sällan får träningsvärk? Har tränat ca 12 månader nu, 6 dagar per vecka. Känns som jag typ aldrig får träningsvärk längre, även när jag kör pisshårda pass och flera övningar till failure. Betyder det att jag måste strukturera om min träning? Tycker mig fortfarande se skillnad i spegeln och blir starkare, men känns på något sätt som att jag inte tränar tillräckligt hårt om jag inte får värk dagen efter. Kan det vara så?
Citera
2020-10-06, 13:02
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Är det dåligt om man sällan får träningsvärk? Har tränat ca 12 månader nu, 6 dagar per vecka. Känns som jag typ aldrig får träningsvärk längre, även när jag kör pisshårda pass och flera övningar till failure. Betyder det att jag måste strukturera om min träning? Tycker mig fortfarande se skillnad i spegeln och blir starkare, men känns på något sätt som att jag inte tränar tillräckligt hårt om jag inte får värk dagen efter. Kan det vara så?

Jag anser inte att det är något dåligt eller läst om det. Kroppen anpassar sig och blir van, så ju oftare man tränar en muskel upplever man mindre träningsvärk. Så har det alltid varit för mig.

Eftersom du nämner att du fortfarande utvecklas muskulärt och blir starkare så ligger du vid en bra mängd träning och återhämtning, troligen.

Sen beror lite på hur man definierar failure. Men har alltid upplevt mig ömmare i kroppen efter mycket högreps, nära/till failure. Men att inte få träningsvärk är inget att oroa dig för. Hellre vara tacksam för att det inte förhindrar dig i vardagen.
Citera
2020-10-13, 01:13
Medlem
Eftersom jag är två meter lång är jag tvungen att ha knäna böjda bakom mig när jag gör pull-ups. Är det lättare än med sträckta ben eller tvärtom? Jag tenderar dessutom att ej behålla samma position under hela repetitionen, inte så att jag skapar momentum men benen känns aningen mer sträckta i toppläget än i bottenläget på grund av att tyngdpunkten förflyttas, vilket känns som fusk då jag ej flyttar hela kroppens tyngd fulla distansen i och med detta. Antar att Pull-ups med L-form kan vara en bra lösning på detta?
Senast redigerad av johnaldinho 2020-10-13 kl. 01:16.
Citera
2020-10-14, 17:09
Medlem
Rodjas avatar
Hej ni som kan!

Vad är det för träningsmaskiner jag ska
träna på för att kunna sträcka upp armarna
mer så att de, (armarna) befinner sig bakom
huvudet?

Har kollat runt men får inte riktigt svar...
Ni som tränar på gymlokaler och/eller kan
kroppen, jag lyssnar gärna på råd.

Är svag i axlarna.
Är jag inne på rätt väg om jag tänker mig
att dra vikter sidledes/uppåt med raka armar?

Armhävningar stärker väl musklerna framtill?
Jag vill stärka skuldrornas muskler så att jag
blir mer flexibel med armarna bakåt.

Tack på förhand/Rodja
Citera
2020-10-14, 17:35
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Hej ni som kan!

Vad är det för träningsmaskiner jag ska
träna på för att kunna sträcka upp armarna
mer så att de, (armarna) befinner sig bakom
huvudet?

Har kollat runt men får inte riktigt svar...
Ni som tränar på gymlokaler och/eller kan
kroppen, jag lyssnar gärna på råd.

Är svag i axlarna.
Är jag inne på rätt väg om jag tänker mig
att dra vikter sidledes/uppåt med raka armar?

Armhävningar stärker väl musklerna framtill?
Jag vill stärka skuldrornas muskler så att jag
blir mer flexibel med armarna bakåt.

Tack på förhand/Rodja

Så här kan en sån maskin se ut: https://images.app.goo.gl/p5ecB7SLZHruXfGy6

Du kan även göra övningen med en stång eller hantlar, ståendes eller sittandes. Och pressas i en riktning uppåt.

Det som du nämner att dra armarna åt sidan skal inte dras upp över axelhöjd, en isolerande övning för mellersta axelfibrerna.

Sedan har axeln ett huvud för bakre som går ihop mycket med ryggen.
Citera
2020-10-14, 18:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Så här kan en sån maskin se ut: https://images.app.goo.gl/p5ecB7SLZHruXfGy6

Du kan även göra övningen med en stång eller hantlar, ståendes eller sittandes. Och pressas i en riktning uppåt.

Det som du nämner att dra armarna åt sidan skal inte dras upp över axelhöjd, en isolerande övning för mellersta axelfibrerna.

Sedan har axeln ett huvud för bakre som går ihop mycket med ryggen.
Tack så jättemycket för länk och svar!👍🏻🤗
Citera
2020-10-15, 09:54
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Tack så jättemycket för länk och svar!👍🏻🤗

Varsågod, och lycka till med träningen!
Citera
2020-10-18, 12:02
Medlem
Jag har nyligen börjat gymma och vill gärna köra en del bålträning. Men jag klarar t.ex inte av plankan alls, för jag börjar svanka supermkt direkt.

Jag vill gärna kunna köra sånna övningar, men svårt då jag bara svankar i dom hela tiden. Är lite överviktig och jobbar för att gå ned i vikt, tänker att det kan underlätta. Men själva frågan: Ska jag fortsätta med plankan trots extrem svankning, eller ska jag först gå ned i vikt och sen köra plankan mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in