Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-14, 21:43
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Jag känner också till det där med ländryggen, men aldrig sett eller hört talas om att någon skadat sig i brbpressen. Jag tror det är ovanligt. Maskiner kan vara skadliga när man överbelastar, men just överbelastning är väl mest lindriga skador som man lätt lär sig från?
Ja, det var små reps.

Beror ju på, det kan komma smygandes och leda till en diskbuktning framöver, särskilt om man inte kör basövningar med fria vikter annars. Vanlig knäböj sätter ju t.ex. stor belastning på stabiliserande muskulatur i core och ländrygg som är viktigt att bygga från grunden.

Skaderisk och om övningen är bra, det varierar som sagt mycket från benpressmaskin till benpressmaskin.

Tja, behöver inte vara just p.g.a. överbelastning i sig utan att rörelsebanan inte är naturlig och att viktig stabiliserande muskulatur inte utvecklas. Felaktigt tryck på ländryggens diskar kommer smygandes och vips står man där med ett diskbråck. Men visst, kör man benpress som komplement och vet hur man ska positionera sig korrekt, absolut, inga problem, kör på. Däremot kan den aldrig konkurrera vs knäböj som benövning.

Körde själv mycket benpress som yngre och undvek knäböj, tror det är lätt att skjuta sig själv i foten lite där.
Citera
2022-02-15, 15:13
Medlem
Hej-Partys avatar
Hej! Behöver gå ner ca 30kg och har gymmat varannan dag nu i en månad. Funkar bra, känns till och med kul.

Givetvis vill jag bli starkare och mer muskulös samtidigt som jag tappar fett. Jag har förstått det som att det viktigaste då är att få i sig protein.

Så min fråga är
Kan jag äta ca 1500 kcal per dag (äggmacka, avocado, ceasar sallad mm) och sen trycka i mig typ 5 skopor protein shake med mjölk (optimum nutrition 100% whey) ? Utspridda under dagen.
Eller är det på något sätt negativt med så många proteinshake per dag?
Senast redigerad av Hej-Party 2022-02-15 kl. 15:18.
Citera
2022-02-15, 16:19
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Hej! Behöver gå ner ca 30kg och har gymmat varannan dag nu i en månad. Funkar bra, känns till och med kul.

Givetvis vill jag bli starkare och mer muskulös samtidigt som jag tappar fett. Jag har förstått det som att det viktigaste då är att få i sig protein.

Så min fråga är
Kan jag äta ca 1500 kcal per dag (äggmacka, avocado, ceasar sallad mm) och sen trycka i mig typ 5 skopor protein shake med mjölk (optimum nutrition 100% whey) ? Utspridda under dagen.
Eller är det på något sätt negativt med så många proteinshake per dag?
Mjölk+proteinpulver utgör en hel del kalorier som du måste ta med i beräkningen, men 5 skopor pulver är i sig inte något särskilt du behöver bekymra dig om. Jag har själv tryckt i mig 6 skopor per dag de senaste 1,5 åren, inga problem så länge du inte är laktosintolerant.
Citera
2022-02-15, 21:31
Medlem
Har tränat ca 2 år nu och har lagt på mig en betydande massa muskler. Bor precis bredvid gymmet så har snittat 5-6 dar i veckan under dessa två år. Men nu måste jag flytta och börja jobba mer på annan ort så kommer inte kunna gymma lika frekvent. Är sugen på att testa ett renodlat styrkeprogram typ 5x5 eller starting strenght, 3 pass i veckan. Kommer jag förlora muskelmassa om jag går från 5-6 dar i veckan till 3? Dum fråga kanske men jag tänkte om kroppen är van med 6 dar och så tappar man muskler om man går ner till 3. Hoppas ni förstår frågan.
Citera
2022-02-16, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Har tränat ca 2 år nu och har lagt på mig en betydande massa muskler. Bor precis bredvid gymmet så har snittat 5-6 dar i veckan under dessa två år. Men nu måste jag flytta och börja jobba mer på annan ort så kommer inte kunna gymma lika frekvent. Är sugen på att testa ett renodlat styrkeprogram typ 5x5 eller starting strenght, 3 pass i veckan. Kommer jag förlora muskelmassa om jag går från 5-6 dar i veckan till 3? Dum fråga kanske men jag tänkte om kroppen är van med 6 dar och så tappar man muskler om man går ner till 3. Hoppas ni förstår frågan.

Du kommer öka muskelmassan om du istället kör 3 dagar (du hade för få dagar att växa på med förra programet). Sen är ju Starting Strenght ett bättre program än det du måste kört tidigare. Vet inte om du känner till att SS är bland de mest populära träningsprogramen. Det är inte för att det är dåligt eller enkelt, utan bygger mest massa och styrka på dem (klarar man 150kg långsamt med stop i knäböj så är man dock på en annan nivå redan men tycker man det verkar tungt så räknas man antagligen som nybörjare trots att man tror något annat själv).
SS är bland de vanligaste programen man börjar med när man bestämmer sig för att köra seriöst så därför är det vanligt. Sen om du pallar det är ju en annan sak så var beredd på att få kämpa mer med träningen nu.
Men resultaten är värt det då man kommer få fin symmetri och växer på rätt ställen. Det är tufft för alla och svårt som helvete, men ha människor runt dig och ta hjälp vid funderingar.
SS är lite som att gå grundskolan. Bemästrar du SS så har du öppnat chanserna att läsa vidare på de finare universiteten och då börjar det riktigt roliga! Behöver du avsätta 3 år av dina träningsår så var inte rädd för det. Det är inte bortkastat. Tar det mindre tid så är det bara en bonus kan jag tycka. Anledningen att jag säger att det kan ta tid är för att din kropp kanske har svagheter som gör att du inte klarar att genomföra någon av övningarna. Det är vanligt och då investerar man tid åt att fixa det. Sådant märks när man kommer upp i de tunga vikterna. Det är de som bygger så det är viktigt att man kan prestera på hyfsat tunga vikter. De flesta har kroppar som klappar ihop som ett korthus när man lassar på och du vill inte vara en förlorare så följ schemat till 110% hela tiden. När saker dyker upp så fråga. Kom ihåg det för den biten verkar människor ha svårt med
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-16 kl. 08:45.
Citera
2022-02-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du kommer öka muskelmassan om du istället kör 3 dagar (du hade för få dagar att växa på med förra programet). Sen är ju Starting Strenght ett bättre program än det du måste kört tidigare. Vet inte om du känner till att SS är bland de mest populära träningsprogramen. Det är inte för att det är dåligt eller enkelt, utan bygger mest massa och styrka på dem (klarar man 150kg långsamt med stop i knäböj så är man dock på en annan nivå redan men tycker man det verkar tungt så räknas man antagligen som nybörjare trots att man tror något annat själv).
SS är bland de vanligaste programen man börjar med när man bestämmer sig för att köra seriöst så därför är det vanligt. Sen om du pallar det är ju en annan sak så var beredd på att få kämpa mer med träningen nu.
Men resultaten är värt det då man kommer få fin symmetri och växer på rätt ställen. Det är tufft för alla och svårt som helvete, men ha människor runt dig och ta hjälp vid funderingar.
SS är lite som att gå grundskolan. Bemästrar du SS så har du öppnat chanserna att läsa vidare på de finare universiteten och då börjar det riktigt roliga! Behöver du avsätta 3 år av dina träningsår så var inte rädd för det. Det är inte bortkastat. Tar det mindre tid så är det bara en bonus kan jag tycka. Anledningen att jag säger att det kan ta tid är för att din kropp kanske har svagheter som gör att du inte klarar att genomföra någon av övningarna. Det är vanligt och då investerar man tid åt att fixa det. Sådant märks när man kommer upp i de tunga vikterna. Det är de som bygger så det är viktigt att man kan prestera på hyfsat tunga vikter. De flesta har kroppar som klappar ihop som ett korthus när man lassar på och du vill inte vara en förlorare så följ schemat till 110% hela tiden. När saker dyker upp så fråga. Kom ihåg det för den biten verkar människor ha svårt med

åh tack för ett grymt svar!
Har bestämt mig för att köra strong lifts 5x5 istället. Är ju ganska liknande program men tycker det verkar lite roligare. Squats är verkligen min svaga sida, känner mig otroligt svag där, småtjejer på gymmet squattar lika tungt som jag haha. Så ska bli intressant att börja köra tunga squats tre dar i veckan 5x5. Ska starta nästa vecka. återkommer med en uppdatering!
Citera
2022-02-16, 20:51
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Har bestämt mig för att köra strong lifts 5x5 istället. Är ju ganska liknande program men tycker det verkar lite roligare. Squats är verkligen min svaga sida, känner mig otroligt svag där, småtjejer på gymmet squattar lika tungt som jag haha. Så ska bli intressant att börja köra tunga squats tre dar i veckan 5x5. Ska starta nästa vecka. återkommer med en uppdatering!

Det är just "svagheterna" som gör att du kommer få potent tillväxt, särskilt gällande squats, när du sätter igång och utför dem. Skitbra övning dessutom för att skicka ut tillväxthormon i hela kroppen och öka testosteronet. Sedan ska du inte bry dig om vad andra tar för vikt, du kan jobba på lägre vikter och få bra resultat ändå, utför övningen strikt och kör ass2grass. När du börjar bli starkare kan man gå lite under parallell, men bäst är ju att variera om man nu inte är ute efter att lyfta så tungt som möjligt - vilket du inte gör vid ass2grass.
Citera
2022-02-17, 08:04
Medlem
Citat:

Inga problem! Ja, det gör du rätt i. ingen större skillnad mellan SS och SL egentligen. Börja med 0kg på stången nu som det står, så du får med alla små muskler i kroppen från början.
Läs igenom hela manualen i PDF från Medi om Stronglifts som finns gratis. Det är bara 50 sidor totalt, men kosten och allt viktigt nämns där. Du hittar guider med genomförandet för samtliga övningar längst bak.
Rensar du hårddisken i hjärnan och läser allt några gånger och tar till dig det som står där så kommer det säkert gå bra. Jag körde också igenom SL. Du behöver inte uppdatera utan försök ta tag i alla frågor direkt för jag tror du kommer ha många funderingar.
Jag är mest aktiv på morgonen då jag alltid är i gymmet då ifall du vill fråga mig något. SL är det enda programet jag har erfarenheter av så jag coachar lite i det. Men hjälper mest till med frågor.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-17 kl. 08:20.
Citera
2022-02-22, 14:19
Medlem
Hejsan alla här på FB jag har börjat med ett shcema push pull legs

mitt shcema är
mån push
tis: pull
ons: legs
tors vila
fre push
lör pull
sön legs

Då undrar jag om det räcker med 2-3 övningar på varje muskel grupp så ex en push dag

3 övningar på bröst, 3 övningar på axlar, kanske 2-3 övningar på triceps.

och på pull 3 övningar på rygg, och 2-3 övningar på biceps
Citera
2022-02-23, 17:39
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlig456

mitt shcema är
mån push
tors vila
fre push
lör pull
sön legs

Då undrar jag om det räcker med 2-3 övningar på varje muskel grupp så ex en push dag

Jag hade sagt att det räcker, om du t.ex gör övningarna du nämner blir det 3 sets på isolerade muskler och 6 övningar där du säkert taxerar närliggande muskler från övningarna ändå. Huvudsakligen har du ett seriöst schema så om du gör allt rätt är det svårt att "misslyckas".
Citera
2022-02-24, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlig456

mitt shcema är
mån push
tors vila
fre push
lör pull
sön legs

Det är inte så man gör. Vill du lära dig hur man ska tänka och vilka övningar som är de bästa så får du utbilda dig. De flesta går dock via en PT eller någon annan kunnig för att få ett träningsprogram som tar dem till nästa nivå.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-24 kl. 06:32.
Citera
2022-02-25, 09:45
Medlem
Kan någon svara på denna fråga angående gym och kost?

Hej! Är newbie när det gäller gym men funderade på en sak när jag gymmade idag. Jag brukar köra 2 st muskelgrupper/pass och brukar därför vara i gymmet ett bra tag, cirka 2-2,5 timmar. När jag tränar min andra muskelgrupp brukar det ta cirka 1,5 timme. På nätet står det att man ska äta protein direkt efter ett träningspass. Innebär det att första muskelgruppen får sämre resultat eftersom jag äter cirka 2 timmar efter jag har avslutat första muskelgruppen? Det jag menar är att det hinner gå ett bra tag från att man har tränat klar första muskelgruppen tills man äter maten. Hoppas ni förstår vad jag menar haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in