2015-01-10, 19:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Grovt förenklat:
Rött kött (nöt, lamm, fläsk) 200 kcal/100 g -20g protein
Kyckling & vit fisk 150 kcal/100 g -20g protein (Lax vet jag inte/bryr mig inte för jag tycker inte om lax)

Pasta 350 kcal/100g
Ris 100 kcal/100g
Potatis 75 kcal/100g

Sås generellt en jävla massa kcal. Grönsaker inte så mycket.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx Har kollat där och rundat av för att det ska bli enklare att räkna.
Ha det i bakhuvet när du käkar så ska det nog gå bra.

Det jag gör är att göra en jävla massa matlåtor. Jag räknar på hur mycket kcal jag vill äta varje måltid och sen köper jag mat till 3-5 matlådor och delar upp det. På så vis blir inte varje måltid räknad men samanlagt över veckan har jag i genomsnitt fått i mig det jag vill/ska. Och då gör det inget om lådan jag äter på måndag är 200 kcal mer än den jag äter på t.ex onsdag. Jag gör detta med all mat jag köper, dvs tänker i portioner när jag handlar.

Fördelen är att inte behöva laga mat så ofta och det är ett ganska enkelt sätt att hålla koll på hur mycket man äter. Nackdelen är att det blir ganska tråkigt att äta samma mat flera dagar i veckan.
Grymt, ska lära mig värdena hos grundmaten.

Hur vet jag dock hur mycket jag behöver? Hur många gram behöver jag per 1000 kalorier t.ex, och hur många kalorier överhuvudtaget vet jag att ska ta in?
Citera
2015-01-10, 20:06
Medlem
MentosFruitcores avatar
Fler frågor:

Bänkpress och knäböj har jag inte så stora problem med vad gäller tekniken. Vid bänkpress trycker nerven i armbågen lite, men det försvinner förmodligen senare. Problemet ligger i marklyft. Jag känner mig osäker på tekniken. Problemet är att jag inte har så tunga vikter, och därmed måste böja mig ner mer än vanligt, och då blir jag osäker på hur ryggen ska hållas. Jag försöker svanka, men det känns som om ryggen tar skada på fel sätt när jag lyfter. Jag läste SLs guide om marklyft, någon som kan dela med sig tips och trix kring marklyft?

Nu har jag precis börjat, och det är väl enkelt att motivera sig nu i början, men hur gör ni rutinerade för att motivera er att gå till gymmet? Brukar ni sätta upp regler för er själva, eller?

Tack för svar
Citera
2015-01-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Nu har jag precis börjat, och det är väl enkelt att motivera sig nu i början, men hur gör ni rutinerade för att motivera er att gå till gymmet? Brukar ni sätta upp regler för er själva, eller?

Tack för svar

Den dag du börjar känna att kläderna sitter bättre, då du börjar se resultat på kroppen och då du börjar känna av de alla positiva effekterna från träningen så blir det som en drog att få komma och träna ännu mer!
Citera
2015-01-10, 23:16
Medlem
sweden_lands avatar
Hej. Jag är stelopererad för skolios. Jag kan alltså inte börja ryggen åt något håll från övre sidan av höften, hela vägen upp till nacken.
Jag vet att för att maximera sidbålen så ska man ju helst rotera och böja överkroppen, precis så som muskeln snett ligger över revbenen. Men kan man inte göra några övningar som på något sätt sätter press på muskeln?

Tldr; Kan man träna yttre sidbålen (obliques) utan att behöva inkludera rotation?
Citera
2015-01-10, 23:25
Medlem
RaAviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
5x5 är inget programm för muskelbygge, så ja du ska satsa på att träna explosivitet samt med nervsystemet. Inte så mycket med musklerna.

5x5 aka stronglift är alltså ett dåligt program för styrka och muskel bygge menar du?
Senast redigerad av RaAvius 2015-01-10 kl. 23:29.
Citera
2015-01-10, 23:36
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej. Jag är stelopererad för skolios. Jag kan alltså inte börja ryggen åt något håll från övre sidan av höften, hela vägen upp till nacken.
Jag vet att för att maximera sidbålen så ska man ju helst rotera och böja överkroppen, precis så som muskeln snett ligger över revbenen. Men kan man inte göra några övningar som på något sätt sätter press på muskeln?

Tldr; Kan man träna yttre sidbålen (obliques) utan att behöva inkludera rotation?

Ja de tränas vid bla. crunchrörelser också.
Citera
2015-01-10, 23:37
Medlem
RaAviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaAvius
5x5 aka stronglift är alltså ett dåligt program för styrka och muskel bygge menar du?
och har nån en aning om hur mycket protein man borde få i sig om dagen med det här schemat är det 2xkroppsvikt som gäller för optimalt med gains
Citera
2015-01-11, 00:39
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja de tränas vid bla. crunchrörelser också.
Tack för svaret. Jag kan dessvärre inte göra crunches, men situps kan jag göra.
Citera
2015-01-11, 12:39
Medlem
Gör fel på Cable crunches..

Hej när jag gör cable crunches så känner jag ingenting på magen nästan, jag har kollat många klipp och studerat noga men det är fortfarande nånting jag gör fel, känns nästan som jag tränar armar när jag kör den, irriterande är det och vad fan gör jag för fel?
Citera
2015-01-11, 13:06
Medlem
Det du gör fel är ju att du ska använda magen. Sträck på dig.

Brösta upp dig, blunda, fokusera tankarna på magmusklerna och använd dem för att luta dig framåt. Går det inte så sänk vikterna. Det ska vara låga vikter!
Citera
2015-01-11, 13:36
Medlem
smurflers avatar
Testa att göra övningen i en fjärdedel av hastigheten och håll kvar i bottenläget där du "spänner" magen. Det kommer göra susen skall du se.
Citera
2015-01-11, 14:23
Medlem
Tänk på att ryggen ska böjas. Det du troligtvis gör är att håller ryggen rak och endast använder ljumskarna. Det är extremt många som inte kan träna mage. Ju bättre man blir ju mindre orkar man eftersom man aktiverar magen mer o mer effektivt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in